❞ مغالطة الاحتكام إلى المساواة
أن يؤيد الشخص فكرة أو يرفضها انطلاقا من توهّم ضرورة المساواة. فيعتمد على مبدأ المساواة كمرجع للحقائق بغض النظر عن الظروف والاستحقاقات. ❝ ⏤يوسف صامت بوحايك
❞ مغالطة الاحتكام إلى المساواة
أن يؤيد الشخص فكرة أو يرفضها انطلاقا من توهّم ضرورة المساواة. فيعتمد على مبدأ المساواة كمرجع للحقائق بغض النظر عن الظروف والاستحقاقات. ❝
❞ البارت الأخير
مضي الاسبوع سرعه كبيره واتي اليوم الموعود يوم زفاف نوح وعشق
عشق: ماما شكل حلو
اتين بفرحه: زي القمر ربنا يحفظك
برق بأبتسامه:مش يلا يا عروسه عريسك ناقص له شويه ويجي يخدك بنفسك
عشق بضحك: مجنون ويعملها
اخذه برق عشق واتجهوا ناحيه القاعه
في القاعه
نوح بحب: جميله زي ما عهتك دايما
عشق بحب: وانت مازلت بتخطف قلبي كعادتك
بدأت مراسم الزواج وتكرار كلا من نوح وعشق وراء المؤذون واخيرا تم اطلاق اخر كلمه
المؤذون: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في الخير
نوح وهو يقبل رأس عشق: بحبك بحبك ومحبتش غيرك يا شيطانتي الصغيره
عشق بحب: وانا كمان بحبك يا امير القلب
فتحت عشق عيناها بتعب وهي تنظر للغرفه التى بها
عشق بتعب: نوح انت فين
زهره ببكاء: عشق بنتى انتى فوقتي الدكتور فين الدكتور
اتي الطبيب بسرعه و وراءه سيف وفهد وعنود
الدكتور: حاسه بأيه دلوقتى
عشق: الحمدلله بخير
الدكتور: طب الحمدلله هنعمل شويه تحاليل نتأكد بس ان كله تمام عن اذنكم
عشق:هو ايه اللي حصل
فهد وهو يحتضنها : حمدلله علي السلامه يا قلبي
عشق: برق اقصد ايه اللي حصل وانا بعمل هنا ايه انا اخر حاجه انا فكراها انتي كنت في البيت نايمه
عنود:اتفقنا اننا هنروح مطروح بس كنا عاوزين نعملك مفاجأه حطيتلك منوم في العصير وطنط جهزتلك حاجتك وعلي وقت السفر فهد شالك للعربيه
سيف:بس اللي حصل بعدها مكنش متوقع عملنا حادثه واحنا في الطريق والعربيه اتقلبت بينا انتى دخلتى في غيبوبه بسبب الخبطات الجامده اللي اخدتيها
عشق في نفسها: يعني كل ده حلم أنا ليه مصدومه مانا كنت عارفه يمكن لاني حبيت نوح و نسيت الحقيقة
زهره: عشق
عشق:انا بقالي قد ايه في غيبوبه
زهرة: 6 شهور
تم عمل الفحوصات اللازمه لعشق ثم خرجت من المستشفي فاقده الروح كانت تجلس في غرفتها دائما واصبح هادئه قليله الكلام
فهد: حبيبتي ايه رايك تنزلي المكتبه تغيري جو
عشق: مش قادره يا فهد بجد
فهد: مفيش حاجه اسمها كده قومي البسي وانا هوصلك قبل ما اروح لصحابي يلا
عند المكتبه
فهد: لما خلص قوليلي و انا هاجي اخد ماشي
عشق :ماشي
دخلت عشق المكتبه واختارت كتاب وجلست شارده تتذكر ذكرياتها مع نوح كانت عيناها تتلقلق بالدموع
اتاها صوت من الذي جالس امامها دون ان تنتبه
نوح: هو انا مش قولتلك قبل كده متعيطيش يا عشق دموعك غاليه اوي بالنسبه ليا
عشق بدموع: نوح للدرجه بقيت بتوهم وجودك
نوح وهي يمسك يدها: انتي مش بتتوهمي يا عشق انا هنا فعلا
عشق بصدمه: ازاي انا مش فاهمه حاجه
نوح: هشش احنا في مكتبه تعالي نخرج برا
في الخارح
عشق: فهمني انت ازاي حقيقي
