❞ للفرح يوم واحد، لا يتكرر مهما تكرر، و هو من صنع الرحمن لا البشر، و من اجل اسمى غاية و هي عمران الوجود ، فالزواج طاعة و الحب عبادة إذا حاد احدهما عن طريقه ضل إلى الأبد ،و في مثل هذا اليوم تسجل الحياة أحد انتصاراتها الرائعة ، فلنهنئ العروسين ، و لنحي ذكرى ربي اسرتهما النبيلة أدم و حواء ، اللذين دفعا دنيانا بالعصيان و رفعا منها بالغفران ، و لندع الله ان ينصرنا على ابليس عدو الاسرة القديم الذي لا يكف عن طلب الثأر ، و العفبى لكم في المسرات. ❝ ⏤نجيب محفوظ
❞ للفرح يوم واحد، لا يتكرر مهما تكرر، و هو من صنع الرحمن لا البشر، و من اجل اسمى غاية و هي عمران الوجود ، فالزواج طاعة و الحب عبادة إذا حاد احدهما عن طريقه ضل إلى الأبد ،و في مثل هذا اليوم تسجل الحياة أحد انتصاراتها الرائعة ، فلنهنئ العروسين ، و لنحي ذكرى ربي اسرتهما النبيلة أدم و حواء ، اللذين دفعا دنيانا بالعصيان و رفعا منها بالغفران ، و لندع الله ان ينصرنا على ابليس عدو الاسرة القديم الذي لا يكف عن طلب الثأر ، و العفبى لكم في المسرات. ❝
❞ _أَتعلمُ لِما لا تَسْتقيم نفسك ؟!
لأنك جاهلٌ بالله ، جاهلٌ \"بأسماء الله وصفاته\" جاهل بكرم الله ومنة الله عليك جاهل برحمته جاهل بإبداع خلقه ، جاهل بسيرة خير خلق الله و جاهل كم حارب الكثير والكثير وقُتلوا فى سبيل وصول هذا الدين إليك ..
أقيمت حروب ، عُذِّبَ أُناسٌ كثيرون فى سيبل الحفاظ على الشريعة الإسلامية، فبماذا قابلت أنت كل هذا ؟!
تٌعرض عمَّن خلقك وسواك وفطرك ورزقك ومنَّ عليك وهداك !
تُعرض عمّن له فضلٌ عليك بكل شىء ؟!كلما علمت حكم بحثت جاهداً لكى تجد له مخرج .
على من تضحك؟
أقول لك على من ؟ \"تضحك على نفسك \".
لأنك أنت الخاسر الوحيد فى الأعراض والبعد (فى قصة سيدنا إدام فى بداية الخلق فى كتاب قصص الانبياء لإبن كثير عندما طاف ابليس داخل سيدنا آدم : قال فإن ربكم صمد وهذا أجوف، لئن سلطت عليه لأهلكته
ومن ثم قال إنك خلقت لشئ عظيم
وهل هناك أعظم من عبادة الله الواحد الأحد ؟!
بلىٰ وربى لا يوجد أعظم من العظيم
أنت جاهل بما ينتظرك فى القبر وعند الممات
أنت جاهل بيوم القيامة أنت جاهل بالجنه وجاهل بالنار أنت جاهل بما سيفعله إبليس عندما يدخل أهل النار النار
﴿ وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ ۖ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلَّا أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي ۖ فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنفُسَكُم ۖ مَّا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتُم بِمُصْرِخِيَّ ۖ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ ۗ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ﴾
[ إبراهيم: 22]
فاللهم لا تجعلنا منهم يارب
ليس إعراض إنما هو جهل ولهو ..
استيقظ من غفلتك قبل أن تستيقظ على ملك الموت يقبض روحك ..
\"فاللهم أغفر لي ولوالدي وللمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والأموات يارب \"
استودعكم الله الذي لا تضيع ودائعه
گ/ألا السيد 🦋
المدققة اللغوية /ساره السيد. ❝ ⏤الاء السيد
❞ _أَتعلمُ لِما لا تَسْتقيم نفسك ؟!
لأنك جاهلٌ بالله ، جاهلٌ ˝بأسماء الله وصفاته˝ جاهل بكرم الله ومنة الله عليك جاهل برحمته جاهل بإبداع خلقه ، جاهل بسيرة خير خلق الله و جاهل كم حارب الكثير والكثير وقُتلوا فى سبيل وصول هذا الدين إليك .
أقيمت حروب ، عُذِّبَ أُناسٌ كثيرون فى سيبل الحفاظ على الشريعة الإسلامية، فبماذا قابلت أنت كل هذا ؟!
تٌعرض عمَّن خلقك وسواك وفطرك ورزقك ومنَّ عليك وهداك !
تُعرض عمّن له فضلٌ عليك بكل شىء ؟!كلما علمت حكم بحثت جاهداً لكى تجد له مخرج .
على من تضحك؟
أقول لك على من ؟ ˝تضحك على نفسك ˝.
لأنك أنت الخاسر الوحيد فى الأعراض والبعد (فى قصة سيدنا إدام فى بداية الخلق فى كتاب قصص الانبياء لإبن كثير عندما طاف ابليس داخل سيدنا آدم : قال فإن ربكم صمد وهذا أجوف، لئن سلطت عليه لأهلكته
ومن ثم قال إنك خلقت لشئ عظيم
وهل هناك أعظم من عبادة الله الواحد الأحد ؟!
بلىٰ وربى لا يوجد أعظم من العظيم
أنت جاهل بما ينتظرك فى القبر وعند الممات
أنت جاهل بيوم القيامة أنت جاهل بالجنه وجاهل بالنار أنت جاهل بما سيفعله إبليس عندما يدخل أهل النار النار
﴿ وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ ۖ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلَّا أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي ۖ فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنفُسَكُم ۖ مَّا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتُم بِمُصْرِخِيَّ ۖ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ ۗ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ﴾ [ إبراهيم: 22]
فاللهم لا تجعلنا منهم يارب
ليس إعراض إنما هو جهل ولهو .
استيقظ من غفلتك قبل أن تستيقظ على ملك الموت يقبض روحك .
