❞ تمسح دموعها بعنف: لا يا صهيب ،انت مش غلطان ،انا كنت عارفة من البداية انك برئ ،ينظر لها بدهشة وقبل أن ينطق تنظر إليه بعيون باكية :ممكن تشتري لي مية
تنظر إليه بتعجب ثم يقف وهو يتنهد بهدوء:حاضر
وقبل أن يذهب تمسكه من ذراعه برجاء :ممكن توعدني وعد ..
بتعجب :طبعا اتفضلي ..
:صهيب وائل أمانة في رقبتك ..
ينظر إليها بترقب :انتي ناوية علي اي ؟
تبتسم وهي تنظر إليه بخواء ولامبالة :متقلقش ،انا كويسة جدا ،ممكن تروح تشتري لي الميه.
:حاضر
ومان ابتعد عنها بضع خطوات يلتفت إليها لتكن الصدمة وهي تقف علي حاجز المياه و تنظر إليه بتوديع ،ثم تقفز بوسط البحر
تحت صرخات ونحيب صهيب :سمرررر ،لاااااااا. ❝ ⏤تسنيم ممدوح رفاعي
❞ تمسح دموعها بعنف: لا يا صهيب ،انت مش غلطان ،انا كنت عارفة من البداية انك برئ ،ينظر لها بدهشة وقبل أن ينطق تنظر إليه بعيون باكية :ممكن تشتري لي مية
تنظر إليه بتعجب ثم يقف وهو يتنهد بهدوء:حاضر
وقبل أن يذهب تمسكه من ذراعه برجاء :ممكن توعدني وعد .
بتعجب :طبعا اتفضلي .
:صهيب وائل أمانة في رقبتك .
ينظر إليها بترقب :انتي ناوية علي اي ؟
تبتسم وهي تنظر إليه بخواء ولامبالة :متقلقش ،انا كويسة جدا ،ممكن تروح تشتري لي الميه.
:حاضر
ومان ابتعد عنها بضع خطوات يلتفت إليها لتكن الصدمة وهي تقف علي حاجز المياه و تنظر إليه بتوديع ،ثم تقفز بوسط البحر
تحت صرخات ونحيب صهيب :سمرررر ،لاااااااا. ❝
❞ لماحةٌ أنتِ..
وأعلم أنكِ.. قد تلمحين نظرتي
وغرقتُ في معازفك
في خدكِ الوردي ألمحُ كُحلتك
أستودع الله عيناكِ ومبسمك
وذاك حرفكِ.. في سحرٍ بهِ ألقا.. يرسو هناك بشاطئك
فتان سطركِ في الألواح..
إني هناك قد نَسجتُ حكايتك
من قرط أذنكِ.. من فستان مدرستك
ممحاتكِ البيضاء كانت نجمتي
والمشطُ والقلمُ.. كلي يموج بكِ.. ينجو هناك بخاطرك
لماحةٌ انتِ..
من أخمصك.. حتى متون جديلتك
أستذكرك
كلماتكِ السحر المُغمس بالطلاسم والودع.. وأشُمُكِ.. وألمحك
عيناكِ.. طيفاً قد يراقب مركبي.. ذا طيفكِ
في الشاطئ الممتد فوق خاصرتك
لمنارةٍ تعلو هناك بشاطئك
مصباحها قمراً أطل بشرفتك
ونوره عينيكِ دون تكلفٍ.. ما أعذبك
سطع البريق منها لو تدرين لأعرفك
..
مجنون فيكِ دون قيدٍ.. مجنون في عينيكِ.. من دون حدٍ ألمحك
من دون وردٍ أرسمك.. أنت الأغاني سأكتبك
من دون غيثٍ أرسلك.. أنتِ السحاب في الفضاء أعانقك
أنتِ الرسائل من ذهب.. من ياسمين من بعض عود أُعطرك..
