❞ الجزء الثالث والثلاثون
(عفتي والديوث)
نظر إلي المكتب فوجد سودي تجلس وبجوارها امجد وعلي الجانب الاخر ماذؤن
فلم يفهم الأمر في البدايه وكان الصمت سيد الموقف لكن بعد قليل من الوقت
امجد:متقولش انكم عاملين مفاجئه ليا
ضحك رسلان وقال اكيد طبعا مش هنجيب المأذون علشان يعلمك قريت الفاتحه
سيف:بس اسمع اعتبر أنها خطبيتك لحد ما نحدد الوقت المناسب
امجد:هو في حاجه انا مش عارفها
محمود:لا يا ابني كل الحكايه إننا عاوزين نطمن علي بنتنا مع راجل بجد علشان لو حصل حاجه
امجد:ايوه حاجه ايه يعني
خرج امجد من المكتب
امجد :شكلك مش عاوز نكتب الكتاب خلاص انا مستعد اكتبه انا ده حلم حياتي عادي سودي تبدل
لا لا انا اسف والنبي خلاص كان هذا رد امجد الذي قاله سريعا خوفا من أن يرجعون في كلامهم فعلا ولكن ظل داخله شي غامض من كلام امجد وقال بينه وبين نفسه مع الوقت اكيد هعرف في ايه المهم تكون مراتي
فدخلوا الي المكتب ليتمموا الإجراءات
~~~~~~~~~~~
كانت نرمين تجلس مع رونال عندما علا صوت هاتفها برقم غريب فردت وكانت الصدمه
نرمين:الو مين
سليم:انا بابا
نرمين:جبت رقمي من فين
سليم:عيب تقولي لبابا كده
نرمين:وانت بتقول بابا دي كتير ليه
سليم:اه مش دي الحقيقه مش انتي اتاكدتي بنفسك
نرمين:اه بس ليسه معرفش عنك حاجه
سليم:اهم حاجه عرفتها بعد كده كل حاجه سهله
نرمين:خلاص ان شاء الله
سليم:ان شاء الله ايه هتجي تقعدي في فيلتك
نرمين:ما احنا قولنا بلاش كلمه فيلتك دي انا ماعنديش حاجه
سليم:يا حبيبتي انا بعد ما اموت كل حاجه هتبقا باسمك
نرمين:بعد الشر عليك بس حتي لو حصلت بعد عمر طويل لازم كل حاجه تتقسم بشرع الله
فرح سليم جدا أنها ابتدءت تخاف عليه فرد
سليم: حبيبتي انا مليش حد في الدنيا غيرك يعني فعلا كل حاجه هتبقا باسمك
نرمين:طيب خلاص مش وقته الكلام ده
سليم:ماشي انا هعدي عليكي بكره الصبح علشنا اخدك ماتجيبش معاكي اي حاجه الا اوراقك الشخصيه
نرمين:لا بكره خالتي جايه من السفر
سليم:خالتك مين مامتك ماكنش عندها اخوات
نرمين:خالتي فتحيه مامت صاحبتي اللي انا قاعده عندهم
سليم :طيب خلاص اقعدي معاها بكره واجيلك بعده
نرمين:لا انا هبقا اتصل بيك
سليم:ما اني اشك بس هسيبك علي راحتك ما تتاخريش عليا يا بنتي
نرمين: حاضر سلام عليكم
سليم:وعليكم السلام
أقفلت نرمين الهاتف ووجدت رونال تنظر لها بدهشه
نرمين:ايه مالك
رونال:فيلا ايه اللي بيكلم عنها
نرمين:هو بيقول أنه كاتب فيلا باسمي وانا مش مصدقه وخايفه منه الصراحه
رونال:حبيبتي انتي الدنيا جت عليكي كتير وظلمتك اكتر من اي حد وربنا بعتلك فرصه تعيشي عيشي حياتك وعوضي كل اللي فاتك في ظلم وقهر واتبسطي علي قد ما تقدري بس ابقي حوشلي شوي هواء نظيف بقا وضحكت
نرمين:الله يخربيت فصلانك ده انا كنت هعيط تخليني اضحك كده
رونال:ما انا عارفه علشان كده قولت اضحكك يا هبله
نرمين احتضانتها وقالت ربنا يخليكي ليا يا رب بس هو انتي فاكره اني هسيبك انتي وخالتي لا طبعا
رونال:حبيبتي احنا مستحيل نقبل بكده
نرمين:يبقا كده مش معتبرني اختك
رونال:ابدا والله بس انتي عارفه ماما انتي ابقي تعالي زورينا بس اوعي تنسينا مع الناس الأغنياء اللي هتبقي معاهم
نرمين:انتي تعرفي عني كده
رونال:ابدا بس الفلوس بتغير يا بت
ضحكوا سويا ودخلوا يناموا حتي يستطيعون الترحيب بفتحيه بحفوه
~~~~~~~~~~
كانت مريم نائمه علي كتف ترزان والذي كان في قمه فرحته
ولم ينم خوفا عليها من اي شي فعندما صحوت وجدته ينظر في عيونها بحب واضح
مريم:مالك بيبصلي كده ليه
ترزان:اصلي بحبك عندك مانع يا ساحره قلبي
مريم ابتسمت خجلا وردت بس بقا بكسف يا مصطفي
ترزان:الله تصدقي اسمي طالع منك حلو اووووي
مريم:طيب اسكت وقولي ما نمتش ليه
ترزان:طيب اسكت ازاي واقولك ازاي وضحك
مريم:يارب عليك انت كنت مخبي اللمضه دي فين
ترزان:كنت مخبيها لحد ما احبك يا بت انتي
مريم:طيب بجد قولي ما نمتش ليه
ترزان:ليه انتي عاوزه يحصلك حاجه ولا ايه
مريم:يعني انت ما نمتش علشان تحميني
ترزان:انتي شايفه ايه
مريم احتضنته وكانت هذه المره الثالثه له واحس أنه ليسه موجود في هذا العالم وشدد عليها الحضن ولكن ابتعدت سريعا
ترزان:مالك يا حبيبتي
مريم:انت ناسي أنهم هنا مش عارفين حاجه ومفكرين اني بحب أشهب
ترزان:نسيت الصراحه اصل حضنك حلو اوووي
مريم اخفضت راسها خجلا وردت اعمل فيك ايه مش كفايه بتحبني وانت متعرفش قصتي
ترزان:انا عرفت اللي يكفيني وبس
مريم:يا سلام
ترزان:اه البنت اللي تقدر تحمي نفسها في وسط الكلاب
وكمان تضحك علي الكل وتفضل ذي ما هي تبقا بميه راجل
مريم:هيجي يوم وتقولي انتي كنتي
وضع يديه علي فمها ورد يا بت انتي مش بتفهمي
