❞ عن ماذا يتحدث القلم ، وعن أي حروف ستتبعثر لتكتب عن ثنائي لا جامع بينهما ، كمثل لعبة في فن الخطوط ترسم، وبريشة ألوانها تبدع بتدقيق الرسم ، بين فجوة الأشياء يكمن القلب والعقلِ، وبجوار الأحاديث تدور معارك لا نهاية لها ، فالقلب الناهى والآمر والملك المنفذ ، والعقل يتجرد من الإخفاء عنه والمشرف له دومًا دون قرار، يتعاقب العقل على أفعال لا داخل فيها ، ويستدل القلب عليه وجعًا من أفعاله ، تهمس ضربات القلب عن تقطع أوجعها وفي خفقانها تبكى دون موعد ، فيأتي العقل بكلمات تخالط الشفاء لها والعتاب عليها ، وتأتي باقي الأعضاء متحدثة ومقدمة لها يد الأمان والتخطى على مراكز الألمُ ، هون عليك أيها القلب وليكن لصدق مشاعرك عنوان سيأتي إليك يومًا ، رافق رفيقك العقل وسينير سيناريو حياتك، نحن معك أيها القلب لا بأس من حياة ليس لها إلا سنون من الخداع والألم ، لا عليك وعلى مشاعرك التي تفيض حبًا وصدقًا، ستتعافى من هؤلاء البشر وستنبض حبًا وأملًا في الغد ، لن نترك بِك أيها القلب ، فنحن ليسوا منهم بل نحن من سيزهرك من جديد.
وأخذوا قائلين: كفى أيها العقل تقلبًا على عزيزنا القلب، كن خفيف لين التعامل ولا تقل إلا خير الكلام ، فلا تفسد خطة الشفاء لدينا بالشقاء، كلنا فريق مُتحد لا تفكك بيننا ، هل أنت معنا أيها العقل ؟
رد قائلًا: دومًا مستعد أن أكن بجانب رفيقي القلبُ.
أبتسم القلب متحدثًا :أنا فخور بِكم وبرفقتكم هذه، فكيف لي تَركُ كل هذا وأنا بِكم أنبض من جديد؟!. ❝ ⏤كـ/نَـيّـرة الـسَّـيّـد
❞ عن ماذا يتحدث القلم ، وعن أي حروف ستتبعثر لتكتب عن ثنائي لا جامع بينهما ، كمثل لعبة في فن الخطوط ترسم، وبريشة ألوانها تبدع بتدقيق الرسم ، بين فجوة الأشياء يكمن القلب والعقلِ، وبجوار الأحاديث تدور معارك لا نهاية لها ، فالقلب الناهى والآمر والملك المنفذ ، والعقل يتجرد من الإخفاء عنه والمشرف له دومًا دون قرار، يتعاقب العقل على أفعال لا داخل فيها ، ويستدل القلب عليه وجعًا من أفعاله ، تهمس ضربات القلب عن تقطع أوجعها وفي خفقانها تبكى دون موعد ، فيأتي العقل بكلمات تخالط الشفاء لها والعتاب عليها ، وتأتي باقي الأعضاء متحدثة ومقدمة لها يد الأمان والتخطى على مراكز الألمُ ، هون عليك أيها القلب وليكن لصدق مشاعرك عنوان سيأتي إليك يومًا ، رافق رفيقك العقل وسينير سيناريو حياتك، نحن معك أيها القلب لا بأس من حياة ليس لها إلا سنون من الخداع والألم ، لا عليك وعلى مشاعرك التي تفيض حبًا وصدقًا، ستتعافى من هؤلاء البشر وستنبض حبًا وأملًا في الغد ، لن نترك بِك أيها القلب ، فنحن ليسوا منهم بل نحن من سيزهرك من جديد.
وأخذوا قائلين: كفى أيها العقل تقلبًا على عزيزنا القلب، كن خفيف لين التعامل ولا تقل إلا خير الكلام ، فلا تفسد خطة الشفاء لدينا بالشقاء، كلنا فريق مُتحد لا تفكك بيننا ، هل أنت معنا أيها العقل ؟
رد قائلًا: دومًا مستعد أن أكن بجانب رفيقي القلبُ.