˝فاللهم أغفر لي ولوالدي وللمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والأموات يارب ˝
استودعكم الله الذي لا تضيع ودائعه
❞ الفصل التاني
بعد ثلاث أيام في مكان أخر تحديداً في قسم الشرطه
حازم: صهيب باشا في واحده عاوزة تقدم بلاغ بأختفاء والدتها
صهيب: تمام دخلها
غدير ببكاء: الحقني يا حضره الظابط
صهيب: اهدي يا انسه علشان افهم في ايه
غدير: ماما ماما بقالها 3 ايام مرجعتش البيت و منعرفش اي حاجه عنها
صهيب: هي متعوده تختفي او مثلاً تبات عند حد من صحباتها
غدير: لا عمرها ما اختفت كده و لا باتت عن حد قبل كده انا اتصلت بكل صحباتها قالوا انهم مشفوهاش انا خايفه يكون حصل لها حاجه
صهيب : طب اهدي من فضلك و احنا هنعمل كل ما بأدينا علشان نعرف نوصل لها عاوزك بس تقوليلي شويه معلومات عنها و لو معاكى صورتها يبقي افضل
اعطته غدير كل المعلومات التي طلبها ثم خرجت بعد ان خرجت غدير استدعي صهيب حازم
حازم: ايوة يا فندم
صهيب: ادي الورقه دي لمسعد و خليه يعرف لي اخر مكان الرقم ده كان فيه فين و امتى
حازم : تمام يا فندم
صهيب : بلغه اني عاوزة في اقرب وقت
حازم: حاضر يا فندم
صهيب وهو ينظر للورقه التي بها المعلومات: ناهد شرف الدين يا تري ايه اللي حصل
بعد ساعه
حازم: مسعد باشا يا فندم
صهيب: دخله
مسعد: صهيب باشا
صهيب: اهلا يا مسعد وصلت لايه
مسعد : اخر مكان كان في الخط ده كان في المقطم بعد كده التلفون اتقفل الساعه 7 بليل
صهيب: المقطم معاك اللوكيشن دلوقتى مسعد: ا ه
صهيب: طب تمام ابعتهولي
ارسل مسعد اللوكيشن له ليأخذ صهيب اشياءه ثم تحرك للمكان
فتره وصل صهيب للمكان بدأ ينظر حوله في كل شبر في المكان الي ان انتبه بشئ يعكس أشاعه الشمس
ليقترب منه ببطئ ليجد اه هاتف ليقترب و يأخذه بالمنديل و يضعها في كيس كان بحوزته و اتجهه للقسم
في القسم
صهيب وهو يدخل المكتب : حازم بلغ علي خبير الادله الجنائيه يجي فوراً
حازم: حاضر يا فندم
بعد دقائق
علي: ايوه يا صهيب
صهيب و هو يعطيه الشنطه التي بها الهاتف:عاوزك ترفعلي البصمات من علي التلفون ده
علي : حاضر علي المغرب هتكون المعلومات عندك
صهيب: تمام
خرج علي اما صهيب فأستند علي الكرسي وهو يقول
صهيب: شكل القضيه دي مش زي ما هي واضحه واضح ان وراها حاجه كبيره
علي المغرب اتي على ليخبر صهيب لما وصل له
علي: البصمات دي تخص ناهد شرف الدين
صهيب وهو يرتدي القفازات:تمام يا على تقدر تروح
امسك صهيب الهاتف و اعاد تشغيله ماهى إلا دقائق حتى فتح الهاتف بدأ في التقليب في الهاتف ليلاحظ شيئان و هما ان يوجد رقمان غريبان علي الهاتف لكنهما ليسوا نفس الرقم ليكتب الرقمان في ورقه ثم يرسلهما لمسعد ليعرف معلومات عنهما
اول رقم كان اخر رقم اتصل علي ناهد اما ثاني رقم هي تلك الرساله الموجوده علي الوتساب و هي نفس الرساله التي قرأها اركان صدم صهيب لما قرأ فهو لم يتوقع ان غدير ليست ابنه ذلك الرجل المكتوبه علي اسمه سرعان ما تدارك صهيب نفسه و رفع سماعه الهاتف ليطلب من مسعد ان يعجل في معرفه المعلومات عن هذان الرقمان خصوصاً الرقم الثاني
بعد مده اعطي مسعد المعلومات التى وصل لها
مسعد: الرقم الأول مش متسجل رقم من اللي بتتباع علي الرصيف و اخر مكان كان فيه وهو نفس المكان اللي اول رقم ادتهولي كان فيه
صهيب: المقطم
مسعد: بالظبط و بالنسبه لتانى رقم فده لراجل في اواخر الخمسينات اسمه شادي سيف النصر مقيم في الزمالك و شغال محاسب في شركه ادويه
صهيب: طب كان فين الساعه 6:55 بليل
مسعد : مكتوب في الورق عندك كان في الشركه و علي فكرة انا شفت سجل المكالات و اللي اتضح فيه انه مش بيكلم حد او حد بيكلمه غير رقمين واحد اخته و التانى السكرتيره
صهيب: تمام يا مسعد شكراً تقدر تتفضل
بعد ان خرج مسعد طلب صهيب رقم احد اصدقاءه العاملين في تلك الشركه
جان:اهلا اهلا صهيب باشا
صهيب: اهلا يا جان ايه الأخبار جان: الحمدلله ايه سر الإتصال صهيب: عاوز منك خدمه
جان : اتفضل
صهيب: عاوزك تتأكد في سريه من الكاميرات اذا كان المحاسب شادي سيف النصر كان موجود في الشركه الساعه 6:55 من 3 ايام ولا لا
جان: عيونى لكنه عمل ايه
صهيب: معملش حاجه شوف اللي قولت لك عليه بس في اسرع وقت واهم حاجه في سريه
جان: حاضر هنزل اهو اوضه الكاميرات اشوف لك
صهيب: تسلم يا صاحبي سلام
اغلق مع جان ثم نظر للورق الذي امامه: كل ده علشان بس اعرف هيتم استدعائك ولا القبض عليك
بعد ساعه اتصل جان بصهيب و ابلغه بوجود شادى في الشركه في ذلك الوقت ليشكره صهيب و يغلق معه ثم يطلب استدعاء شادي
وبعد بعضه ساعات كان شادي حاضر في مكتب صهيب
شادي: اقدر اعرف انا تم استدعائي ليه
صهيب: متقلقش هسألك شويه اسئله بس
شادي: اتفضل
صهيب: ناهد شرف الدين تعرف عنها ايه
شادي بتوتر: معرفش حاجه عنها يا باشا مين دي
صهيب وهو يريه تلك الرساله التي كتبها شادى لناهد بعد ان طبعها: طب و كده بردو متعرفش عنها حاجه مفيش داعي للانكار اتعاون معانا علشان متلاقيش نفسك لابس القضيه مثلاً
شادي بصدمه:قضيه ايه انا معملتش حاجه
صهيب: مدام ناهد مختفيه بقالها 3 ايام و غدير عملت بلاغ عن اختفاءها
شادي: اختفت اختفت ازاي
صهيب: ده اللي هنعرفه تعرف ايه عن مدام ناهد
شادي : جوزها
صهيب بصدمه: جوزها ازاي يا راجل انت دي متجوز ة
شادي: مكنتش اعرف و الله ما كنت اعرف احنا اتعرفنا علي بعض عن طريق النت كانت علاقه عاديه جدا لحد ما قلبت بحب طلبت اكتر من مره اني اقابلها لكنها كانت بتتحجج و بتقول ان ابوها و اخوها صعبين و انهم مش بيرضوا ينزلوها لحد ما في مره لقتها بعتهالي عنوان بتقولي تعال فيه و معاك ورقتين جواز عرفي و شاهدين حاولت افهم منها لكنها قالت لما اجي هفهمك رحت لها العنوان و اللي اكتشفت بعدين انه بيتها هي و جوزها قالت لي ان ابوها عاوز يبيعها لرجل عنده 80 سنه وان حلها الوحيد انها تحطهم قدام الأمر الواقع و تقول انها متجوزه صدقتها و اتجوزنا عرفي وحصل ما بينا زي ما بيحصل بين اي زوجين كنت بروح لها البيت اوقات و اوقات تانيه كانت بتجيلي عرفت تخرج قالت انها اتخانقت مع والدها جامد وانه حس بالذنب فبدأ يسيبها تخرج كالعاده صدقتها بعد فتره جت لي وهي منهارة و بتقول انها حامل وقتها قولت لها اني هخدك و نروح لاهلك نتكلم معاهم وقتها صرحتني كل حاجه و انها متجوزة و كان جوازها مني بهدف التسليه وقتها ضربتها و طردتها لكن رغم كده فضلت اراقبها وعرفت انها خدعت جوزها الغلبان و فهمته ان اللي في بطنها ده طفلهم بعد 5 سنين بدون خلفه و فعلا جابت غدير و كتبتها باسم جوزها حولت اكتر من مرة انى اهددها اني هفضحها لو مخلتنيش اشوف البنت لكنها كانت كل مرة بتقولي ان جوزها مش هيصدق و حتي لو عملت dna فسهل عليها انها تزوروا فبعت المسدج اللي مع حضرتك قولت يمكن تخاف و تخليني اشوف بنتي