مريم اخذت يديه ووضعت يديها عليها وقالت :بفهم بس برضو نظره الناس هتخليك تندم
ترزان:يابنتي افهمي انت ما حدش لمسك هيقولوا ايه
مريم:ربنا يخليك ليا يارب وتفضل واثقه فيا كده علطول
ترزان رفع يديها وقبلها وقال راعي انك مش حلالي واي فعلا هعمله هيعاقب عليه القانون ضحكوا سويا
ترزان :بقولك ايه صح تحبي تأكلي ايه
مريم:اي حاجه طالما انت اللي جايبها
ترزان:يالهوووي عليكي يخربيت الحب علي سنينه
مريم:مالك بس
ترزان:اصلك واقعه فيا واقعه
ضحكت وقالت:ماشي يا سيدي يلا شوف هتاكلنا ايه
ترزان:يعني اجيب علي ذؤقي افرضي ما عاجبكيش
مريم:ما انت اهو عاجبني ذؤقك ازاي ما يعجبنيش
ترزان:طيب اسكتي انا ماسك نفسي بالعافيه عنك
ضحكت وهو ذهب ولكن كان ذاهب لكي يعمل تليفون مهم
~~~~~~~~~~
في صباح اليوم التالي كانت رونال تتحضر حتي تذهب لعملها وتستاذن وترجع حتي تحضر اكل لوالدتها وتستطيع أن تقعد معاها فهي مشتاقه جدااااا لقعدتها الحلوه
فتحضرت وصلت فرضها ونزلت سريعا
وعندما دخلت الشركه تفاجئت بما رأته من اول خطوه في الشركه ورد جميله بالوان مختلفه تخطف الانظار
وجميع الموظفين يقفون ينظرون إليها وخرج من نصفهم سيف وهي لا تفهم ماذا يحدث
سيف خطأ تجاهها خطوات ثابته تاخذ العقل من جمالها وعندما اقترب منها كانت ستتكلم ولكن أشار إليها بالصمت
وركع علي ركبتيه وأخرج علبه قطيفه فيها خاتم وبيه فص ياقوت احمر جميل جدا
سيف:رونال انا من اول نظره شوفتك فيها وحبيتك من اول ابتسامه ليكي عشقتك وانا دلوقتي بطلب ايدك لتاني مره قدام الشركه كلها علشان يكونوا شاهدين علي حبي
انا سيف السيوفي بتمنا انك تقبلي تتجوزيني وتكوني ام عيالي
رونال كانت واقفه مصدومه ولا تعرف ماذا تقول في كل هذا وبعد فتره من الصمت
سيف:ايه يا حبيبتي هتسبني قاعد كده كتير رجلي وجعتني وضحك
وكان الكل يقول يلا اقبلي اقبلي
فمدت رونال يديها فالبسها الخاتم وصفقوا الجميع
وكان من بينهم من يدعوا لهم بتمام الزواج وكان هناك أيضا الحاسد والحاقد
وذا القلب المفطور ممدوح ولكن بين عدم الاهتمام
سيف أخذ رونال الي مكتبه وعندما دخلوا جلسوا وقالت رونال سريعا دون مقدمات
رونال:انت عملت كده ليه
سيف:بحبك وعاوز الكل يعرف
رونال:انت مصدق كلامك ده
سيف:انا عن نفسي اه واقترب منها وقبلها في خدها فجأه
فشهقت ورجعت للخلف وكاد تقع بالكرسي ولكن يد سيف كانت اسرع والتقتها وشدها عليه فارتمت بين أحضانه فحولت الابتعاد ولكن قبضه سيف كانت اقوي من جميع محاولاتها المستميته
سيف:انتي مفكرك نفسك هتعرف تخرجي من حضني الا بأذني
رونال:ابعد يا سيف عيب كده
سيف:لا مش هبعد وافتكري انك كل ما تشككي في حبي هعمل كده
رونال:لا لا خلاص بس سابني
سيف:لا مش هسيبك
وفي هذه اللحظه دخل ممدوح فابتعدت رونال بسرعه
وكانت نظراته كلها حسره وغضب في نفس الوقت
سيف:ايه يا استاذ ممدوح مش في باب تخبط عليه
ممدوح:حضرتك انا خبطت كتير اووي وكنت فاكر حضرتك فيك حاجه وخصوصا أن رونال مش بره
انسه رونال مش رونال كان هذا رد سيف الحاسم
ممدوح:حاضر يا استاذ سيف
سيف:خير كنت عاوز ايه
ممدوح:انا كنت جاي ابارك لحضرتك ولرو تراجع وصحح انسه رونال
سيف:سبق وباركت في حاجه تاني
ممدوح:لا وانا اسف لو قاطعت عليكم
سيف بنبره غضب قاطعت ايه يا ممدوح
ممدوح:لا مفيش عن اذن حضرتك خرج سريعا وهو ينظر لرونال
رونال:عجبك كده
ضحك سيف عاليا وقال انتي اللي جبتيه لنفسك
رونال:الله يخربيت كده انت هتجنيني
سيف:ياخواتي عليكي كده بقيت تعرفي تتكلمي قدامي اهو الله يرحم حضرتك ويا استاذ
ضحكت رونال وقالت :طيب خد التقيله بقا انا همشي دلوقتي علشان
علشان حماتي جايه انهارده كان هذا رد سيف سريعا
رونال:اه ممكن
سيف:انتي ما تقولش ممكن انتي تامري وبعدين انا كده كده علمتلك المفاجئه دي وليسه في مفاجئه تانيه
رونال:مفاجئه ايه
سيف:ما تبقاش مفاجئه
رونال:طيب خلاص ممكن امشي
سيف:بشرط
رونال:ايه
سيف:تعالي معايا وانا اقولك
رونال:فين
سيف:امشي وانتي ساكته
رونال لوت فمها كالاطفال وقالت حاضر
سيف:احبك اكتر لما تسمعي كلامي
ونزلوا سويا وسط أنظار الجميع
~~~~~~~~~
كان ترزان يتكلم مع محمود ويحكي له كل ما حدث
ومحمود أكد عليه عدم ترك مريم وحدها
ترزان :أنا مش هسيب مليكه قلبي ثانيه
محمود :ماشي يا سيدي الله يسهلك بس انت متاكد من احساسك
ترزان:اه اووي بس بتسال ليه
محمود:مفيش هي بصراحه بنت حلال وتستاهلك
ترزان:ربنا يخليك ليا يا احلي اب وعم وصاحب شغل في الدنيا
محمود:ويسعدك يا رب انت وهي والفرح عليا بس تخلص من المصيبه دي الاول
ترزان:ان شاء الله ما تخافش انا مضبط كل حاجه
محمود:تمام خدوا بالكم من نفسكم يلا سلام
ترزان:إن شاء الله سلام
اقفل ترزان الهاتف ووجد أمامه مدحت
مدحت:ايه مالك في حاجه