من عطر جاء من السماء.. من الألم.. فيه عهود ستُعجبُك
وجراح أتعبها الأنين بلا جنود.. وهناك جئتُ لأنقذك
مُستعذباً لحني الأخير بدفتري.. ودفترك
ذاك الذي بتنا نخيط أحرفنا به.. وقصائداً ممزقات.. نُسجت هناك بأحرفك
فتانةٌ تلك الرسائل في الورق.. مثل العيون الناعسات.. كوني بها سأتبعك
..
لا زلت أنتِ المُستحيلة للضياع بلا سبب.. سأراوغك
لماحةٌ حد إنغماسكِ في نياشين البطولات العجب.. ما أعجبك
والغوص في عُمق البحار بِلا سفينة أو مراكب أو خشب.. ما أعمقك
لماحة دون أوامر من الحروف.. حتى تروح لكنها هناك من دون اللعب.. سألاعبُك
فقط الحياة نعيشها لأجلكِ
من أجل صوتكِ يا بهية في الأدب..
من أجلكِ
يا أجمل الخلق على مد العيون إذ رأتكِ بِلا سطور بلا كُتب..
بِلا مداد للحقائق
بِلا زوابع تستثيرني في الورق.. ستكوني لي.. يا أمنيات محققات..
وعيونكِ التي في خافقي.. وفي صوامع أضلعي.. وفي دفاتري والورق.. عيناكِ ما ألوذ به.. وقت العذاب.. وقت الجراح مع الألم
#خالد_الخطيب. ❝ ⏤خالد الخطيب
❞ لماحةٌ أنتِ.
وأعلم أنكِ. قد تلمحين نظرتي
وغرقتُ في معازفك
في خدكِ الوردي ألمحُ كُحلتك
أستودع الله عيناكِ ومبسمك
وذاك حرفكِ. في سحرٍ بهِ ألقا. يرسو هناك بشاطئك
فتان سطركِ في الألواح.
إني هناك قد نَسجتُ حكايتك
من قرط أذنكِ. من فستان مدرستك
ممحاتكِ البيضاء كانت نجمتي
والمشطُ والقلمُ. كلي يموج بكِ. ينجو هناك بخاطرك
لماحةٌ انتِ.
من أخمصك. حتى متون جديلتك
أستذكرك
كلماتكِ السحر المُغمس بالطلاسم والودع. وأشُمُكِ. وألمحك
عيناكِ. طيفاً قد يراقب مركبي. ذا طيفكِ
في الشاطئ الممتد فوق خاصرتك
لمنارةٍ تعلو هناك بشاطئك
مصباحها قمراً أطل بشرفتك
ونوره عينيكِ دون تكلفٍ. ما أعذبك
سطع البريق منها لو تدرين لأعرفك
.
مجنون فيكِ دون قيدٍ. مجنون في عينيكِ. من دون حدٍ ألمحك
من دون وردٍ أرسمك. أنت الأغاني سأكتبك
من دون غيثٍ أرسلك. أنتِ السحاب في الفضاء أعانقك
أنتِ الرسائل من ذهب. من ياسمين من بعض عود أُعطرك.
من عطر جاء من السماء. من الألم. فيه عهود ستُعجبُك
وجراح أتعبها الأنين بلا جنود. وهناك جئتُ لأنقذك
مُستعذباً لحني الأخير بدفتري. ودفترك
ذاك الذي بتنا نخيط أحرفنا به. وقصائداً ممزقات. نُسجت هناك بأحرفك
فتانةٌ تلك الرسائل في الورق. مثل العيون الناعسات. كوني بها سأتبعك
.
لا زلت أنتِ المُستحيلة للضياع بلا سبب. سأراوغك
لماحةٌ حد إنغماسكِ في نياشين البطولات العجب. ما أعجبك
والغوص في عُمق البحار بِلا سفينة أو مراكب أو خشب. ما أعمقك
لماحة دون أوامر من الحروف. حتى تروح لكنها هناك من دون اللعب. سألاعبُك
فقط الحياة نعيشها لأجلكِ
من أجل صوتكِ يا بهية في الأدب.