صهيب وهو يحاول يتمالك اعصابه من تلك الشيطانه: اخر مره شفتها امتي
شادى: بعد مع عرفت الحقيقه مشفتهاش كان كلامنا كله علي الواتس
صهيب: روق العرفي لسه معاك
شادي: اه لسه موجوده في البيت خفت في يوم تقول لجوزها اني بضايقها ولا حاجه فخليت الورقه عندي كحمايه ليا
صهيب: تمام انا عاوزها
شادي: حاضر
صهيب بزفير: ايه الست دي ابليس القضيه ملعبكه اوي ايه ده حازم
حازم: ايوة يا فندم
صهيب: استدعي لي محمد احمد الشامى و ساجد احمد الشامي و احمد الشامى
حازم: تمام يا فندم
استدعي حازم الثلاثه وبعد مده وصل محمد و ساجد
صهيب: محمد احمد الشامي محمد: ايوة يا فندم
صهيب:اخر مره شفت مدام ناهد كانت امتي
محمد : من 3 ايام يا فندم
صهيب: ملحظتش اي حاجه غريبه عليها
محمد: لا كانت زي العادي
صهيب: طب علاقتك بيها كانت عامله ازاي
محمد: علاقتي انا و ساجد بماما كويسه جداً لكن عكس علاقتها هي و غدير
صهيب بأنتباه: ده ازاي
محمد: يعني اوقات بحس ان غدير مش اختنا بتتعامل معاها كأنها خدامه و بتمنع اي تعامل منا لغدير او العكس
صهيب: طب ايه رد فعل غدير
محمد: كانت بتدخل اوضتها و تقعد تعيط او تفرد سجاده الصلاه و تقعد تشتكي لربنا
صهيب: تمام تقدر تتفضل حازم دخل ساجد و استدعي غدير
حازم: تمام يا فندم علي فكره استاذ احمد لسه موصلش
صهيب: ده ليه
حازم: في المطار لسه طيارته لسه واصله
صهيب: طب تمام دخل ساجد
ادخل حازم ساجد و سأله نفس الاسئله التي سألها لمحمد و حين سأل علي علاقه غدير بوالدتها و بهم كان رده نفس رد محمد
صهيب بتنهيد: طب تمام يا ساجد اتفضل
حازم: انسه غدير وصلت
صهيب: دخلها
غدير بخوف: وصلت لحاجه
صهيب : اقعدي يا انسه انا عاوز اسألك شويه اسئله
غدير : اتفضل
صهيب: علاقتك انتي و والدتك كانت عامله ازاي
غدير بحزن: مكنش فيه علاقه اصلاً كنت الخدامه و هي سيده البيت
صهيب: كنتي فين وقت من وقت ما اختفت لوقت البلاغ
غدير: في البيت انا ممنوعه من الخروج بدون علمها
صهيب: طب ما هي بقالها كام يوم مختفيه مرجعتيش ليه
غدير بخوف: اخرج من غير علمها لا مستحيل يحصل لو رجعت و ملقتنيش تموتني فيها
صهيب: تمام يا انسه اتفضلي حازم استاذ احمد وصل
حازم: اه برا ادخله
صهيب: اه
احمد:انا احمد الشامي مبارك يا فندم
صهيب: اتفضل اقعد غريب يا استاذ احمد انك نزلت دلوقتي رغم ان المدام مختفيه بقالها كام يوم
احمد: انا معرفش موضوع اختفاءها غير تاني يوم لما غدير اتصلت بيا وقتها طلبت منها انها تستني 48 ساعه ولو مظهرتش تروح تبلغ عن اختفاءها و لما فات 48 ساعه و مظهرتش اخدت اول طياره و نزلت
صهيب: تمام هل لحظت اي حاجه عن المدام لما كانت بتكلمك
احمد: لا كان كل شئ طبيعي صهيب : تمام تقدر تتفضل
استدعي صهيب كل من يعرف ناهد لكن اجابتهم كانت واحده وهي عدم معرفتهم باي شئ عنها تاني يوم عند اركان في العياده اركان بابتسامة:صباح الخير يا ملاك ملاك بنعاس: صباح النور اركان:منمتيش كويس ولا ايه
ملاك :اه كنت بساعد ست الكل المهم في حاله برا اركان وهو ينظر للساعه:بدرى اوي بس ماشي دخليها اومأت ملاك برأسها و خرجت و أدخلت الحاله بعدها
كان شاب يبدو أنه يبلغ ال ٢٠ من عمره جسمه و وجهه هزيلان و واضح عليه المرض
اركان وهو يشاور علي الكرسي:اتفضل اقعد
جلس الشاب لكن علي الشازلونج رفع اركان حاجبه لكن لم يعر للأمر اهتمام و ذهب و جلس علي الكرسي الذي أمام الشازلونج اركان:اسمك ايه يا بطل
جابر:جابر الزيات
اركان بتساؤل:ابن مصطفى الزيات رحمه الله
جابر:اه
اركان: سنك كام طب
جابر:٢٠
اركان: ايه اللي مزعلك كده يا جابر
نظر له جابر قليلاً ثم نظر للسقف مرة أخرى وهو يغمض عينه ليسمح بدموعه أن تنهمر جابر:حسام النصر جوز امي اركان:عمل لك ايه
جابر بسخرية:قول معملش ايه رشا مصححين الامتحانات علشان منجحش و قعدني من التعليم بحجه اني فاشل ورفض انزل اشتغل علشان اكون له خدام في البيت بيحط لي الاكل علي الارض اركان بمقاطعة:بتاكل في الأرض
جابر:لا بيحط الاكل علي الارض و أكل من الأرض و ساعات كتير بيرميني في البلكونه باليومين من غير اكل ولا شرب في عز البرد و بهدوم خفيفه كان بيعامل الخدم احسن مني
اركان: والدتك فين
جابر :مسافره بسبب الشغل و لما بتنزل بيحبسني في الملحق لحد ما تمشي ويقول اني عند صحابي لما عرفت أنها جايه
اركان:وجيت هنا ليه يا جابر ليه مرحتش للبوليس
جابر: مين هيصدق أن حسام النصر اللي له اعمال خيريه في كل حته هيأذي ابن مراته
اركان:و ايه اللي جابك هنا
جابر بأبتسامه باهته:كنت حابب احكي لحد قبل ما اموت
اركان: بعد الشر متقولش كده
جابر:صدقني الموت راحه لشخص زي دلوقتي سلام
اركان:جابر أستنى
جابر :متخفش مش هموت كافر هستني قضاء ربنا
خرج جابر و جلس اركان وهو ينظر للامام بغموض
ملاك :ادخل اللي بعده اركان:اه دخليه
مضي اليوم ما بين الحالات لكن كان عقل اركان في مكان آخر مع جابر بوجه أدق في نهايه اليوم اتجهه اركان لفيلا الزيات
الخادمه :ايوة حضرتك مين
اركان:مش مهم انا مين بلغي حسام بيه اني هنا بخصوص جابر
اتجهت الخادمه للداخل وأبلغت حسا م ليأمر بدخوله
في الصاله
حسام:خير ايه اللي جاي تقوله بخصوص جابر
اركان بهمس:انا عارف كل حاجه انت بتعملها بخصوص جابر و ازاي بتعذبه
حسام بارتباك:انت بتقول ايه يا مجنون انت
اركان ببرود:لا عيب انا معايا حاجات لو وصلت للإعلام هيفرحوا بيها اوي
حسام بغضب:انت عاوز ايه
اركان وهو يعطيه ورقه :بعد ساعتين في العنوان ده تيجي عليه وقتها هتعرف ولو اتأخرت اللي معايا هيوصل للإعلام سلام
قال كلامه وغادر و بعد ساعتين اتجه حسام للمكان ليجده جالس في سيارته
اركان:اركب
حسام:و العربيه
اركان:سببها واركب يلااا وسيب التلفون فيها
ركب حسام بسرعه وبعدها اتجهه اركان علي المكان المهجور
بعد مده تحديداً داخل الشقه حسام:ايه المكان ده
اركان و هو يعطيه العصير:ملكش دعوه بالمكان اتفضل
حسام:أنا مش جاي أضايف أنا عاوز اعرف انت عاوز ايه
اركان وهو يرجع شعره للخلف :لا عيب تبقي في بيتي و متشربش ميصحش اشرب
شرب حسام القليل من العصير ثم نظر إلي اركان : خير بقي ايه اللي معاك
اركان:معايا كتير معايا ازاي بتعذب جابر و بتمنع عنه الاكل و ازاي بتحبسه في البلكونه و انك خرجته من التعليم و حاجات تانيه كتير
حسام بأنفعال:كدب كل الكلام ده كدب
اركان بهدوء:لو كان كدب مكنتش وافقت انك تيجي لحد هنا و كمان أنا معايا دليل صوت وصوره و اكيد لما الحاجه دي تطلع و يستجوبوا جابر هيأكد علي اللي معايا شرب حسام العصير كله وقال بتوتر:عاوز كام و تسكت