ترزان :اه في وابتدءا يحكي له ما حدث
مدحت:تمام خليها علي كده وليك عليا انا اللي ازفه للسجن
ترزان :ياريت والله انا ما اترددش لحظه اني احكيلك علشان كده
فلاش باك
بعد ما عاين مدحت العربيه وعرف ترزان وأبوه
ترزان:انا عاوز اقولك علي حاجه بس اوعديني تسمعني بحس الراجل العادي مش الشرطي
مدحت:اوعدك شكل الموضوع كبير
ترزان حكا له كل ما حدث وان مريم هي من ضربت أشهب وهو من كسر السياره
مدحت:انا لو هحسبها ذي ما انت قولت لو حسبتها من وجهه نظر راجل عادي فده دفاع عن النفس
أما لو حسبتها من وجهه نظر الضابط يبقا هخدك انت وهي معايا
ترزان:والله انا علشان حسيت انك انسان بمعني الكلمه ومستحيل الولد اللي لما كان حد بيجي عليا وانا صغير يروح يضربه وما يقبلش بالظلم يكون اتغير
مدحت:كلتني انت كده وضحك
فضحك ترزان وقال قولي بقا اعمل ايه
مدحت :اولا ما تقولش لمريم اني عرفت حاجه
ثانيا عاوزين نمشي بالقانون علشنا هي تخلص منه وما يبقاش عليها حاجه وهو اللي يتسجن
ترزان:تمام تسلم يا حضره الضابط
مدحت:ماشي يا صاحبي
عوده
مدحت :كده تقولها تخليها تمثل عليه لحد ما نشوف هو بيخطط لايه ونشوف مين اللي بيساعده من جوه المستشفي
ترزان :تمام وانت معايا في اي حاجه هقولك
مدحت:تمام
ذهب مدحت وترزان عاد الي مريم بعد أن جلب لها سندوتشات شاورما والذي عرف بالصدفه أنها تحبها مثله
اول ما رأته مريم واقفت وهي تبكي وارتمت بين أحضانه
قلق ترزان وقال مالك في ايه
مريم:هقولك بس تعال نبعد شوي احسن حد يسمعنا فخرجوا بره المستشفي
~~~~~~~~~~
جاءت شاهيناز الي محمود واول ما رآها ذهل من بجاحتها
محمود:انتي اللي جابك هنا
شاهيناز:انا اسفه يا عمي انا ما اعرفش انا فكرت في كده ازاي الحقد كان مالي عيني ومش عارفه انا بعمل ايه
محمود:علي اساس كده هسامحك
شاهيناز:اجلدني موتني بس ما تزعلش مني
محمود:وانت عرفتي انك غلطانه لوحدك
شاهيناز:معلش يا عمي ربنا هديني دلوقتي وهعمل كل اللي انت عاوزه
محمود:وايه المطلوب منى
شاهيناز:تسامحني
محمود:وبعد ما اسامحك
شاهيناز:مفيش اللي ربنا عاوزه هيكون
محمود: وربنا عاوزك تكوني سبب أن ابني ممكن يموت واسامحك ولا ربنا عاوزه انك تكوني عايشه مع عشيقك وعاوزه ابني يكون .......
ولا ولا ولا
شاهيناز وقد تملك الغضب منها ولكن إذا أظهرته أفسدت خطتها كامله فتملكت نفسها
شاهيناز:يا عمي المسامح كريم وبعدين انا عاوزه اقولك علي حاجه مهمه
يتبع. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ الجزء الثالث والثلاثون
(عفتي والديوث)
نظر إلي المكتب فوجد سودي تجلس وبجوارها امجد وعلي الجانب الاخر ماذؤن
فلم يفهم الأمر في البدايه وكان الصمت سيد الموقف لكن بعد قليل من الوقت
امجد:متقولش انكم عاملين مفاجئه ليا
ضحك رسلان وقال اكيد طبعا مش هنجيب المأذون علشان يعلمك قريت الفاتحه
سيف:بس اسمع اعتبر أنها خطبيتك لحد ما نحدد الوقت المناسب
امجد:هو في حاجه انا مش عارفها
محمود:لا يا ابني كل الحكايه إننا عاوزين نطمن علي بنتنا مع راجل بجد علشان لو حصل حاجه
امجد:ايوه حاجه ايه يعني
خرج امجد من المكتب
امجد :شكلك مش عاوز نكتب الكتاب خلاص انا مستعد اكتبه انا ده حلم حياتي عادي سودي تبدل
لا لا انا اسف والنبي خلاص كان هذا رد امجد الذي قاله سريعا خوفا من أن يرجعون في كلامهم فعلا ولكن ظل داخله شي غامض من كلام امجد وقال بينه وبين نفسه مع الوقت اكيد هعرف في ايه المهم تكون مراتي
فدخلوا الي المكتب ليتمموا الإجراءات
~~~~~~~~~~~
كانت نرمين تجلس مع رونال عندما علا صوت هاتفها برقم غريب فردت وكانت الصدمه
نرمين:الو مين
سليم:انا بابا
نرمين:جبت رقمي من فين
سليم:عيب تقولي لبابا كده
نرمين:وانت بتقول بابا دي كتير ليه
سليم:اه مش دي الحقيقه مش انتي اتاكدتي بنفسك
نرمين:اه بس ليسه معرفش عنك حاجه
سليم:اهم حاجه عرفتها بعد كده كل حاجه سهله
نرمين:خلاص ان شاء الله
سليم:ان شاء الله ايه هتجي تقعدي في فيلتك
نرمين:ما احنا قولنا بلاش كلمه فيلتك دي انا ماعنديش حاجه
سليم:يا حبيبتي انا بعد ما اموت كل حاجه هتبقا باسمك
نرمين:بعد الشر عليك بس حتي لو حصلت بعد عمر طويل لازم كل حاجه تتقسم بشرع الله
فرح سليم جدا أنها ابتدءت تخاف عليه فرد
سليم: حبيبتي انا مليش حد في الدنيا غيرك يعني فعلا كل حاجه هتبقا باسمك
نرمين:طيب خلاص مش وقته الكلام ده
سليم:ماشي انا هعدي عليكي بكره الصبح علشنا اخدك ماتجيبش معاكي اي حاجه الا اوراقك الشخصيه
نرمين:لا بكره خالتي جايه من السفر
سليم:خالتك مين مامتك ماكنش عندها اخوات
نرمين:خالتي فتحيه مامت صاحبتي اللي انا قاعده عندهم
سليم :طيب خلاص اقعدي معاها بكره واجيلك بعده
نرمين:لا انا هبقا اتصل بيك