أبتسم القلب متحدثًا :أنا فخور بِكم وبرفقتكم هذه، فكيف لي تَركُ كل هذا وأنا بِكم أنبض من جديد؟!. ❝
❞ وقعت في حب صعيديه
هدى: بابا يا بابا انا خلصت ثانويه اهو هدرس في مصر عند عمامي مع مريم بنت عمي زي ما وعدتني
ابو هدى: لما نشوف المجموع يا هانم
هدى: اه اكيد يا بابا
يوم النتيجه
هدي: بابا انا جبت 95%
ابو هدي: مبروك يا قلب ابوكي
هدي: نفسي كانت ماما تشاركني الفرحه
ابو هدي: هي شيفانا وحسه بينا
هدي: هسافر بقا
ابو هدي: اكيد يا ام لسان طويل
هدي: هههههههههه
في الصبح
ابو هدي: يلا يا هدي قومي القطر معادو قرب
هدي: حاضر هقوم اهو
ابو هدي: يلا يا هدهود الفطار جاهز
هدي: صباح العسل علي عم الدنيا
ابو هدي: يلا اقعدي يا ام لسان طويل
هدي: اكده يا ابو الدكتوره
وقت السفر
ابو هدي: خدي دول وهشيعلك مصروفك كل شهر ڤودڤون
هدي: تمام يا ابا الحج
ابو هدي: هتوحشيني اوووي يا يا بنتي خلي بالك من نفسك
هدي: انا مش عارفه انا عاوزه اسافر ولا لا خايفه اسافر تعيش لوحدك وخايفه اقعد حلمي يضيع
ابو هدي: لا حلمك اهم
انا ربنا معايا يا بنتي
هدي: سلام
بعد ما وصلت
مريم: هدي يا هدي
هدي: مرررررريم
مريم: وحشتيني يا ام لسان طويل
هدي: هههه وانتي اكتر يا مريومه
بعد ما روحو وارتاحو
مريم: بكره اول يوم في الكليه يا حجه
هدي: انا خايفه قوي معرفش حد
هدي: يا صايع انت هههه
الصبح
مريم: يلا يا هدهود
هدي: جهزت
مريم: ايه يا مزه الجمدان ده
هدي: يلا يا رايق انت اتاخرنا
في الكليه
مريم: تعالي اعرفك بالشله
مريم: شباب بنت عمي هدي الي حكتلكم عنها
هدي: اهلا يا شباب
الشباب: اهلا
هدي: عرفوني بنفسكم
انا مها
و انا خديجه
وانا احمد
هدي: مش بسلم علي اولاد
احمد بكل غضب: تمام
مها وخديجه: هههههههه
مريم: يا بنتي كسفتي الولد هههه
هدي: ما هو الي بيسطعبط
في الكافيه
احمد: ينفع الي بنت عمك عملتوه
مريم: دي لسنها متبري منها دي من الصعيد
احمد: اااه الصعيد
مريم: ايه يا ابو حميد اول مره اشوف النظره دي في عينك
احمد: ايه اه اممم مفيش
مريم: لا فيه
احمد: القلب شكله هيحن
بعدين انتي مالك
كلميني عن بنت عمك
مريم: تمام هكلمك وتس
احمد: منتظرك يا جميل
في اليوم التاني
اسلام: ايه يا ابو حميد سرحان في ايه
احمد: لقتها
اسلام: ايه هي الي لقتها
احمد: ركز هنا فاكر لما قلتلك اني هرتبط ببنت صعيديه
اسلام: اه
احمد: انا لقيت البت دي
مزه اووي بيضه وعنيها خضره وضحكتها دي حكايه
اسلام: شوقتيني تعالي وريني
احمد واسلام وهما بيرقبوها وضحكت من غير ما تعرف انها متراقبه
اسلام: دي قمررر اوووي يالهوي
احمد: اتلم ياه دي هتكون مراتي
بيتخانقو مع بعض
مريم اتخانقو مع بعض انتو بقا
احمد واسلام اااااااه مريم
احمد: بصراحه كده انا بحب بنت عمك وعايز ارتبط بيها
مريم: طيب هفتحها في الموضوع
هدي: اليوم النهارده كان متعب
مريم: اه متعب اوووى احم
هدي: احم دي مش بيجي وراها مصايب
مريم: لا خير ان شاء الله
هدي: خير
مريم: احمد كان بيراقبك وبيحبك وعايز يرتبط بيكي و.....