اركان بخبث:اللي عاوزة غالي اوي بميتقدرش بفلوس
حسام بتعب:كام يعني اركان بابتسامة:عمرك
#لـشهدالوليد|الإعصار. ❝ ⏤شهد الوليد
❞ الفصل التاني
بعد ثلاث أيام في مكان أخر تحديداً في قسم الشرطه
حازم: صهيب باشا في واحده عاوزة تقدم بلاغ بأختفاء والدتها
صهيب: تمام دخلها
غدير ببكاء: الحقني يا حضره الظابط
صهيب: اهدي يا انسه علشان افهم في ايه
غدير: ماما ماما بقالها 3 ايام مرجعتش البيت و منعرفش اي حاجه عنها
صهيب: هي متعوده تختفي او مثلاً تبات عند حد من صحباتها
غدير: لا عمرها ما اختفت كده و لا باتت عن حد قبل كده انا اتصلت بكل صحباتها قالوا انهم مشفوهاش انا خايفه يكون حصل لها حاجه
صهيب : طب اهدي من فضلك و احنا هنعمل كل ما بأدينا علشان نعرف نوصل لها عاوزك بس تقوليلي شويه معلومات عنها و لو معاكى صورتها يبقي افضل
اعطته غدير كل المعلومات التي طلبها ثم خرجت بعد ان خرجت غدير استدعي صهيب حازم
حازم: ايوة يا فندم
صهيب: ادي الورقه دي لمسعد و خليه يعرف لي اخر مكان الرقم ده كان فيه فين و امتى
حازم : تمام يا فندم
صهيب : بلغه اني عاوزة في اقرب وقت
حازم: حاضر يا فندم
صهيب وهو ينظر للورقه التي بها المعلومات: ناهد شرف الدين يا تري ايه اللي حصل
بعد ساعه
حازم: مسعد باشا يا فندم
صهيب: دخله
مسعد: صهيب باشا
صهيب: اهلا يا مسعد وصلت لايه
مسعد : اخر مكان كان في الخط ده كان في المقطم بعد كده التلفون اتقفل الساعه 7 بليل
صهيب: المقطم معاك اللوكيشن دلوقتى مسعد: ا ه
صهيب: طب تمام ابعتهولي
ارسل مسعد اللوكيشن له ليأخذ صهيب اشياءه ثم تحرك للمكان
فتره وصل صهيب للمكان بدأ ينظر حوله في كل شبر في المكان الي ان انتبه بشئ يعكس أشاعه الشمس
ليقترب منه ببطئ ليجد اه هاتف ليقترب و يأخذه بالمنديل و يضعها في كيس كان بحوزته و اتجهه للقسم
في القسم
صهيب وهو يدخل المكتب : حازم بلغ علي خبير الادله الجنائيه يجي فوراً
حازم: حاضر يا فندم
بعد دقائق
علي: ايوه يا صهيب
صهيب و هو يعطيه الشنطه التي بها الهاتف:عاوزك ترفعلي البصمات من علي التلفون ده
علي : حاضر علي المغرب هتكون المعلومات عندك
صهيب: تمام
خرج علي اما صهيب فأستند علي الكرسي وهو يقول
صهيب: شكل القضيه دي مش زي ما هي واضحه واضح ان وراها حاجه كبيره
علي المغرب اتي على ليخبر صهيب لما وصل له
علي: البصمات دي تخص ناهد شرف الدين
صهيب وهو يرتدي القفازات:تمام يا على تقدر تروح
امسك صهيب الهاتف و اعاد تشغيله ماهى إلا دقائق حتى فتح الهاتف بدأ في التقليب في الهاتف ليلاحظ شيئان و هما ان يوجد رقمان غريبان علي الهاتف لكنهما ليسوا نفس الرقم ليكتب الرقمان في ورقه ثم يرسلهما لمسعد ليعرف معلومات عنهما
اول رقم كان اخر رقم اتصل علي ناهد اما ثاني رقم هي تلك الرساله الموجوده علي الوتساب و هي نفس الرساله التي قرأها اركان صدم صهيب لما قرأ فهو لم يتوقع ان غدير ليست ابنه ذلك الرجل المكتوبه علي اسمه سرعان ما تدارك صهيب نفسه و رفع سماعه الهاتف ليطلب من مسعد ان يعجل في معرفه المعلومات عن هذان الرقمان خصوصاً الرقم الثاني
بعد مده اعطي مسعد المعلومات التى وصل لها
مسعد: الرقم الأول مش متسجل رقم من اللي بتتباع علي الرصيف و اخر مكان كان فيه وهو نفس المكان اللي اول رقم ادتهولي كان فيه
صهيب: المقطم
مسعد: بالظبط و بالنسبه لتانى رقم فده لراجل في اواخر الخمسينات اسمه شادي سيف النصر مقيم في الزمالك و شغال محاسب في شركه ادويه
صهيب: طب كان فين الساعه 6:55 بليل
مسعد : مكتوب في الورق عندك كان في الشركه و علي فكرة انا شفت سجل المكالات و اللي اتضح فيه انه مش بيكلم حد او حد بيكلمه غير رقمين واحد اخته و التانى السكرتيره
صهيب: تمام يا مسعد شكراً تقدر تتفضل
بعد ان خرج مسعد طلب صهيب رقم احد اصدقاءه العاملين في تلك الشركه
جان:اهلا اهلا صهيب باشا
صهيب: اهلا يا جان ايه الأخبار جان: الحمدلله ايه سر الإتصال صهيب: عاوز منك خدمه
جان : اتفضل
صهيب: عاوزك تتأكد في سريه من الكاميرات اذا كان المحاسب شادي سيف النصر كان موجود في الشركه الساعه 6:55 من 3 ايام ولا لا
جان: عيونى لكنه عمل ايه
صهيب: معملش حاجه شوف اللي قولت لك عليه بس في اسرع وقت واهم حاجه في سريه
جان: حاضر هنزل اهو اوضه الكاميرات اشوف لك
صهيب: تسلم يا صاحبي سلام
اغلق مع جان ثم نظر للورق الذي امامه: كل ده علشان بس اعرف هيتم استدعائك ولا القبض عليك
بعد ساعه اتصل جان بصهيب و ابلغه بوجود شادى في الشركه في ذلك الوقت ليشكره صهيب و يغلق معه ثم يطلب استدعاء شادي
وبعد بعضه ساعات كان شادي حاضر في مكتب صهيب
شادي: اقدر اعرف انا تم استدعائي ليه
صهيب: متقلقش هسألك شويه اسئله بس
شادي: اتفضل
صهيب: ناهد شرف الدين تعرف عنها ايه
شادي بتوتر: معرفش حاجه عنها يا باشا مين دي
صهيب وهو يريه تلك الرساله التي كتبها شادى لناهد بعد ان طبعها: طب و كده بردو متعرفش عنها حاجه مفيش داعي للانكار اتعاون معانا علشان متلاقيش نفسك لابس القضيه مثلاً
شادي بصدمه:قضيه ايه انا معملتش حاجه
صهيب: مدام ناهد مختفيه بقالها 3 ايام و غدير عملت بلاغ عن اختفاءها
شادي: اختفت اختفت ازاي
صهيب: ده اللي هنعرفه تعرف ايه عن مدام ناهد
شادي : جوزها
صهيب بصدمه: جوزها ازاي يا راجل انت دي متجوز ة
شادي: مكنتش اعرف و الله ما كنت اعرف احنا اتعرفنا علي بعض عن طريق النت كانت علاقه عاديه جدا لحد ما قلبت بحب طلبت اكتر من مره اني اقابلها لكنها كانت بتتحجج و بتقول ان ابوها و اخوها صعبين و انهم مش بيرضوا ينزلوها لحد ما في مره لقتها بعتهالي عنوان بتقولي تعال فيه و معاك ورقتين جواز عرفي و شاهدين حاولت افهم منها لكنها قالت لما اجي هفهمك رحت لها العنوان و اللي اكتشفت بعدين انه بيتها هي و جوزها قالت لي ان ابوها عاوز يبيعها لرجل عنده 80 سنه وان حلها الوحيد انها تحطهم قدام الأمر الواقع و تقول انها متجوزه صدقتها و اتجوزنا عرفي وحصل ما بينا زي ما بيحصل بين اي زوجين كنت بروح لها البيت اوقات و اوقات تانيه كانت بتجيلي عرفت تخرج قالت انها اتخانقت مع والدها جامد وانه حس بالذنب فبدأ يسيبها تخرج كالعاده صدقتها بعد فتره جت لي وهي منهارة و بتقول انها حامل وقتها قولت لها اني هخدك و نروح لاهلك نتكلم معاهم وقتها صرحتني كل حاجه و انها متجوزة و كان جوازها مني بهدف التسليه وقتها ضربتها و طردتها لكن رغم كده فضلت اراقبها وعرفت انها خدعت جوزها الغلبان و فهمته ان اللي في بطنها ده طفلهم بعد 5 سنين بدون خلفه و فعلا جابت غدير و كتبتها باسم جوزها حولت اكتر من مرة انى اهددها اني هفضحها لو مخلتنيش اشوف البنت لكنها كانت كل مرة بتقولي ان جوزها مش هيصدق و حتي لو عملت dna فسهل عليها انها تزوروا فبعت المسدج اللي مع حضرتك قولت يمكن تخاف و تخليني اشوف بنتي