سليم:ما اني اشك بس هسيبك علي راحتك ما تتاخريش عليا يا بنتي
نرمين: حاضر سلام عليكم
سليم:وعليكم السلام
أقفلت نرمين الهاتف ووجدت رونال تنظر لها بدهشه
نرمين:ايه مالك
رونال:فيلا ايه اللي بيكلم عنها
نرمين:هو بيقول أنه كاتب فيلا باسمي وانا مش مصدقه وخايفه منه الصراحه
رونال:حبيبتي انتي الدنيا جت عليكي كتير وظلمتك اكتر من اي حد وربنا بعتلك فرصه تعيشي عيشي حياتك وعوضي كل اللي فاتك في ظلم وقهر واتبسطي علي قد ما تقدري بس ابقي حوشلي شوي هواء نظيف بقا وضحكت
نرمين:الله يخربيت فصلانك ده انا كنت هعيط تخليني اضحك كده
رونال:ما انا عارفه علشان كده قولت اضحكك يا هبله
نرمين احتضانتها وقالت ربنا يخليكي ليا يا رب بس هو انتي فاكره اني هسيبك انتي وخالتي لا طبعا
رونال:حبيبتي احنا مستحيل نقبل بكده
نرمين:يبقا كده مش معتبرني اختك
رونال:ابدا والله بس انتي عارفه ماما انتي ابقي تعالي زورينا بس اوعي تنسينا مع الناس الأغنياء اللي هتبقي معاهم
نرمين:انتي تعرفي عني كده
رونال:ابدا بس الفلوس بتغير يا بت
ضحكوا سويا ودخلوا يناموا حتي يستطيعون الترحيب بفتحيه بحفوه
~~~~~~~~~~ كانت مريم نائمه علي كتف ترزان والذي كان في قمه فرحته
ولم ينم خوفا عليها من اي شي فعندما صحوت وجدته ينظر في عيونها بحب واضح
مريم:مالك بيبصلي كده ليه
ترزان:اصلي بحبك عندك مانع يا ساحره قلبي
مريم ابتسمت خجلا وردت بس بقا بكسف يا مصطفي
ترزان:الله تصدقي اسمي طالع منك حلو اووووي
مريم:طيب اسكت وقولي ما نمتش ليه
ترزان:طيب اسكت ازاي واقولك ازاي وضحك
مريم:يارب عليك انت كنت مخبي اللمضه دي فين
ترزان:كنت مخبيها لحد ما احبك يا بت انتي
مريم:طيب بجد قولي ما نمتش ليه
ترزان:ليه انتي عاوزه يحصلك حاجه ولا ايه
مريم:يعني انت ما نمتش علشان تحميني
ترزان:انتي شايفه ايه
مريم احتضنته وكانت هذه المره الثالثه له واحس أنه ليسه موجود في هذا العالم وشدد عليها الحضن ولكن ابتعدت سريعا
ترزان:مالك يا حبيبتي
مريم:انت ناسي أنهم هنا مش عارفين حاجه ومفكرين اني بحب أشهب
ترزان:نسيت الصراحه اصل حضنك حلو اوووي
مريم اخفضت راسها خجلا وردت اعمل فيك ايه مش كفايه بتحبني وانت متعرفش قصتي
ترزان:انا عرفت اللي يكفيني وبس
مريم:يا سلام
ترزان:اه البنت اللي تقدر تحمي نفسها في وسط الكلاب
وكمان تضحك علي الكل وتفضل ذي ما هي تبقا بميه راجل
مريم:هيجي يوم وتقولي انتي كنتي
وضع يديه علي فمها ورد يا بت انتي مش بتفهمي
مريم اخذت يديه ووضعت يديها عليها وقالت :بفهم بس برضو نظره الناس هتخليك تندم
ترزان:يابنتي افهمي انت ما حدش لمسك هيقولوا ايه
مريم:ربنا يخليك ليا يارب وتفضل واثقه فيا كده علطول
ترزان رفع يديها وقبلها وقال راعي انك مش حلالي واي فعلا هعمله هيعاقب عليه القانون ضحكوا سويا
ترزان :بقولك ايه صح تحبي تأكلي ايه
مريم:اي حاجه طالما انت اللي جايبها
ترزان:يالهوووي عليكي يخربيت الحب علي سنينه
مريم:مالك بس
ترزان:اصلك واقعه فيا واقعه
ضحكت وقالت:ماشي يا سيدي يلا شوف هتاكلنا ايه
ترزان:يعني اجيب علي ذؤقي افرضي ما عاجبكيش
مريم:ما انت اهو عاجبني ذؤقك ازاي ما يعجبنيش
ترزان:طيب اسكتي انا ماسك نفسي بالعافيه عنك
ضحكت وهو ذهب ولكن كان ذاهب لكي يعمل تليفون مهم
~~~~~~~~~~ في صباح اليوم التالي كانت رونال تتحضر حتي تذهب لعملها وتستاذن وترجع حتي تحضر اكل لوالدتها وتستطيع أن تقعد معاها فهي مشتاقه جدااااا لقعدتها الحلوه
فتحضرت وصلت فرضها ونزلت سريعا
وعندما دخلت الشركه تفاجئت بما رأته من اول خطوه في الشركه ورد جميله بالوان مختلفه تخطف الانظار
وجميع الموظفين يقفون ينظرون إليها وخرج من نصفهم سيف وهي لا تفهم ماذا يحدث
سيف خطأ تجاهها خطوات ثابته تاخذ العقل من جمالها وعندما اقترب منها كانت ستتكلم ولكن أشار إليها بالصمت
وركع علي ركبتيه وأخرج علبه قطيفه فيها خاتم وبيه فص ياقوت احمر جميل جدا
سيف:رونال انا من اول نظره شوفتك فيها وحبيتك من اول ابتسامه ليكي عشقتك وانا دلوقتي بطلب ايدك لتاني مره قدام الشركه كلها علشان يكونوا شاهدين علي حبي
انا سيف السيوفي بتمنا انك تقبلي تتجوزيني وتكوني ام عيالي
رونال كانت واقفه مصدومه ولا تعرف ماذا تقول في كل هذا وبعد فتره من الصمت
سيف:ايه يا حبيبتي هتسبني قاعد كده كتير رجلي وجعتني وضحك
وكان الكل يقول يلا اقبلي اقبلي
فمدت رونال يديها فالبسها الخاتم وصفقوا الجميع
وكان من بينهم من يدعوا لهم بتمام الزواج وكان هناك أيضا الحاسد والحاقد
وذا القلب المفطور ممدوح ولكن بين عدم الاهتمام
سيف أخذ رونال الي مكتبه وعندما دخلوا جلسوا وقالت رونال سريعا دون مقدمات
رونال:انت عملت كده ليه
سيف:بحبك وعاوز الكل يعرف
رونال:انت مصدق كلامك ده