نوح: 6 شهور ، 6 شهور وانتي ملزمه احلامي 6 شهور وانا بحلم بيكي 6شهور جوا قصه عالمها مستحيل يبقي من العصر ده مكنتش فاهم انتي بتظهريلي ليه بس اللي اعرفه اني مش عاوزك تختفي كنت بدور عليكي في وشوش اللي اعرفهم واللي معرفهمش لحد ما من اسبوع مبقتيش تزوريني في احلامي
عشق: وقت ما صحيت من الغيبوبه انت عرفت مكاني ازاي
نوح : معرفش يمكن بسبب جملتك اللي كانت ليا في الحلم فاكره \" المكتبه اللي هتجمع بينا هتكون المكتبه القريبه منا\" انا لفيت علي كل المكتبات اللي قريبه من هنا علي امل انى القيكي وبدعي ربي في كل خطوه انى اشوفك تانى و اهوا سمع مني عشق انا عاوز رقم باباكي انا عاوزك تكوني مراتي ليا وبس موافقه
عشق بسعاده: موافقه
نوح بفرحه: بحبك يا شيطانتى الصغيره
عشق بسعاده: وانا كمان يا امير قلبي
وهنا تخلص حكايتنا علي جواز عشق نوح
الحب جميل بس مع الشخص الصح وزي ما قالت عشق مش بالالقاب ولا المكانه بل بالاخلاق
روايه المره دي البطله فيه قويه ودي هي رسالتي ليكي وهي انك مش ضعيفه ابدا انتي قويه بس تحت ستاره الضعف اللي نسجتيها بنفسك وصدقتيها
وبكده تكون خلصت روايتنا اشوفكم في روايه جديده
كل تمنياتي بالقوه و الصبر لمحاربه الحياه
لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝ ⏤شهد الوليد
❞ البارت الأخير
مضي الاسبوع سرعه كبيره واتي اليوم الموعود يوم زفاف نوح وعشق
عشق: ماما شكل حلو
اتين بفرحه: زي القمر ربنا يحفظك
برق بأبتسامه:مش يلا يا عروسه عريسك ناقص له شويه ويجي يخدك بنفسك
عشق بضحك: مجنون ويعملها
اخذه برق عشق واتجهوا ناحيه القاعه
في القاعه
نوح بحب: جميله زي ما عهتك دايما
عشق بحب: وانت مازلت بتخطف قلبي كعادتك
بدأت مراسم الزواج وتكرار كلا من نوح وعشق وراء المؤذون واخيرا تم اطلاق اخر كلمه
المؤذون: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في الخير
نوح وهو يقبل رأس عشق: بحبك بحبك ومحبتش غيرك يا شيطانتي الصغيره
عشق بحب: وانا كمان بحبك يا امير القلب
فتحت عشق عيناها بتعب وهي تنظر للغرفه التى بها
عشق بتعب: نوح انت فين
زهره ببكاء: عشق بنتى انتى فوقتي الدكتور فين الدكتور
اتي الطبيب بسرعه و وراءه سيف وفهد وعنود
الدكتور: حاسه بأيه دلوقتى
عشق: الحمدلله بخير
الدكتور: طب الحمدلله هنعمل شويه تحاليل نتأكد بس ان كله تمام عن اذنكم
عشق:هو ايه اللي حصل
فهد وهو يحتضنها : حمدلله علي السلامه يا قلبي
عشق: برق اقصد ايه اللي حصل وانا بعمل هنا ايه انا اخر حاجه انا فكراها انتي كنت في البيت نايمه
عنود:اتفقنا اننا هنروح مطروح بس كنا عاوزين نعملك مفاجأه حطيتلك منوم في العصير وطنط جهزتلك حاجتك وعلي وقت السفر فهد شالك للعربيه
سيف:بس اللي حصل بعدها مكنش متوقع عملنا حادثه واحنا في الطريق والعربيه اتقلبت بينا انتى دخلتى في غيبوبه بسبب الخبطات الجامده اللي اخدتيها
عشق في نفسها: يعني كل ده حلم أنا ليه مصدومه مانا كنت عارفه يمكن لاني حبيت نوح و نسيت الحقيقة
زهره: عشق
عشق:انا بقالي قد ايه في غيبوبه
زهرة: 6 شهور
تم عمل الفحوصات اللازمه لعشق ثم خرجت من المستشفي فاقده الروح كانت تجلس في غرفتها دائما واصبح هادئه قليله الكلام
فهد: حبيبتي ايه رايك تنزلي المكتبه تغيري جو