صهيب وهو يحاول يتمالك اعصابه من تلك الشيطانه: اخر مره شفتها امتي
شادى: بعد مع عرفت الحقيقه مشفتهاش كان كلامنا كله علي الواتس
صهيب: روق العرفي لسه معاك
شادي: اه لسه موجوده في البيت خفت في يوم تقول لجوزها اني بضايقها ولا حاجه فخليت الورقه عندي كحمايه ليا
صهيب: تمام انا عاوزها
شادي: حاضر
صهيب بزفير: ايه الست دي ابليس القضيه ملعبكه اوي ايه ده حازم
حازم: ايوة يا فندم
صهيب: استدعي لي محمد احمد الشامى و ساجد احمد الشامي و احمد الشامى
حازم: تمام يا فندم
استدعي حازم الثلاثه وبعد مده وصل محمد و ساجد
صهيب: محمد احمد الشامي محمد: ايوة يا فندم
صهيب:اخر مره شفت مدام ناهد كانت امتي
محمد : من 3 ايام يا فندم
صهيب: ملحظتش اي حاجه غريبه عليها
محمد: لا كانت زي العادي
صهيب: طب علاقتك بيها كانت عامله ازاي
محمد: علاقتي انا و ساجد بماما كويسه جداً لكن عكس علاقتها هي و غدير
صهيب بأنتباه: ده ازاي
محمد: يعني اوقات بحس ان غدير مش اختنا بتتعامل معاها كأنها خدامه و بتمنع اي تعامل منا لغدير او العكس
صهيب: طب ايه رد فعل غدير
محمد: كانت بتدخل اوضتها و تقعد تعيط او تفرد سجاده الصلاه و تقعد تشتكي لربنا
صهيب: تمام تقدر تتفضل حازم دخل ساجد و استدعي غدير
حازم: تمام يا فندم علي فكره استاذ احمد لسه موصلش
صهيب: ده ليه
حازم: في المطار لسه طيارته لسه واصله
صهيب: طب تمام دخل ساجد
ادخل حازم ساجد و سأله نفس الاسئله التي سألها لمحمد و حين سأل علي علاقه غدير بوالدتها و بهم كان رده نفس رد محمد
صهيب بتنهيد: طب تمام يا ساجد اتفضل
حازم: انسه غدير وصلت
صهيب: دخلها
غدير بخوف: وصلت لحاجه
صهيب : اقعدي يا انسه انا عاوز اسألك شويه اسئله
غدير : اتفضل
صهيب: علاقتك انتي و والدتك كانت عامله ازاي
غدير بحزن: مكنش فيه علاقه اصلاً كنت الخدامه و هي سيده البيت
صهيب: كنتي فين وقت من وقت ما اختفت لوقت البلاغ
غدير: في البيت انا ممنوعه من الخروج بدون علمها
صهيب: طب ما هي بقالها كام يوم مختفيه مرجعتيش ليه
غدير بخوف: اخرج من غير علمها لا مستحيل يحصل لو رجعت و ملقتنيش تموتني فيها
صهيب: تمام يا انسه اتفضلي حازم استاذ احمد وصل
حازم: اه برا ادخله
صهيب: اه
احمد:انا احمد الشامي مبارك يا فندم
صهيب: اتفضل اقعد غريب يا استاذ احمد انك نزلت دلوقتي رغم ان المدام مختفيه بقالها كام يوم
احمد: انا معرفش موضوع اختفاءها غير تاني يوم لما غدير اتصلت بيا وقتها طلبت منها انها تستني 48 ساعه ولو مظهرتش تروح تبلغ عن اختفاءها و لما فات 48 ساعه و مظهرتش اخدت اول طياره و نزلت
صهيب: تمام هل لحظت اي حاجه عن المدام لما كانت بتكلمك
احمد: لا كان كل شئ طبيعي صهيب : تمام تقدر تتفضل
استدعي صهيب كل من يعرف ناهد لكن اجابتهم كانت واحده وهي عدم معرفتهم باي شئ عنها تاني يوم عند اركان في العياده اركان بابتسامة:صباح الخير يا ملاك ملاك بنعاس: صباح النور اركان:منمتيش كويس ولا ايه
ملاك :اه كنت بساعد ست الكل المهم في حاله برا اركان وهو ينظر للساعه:بدرى اوي بس ماشي دخليها اومأت ملاك برأسها و خرجت و أدخلت الحاله بعدها
كان شاب يبدو أنه يبلغ ال ٢٠ من عمره جسمه و وجهه هزيلان و واضح عليه المرض
اركان وهو يشاور علي الكرسي:اتفضل اقعد
جلس الشاب لكن علي الشازلونج رفع اركان حاجبه لكن لم يعر للأمر اهتمام و ذهب و جلس علي الكرسي الذي أمام الشازلونج اركان:اسمك ايه يا بطل
جابر:جابر الزيات
اركان بتساؤل:ابن مصطفى الزيات رحمه الله
جابر:اه
اركان: سنك كام طب
جابر:٢٠
اركان: ايه اللي مزعلك كده يا جابر
نظر له جابر قليلاً ثم نظر للسقف مرة أخرى وهو يغمض عينه ليسمح بدموعه أن تنهمر جابر:حسام النصر جوز امي اركان:عمل لك ايه
جابر بسخرية:قول معملش ايه رشا مصححين الامتحانات علشان منجحش و قعدني من التعليم بحجه اني فاشل ورفض انزل اشتغل علشان اكون له خدام في البيت بيحط لي الاكل علي الارض اركان بمقاطعة:بتاكل في الأرض
جابر:لا بيحط الاكل علي الارض و أكل من الأرض و ساعات كتير بيرميني في البلكونه باليومين من غير اكل ولا شرب في عز البرد و بهدوم خفيفه كان بيعامل الخدم احسن مني
اركان: والدتك فين
جابر :مسافره بسبب الشغل و لما بتنزل بيحبسني في الملحق لحد ما تمشي ويقول اني عند صحابي لما عرفت أنها جايه
اركان:وجيت هنا ليه يا جابر ليه مرحتش للبوليس
جابر: مين هيصدق أن حسام النصر اللي له اعمال خيريه في كل حته هيأذي ابن مراته
اركان:و ايه اللي جابك هنا
جابر بأبتسامه باهته:كنت حابب احكي لحد قبل ما اموت
اركان: بعد الشر متقولش كده
جابر:صدقني الموت راحه لشخص زي دلوقتي سلام
اركان:جابر أستنى
جابر :متخفش مش هموت كافر هستني قضاء ربنا
خرج جابر و جلس اركان وهو ينظر للامام بغموض
ملاك :ادخل اللي بعده اركان:اه دخليه
مضي اليوم ما بين الحالات لكن كان عقل اركان في مكان آخر مع جابر بوجه أدق في نهايه اليوم اتجهه اركان لفيلا الزيات
الخادمه :ايوة حضرتك مين
اركان:مش مهم انا مين بلغي حسام بيه اني هنا بخصوص جابر
اتجهت الخادمه للداخل وأبلغت حسا م ليأمر بدخوله
في الصاله
حسام:خير ايه اللي جاي تقوله بخصوص جابر
اركان بهمس:انا عارف كل حاجه انت بتعملها بخصوص جابر و ازاي بتعذبه
حسام بارتباك:انت بتقول ايه يا مجنون انت
اركان ببرود:لا عيب انا معايا حاجات لو وصلت للإعلام هيفرحوا بيها اوي
حسام بغضب:انت عاوز ايه
اركان وهو يعطيه ورقه :بعد ساعتين في العنوان ده تيجي عليه وقتها هتعرف ولو اتأخرت اللي معايا هيوصل للإعلام سلام
قال كلامه وغادر و بعد ساعتين اتجه حسام للمكان ليجده جالس في سيارته
اركان:اركب
حسام:و العربيه
اركان:سببها واركب يلااا وسيب التلفون فيها
ركب حسام بسرعه وبعدها اتجهه اركان علي المكان المهجور
بعد مده تحديداً داخل الشقه حسام:ايه المكان ده
اركان و هو يعطيه العصير:ملكش دعوه بالمكان اتفضل
حسام:أنا مش جاي أضايف أنا عاوز اعرف انت عاوز ايه
اركان وهو يرجع شعره للخلف :لا عيب تبقي في بيتي و متشربش ميصحش اشرب
شرب حسام القليل من العصير ثم نظر إلي اركان : خير بقي ايه اللي معاك
اركان:معايا كتير معايا ازاي بتعذب جابر و بتمنع عنه الاكل و ازاي بتحبسه في البلكونه و انك خرجته من التعليم و حاجات تانيه كتير
حسام بأنفعال:كدب كل الكلام ده كدب