سيف:انا عن نفسي اه واقترب منها وقبلها في خدها فجأه
فشهقت ورجعت للخلف وكاد تقع بالكرسي ولكن يد سيف كانت اسرع والتقتها وشدها عليه فارتمت بين أحضانه فحولت الابتعاد ولكن قبضه سيف كانت اقوي من جميع محاولاتها المستميته
سيف:انتي مفكرك نفسك هتعرف تخرجي من حضني الا بأذني
رونال:ابعد يا سيف عيب كده
سيف:لا مش هبعد وافتكري انك كل ما تشككي في حبي هعمل كده
رونال:لا لا خلاص بس سابني
سيف:لا مش هسيبك
وفي هذه اللحظه دخل ممدوح فابتعدت رونال بسرعه
وكانت نظراته كلها حسره وغضب في نفس الوقت
سيف:ايه يا استاذ ممدوح مش في باب تخبط عليه
ممدوح:حضرتك انا خبطت كتير اووي وكنت فاكر حضرتك فيك حاجه وخصوصا أن رونال مش بره
انسه رونال مش رونال كان هذا رد سيف الحاسم
ممدوح:حاضر يا استاذ سيف
سيف:خير كنت عاوز ايه
ممدوح:انا كنت جاي ابارك لحضرتك ولرو تراجع وصحح انسه رونال
سيف:سبق وباركت في حاجه تاني
ممدوح:لا وانا اسف لو قاطعت عليكم
سيف بنبره غضب قاطعت ايه يا ممدوح
ممدوح:لا مفيش عن اذن حضرتك خرج سريعا وهو ينظر لرونال
رونال:عجبك كده
ضحك سيف عاليا وقال انتي اللي جبتيه لنفسك
رونال:الله يخربيت كده انت هتجنيني
سيف:ياخواتي عليكي كده بقيت تعرفي تتكلمي قدامي اهو الله يرحم حضرتك ويا استاذ
ضحكت رونال وقالت :طيب خد التقيله بقا انا همشي دلوقتي علشان
علشان حماتي جايه انهارده كان هذا رد سيف سريعا
رونال:اه ممكن
سيف:انتي ما تقولش ممكن انتي تامري وبعدين انا كده كده علمتلك المفاجئه دي وليسه في مفاجئه تانيه
رونال:مفاجئه ايه
سيف:ما تبقاش مفاجئه
رونال:طيب خلاص ممكن امشي
سيف:بشرط
رونال:ايه
سيف:تعالي معايا وانا اقولك
رونال:فين
سيف:امشي وانتي ساكته
رونال لوت فمها كالاطفال وقالت حاضر
سيف:احبك اكتر لما تسمعي كلامي
ونزلوا سويا وسط أنظار الجميع
~~~~~~~~~
كان ترزان يتكلم مع محمود ويحكي له كل ما حدث
ومحمود أكد عليه عدم ترك مريم وحدها
ترزان :أنا مش هسيب مليكه قلبي ثانيه
محمود :ماشي يا سيدي الله يسهلك بس انت متاكد من احساسك
ترزان:اه اووي بس بتسال ليه
محمود:مفيش هي بصراحه بنت حلال وتستاهلك
ترزان:ربنا يخليك ليا يا احلي اب وعم وصاحب شغل في الدنيا
محمود:ويسعدك يا رب انت وهي والفرح عليا بس تخلص من المصيبه دي الاول
ترزان:ان شاء الله ما تخافش انا مضبط كل حاجه
محمود:تمام خدوا بالكم من نفسكم يلا سلام
ترزان:إن شاء الله سلام
اقفل ترزان الهاتف ووجد أمامه مدحت
مدحت:ايه مالك في حاجه
ترزان :اه في وابتدءا يحكي له ما حدث
مدحت:تمام خليها علي كده وليك عليا انا اللي ازفه للسجن
ترزان :ياريت والله انا ما اترددش لحظه اني احكيلك علشان كده
فلاش باك
بعد ما عاين مدحت العربيه وعرف ترزان وأبوه
ترزان:انا عاوز اقولك علي حاجه بس اوعديني تسمعني بحس الراجل العادي مش الشرطي
مدحت:اوعدك شكل الموضوع كبير
ترزان حكا له كل ما حدث وان مريم هي من ضربت أشهب وهو من كسر السياره
مدحت:انا لو هحسبها ذي ما انت قولت لو حسبتها من وجهه نظر راجل عادي فده دفاع عن النفس
أما لو حسبتها من وجهه نظر الضابط يبقا هخدك انت وهي معايا
ترزان:والله انا علشان حسيت انك انسان بمعني الكلمه ومستحيل الولد اللي لما كان حد بيجي عليا وانا صغير يروح يضربه وما يقبلش بالظلم يكون اتغير
مدحت:كلتني انت كده وضحك
فضحك ترزان وقال قولي بقا اعمل ايه
مدحت :اولا ما تقولش لمريم اني عرفت حاجه
ثانيا عاوزين نمشي بالقانون علشنا هي تخلص منه وما يبقاش عليها حاجه وهو اللي يتسجن
ترزان:تمام تسلم يا حضره الضابط
مدحت:ماشي يا صاحبي
عوده
مدحت :كده تقولها تخليها تمثل عليه لحد ما نشوف هو بيخطط لايه ونشوف مين اللي بيساعده من جوه المستشفي
ترزان :تمام وانت معايا في اي حاجه هقولك
مدحت:تمام
ذهب مدحت وترزان عاد الي مريم بعد أن جلب لها سندوتشات شاورما والذي عرف بالصدفه أنها تحبها مثله
اول ما رأته مريم واقفت وهي تبكي وارتمت بين أحضانه
قلق ترزان وقال مالك في ايه
مريم:هقولك بس تعال نبعد شوي احسن حد يسمعنا فخرجوا بره المستشفي
~~~~~~~~~~ جاءت شاهيناز الي محمود واول ما رآها ذهل من بجاحتها
محمود:انتي اللي جابك هنا
شاهيناز:انا اسفه يا عمي انا ما اعرفش انا فكرت في كده ازاي الحقد كان مالي عيني ومش عارفه انا بعمل ايه
محمود:علي اساس كده هسامحك
شاهيناز:اجلدني موتني بس ما تزعلش مني
محمود:وانت عرفتي انك غلطانه لوحدك
شاهيناز:معلش يا عمي ربنا هديني دلوقتي وهعمل كل اللي انت عاوزه
محمود:وايه المطلوب منى
شاهيناز:تسامحني
محمود:وبعد ما اسامحك
شاهيناز:مفيش اللي ربنا عاوزه هيكون
محمود: وربنا عاوزك تكوني سبب أن ابني ممكن يموت واسامحك ولا ربنا عاوزه انك تكوني عايشه مع عشيقك وعاوزه ابني يكون ....