عشق: مش قادره يا فهد بجد
فهد: مفيش حاجه اسمها كده قومي البسي وانا هوصلك قبل ما اروح لصحابي يلا
عند المكتبه
فهد: لما خلص قوليلي و انا هاجي اخد ماشي
عشق :ماشي
دخلت عشق المكتبه واختارت كتاب وجلست شارده تتذكر ذكرياتها مع نوح كانت عيناها تتلقلق بالدموع
اتاها صوت من الذي جالس امامها دون ان تنتبه
نوح: هو انا مش قولتلك قبل كده متعيطيش يا عشق دموعك غاليه اوي بالنسبه ليا
عشق بدموع: نوح للدرجه بقيت بتوهم وجودك
نوح وهي يمسك يدها: انتي مش بتتوهمي يا عشق انا هنا فعلا
عشق بصدمه: ازاي انا مش فاهمه حاجه
نوح: هشش احنا في مكتبه تعالي نخرج برا
في الخارح
عشق: فهمني انت ازاي حقيقي
نوح: 6 شهور ، 6 شهور وانتي ملزمه احلامي 6 شهور وانا بحلم بيكي 6شهور جوا قصه عالمها مستحيل يبقي من العصر ده مكنتش فاهم انتي بتظهريلي ليه بس اللي اعرفه اني مش عاوزك تختفي كنت بدور عليكي في وشوش اللي اعرفهم واللي معرفهمش لحد ما من اسبوع مبقتيش تزوريني في احلامي
عشق: وقت ما صحيت من الغيبوبه انت عرفت مكاني ازاي
نوح : معرفش يمكن بسبب جملتك اللي كانت ليا في الحلم فاكره ˝ المكتبه اللي هتجمع بينا هتكون المكتبه القريبه منا˝ انا لفيت علي كل المكتبات اللي قريبه من هنا علي امل انى القيكي وبدعي ربي في كل خطوه انى اشوفك تانى و اهوا سمع مني عشق انا عاوز رقم باباكي انا عاوزك تكوني مراتي ليا وبس موافقه
عشق بسعاده: موافقه
نوح بفرحه: بحبك يا شيطانتى الصغيره
عشق بسعاده: وانا كمان يا امير قلبي
وهنا تخلص حكايتنا علي جواز عشق نوح
الحب جميل بس مع الشخص الصح وزي ما قالت عشق مش بالالقاب ولا المكانه بل بالاخلاق
روايه المره دي البطله فيه قويه ودي هي رسالتي ليكي وهي انك مش ضعيفه ابدا انتي قويه بس تحت ستاره الضعف اللي نسجتيها بنفسك وصدقتيها
وبكده تكون خلصت روايتنا اشوفكم في روايه جديده
كل تمنياتي بالقوه و الصبر لمحاربه الحياه
لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝
❞ التوازن بين المكسب والخسارة :
يتباين مفهوم المكسب والخسارة من شخص لآخر بحسب الأمر الذي يشعر أنه فقده أو ذهب منه ، فكل منا قد يتوهم أنه خسر شيئاً ما أو شخصاً ما ولكن بمرور الوقت يكتشف أن تلك الأمور لم تكن خسارةً على الإطلاق بل كانت تجارب تَعلَّم منها ما يُفيده في مستقبله ، فالأهم في أي حالة ألا يخسر المرء ذاته فكل خسارة قابلة للتعويض أياً كان مداها ومهما بلغت ذروتها سواء أكانت مادية أو معنوية ، فما يرحل عنك اليوم قد يأتيك الأفضل منه في الغد القريب الذي لا تتوقعه أو يخطر لك ببال ، الأهم أنْ تكون على قناعة بهذا المبدأ وألا تضعف أو تترك ذاتك للحظات الأسى والمرار حتى يضيع عمرك في اللاشيء وتجد أنك لم تحقق شيئاً سوى الندم على ما رحل عنك وكأنك تُخفِت حماسك وتُقلِّل شغفك تجاه القيام بأمور أخرى قد تُغنيك عمَّا سلف وتُزيد من مكاسبك ، فكل هزيمة يتبعها انتصار إنْ لم يستسلم لها المرء أو يعتصر ذهنه في التفكير فيها أو يتوقف للحظة عندها دون حراك أو رغبة في النظر لما هو قادم بالفعل ، فبتلك النظرة التفاؤلية يجد الكون يفتح له ذراعيه وكأنه يحتضنه ويساعده على تحقيق