من أجلكِ
يا أجمل الخلق على مد العيون إذ رأتكِ بِلا سطور بلا كُتب.
بِلا مداد للحقائق
بِلا زوابع تستثيرني في الورق. ستكوني لي. يا أمنيات محققات.
وعيونكِ التي في خافقي. وفي صوامع أضلعي. وفي دفاتري والورق. عيناكِ ما ألوذ به. وقت العذاب. وقت الجراح مع الألم
❞ الجزء الاول
من روايه(عفتي والديوث )
اتمنا تعجبكم
تبدا الاحداث في فيلا راقيه رائعه الجمال حيث تمكث مريم أو ميمي متل ما يطلقون عليها
فتاه فائقه الجمال ذات عيون بلون البحر وشعر اصفر طويل يصل الي ركبتيها وجسد ممشوق غايه في الجمال
صعدت داده روحيه حتي توقظها من نومها العميق فهذا هو حالها كل ليله تسهر للصبح وتنام حتي منتصف اليوم
روحيه :مريم قومي يا بنتي يلا
مريم :وهي تتاؤه علي الفراش ايوه يا داده سيبني شوي
روحيه:أشهب بيه منتظرك تحت بيقول عاوزك في شغل
مريم:قالوله ميمي تعبانه مش هتنزل انهارده
روحيه :يابنتي والله انا مش عارفه شغل ايه ده اللي ياخدك فيه من بليل ويجيبك الصبح اللي يشوف كده مايقول عليه جوزك
مريم:اه جوزي للاسف وقالت بينها وبين نفسها يا رب امتي اخلص من الجحيم ده بقا كنت فاكره الدنيا هتضحكلي اتاريها مصممه تضحك عليا
قطع شرودها روحيه تقول أنا هقوله انك هتاخدي حمامك وتنزلي
مريم :نفخت وقالت ماشي يا داده
~~~~~~~~~~
عن أشهب كان يتحدث في تليفونه
أشهب :الو ايوه يا باشا تحت امرك
المتصل:٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
أشهب:ياباشا عيب عليك انا قولتلك هتبقا عندك في المعاد
المتصل :٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
أشهب :لا الحساب زاد يا باشا
المتصل:٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
أشهب:ياباشا انت هيبقا عندك ميمي مش اي واحده كسر عيب تفاصل في حاجه ذي كده وضحك ضحكه ساخره
المتصل:٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
أشهب:ماشي يا باشا سلام
في هذه الأثناء
نزلت له روحيه وقبل أن تنطق بكلمه صرخ بيها
وقال :ايه ساعه بتصحي فيها هي فين الزفته دي ما نزلتش ليه
روحيه:هي بتاخد حمامها يا باشا
أشهب :اه حمامها لو كده ماشي علشان تروح علي نظافه وضحكه ضحكه عاليه ساخره
نزلت مريم وهي ترتدي إسدال صلاه
مريم:مالك فيك ايه عامل تضحك علي الصبح
أشهب:صبح ايه ده المسا اتمسا وبعدين ايه اللي انتي لابسه ده
مريم:ماله وحش خليني احس اني محترمه علي الاقل بيني وبين نفسي
أشهب :محترمه طيب ياست المحترمه البسي يلا عندك شغل
مريم :انا مش رايحه في حته تاني