ولا ولا ولا
شاهيناز وقد تملك الغضب منها ولكن إذا أظهرته أفسدت خطتها كامله فتملكت نفسها
شاهيناز:يا عمي المسامح كريم وبعدين انا عاوزه اقولك علي حاجه مهمه
يتبع. ❝
❞ الجنة السومرية منذ ان زالت المشاعة الابتدائية , وفقد الفرد سلطته على وسائل انتاجه لصالح الاخرين, تحول العمل من متعه وتحقيق للذات, الى عبودية واغتراب, ومن طقس جماعي مرض, الى وحده قاسية بلا هدف او غاية الا لقمة عيش يومية تدفع للاستمرار يوماً اخر. ومع نضوج المجتمعات الابوية التسلطية وأحكام حلقاتها على الافراد, صار الانسان الى حالة احباط دائمة هي شرطه الاساسي في حياة تبدو بلا معنى ولا تسعى الى غاية, سوى موت يضع حداً لفصل مؤلم. ولكن المجتمع التسلطي استطاع ان يحرم الفرد من كل شيء إلا رغبة في التغيير بادية أو كامنة و..حلم. تجلت رغبة التغيير في ثورات البشر عبر التاريخ في سبيل حياة أفضل وحرية أكثر. وتجلى الحلم, بديلاً عن الفعل, في أدبيات البشر التي تصف عالماً قادماً, هو حرية كاملة ومساواة مطلقة وراحة من لعنة العمل المفروض على الانسان. عالم لا مرض فيه ولا عناء ولا شيخوخة ولا موت. فكانت أساطير الجنة لدى الشعوب, تعبيراً سلبياً عن رغبة في التغيير لم تخرج الى حيز الفعل, او فعل تم احباطه فصار حلماً ينتظر. أسطورة العصر الذهبي : عبر السومريون عن ذلك الحلم في نص جميل يصف العصر الذهبي للأنسان قبل هبوطه الى دنيا العبودية والعمل المغترب, حيث كان سيداً لنفسه وسيد الطبيعة: في تلك الأيام, لم يكن هناك حية ولا عقرب ولا ضبع لم يكن هناك أسد ولا كلب شرس ولا ذئب لم يكن هناك خوف ولا رعب لم يكن للأنسان من منافس في تلك الايام كانت (شوبور) أرض المشرق, أرض الوفرة وشرائع العدل وسومر أرض الجنوب, ذات اللسان الواحد, أرض الشرائع الملكية و(أورى) أرض الشمال, الأرض التي يجد فيها كل حاجته و(مارتو) أرض الغرب, أرض الدعة والأمن وكان العالم أجمع يعيش في أنسجام تام وبلسان واحد يسبح الكل بحمد انليل. أسطورة دلمون : أما الجنة, بمفهومها الذي تجلى, فيما بعد, في التوراة, فتحدثنا عنها أسطورة أخرى هي أسطورة دلمون : أرض دلمون مكان طاهر, أرض دلمون مكان نظيف أرض دلمون مكان نظيف, أرض دلمون مكان مضيء في أرض دلمون لا تنعق الغربان ولا تصرخ الشوحة صراخها المعروف حيث الاسد لا يفترس أحداً ولا الذب ينقض على الحمل ولا الكلب المتوحش على الجدي ولا الخنزير البري يلتهم الزرع ولا الطير في الاعالي لا[..] صغارها والحمامة لا [..] رأسها حيث لا أحد يعرف رمد العين ولا احد يعرف آلام الرأس حيث لا يشتكي الرجل من الشيخوخة ولا تشتكي المرأة من العجز حيث لا وجود لمنشد ينوح ولا لجوال يعول في هذا الفردوس, كان يعيش أنكي آله الماء العظيم, وزجته ننخرساج الارض - الأم, كما عاش في الفردوس التوراتي آدم وحواء. وقد أخرج انكي ماءه وسقى تربة زوجته الأرض, فحول دلمون الى جنة الهية خضراء. ومن اتحاد الماء(انكي) بالتربة (ننخرساج) يمتلئ الفردوس بالحقول والاشجار والثمار, كما تظهر مجموعة من الهات النبات يقوم انكي بأغوائهن تاركاً زوجته. ثم ان ننخرساج تقوم بخلق ثمانية أنواع من النباتات العجيبة. وقبل ان تفرح بعملها, يرسل انكي رسوله ايسمند الذي يقطف له تلك النباتات فيأكلها جميعاً. وما ان تعلم الخالقة بذلك , حتى تغضب غضباً شديداً, وترسل على انكي لعنة مقيمة: (الى ان يوافيك الموت , لن انظر اليك بعين الحياة). إلا ان الآلهة الاخرون يجزعون لهذا الامر , ذلك ان اللعنة على انكي تعني شح المياه وغوصها الى باطن الارض تدريجياً. ويحار مجمع الالهة في كيفية معالجة الامر خصوصاً وأن ننخرساج قد غابت عن الانظار حتى لا تغير رأيها او تخضع لضغط أحد. أما انكي فتشتد عليه الامراض وتهاجمه ثمانية علل بعدد النباتات التي اكلها واخذ ينهار تدريجياً. وأخيراً ينقذ الثعلب الموقف عندما يتطوع للبحث عن ننخرساج ويجدها في النهاية. وتخضع ننخرساج لمشيئة الالهة وتقوم بشفاء انكي عن طريق خلق ثمانية آلهة . كل اله يختص بشفاء احد اعضاء انكي العليلة. - ننخرساج : ما الذي يوجعك يا أخي - انكي : ان فكي هو الذي يوجعني - ننخرساج : لقد اوجدت لك الاله ننتول - ننخرساج : ما الذي يوجعك يا اخي - انكي : ان ضرسي هو الذ يوجعني - ننخرساج : لقد اوجدت من اجلك الاله ننسوتو وهكذا يتابع تعداد أوجاعه وتتابع ننخرساج خلق الهةالشفاء من أجله. الى ان يصل الى ضلعه : - ننخرساج : ما الذي يوجعك يا اخي - انكي : ان ضلعي هو الذي يؤلمني - ننخرساج :لقد أوجدت من اجلك الآلهة ننتي هذا ويناقش بعض علماء السومريات في ان كلمة (تي) في السومرية تعني ضلع, ولكنها تعني ايضاً (أحيا) أو (جعله يحيا) أما كلمة (نن) فتعني سيدة, كما رأينا سابقاً من تحليل اسم ننخرساج التي تعني سيدة الجبل. وعلى هذا يكون اسم الالهة (ننتي) يعني سيدة الضلع أو السيدة التي تحيي . وهذه السيدة شبيهة بحواء التوراة التي أخذت من ضلع آدم فهي سيدة الضلع وهي حواء بعمنى التي تحيي. ❝ ⏤فراس السواح