أحلامه والظفر بالمكاسب التي سعى إليها منذ قديم الأزل ، فلا خسارة بلا مكسب فتلك هي حال الدنيا التي لا تستمر على نفس الوتيرة طيلة الوقت فأعظم ما فيها هو عنصر الصبر فهو القادر على إخراج المرء من تبعات أي هزيمة أو خسارة لحقت به ذات يوم ، فلا بد أن يعي هذا حتى يتمكن من المُضي قدماً في حياته دون التوقف عند فترة معينة غير قادر على تجاوز ما حدث فيها من خلل أو خسائر لا حصر لها وكأنه واجه مصيبة لا حل لها أو نهاية ، فحياة أي امرئ إنما تعتمد على معتقداته التي تُغيِّر كثيراً من الشاكلة التي تنتظم وتسير عليها بقية حياته ، فكلما تفاءل كلما وَجد ما يصبو إليه ويحقق له كل آماله دون أي كلل أو توقف عن السعي فهو الأساس الذي تُبنَى عليه الحياة ودونه يُصاب المرء بالخمول والكسل وتتحول حياته لكتلة من الصمت والفشل والإحباط الذي لا حد له وتفنى بلا أي جدوى ويصبح شخصاً خائب الرجاء لا فائدة منه على الإطلاق ، فالمكاسب والخسائر الحياتية أشبه بصفقة تجارية قد تكون فيها رابحاً أو خاسراً بحسب توفيق المولى والظروف المحيطة والعديد من الأمور الأخرى التي قد لا تضعها في الحسبان ولكن كل ما في الأمر أنه ليس بأيدينا شيء ما دمنا نبذل ما بوسعنا من جهود فنحن كجنودٍ مُوكَّلة للقيام بمهمة رسمية فإما الظفر أو الخسارة لا بديل لهما ولكن علينا تَقبُّل النتيجة أياً كانت فهذا ما يُهوِّن من وطأتها وتأثيرها علينا بحيث لا نتمادى في ردات الفعل ونمنحها فوق ما نستحق ونُهدر العمر في الحسرة عليها فهي بالطبع لن تعود مجدداً وربما نربح في صفقات قادمة أكثر ملاءمةً لنا ، فكل ما يذهب مِن بين أيدينا لم يُكتَب لنا من البداية وتلك هي نواميس الكون الذي لا يسير به أي شيء عبثاً بكل يقين ، فعلينا استئناف الطريق بنفس الروح دون أنْ تُثبَط عزيمتنا مهما زادت الخسائر فلسوف يتبعها مكاسب عديدة لم نتخيلها قط فالأهم ألا نبتئس أو نُحبِط ذواتنا ونرى أنها نهاية العالم ، فلكل نهاية بداية جديدة مُبشِّرة مليئة بالمزيد من الخيرات والهِبات التي لا تُعَد ولا تُحصَى ، فتوكل على الله في كل أمور حياتك تجد الكون أكثر رحابةً واحتواءً لك ولكل آلامك التي صنعتها من محض خيالك الشطط الذي وصل لعنان السماء ولم تتمكن من تلجيمه أو تحجيمه يوماً ما بفعل اتباعك لأوهامك العظيمة التي لن تنتهي سوى بإرادتك وحدك .... ❝ ⏤Kholoodayman1994 Saafan
❞ التوازن بين المكسب والخسارة :
يتباين مفهوم المكسب والخسارة من شخص لآخر بحسب الأمر الذي يشعر أنه فقده أو ذهب منه ، فكل منا قد يتوهم أنه خسر شيئاً ما أو شخصاً ما ولكن بمرور الوقت يكتشف أن تلك الأمور لم تكن خسارةً على الإطلاق بل كانت تجارب تَعلَّم منها ما يُفيده في مستقبله ، فالأهم في أي حالة ألا يخسر المرء ذاته فكل خسارة قابلة للتعويض أياً كان مداها ومهما بلغت ذروتها سواء أكانت مادية أو معنوية ، فما يرحل عنك اليوم قد يأتيك الأفضل منه في الغد القريب الذي لا تتوقعه أو يخطر لك ببال ، الأهم أنْ تكون على قناعة بهذا المبدأ وألا تضعف أو تترك ذاتك للحظات الأسى والمرار حتى يضيع عمرك في اللاشيء وتجد أنك لم تحقق شيئاً سوى