أشهب:نعم يا حلوه بتقولي ايه
نظره له مريم نظره خوف وقلق وفي نفس الوقت اصتطنعت القوه
وقالت:زي ما قولتلك كده
أشهب:صفعها صفعه قويه اصطدم رأسها بحديد ديكور السلم وفقدت الوعي
جاءت علي صوتها روحيه التي كانت تستمع لحديثهم حتي تفهم ما هو شغلهم ده وليه مريم كل ما بتجي تعيط لحد ما تنام من التعب
أشهب:قومي يا بت انتي هتستعبطي علشان ما تروحيش
روحيه:ياحبيبتي يا بنتي ده دماغها اتفتحت ليه كده كده وظلت تبكي وتنادي عليها مريم يا مريم فوقي يا بنتي
احس أشهب أنها ممكن يحصلها حاجه ويخسر بحر الأموال التي تأتي بيه
فاتصل علي الدكتور حتي يأتي بسرعه وتلحق معادها مع هذا الرجل
~~~~~~~~~~~
في صباح اليوم التالي كانت تمشي رونال بسرعه حتي لا تتأخر علي مقابله العمل التي قرات عنها في الجريده فهي اخر طوق نجاه لها حتي تستطيع أن تعالج امها المريضه وتدفع ايجار شقتهم وتكاليف المعيشة
ظلت تجري حتي ركبت ميكروباص حتي تستطيع أن تصل بسرعه ولم يكن فيه ولا فتاه الا هي
كان فيه بعض الشباب يتغازلون في جمالها
الشاب:ايه الحلاوه دي
الاخر:ياابني هو في كده
الشاب :رد علينا يا قمر ما تتقلش كده
الاخر:الحلاوه دي كلها تركب ميكروباص ده ولا همر تلاقي بيكي
الشاب :طيب بص يا قمر احنا هننزل الاخر فيه كافيه هناك نقعد مع بعض شوي
فظلت تفرك في يديها وهي خائفه حتي أنها نزلت قبل المكان وظلت تجري حتي تلحق
في هذه الأثناء جاءت سياره مسرعه واصطدمت بها
نزل السائق وقال انا اسف جدا حضرتك حصلك حاجه
رونال:لا ابدا بس رجلي وجعني شوي
السائق:طيب تعالي اوصلك مكان ما تحبي
رونال:لا شكرا عن اذنك وخطوت خطوه فتاوت ااااااه
السائق:لا اسمحلي لازم اوصلك المستشفي ونطمن عليكي
رونال:لا انا اتاخرت علي الشغل
السائق:طيب قوللي شغلك فين وانا اروح أبلغه
رونال:لا ده مقابله مش هينفع فيها اعذار عن اذنك احنا اتكلمنا كتير اوووي وده عيب
فظلت تحمل علي نفسها إلي أن وصلت الشركه لتقدم الاوراق وعمل المقابله
ظلت منتظره في الاستراحه عن السكرتيره
وتنظر حولها فتايات واضح عليهم انهم معاهم ملابس فاخره وطريقه حديثهم توضح أنهم سوف يقبلون في الوظيفه من كلمه واحده
ظلت تنتظر وتنتظر حتي أنها كانت اخر واحده فتحملت علي نفسها وذهبت للسكرتاريه
رونال:لو سمحتي انا منتظره من الصبح ومفيش حد هنا غيري هدخل امتي
السكرتاريه:هبلغ المدير وهشوف
وطرق علي الباب حتي سمح له ودخلت الي غرفه المدير
السكرتاريه:حضرتك في اخر واحده بره بس واضح عليها انها ....