❞ الجنة السومرية منذ ان زالت المشاعة الابتدائية , وفقد الفرد سلطته على وسائل انتاجه لصالح الاخرين, تحول العمل من متعه وتحقيق للذات, الى عبودية واغتراب, ومن طقس جماعي مرض, الى وحده قاسية بلا هدف او غاية الا لقمة عيش يومية تدفع للاستمرار يوماً اخر. ومع نضوج المجتمعات الابوية التسلطية وأحكام حلقاتها على الافراد, صار الانسان الى حالة احباط دائمة هي شرطه الاساسي في حياة تبدو بلا معنى ولا تسعى الى غاية, سوى موت يضع حداً لفصل مؤلم. ولكن المجتمع التسلطي استطاع ان يحرم الفرد من كل شيء إلا رغبة في التغيير بادية أو كامنة و.حلم. تجلت رغبة التغيير في ثورات البشر عبر التاريخ في سبيل حياة أفضل وحرية أكثر. وتجلى الحلم, بديلاً عن الفعل, في أدبيات البشر التي تصف عالماً قادماً, هو حرية كاملة ومساواة مطلقة وراحة من لعنة العمل المفروض على الانسان. عالم لا مرض فيه ولا عناء ولا شيخوخة ولا موت. فكانت أساطير الجنة لدى الشعوب, تعبيراً سلبياً عن رغبة في التغيير لم تخرج الى حيز الفعل, او فعل تم احباطه فصار حلماً ينتظر. أسطورة العصر الذهبي : عبر السومريون عن ذلك الحلم في نص جميل يصف العصر الذهبي للأنسان قبل هبوطه الى دنيا العبودية والعمل المغترب, حيث كان سيداً لنفسه وسيد الطبيعة: في تلك الأيام, لم يكن هناك حية ولا عقرب ولا ضبع لم يكن هناك أسد ولا كلب شرس ولا ذئب لم يكن هناك خوف ولا رعب لم يكن للأنسان من منافس في تلك الايام كانت (شوبور) أرض المشرق, أرض الوفرة وشرائع العدل وسومر أرض الجنوب, ذات اللسان الواحد, أرض الشرائع الملكية و(أورى) أرض الشمال, الأرض التي يجد فيها كل حاجته و(مارتو) أرض الغرب, أرض الدعة والأمن وكان العالم أجمع يعيش في أنسجام تام وبلسان واحد يسبح الكل بحمد انليل. أسطورة دلمون : أما الجنة, بمفهومها الذي تجلى, فيما بعد, في التوراة, فتحدثنا عنها أسطورة أخرى هي أسطورة دلمون : أرض دلمون مكان طاهر, أرض دلمون مكان نظيف أرض دلمون مكان نظيف, أرض دلمون مكان مضيء في أرض دلمون لا تنعق الغربان ولا تصرخ الشوحة صراخها المعروف حيث الاسد لا يفترس أحداً ولا الذب ينقض على الحمل ولا الكلب المتوحش على الجدي ولا الخنزير البري يلتهم الزرع ولا الطير في الاعالي لا[.] صغارها والحمامة لا [.] رأسها حيث لا أحد يعرف رمد العين ولا احد يعرف آلام الرأس حيث لا يشتكي الرجل من الشيخوخة ولا تشتكي المرأة من العجز حيث لا وجود لمنشد ينوح ولا لجوال يعول في هذا الفردوس, كان يعيش أنكي آله الماء العظيم, وزجته ننخرساج الارض - الأم, كما عاش في الفردوس التوراتي آدم وحواء. وقد أخرج انكي ماءه وسقى تربة زوجته الأرض, فحول دلمون الى جنة الهية خضراء. ومن اتحاد الماء(انكي) بالتربة (ننخرساج) يمتلئ الفردوس بالحقول والاشجار والثمار, كما تظهر مجموعة من الهات النبات يقوم انكي بأغوائهن تاركاً زوجته. ثم ان ننخرساج تقوم بخلق ثمانية أنواع من النباتات العجيبة. وقبل ان تفرح بعملها, يرسل انكي رسوله ايسمند الذي يقطف له تلك النباتات فيأكلها جميعاً. وما ان تعلم الخالقة بذلك , حتى تغضب غضباً شديداً, وترسل على انكي لعنة مقيمة: (الى ان يوافيك الموت , لن انظر اليك بعين الحياة). إلا ان الآلهة الاخرون يجزعون لهذا الامر , ذلك ان اللعنة على انكي تعني شح المياه وغوصها الى باطن الارض تدريجياً. ويحار مجمع الالهة في كيفية معالجة الامر خصوصاً وأن ننخرساج قد غابت عن الانظار حتى لا تغير رأيها او تخضع لضغط أحد. أما انكي فتشتد عليه الامراض وتهاجمه ثمانية علل بعدد النباتات التي اكلها واخذ ينهار تدريجياً. وأخيراً ينقذ الثعلب الموقف عندما يتطوع للبحث عن ننخرساج ويجدها في النهاية. وتخضع ننخرساج لمشيئة الالهة وتقوم بشفاء انكي عن طريق خلق ثمانية آلهة . كل اله يختص بشفاء احد اعضاء انكي العليلة. - ننخرساج : ما الذي يوجعك يا أخي - انكي : ان فكي هو الذي يوجعني - ننخرساج : لقد اوجدت لك الاله ننتول - ننخرساج : ما الذي يوجعك يا اخي - انكي : ان ضرسي هو الذ يوجعني - ننخرساج : لقد اوجدت من اجلك الاله ننسوتو وهكذا يتابع تعداد أوجاعه وتتابع ننخرساج خلق الهةالشفاء من أجله. الى ان يصل الى ضلعه : - ننخرساج : ما الذي يوجعك يا اخي - انكي : ان ضلعي هو الذي يؤلمني - ننخرساج :لقد أوجدت من اجلك الآلهة ننتي هذا ويناقش بعض علماء السومريات في ان كلمة (تي) في السومرية تعني ضلع, ولكنها تعني ايضاً (أحيا) أو (جعله يحيا) أما كلمة (نن) فتعني سيدة, كما رأينا سابقاً من تحليل اسم ننخرساج التي تعني سيدة الجبل. وعلى هذا يكون اسم الالهة (ننتي) يعني سيدة الضلع أو السيدة التي تحيي . وهذه السيدة شبيهة بحواء التوراة التي أخذت من ضلع آدم فهي سيدة الضلع وهي حواء بعمنى التي تحيي. ❝
❞ فجأة قذفت الريح على القضبان الحديدية للشراقة صفحة كاملة من جريدة علقت هذه الصفحة بين القضبان !.أنظار جميع من في المهجع تعلقت بهذه الجريدة العالقة بين القضبان في السقف ، تهزها الريح ويسمع الجميع صوت خشخشتها سمعت البعض يدعون ويبتهلون إلى الله ان يسقط الجريدة داخل المهجع وان لا يجعلها تطير بعيدا
كما تمنى الجميع تمنيت أنا أيضا أن تسقط الجريدة داخل المهجع ، منذ أن أصبحت في بلدي لم أر حرفا واحدا مطبوعا الجميع مثلي شوق حقيقي لرؤية الحرف المتلصقة الكلمات المطبوعة!.هذه جريدة وفي الجريدة أخبار ونحن منذ أكثر سنتين تاريخ قدوم آخر نزيل إلى المهجع ، لم نسمع شيئا عما يدور خارج هذه الجدران الاربعة .
