الإنسان المشوه. رغم قلة اهتمامي بالحرب الحالية بشكل... 💬 أقوال علي حسن المنجو 📖 كتاب يومياتي

- 📖 من ❞ كتاب يومياتي ❝ علي حسن المنجو 📖

█ الإنسان المشوه رغم قلة اهتمامي بالحرب الحالية بشكل عام لكن فيها نقاط كنت مهتم بها منها تعامل الناس معاها ومع الروس من شوية شفت خبر أن روسية عايشة الانستجرام لما الموقع حظرها لأنها بتشتكي ديه حياتها ومعاشها فشفت التعليقات ولقيت التعاطف 7 بل وفيه البعض بيقلها تروح تشتغل شغل حقيقي! تخيل أهل أوروبا يعترضوا حرية شخص اختيار عمله حاجة عيب جدا يعني :D وعلى النقيض لو حد اتجوز أوكرانيا كان بيبقى بطل وبيحارب الظلم بالمحبة ناس كتير قارنت بين الوضع فلسطين وأوكرانيا حيث تعاطف ده متفهم ومكنش مثار استغراب عندي لطيف فكرة بيلوموا شعب غزة علشان هم اللي ساكتين حماس وأن بسبب بينضرب بينما رئيس فأوكرانيا بتنضرب برضه مكنش فيه مشكلة هنا رغم دوافع روسيا منطقية وأي دولة مكانها الدول المكلومة كانت حتعمل نفس الموضوع ولو أنهم عندهم نفوذ وتأثير بيمنع الأمور توصل لده وصل حيكملوا عادي أنا اتعرضت لاستفادة واحدة ككل ألا وهي احتياري بخصوص أيه الأصح فتعامل الاسلامية والناس مع الاسرائيليين ينسحبوا أمامهم ذي ما بيحصل الرياضة ولا تكمل كتاب مجاناً PDF اونلاين 2024

إنضم الآن وتصفح بدون إعلانات
❞ الإنسان المشوه.



رغم قلة اهتمامي بالحرب الحالية بشكل عام , لكن فيها نقاط كنت مهتم بها منها تعامل الناس معاها ومع الروس بشكل عام , من شوية شفت خبر أن روسية عايشة من الانستجرام لما الموقع حظرها -لأنها روسية- بتشتكي من أن ديه حياتها ومعاشها , فشفت التعليقات ولقيت التعاطف -7 بل وفيه البعض بيقلها تروح تشتغل شغل حقيقي! تخيل لما أهل أوروبا يعترضوا على حرية شخص في اختيار عمله , حاجة عيب جدا يعني :D , وعلى النقيض لو حد اتجوز في أوكرانيا كان بيبقى بطل وبيحارب الظلم بالمحبة.

ناس كتير قارنت بين الوضع بين فلسطين وأوكرانيا من حيث تعاطف الناس , لكن ده متفهم ومكنش مثار استغراب عندي , لكن كان لطيف فكرة أن الناس بيلوموا شعب غزة علشان هم اللي ساكتين على حماس , وأن بسبب حماس شعب غزة بينضرب , بينما بسبب رئيس أوكرانيا فأوكرانيا بتنضرب برضه لكن مكنش فيه مشكلة هنا , رغم أن دوافع روسيا منطقية وأي دولة مكانها من الدول المكلومة على أوكرانيا كانت حتعمل نفس الموضوع , ولو أنهم بيبقى عندهم نفوذ وتأثير بيمنع الأمور توصل لده لكن لو وصل حيكملوا فيه عادي.

---

أنا اتعرضت لاستفادة واحدة من الموضوع ده ككل ألا وهي , احتياري بخصوص أيه الأصح فتعامل الدول الاسلامية والناس مع الاسرائيليين , هل ينسحبوا أمامهم ذي ما بيحصل في الرياضة ولا تكمل وتغلبه , كنت محتار بين الجانبين , لحد ما الغرب ساعدوني في حسم النقطة ديه فشكر واجب 😃

---

آخر نقطة وهي أن الناس عبيد التريند والإعلام بامتياز إلا قليلا.

بداية الحرب كان فيه انتقاد لرئيس أوكرانيا من بعض الناس لحد ما التريند سخن وبعدها سكنوا وناموا وما ناموا.

ولو أرادوا في الإعلام اقناع الناس بصحة موقف روسيا وبخطأ الرئيس الأوكراني وأنه ورط شعبه لفعلوا ولأقتنع كثير من الناس.



تفتكر موضوع مثلا مقاطعة فرنسا اللي كان منتشر؟ دلوقتي لو تكلمت فيه حتبقى كأنك بتتكلم في حاجة من التمانينات مثلا , وبتتشدد عن البعض.

----



ليس معنى ده أن روسيا جميلة يعني ومش هدفي هنا أني أزكي طرف على طرف فموضوع أنا مش مضطلع عليه أصلا! بل بالعكس المسلمين جنحوا لمساندة قلبية للروم على الفرس وحزنوا بخسارة الروم في معركة , رغم عدائهم للطرفين.

-----



فيه حديث ضعيف منسوب لسيدنا محمد - عليه الصلاة والسلام- لكن حسب ما قرأت فمعناه صحيح:

˝(لا يكون المؤمن إمّعة , ذا أساء النّاس أساء معهم , وإذا أحسنوا أحسن معهم)؟. ❝
مساهمة من:

علي حسن المنجو

منذ 3 شهور
4
0 تعليقاً 0 مشاركة
نتيجة البحث