المدير :أنها ايه
السكرتاريه:أنها مش هينفع تشتغل هنا هدومها ومنظرها مش حلو
المدير :انا ما يهمني الشكل وانتي عارفه يلا دخلها
السكرتاريه:حاضر
وخرجت وقالت لها أن تدخل
فطرقت رونال الباب وسمحت صوت يقول لها ادخل فقالت بينها وبين نفسها الصوت مش غريب عليا
ودخلت ولكن كانت الصدمه
يتبع. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ الجزء الاول
من روايه(عفتي والديوث )
اتمنا تعجبكم
تبدا الاحداث في فيلا راقيه رائعه الجمال حيث تمكث مريم أو ميمي متل ما يطلقون عليها
فتاه فائقه الجمال ذات عيون بلون البحر وشعر اصفر طويل يصل الي ركبتيها وجسد ممشوق غايه في الجمال
صعدت داده روحيه حتي توقظها من نومها العميق فهذا هو حالها كل ليله تسهر للصبح وتنام حتي منتصف اليوم
روحيه :مريم قومي يا بنتي يلا
مريم :وهي تتاؤه علي الفراش ايوه يا داده سيبني شوي
روحيه:أشهب بيه منتظرك تحت بيقول عاوزك في شغل
مريم:قالوله ميمي تعبانه مش هتنزل انهارده
روحيه :يابنتي والله انا مش عارفه شغل ايه ده اللي ياخدك فيه من بليل ويجيبك الصبح اللي يشوف كده مايقول عليه جوزك
مريم:اه جوزي للاسف وقالت بينها وبين نفسها يا رب امتي اخلص من الجحيم ده بقا كنت فاكره الدنيا هتضحكلي اتاريها مصممه تضحك عليا
قطع شرودها روحيه تقول أنا هقوله انك هتاخدي حمامك وتنزلي
مريم :نفخت وقالت ماشي يا داده
~~~~~~~~~~ عن أشهب كان يتحدث في تليفونه
أشهب :الو ايوه يا باشا تحت امرك
المتصل:٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
أشهب:ياباشا عيب عليك انا قولتلك هتبقا عندك في المعاد
المتصل :٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
أشهب :لا الحساب زاد يا باشا
المتصل:٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
أشهب:ياباشا انت هيبقا عندك ميمي مش اي واحده كسر عيب تفاصل في حاجه ذي كده وضحك ضحكه ساخره
المتصل:٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
أشهب:ماشي يا باشا سلام
في هذه الأثناء
نزلت له روحيه وقبل أن تنطق بكلمه صرخ بيها
وقال :ايه ساعه بتصحي فيها هي فين الزفته دي ما نزلتش ليه
روحيه:هي بتاخد حمامها يا باشا
أشهب :اه حمامها لو كده ماشي علشان تروح علي نظافه وضحكه ضحكه عاليه ساخره
نزلت مريم وهي ترتدي إسدال صلاه
مريم:مالك فيك ايه عامل تضحك علي الصبح
أشهب:صبح ايه ده المسا اتمسا وبعدين ايه اللي انتي لابسه ده
مريم:ماله وحش خليني احس اني محترمه علي الاقل بيني وبين نفسي
أشهب :محترمه طيب ياست المحترمه البسي يلا عندك شغل
مريم :انا مش رايحه في حته تاني
أشهب:نعم يا حلوه بتقولي ايه
نظره له مريم نظره خوف وقلق وفي نفس الوقت اصتطنعت القوه
وقالت:زي ما قولتلك كده
أشهب:صفعها صفعه قويه اصطدم رأسها بحديد ديكور السلم وفقدت الوعي
جاءت علي صوتها روحيه التي كانت تستمع لحديثهم حتي تفهم ما هو شغلهم ده وليه مريم كل ما بتجي تعيط لحد ما تنام من التعب
أشهب:قومي يا بت انتي هتستعبطي علشان ما تروحيش
روحيه:ياحبيبتي يا بنتي ده دماغها اتفتحت ليه كده كده وظلت تبكي وتنادي عليها مريم يا مريم فوقي يا بنتي