سمعت نسيم يقول : يارب .. يارب .. ولك يال انزلي .
كان يخاطب الجريدة ، نظرت اليه ، أنظاره معلقة بالجريدة عاليا .
الكثير من الناس وقف منتصبا ، الكثير أزاحوا عن وجوههم القمشة التي تلثموا بها ، من لم يقف اعتدل في جلسته ، بعض من وقف مشى بشكل عفوي إلى تحت الشراقة ، الرأس مرفوع والعين معلقة .. الانظار تتابع تراقص الجريدة بين القضبان !.
واحد من الواقفين تحت الشراقة ، وهو من الفرقة الفدائية ، نظر إلى الناس وقال بصوت مسموع للجميع :- يا شباب .. هرم ؟. على أثر سؤاله هذا قفز العديد وهم يقولون : - هرم .. هرم .. هرم ! .
لم تستغرق عملية بناء الهرم البشري وانزال الجريدة أكثر من عشر ثوان تقريبا ، لكنها ثوان مرعبة .. خانقة وحابسة للنفاس !. ان من الممكن أن تكلف العديد حياتهم ، لكنها مرت بسلم . وأصبح لدينا جريدة. ❝ ⏤مصطفى خليفة
❞ فجأة قذفت الريح على القضبان الحديدية للشراقة صفحة كاملة من جريدة علقت هذه الصفحة بين القضبان !.أنظار جميع من في المهجع تعلقت بهذه الجريدة العالقة بين القضبان في السقف ، تهزها الريح ويسمع الجميع صوت خشخشتها سمعت البعض يدعون ويبتهلون إلى الله ان يسقط الجريدة داخل المهجع وان لا يجعلها تطير بعيدا
كما تمنى الجميع تمنيت أنا أيضا أن تسقط الجريدة داخل المهجع ، منذ أن أصبحت في بلدي لم أر حرفا واحدا مطبوعا الجميع مثلي شوق حقيقي لرؤية الحرف المتلصقة الكلمات المطبوعة!.هذه جريدة وفي الجريدة أخبار ونحن منذ أكثر سنتين تاريخ قدوم آخر نزيل إلى المهجع ، لم نسمع شيئا عما يدور خارج هذه الجدران الاربعة .
سمعت نسيم يقول : يارب . يارب . ولك يال انزلي .
كان يخاطب الجريدة ، نظرت اليه ، أنظاره معلقة بالجريدة عاليا .
الكثير من الناس وقف منتصبا ، الكثير أزاحوا عن وجوههم القمشة التي تلثموا بها ، من لم يقف اعتدل في جلسته ، بعض من وقف مشى بشكل عفوي إلى تحت الشراقة ، الرأس مرفوع والعين معلقة . الانظار تتابع تراقص الجريدة بين القضبان !.
واحد من الواقفين تحت الشراقة ، وهو من الفرقة الفدائية ، نظر إلى الناس وقال بصوت مسموع للجميع :- يا شباب . هرم ؟. على أثر سؤاله هذا قفز العديد وهم يقولون : - هرم . هرم . هرم ! .
لم تستغرق عملية بناء الهرم البشري وانزال الجريدة أكثر من عشر ثوان تقريبا ، لكنها ثوان مرعبة . خانقة وحابسة للنفاس !. ان من الممكن أن تكلف العديد حياتهم ، لكنها مرت بسلم . وأصبح لدينا جريدة. ❝
❞ وحيده في عالمها الخاص خائفة تبكي وتصرخ في صمتها ولا يشعر بها أحد تسعي إلي رسم الابتسامة علي وجوه الآخرين ولكنها تبتسم ابتسامه مزيفه علي وجهها ولكنها تريد الرحيل عن كل شي ذلك ليس ضعفا بل روحها وقلبها اكتفت من الوجع الذي يسكنها ولكن كل شخص يرها يري في عينها بريق شديد السحر يخطف الانظار ذلك البريق هو بحور الدموع التي تسكن في سجن عينيها التي لا تستطيع أن تخرجها وذلك الألم الذي يسكن قلبها لا نهاية له يأتي الليل كأنه أتاه إليها بحور من العذاب التي لا نهاية تظل تصرخ وتصرخ ولا نهاية لذلك الصراخ الي حين سكن سواد الليل أسفل عيناها 😔😔
الكاتبة آيه محمد محسن عبدالمنعم. ❝ ⏤Aya Mohamed
❞ وحيده في عالمها الخاص خائفة تبكي وتصرخ في صمتها ولا يشعر بها أحد تسعي إلي رسم الابتسامة علي وجوه الآخرين ولكنها تبتسم ابتسامه مزيفه علي وجهها ولكنها تريد الرحيل عن كل شي ذلك ليس ضعفا بل روحها وقلبها اكتفت من الوجع الذي يسكنها ولكن كل شخص يرها يري في عينها بريق شديد السحر يخطف الانظار ذلك البريق هو بحور الدموع التي تسكن في سجن عينيها التي لا تستطيع أن تخرجها وذلك الألم الذي يسكن قلبها لا نهاية له يأتي الليل كأنه أتاه إليها بحور من العذاب التي لا نهاية تظل تصرخ وتصرخ ولا نهاية لذلك الصراخ الي حين سكن سواد الليل أسفل عيناها 😔😔
الكاتبة آيه محمد محسن عبدالمنعم. ❝