الندم على ما رحل عنك وكأنك تُخفِت حماسك وتُقلِّل شغفك تجاه القيام بأمور أخرى قد تُغنيك عمَّا سلف وتُزيد من مكاسبك ، فكل هزيمة يتبعها انتصار إنْ لم يستسلم لها المرء أو يعتصر ذهنه في التفكير فيها أو يتوقف للحظة عندها دون حراك أو رغبة في النظر لما هو قادم بالفعل ، فبتلك النظرة التفاؤلية يجد الكون يفتح له ذراعيه وكأنه يحتضنه ويساعده على تحقيق أحلامه والظفر بالمكاسب التي سعى إليها منذ قديم الأزل ، فلا خسارة بلا مكسب فتلك هي حال الدنيا التي لا تستمر على نفس الوتيرة طيلة الوقت فأعظم ما فيها هو عنصر الصبر فهو القادر على إخراج المرء من تبعات أي هزيمة أو خسارة لحقت به ذات يوم ، فلا بد أن يعي هذا حتى يتمكن من المُضي قدماً في حياته دون التوقف عند فترة معينة غير قادر على تجاوز ما حدث فيها من خلل أو خسائر لا حصر لها وكأنه واجه مصيبة لا حل لها أو نهاية ، فحياة أي امرئ إنما تعتمد على معتقداته التي تُغيِّر كثيراً من الشاكلة التي تنتظم وتسير عليها بقية حياته ، فكلما تفاءل كلما وَجد ما يصبو إليه ويحقق له كل آماله دون أي كلل أو توقف عن السعي فهو الأساس الذي تُبنَى عليه الحياة ودونه يُصاب المرء بالخمول والكسل وتتحول حياته لكتلة من الصمت والفشل والإحباط الذي لا حد له وتفنى بلا أي جدوى ويصبح شخصاً خائب الرجاء لا فائدة منه على الإطلاق ، فالمكاسب والخسائر الحياتية أشبه بصفقة تجارية قد تكون فيها رابحاً أو خاسراً بحسب توفيق المولى والظروف المحيطة والعديد من الأمور الأخرى التي قد لا تضعها في الحسبان ولكن كل ما في الأمر أنه ليس بأيدينا شيء ما دمنا نبذل ما بوسعنا من جهود فنحن كجنودٍ مُوكَّلة للقيام بمهمة رسمية فإما الظفر أو الخسارة لا بديل لهما ولكن علينا تَقبُّل النتيجة أياً كانت فهذا ما يُهوِّن من وطأتها وتأثيرها علينا بحيث لا نتمادى في ردات الفعل ونمنحها فوق ما نستحق ونُهدر العمر في الحسرة عليها فهي بالطبع لن تعود مجدداً وربما نربح في صفقات قادمة أكثر ملاءمةً لنا ، فكل ما يذهب مِن بين أيدينا لم يُكتَب لنا من البداية وتلك هي نواميس الكون الذي لا يسير به أي شيء عبثاً بكل يقين ، فعلينا استئناف الطريق بنفس الروح دون أنْ تُثبَط عزيمتنا مهما زادت الخسائر فلسوف يتبعها مكاسب عديدة لم نتخيلها قط فالأهم ألا نبتئس أو نُحبِط ذواتنا ونرى أنها نهاية العالم ، فلكل نهاية بداية جديدة مُبشِّرة مليئة بالمزيد من الخيرات والهِبات التي لا تُعَد ولا تُحصَى ، فتوكل على الله في كل أمور حياتك تجد الكون أكثر رحابةً واحتواءً لك ولكل آلامك التي صنعتها من محض خيالك الشطط الذي وصل لعنان السماء ولم تتمكن من تلجيمه أو تحجيمه يوماً ما بفعل اتباعك لأوهامك العظيمة التي لن تنتهي سوى بإرادتك وحدك. ❝
❞ الحياة ليست عادلة وليس هناك من سبب لتوهم ذلك ..حاول قدر الإمكان أن تعدلها وتعدل فيها لكن العدل المطلق ليس هنا ،بل عنده (تعالى )،هناك،لاحقا ... ❝ ⏤احمد خيرى العمرى
❞ الحياة ليست عادلة وليس هناك من سبب لتوهم ذلك .حاول قدر الإمكان أن تعدلها وتعدل فيها لكن العدل المطلق ليس هنا ،بل عنده (تعالى )،هناك،لاحقا. ❝