اركان بهدوء:لو كان كدب مكنتش وافقت انك تيجي لحد هنا و كمان أنا معايا دليل صوت وصوره و اكيد لما الحاجه دي تطلع و يستجوبوا جابر هيأكد علي اللي معايا شرب حسام العصير كله وقال بتوتر:عاوز كام و تسكت
اركان بخبث:اللي عاوزة غالي اوي بميتقدرش بفلوس
حسام بتعب:كام يعني اركان بابتسامة:عمرك
❞ لا يزال الاشعرية والماتريدية معطلة
رغم أن العلم الحديث فضح جهلهم
بقلم د محمد عمر
فإن الحديث عن آيات المعية التي يحتجون بها علي أن الذات الإلهية معهم علي الارض قد فضحتها الأقمار الصناعية
فإن القمر الصناعي الموجود خارج الغلاف الجوي يستقبل جميع الإشارات اللاسلكية والموجات الكهروماغناطيسية والاشعات الضوئية والحرارية ويستطيع إرسالها الي اي مكان علي سطح الأرض ويستطيع اخذ صورة فوتوغرافية لأي بقعة علي سطح الارض بل ويستطيع تصوير باطن الارض وقاع البحار بل أن خرائط جوجل التي صورها القمر الصناعي للكرة الأرضية تفصل بدقة متناهية كل سم مربع من القشرة الأرضية بل أن شبكات الانترنت والشبكات العنكبوتية تنقل الصوت والصورة وبلايين الرسالل الإلكترونية من أقصي الارض الي اقصاها وهم لا يزالون علي عقيدة التعطيل أن الله عز وجل موجود بذاته بين البشر علي الارض وكانهم ما وجدو في كتاب الله الا قوله تعالي في سورة الحديد ۚ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا ۖ وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (4)
وكذلك ايه المجادلة أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۖ مَا يَكُونُ مِن نَّجْوَىٰ ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَىٰ مِن ذَٰلِكَ وَلَا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا ۖ ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (7)
فهم يحتجون بالمعية في الايتين علي انها معية ذات رغم أن المعية في الآيتين هي معية علم وبصر وليست معية الذات فقديما العرب كانت تقول ما زلنا نسير في الصحراء والقمر معنا وهم يعنون معية ضوء القمر وليس القمر بذاته والا فجميعهم يعرفون ان القمر مازال في السماء وليس معهم علي الارض
هذا التعطيل للذات الإلهية الذي به وضعو النبتة الخبيثة لعقيدة وحدة الوجود الذي وضع اصوله محي الدين بن عربي والنبته الخبيثة للحلول والاتحاد الذي وضعه اصوله الحلاج
وهاتان العقيدتان تقومان عن أن الذات الإلهية صارت مثل الروح أو الهواء الذي يسري في الموجودات
ففي حال وحدة الوجود صار لا خالق ولا مخلوق فصارت كل الموجودات كأنها تجليات للذات الإلهية فصار لا فار ق بين الجنة ولا النار ولا جبريل ولابليس ولا ابو بكر وابو جهل ولا موسي ولا فرعون فكلهم تجليات ربا نية حلت فيها روح الإله وهذا عين الزندقة
اما في حال الحلول والاتحاد فصارت الذات الإلهية كأنها هواء أو روح حل في الأولياء وحدهم دون غيرهم من الناس فصار هولاء الأولياء كانهم أجساد حوت روح الإله كما قال النصاري في المسيح بن مريم
وهذا هو النتيجة الخبيثة لفكر التعطيل الذي يقول به الاشعرية والماتريدية والذي يخفونه عن الناس ويكذبون مدعين انهم علي عقيدة أهل السنة والجماعة فهل كان النبي علي مثل هذه الافتراءات نبراء الي الله من قول علي الله بغير علم
د محمد.عمر. ❝ ⏤محمد عمر عبد العزيز محمد
❞ لا يزال الاشعرية والماتريدية معطلة
رغم أن العلم الحديث فضح جهلهم
بقلم د محمد عمر
فإن الحديث عن آيات المعية التي يحتجون بها علي أن الذات الإلهية معهم علي الارض قد فضحتها الأقمار الصناعية
فإن القمر الصناعي الموجود خارج الغلاف الجوي يستقبل جميع الإشارات اللاسلكية والموجات الكهروماغناطيسية والاشعات الضوئية والحرارية ويستطيع إرسالها الي اي مكان علي سطح الأرض ويستطيع اخذ صورة فوتوغرافية لأي بقعة علي سطح الارض بل ويستطيع تصوير باطن الارض وقاع البحار بل أن خرائط جوجل التي صورها القمر الصناعي للكرة الأرضية تفصل بدقة متناهية كل سم مربع من القشرة الأرضية بل أن شبكات الانترنت والشبكات العنكبوتية تنقل الصوت والصورة وبلايين الرسالل الإلكترونية من أقصي الارض الي اقصاها وهم لا يزالون علي عقيدة التعطيل أن الله عز وجل موجود بذاته بين البشر علي الارض وكانهم ما وجدو في كتاب الله الا قوله تعالي في سورة الحديد ۚ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا ۖ وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (4)
وكذلك ايه المجادلة أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۖ مَا يَكُونُ مِن نَّجْوَىٰ ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَىٰ مِن ذَٰلِكَ وَلَا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَيْنَ مَا كَانُوا ۖ ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (7)
فهم يحتجون بالمعية في الايتين علي انها معية ذات رغم أن المعية في الآيتين هي معية علم وبصر وليست معية الذات فقديما العرب كانت تقول ما زلنا نسير في الصحراء والقمر معنا وهم يعنون معية ضوء القمر وليس القمر بذاته والا فجميعهم يعرفون ان القمر مازال في السماء وليس معهم علي الارض
هذا التعطيل للذات الإلهية الذي به وضعو النبتة الخبيثة لعقيدة وحدة الوجود الذي وضع اصوله محي الدين بن عربي والنبته الخبيثة للحلول والاتحاد الذي وضعه اصوله الحلاج
وهاتان العقيدتان تقومان عن أن الذات الإلهية صارت مثل الروح أو الهواء الذي يسري في الموجودات
ففي حال وحدة الوجود صار لا خالق ولا مخلوق فصارت كل الموجودات كأنها تجليات للذات الإلهية فصار لا فار ق بين الجنة ولا النار ولا جبريل ولابليس ولا ابو بكر وابو جهل ولا موسي ولا فرعون فكلهم تجليات ربا نية حلت فيها روح الإله وهذا عين الزندقة
اما في حال الحلول والاتحاد فصارت الذات الإلهية كأنها هواء أو روح حل في الأولياء وحدهم دون غيرهم من الناس فصار هولاء الأولياء كانهم أجساد حوت روح الإله كما قال النصاري في المسيح بن مريم
وهذا هو النتيجة الخبيثة لفكر التعطيل الذي يقول به الاشعرية والماتريدية والذي يخفونه عن الناس ويكذبون مدعين انهم علي عقيدة أهل السنة والجماعة فهل كان النبي علي مثل هذه الافتراءات نبراء الي الله من قول علي الله بغير علم
د محمد.عمر. ❝
❞ عبادة النبي
بقلم د محمد عمر
ايها السادة هذا تحذير من ابي بكر الصديق رضي الله عنه احب الصحابة الي قلب رسول الله وهو ثاني اثنين اذ هما في الغار اول من امن به من الرجال وكفا به شرفا ان قال عنه النبي لم يمش علي الارض بعد الانبياء خير من ابي بكر
هذا الرجل الذي نال درجة الصديقية في امة سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم.