احس أشهب أنها ممكن يحصلها حاجه ويخسر بحر الأموال التي تأتي بيه
فاتصل علي الدكتور حتي يأتي بسرعه وتلحق معادها مع هذا الرجل
~~~~~~~~~~~
في صباح اليوم التالي كانت تمشي رونال بسرعه حتي لا تتأخر علي مقابله العمل التي قرات عنها في الجريده فهي اخر طوق نجاه لها حتي تستطيع أن تعالج امها المريضه وتدفع ايجار شقتهم وتكاليف المعيشة
ظلت تجري حتي ركبت ميكروباص حتي تستطيع أن تصل بسرعه ولم يكن فيه ولا فتاه الا هي
كان فيه بعض الشباب يتغازلون في جمالها
الشاب:ايه الحلاوه دي
الاخر:ياابني هو في كده
الشاب :رد علينا يا قمر ما تتقلش كده
الاخر:الحلاوه دي كلها تركب ميكروباص ده ولا همر تلاقي بيكي
الشاب :طيب بص يا قمر احنا هننزل الاخر فيه كافيه هناك نقعد مع بعض شوي
فظلت تفرك في يديها وهي خائفه حتي أنها نزلت قبل المكان وظلت تجري حتي تلحق
في هذه الأثناء جاءت سياره مسرعه واصطدمت بها
نزل السائق وقال انا اسف جدا حضرتك حصلك حاجه
رونال:لا ابدا بس رجلي وجعني شوي
السائق:طيب تعالي اوصلك مكان ما تحبي
رونال:لا شكرا عن اذنك وخطوت خطوه فتاوت ااااااه
السائق:لا اسمحلي لازم اوصلك المستشفي ونطمن عليكي
رونال:لا انا اتاخرت علي الشغل
السائق:طيب قوللي شغلك فين وانا اروح أبلغه
رونال:لا ده مقابله مش هينفع فيها اعذار عن اذنك احنا اتكلمنا كتير اوووي وده عيب
فظلت تحمل علي نفسها إلي أن وصلت الشركه لتقدم الاوراق وعمل المقابله
ظلت منتظره في الاستراحه عن السكرتيره
وتنظر حولها فتايات واضح عليهم انهم معاهم ملابس فاخره وطريقه حديثهم توضح أنهم سوف يقبلون في الوظيفه من كلمه واحده
ظلت تنتظر وتنتظر حتي أنها كانت اخر واحده فتحملت علي نفسها وذهبت للسكرتاريه
رونال:لو سمحتي انا منتظره من الصبح ومفيش حد هنا غيري هدخل امتي
السكرتاريه:هبلغ المدير وهشوف
وطرق علي الباب حتي سمح له ودخلت الي غرفه المدير
السكرتاريه:حضرتك في اخر واحده بره بس واضح عليها انها ..
المدير :أنها ايه
السكرتاريه:أنها مش هينفع تشتغل هنا هدومها ومنظرها مش حلو
المدير :انا ما يهمني الشكل وانتي عارفه يلا دخلها
السكرتاريه:حاضر
وخرجت وقالت لها أن تدخل
فطرقت رونال الباب وسمحت صوت يقول لها ادخل فقالت بينها وبين نفسها الصوت مش غريب عليا
ودخلت ولكن كانت الصدمه
❞ كلنا بنجري ونسعى ونعيش ونموت بندور على حاجة مش عارفين هي أصلا إيه. ناس بتسميها (السعادة) وناس بتسميها (الرضا) و(راحة البال)، زي اللي يجري ورا هدف متحرك، هو يجري والهدف يجري قدامه لا عمره هيحصله ولا عمر الهدف هيقف وياه. ينبهر قوي بالأماكن الفخمة، فنادق خمس نجوم، عربيات مرعبة، رحلات (الجزر المالديف) و(الكاريبي)، مع إن راحتنا ممكن تكون في مكان بسيط، في وسط عيلة، في حضن حد بنحبه ومتطمنين معاه بنفرح قوي بكل جنيه بيزيد في المحفظة والبنك، مع إن السيمون فيميه بيشيع، والفطيرة أم سمنة وسكر بتشبع، وكوز الدرة بيشبع. شاغلين بالنا باللي ناقص في دواليبنا اللي أصلا مليانة مع إن الجسم واحد والطول معروف والوزن مش فارق كثير.