فهذا بلاغ منه الي امة الاسلام كافة اعلنه في موقف عصيب انما هو في وقت وفات النبي صلي الله عليه وسلم
حيث دخل عليه وبكي وهو يقبله في جبينه ويقول طبت حيا وميتا يا رسول الله ثم خرج علي الناس بهذا البيان
ايها الناس من كان يعبد محمد فان محمدا قد مات ومن كان يعبد الله فان الله حي لا يموت ثم تلا عليهم اية من كتاب الله هي كمال العقيدة في ذات رسول الله صلي الله عليه وسلم قال تعالي( وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ (144)
نعم والله هذه عقيدة ابي بكر وعمر وعثمان وعلي وطلحة والزبير وسعد وسعيد وابو عبيدة بن الجراح وعبد الرحمن بن عوف واهل بدر واهل بيعة العقبة واهل بيعة الرضوان وكل المهاجرين وكل الانصار احب الناس الي النبي واكثر الناس حبا للنبي.
فوالله كذب وافتري من زعما حبا للنبي اكثر من هؤلاء الاطهار .
ومع هذا يخطب فيهم الصديق يحذرهم من الغلو في النبي حتي يوصلوه الي مقام المعبود سبحانه وتعالي
فلم ينف عنهم الحب فيقول من كان يحب محمد فان محمد قد مات اذ انه يعلم حبهم لرسول الله لكن هذا الحب لن ينفعهم لو انحرفوا بالحب الي عبادة النبي فهو يحذرهم من الغلو الذي حذر منه النبي قبله فقال لا تطروني كما اطرت النصاري المسيح .
اي لا تخرجوني من بشريتي كما اخرج النصاري المسيح فصيروه الي درجه المعبود تلك الدرجه التي توقع صاحبها في الشرك الاكبر الذي يخلد صاحبه في النار فان النصاري انما خلدوا في النار ليس بسبب سبهم للمسيح ولا لمريم انما بسبب غلوهم فيه حتي صيروه
اله او ابن اله
الا ان القبوريين غلو في النبي غلو النصاري في المسيح
فما بال اقوام جعلوا النجاة في مجرد رؤية النبي وكآن رؤية النبي هي سبب النجاة
فهذا جاهل يزعم ان ابليس لم يوفق الي رؤية النبي في صلب ادم وهذا سبب غوايته
فهو يزعم ان ابليس لو راي النبي لاهتدي بنوره وكانه يري النبي كانه الهادي بذاته رغم ان الله عز وجل يبين حال النبي
فيقول( ما علي الرسول الا البلاغ).
ويقول( فذكر انما انت مذكر لست عليهم بمصيطر)..
ويقول( ولو تقول علينا بعض الاقاويل لاخذنا منه باليمين ثم لقطعنا منه الوتين فما منكم من احد عنه حاجزين)..
نعم ايها الاخوة فهذه بشرية النبي الذي يبلغ عن الله شانه شان بقية الرسل لا فارق بينه وبينهم وان كان يفضلهم في المنزلة انما رسالة الانبياء واحدة ونحن لا نفرق بين احد من رسله. تلك التي اكد عليها النبي في قوله صلي الله عليه وسلم (الانبياء جميعا اخوة لعلات امهاتهم شتي ودينهم واحد وانا اولي الناس بعيسي بن مريم فانه ليس بيني وبينه نبي)
لكنهم جعلو رؤية النبي هي في حد ذاتها النجاة لانهم جعلوه هو الهادي ولم يعنوا بالهداية هي هدايه التبليغ والبيان انما جعلوها ذاتيه في شخصه صلي الله عليه وسلم وقد كذبو فان النبي ظل في مكة ثلاثة عشر عام التقي فيها بصناديد قريش مثل عتبة بن ربيعة وشيبة ابن ربيعة والوليد بن عتبه وابو لهب وابو جهل وعقبة ابن ابن معيط وامية ابن خلف وعمه ابي طالب وما استطاع ان يدخلهم في الاسلام رغم اجتهاده في دعوتهم فاي هداية ذاتيه التي يتحدثون عنها انماهي هداية البيان والتبليغ تلك التي امر بها النبي.
اما عن التوفيق الي معرفة الله وتوحيده وعبادته انما تاتي وفق سعي العبد اليها بتوفيق الله له لكن هؤلاء ادعاء التصوف عباد القبور جعلوا النبي هادي في ذاته وجعلوه نورا كالاله بل وجعلوه اول الخلق رغم اقرار ربنا تبارك وتعال بان اول الخلق هو القلم الذي كتب المقادير قبل خلق الدنيا وان اول البشر هو ادم الذي خلق من ضلعه حواء اللذان جاء من نسلهما البشرية كلها وان النبي هو من بني ادم.
فما اراد القوم بجهلهم وزعمهم الا تحقيق نبؤة النبي في اتباع السنن حيث قال لتتبعن سنن من كان قبلكم شبرا بشبرا وزراعا بزراع حتي لو دخلو جحر ضب لدخلتموه
ايها السادة
والله كاني اسمع تحزير ابي بكر للناس اليوم كانه يحذر هؤلاء القبوريين بعدم الغلو في ذات النبي تلك التي وقع فيها القوم وضلو عن الصراط وهم يحسبون انهم يحسنون صنعا
وهل هناك اضل من قولهم ان الدنيا خلقت من اجل رسول الله فلو كان الامر هكذا فلم ارسل الله هؤلاء الرسل جميعا الذين بلغ عددهم في القران وحده ٢٦ نبيا رسولا وجاء في الاثر ان الله عز وجل ارسل قرابه مائة واربع وعشرون الف نبيا منهم قرابة ثلاثمائة واربعة عشر رسولا .
فلم ارسل الله عز وجل هؤلاء الرسل ؟
اليس هذا من باب الضلال ان تجعل هذه الدنيا مخلوقة من اجل رسول الله وحده وهو القائل انما مثلي ومثل الانبياء من قبلي كمثل رجل بنا بيتا فاتمه واكمله الا موضع لبنه فانا اللبنة وانا خاتم الانبياء
و المرسلين هذه حقيقته صلي الله عليه وسلم فهو اكمل بنيان النبوة واتم شرع الله تبارك وتعالي الذي ما خلق الجن والانس الا ليعبدوه ويوحدوه وحده ليس من اجل نبي واحد اعاذنا الله واياكم من الجهل .
وصدق ربنا تبارك وتعالي وهو يقرر عيسي عليه السلام امام الغالين فيه فيقول له ( اانت قلت للناس اتخذوني وامي الهين من دون الله قال سبحانك ما يكون لي ان اقول ما ليس لي بحق ان كنت قلته فقد علمته تعلم ما في نفسي ولا اعلم ما ما نفسك انك انت علام الغيوب ما قلت له الا ما امرتني به ان اعبدوا الله ربي وربكم وكنت عليهم شهيدا ما دمت فيهم فلما توفيتني كنت انت الرقيب عليهم وانت علي كل شئ شهيد ان تعذبهم فانهم عبادك وان تغفر لهم فانك انت العزيز الحكيم )
نعم ايها الاخوه فهذه براءة الانبياء من الغالين فيهم نبرا بها الي خالقنا.
سبحان ربك رب العزة عما يصفون وسلام علي المرسلين والحمد لله رب العالمين
د محمد عمر. ❝ ⏤Dr Mohammed omar Abdelaziz
❞ عبادة النبي
بقلم د محمد عمر
ايها السادة هذا تحذير من ابي بكر الصديق رضي الله عنه احب الصحابة الي قلب رسول الله وهو ثاني اثنين اذ هما في الغار اول من امن به من الرجال وكفا به شرفا ان قال عنه النبي لم يمش علي الارض بعد الانبياء خير من ابي بكر
هذا الرجل الذي نال درجة الصديقية في امة سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم.
فهذا بلاغ منه الي امة الاسلام كافة اعلنه في موقف عصيب انما هو في وقت وفات النبي صلي الله عليه وسلم
حيث دخل عليه وبكي وهو يقبله في جبينه ويقول طبت حيا وميتا يا رسول الله ثم خرج علي الناس بهذا البيان
ايها الناس من كان يعبد محمد فان محمدا قد مات ومن كان يعبد الله فان الله حي لا يموت ثم تلا عليهم اية من كتاب الله هي كمال العقيدة في ذات رسول الله صلي الله عليه وسلم قال تعالي( وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ (144)
نعم والله هذه عقيدة ابي بكر وعمر وعثمان وعلي وطلحة والزبير وسعد وسعيد وابو عبيدة بن الجراح وعبد الرحمن بن عوف واهل بدر واهل بيعة العقبة واهل بيعة الرضوان وكل المهاجرين وكل الانصار احب الناس الي النبي واكثر الناس حبا للنبي.
فوالله كذب وافتري من زعما حبا للنبي اكثر من هؤلاء الاطهار .
ومع هذا يخطب فيهم الصديق يحذرهم من الغلو في النبي حتي يوصلوه الي مقام المعبود سبحانه وتعالي
فلم ينف عنهم الحب فيقول من كان يحب محمد فان محمد قد مات اذ انه يعلم حبهم لرسول الله لكن هذا الحب لن ينفعهم لو انحرفوا بالحب الي عبادة النبي فهو يحذرهم من الغلو الذي حذر منه النبي قبله فقال لا تطروني كما اطرت النصاري المسيح .
اي لا تخرجوني من بشريتي كما اخرج النصاري المسيح فصيروه الي درجه المعبود تلك الدرجه التي توقع صاحبها في الشرك الاكبر الذي يخلد صاحبه في النار فان النصاري انما خلدوا في النار ليس بسبب سبهم للمسيح ولا لمريم انما بسبب غلوهم فيه حتي صيروه
اله او ابن اله
الا ان القبوريين غلو في النبي غلو النصاري في المسيح
فما بال اقوام جعلوا النجاة في مجرد رؤية النبي وكآن رؤية النبي هي سبب النجاة
فهذا جاهل يزعم ان ابليس لم يوفق الي رؤية النبي في صلب ادم وهذا سبب غوايته
فهو يزعم ان ابليس لو راي النبي لاهتدي بنوره وكانه يري النبي كانه الهادي بذاته رغم ان الله عز وجل يبين حال النبي
فيقول( ما علي الرسول الا البلاغ).
ويقول( فذكر انما انت مذكر لست عليهم بمصيطر).
ويقول( ولو تقول علينا بعض الاقاويل لاخذنا منه باليمين ثم لقطعنا منه الوتين فما منكم من احد عنه حاجزين).
نعم ايها الاخوة فهذه بشرية النبي الذي يبلغ عن الله شانه شان بقية الرسل لا فارق بينه وبينهم وان كان يفضلهم في المنزلة انما رسالة الانبياء واحدة ونحن لا نفرق بين احد من رسله. تلك التي اكد عليها النبي في قوله صلي الله عليه وسلم (الانبياء جميعا اخوة لعلات امهاتهم شتي ودينهم واحد وانا اولي الناس بعيسي بن مريم فانه ليس بيني وبينه نبي)
لكنهم جعلو رؤية النبي هي في حد ذاتها النجاة لانهم جعلوه هو الهادي ولم يعنوا بالهداية هي هدايه التبليغ والبيان انما جعلوها ذاتيه في شخصه صلي الله عليه وسلم وقد كذبو فان النبي ظل في مكة ثلاثة عشر عام التقي فيها بصناديد قريش مثل عتبة بن ربيعة وشيبة ابن ربيعة والوليد بن عتبه وابو لهب وابو جهل وعقبة ابن ابن معيط وامية ابن خلف وعمه ابي طالب وما استطاع ان يدخلهم في الاسلام رغم اجتهاده في دعوتهم فاي هداية ذاتيه التي يتحدثون عنها انماهي هداية البيان والتبليغ تلك التي امر بها النبي.
اما عن التوفيق الي معرفة الله وتوحيده وعبادته انما تاتي وفق سعي العبد اليها بتوفيق الله له لكن هؤلاء ادعاء التصوف عباد القبور جعلوا النبي هادي في ذاته وجعلوه نورا كالاله بل وجعلوه اول الخلق رغم اقرار ربنا تبارك وتعال بان اول الخلق هو القلم الذي كتب المقادير قبل خلق الدنيا وان اول البشر هو ادم الذي خلق من ضلعه حواء اللذان جاء من نسلهما البشرية كلها وان النبي هو من بني ادم.
فما اراد القوم بجهلهم وزعمهم الا تحقيق نبؤة النبي في اتباع السنن حيث قال لتتبعن سنن من كان قبلكم شبرا بشبرا وزراعا بزراع حتي لو دخلو جحر ضب لدخلتموه
ايها السادة
والله كاني اسمع تحزير ابي بكر للناس اليوم كانه يحذر هؤلاء القبوريين بعدم الغلو في ذات النبي تلك التي وقع فيها القوم وضلو عن الصراط وهم يحسبون انهم يحسنون صنعا
وهل هناك اضل من قولهم ان الدنيا خلقت من اجل رسول الله فلو كان الامر هكذا فلم ارسل الله هؤلاء الرسل جميعا الذين بلغ عددهم في القران وحده ٢٦ نبيا رسولا وجاء في الاثر ان الله عز وجل ارسل قرابه مائة واربع وعشرون الف نبيا منهم قرابة ثلاثمائة واربعة عشر رسولا .
فلم ارسل الله عز وجل هؤلاء الرسل ؟
اليس هذا من باب الضلال ان تجعل هذه الدنيا مخلوقة من اجل رسول الله وحده وهو القائل انما مثلي ومثل الانبياء من قبلي كمثل رجل بنا بيتا فاتمه واكمله الا موضع لبنه فانا اللبنة وانا خاتم الانبياء
و المرسلين هذه حقيقته صلي الله عليه وسلم فهو اكمل بنيان النبوة واتم شرع الله تبارك وتعالي الذي ما خلق الجن والانس الا ليعبدوه ويوحدوه وحده ليس من اجل نبي واحد اعاذنا الله واياكم من الجهل .
وصدق ربنا تبارك وتعالي وهو يقرر عيسي عليه السلام امام الغالين فيه فيقول له ( اانت قلت للناس اتخذوني وامي الهين من دون الله قال سبحانك ما يكون لي ان اقول ما ليس لي بحق ان كنت قلته فقد علمته تعلم ما في نفسي ولا اعلم ما ما نفسك انك انت علام الغيوب ما قلت له الا ما امرتني به ان اعبدوا الله ربي وربكم وكنت عليهم شهيدا ما دمت فيهم فلما توفيتني كنت انت الرقيب عليهم وانت علي كل شئ شهيد ان تعذبهم فانهم عبادك وان تغفر لهم فانك انت العزيز الحكيم )
نعم ايها الاخوه فهذه براءة الانبياء من الغالين فيهم نبرا بها الي خالقنا.
سبحان ربك رب العزة عما يصفون وسلام علي المرسلين والحمد لله رب العالمين
د محمد عمر. ❝