- بنشتري عشرين كرسي وكنبة ونقعد على كرسي واحد، بننام على نفس الناحية في السرير بقالنا سنين، بتطمن لما بنشتري، بنحس بالانتهاء ناحية الأشياء، بنشتغل فوق طاقتنا عشان ناخد فلوس مابنصرفهاش ويوم ما بنصرفها بنجيب حاجات مابنستخدمهاش أو مش محتاجينها. وفي وسط كل ده بتروح علينا كام قعدة حلوة، وأكلة سخنة وضحكة من القلب❤، وحضن دافي. ❝ ⏤سها الفقي
❞ كلنا بنجري ونسعى ونعيش ونموت بندور على حاجة مش عارفين هي أصلا إيه. ناس بتسميها (السعادة) وناس بتسميها (الرضا) و(راحة البال)، زي اللي يجري ورا هدف متحرك، هو يجري والهدف يجري قدامه لا عمره هيحصله ولا عمر الهدف هيقف وياه. ينبهر قوي بالأماكن الفخمة، فنادق خمس نجوم، عربيات مرعبة، رحلات (الجزر المالديف) و(الكاريبي)، مع إن راحتنا ممكن تكون في مكان بسيط، في وسط عيلة، في حضن حد بنحبه ومتطمنين معاه بنفرح قوي بكل جنيه بيزيد في المحفظة والبنك، مع إن السيمون فيميه بيشيع، والفطيرة أم سمنة وسكر بتشبع، وكوز الدرة بيشبع. شاغلين بالنا باللي ناقص في دواليبنا اللي أصلا مليانة مع إن الجسم واحد والطول معروف والوزن مش فارق كثير.
- بنشتري عشرين كرسي وكنبة ونقعد على كرسي واحد، بننام على نفس الناحية في السرير بقالنا سنين، بتطمن لما بنشتري، بنحس بالانتهاء ناحية الأشياء، بنشتغل فوق طاقتنا عشان ناخد فلوس مابنصرفهاش ويوم ما بنصرفها بنجيب حاجات مابنستخدمهاش أو مش محتاجينها. وفي وسط كل ده بتروح علينا كام قعدة حلوة، وأكلة سخنة وضحكة من القلب❤، وحضن دافي
❞ عاد شريط حياتها أمامها كأنه حدث أمس،وأخذت تتذكر كل شئ فات، وقتها كنت لسة حامل في ريم لما الدكتورة عرفتني إن صعب أخلف تاني بعد البيبي اللي في بطني؛ بسبب مشكلة في الرحم فضلت خايفه إن البيبي يحصله حاجة، بس الحمدلله وصل الدنيا بخير ومن وقتها قررت إني أحميها من كل حاجة، ماتنزليش،ما تروحيش مع دي ما تكلميش دي ،لا بلاش تعمل كدا، كل حاجة لا لا،كنت بشوفها بتكبر قدام عيني كل يوم ، كنت بقول لنفسي إن خوفي دا هيقل مع الوقت بس للأسف كان كل ما ريم تكبر كان خوفي عليها بيكبر معها.. ❝ ⏤أحمد شعلة
❞ عاد شريط حياتها أمامها كأنه حدث أمس،وأخذت تتذكر كل شئ فات، وقتها كنت لسة حامل في ريم لما الدكتورة عرفتني إن صعب أخلف تاني بعد البيبي اللي في بطني؛ بسبب مشكلة في الرحم فضلت خايفه إن البيبي يحصله حاجة، بس الحمدلله وصل الدنيا بخير ومن وقتها قررت إني أحميها من كل حاجة، ماتنزليش،ما تروحيش مع دي ما تكلميش دي ،لا بلاش تعمل كدا، كل حاجة لا لا،كنت بشوفها بتكبر قدام عيني كل يوم ، كنت بقول لنفسي إن خوفي دا هيقل مع الوقت بس للأسف كان كل ما ريم تكبر كان خوفي عليها بيكبر معها. ❝