هدي: متكمليش مش موافقه طبعا
مريم: يابنتي مش هتخسري حاجه
مريم بعد ما حاولت تقنع هدي
هدي: طيب هعمل ايه
مريم: انا هتصرف يا معلم
في الصبح
مريم: احمد انت يابا
مريم في الكافيه
احمد: بجد طيب انا ماشي
في الكافيه
احمد: اهلا انا اسف جدا
هدي: لا ولا يهمك
احمد: ممكن نتعرف
هدي: اه
احمد: ممكن اقولك حاجه
هدي: ماشي
احمد: من يوم ما سمعت عنك وعرفتك دخلتي قلبي وعيني منمتش ابدا عملتي ايه انا قلبي محنش غير ليكي انا بحبك يا هدي
هدي: انت بتقول ايه سلام
مريم: عملتي ايه
هدي: يلا نروح اليوم كان متعب
فضل لحد التخرج يرقبها وعرف عنها كل حاجه ومحضر مفجأه يوم التخرج
في حفله التخرج
الدكتوره: مبارك للجميع علي التخرج
والان فقره القاء الطالب احمد كلمته
هدي كانت بتبصلو وقلبها زعلان انها مش هتشوفو تاني
احمد: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا الطالب احمد محمد علي طالب بكليه الطب هنا والاول على دفعتي وكنت حابب احكي لكم عن كيف وصلت للمرتبه اللي انا فيها دي اولا دخلت ثانويه عامه وكنت متوتر وربنا كرمني وجبت 95% ودخلت الطب بسبب واحد هو ان الطالبه مريم خالد كانت دايما بتحكي لي عن بنت عمها وانا حبيتها وقررت ادخل طب عشانها عشان اراقبها واتعرف عليها واتعرف كل حاجه عنها حبيت ادابها واحترامها وحجابها وكنت بحب لمتنا بالصحاب عشان اشوفها وانا قابلت ابوها وخطبتها منه ودلوقتي انا بطلبك يا هدى قدام الجميع
هدي قلبها كان بيقف وطلعت تجري من القاعه
احمد: استني يا ام لسان طويل انا بحبك يا هدى وعايزه اتجوزك
هدي زي ما يكون اتشلت مكانها ونزل على رجله ورفع الخاتم وقال لها تتجوزيني هدى بصت لباباها وهي بتعيط من الفرحه وقالت له موافقه
شالها ولف بيها وهي طايره من الفرحه
هدي انا كمان بحبك
احمد: هتكوني مراتي يا صعيديه
هدي بخجل: هههه
احمد: هحطها نغمه الموبيل
مريم: مبارك يا عرسان
گ نعمات عماد ||زهرة التوليب||. ❝ ⏤گ نعمات عماد ||زهرة التوليب||
❞ وقعت في حب صعيديه
هدى: بابا يا بابا انا خلصت ثانويه اهو هدرس في مصر عند عمامي مع مريم بنت عمي زي ما وعدتني
ابو هدى: لما نشوف المجموع يا هانم
هدى: اه اكيد يا بابا
يوم النتيجه
هدي: بابا انا جبت 95%
ابو هدي: مبروك يا قلب ابوكي
هدي: نفسي كانت ماما تشاركني الفرحه
ابو هدي: هي شيفانا وحسه بينا
هدي: هسافر بقا
ابو هدي: اكيد يا ام لسان طويل
هدي: هههههههههه
في الصبح
ابو هدي: يلا يا هدي قومي القطر معادو قرب
هدي: حاضر هقوم اهو
ابو هدي: يلا يا هدهود الفطار جاهز
هدي: صباح العسل علي عم الدنيا
ابو هدي: يلا اقعدي يا ام لسان طويل
هدي: اكده يا ابو الدكتوره
وقت السفر
ابو هدي: خدي دول وهشيعلك مصروفك كل شهر ڤودڤون
هدي: تمام يا ابا الحج
ابو هدي: هتوحشيني اوووي يا يا بنتي خلي بالك من نفسك
هدي: انا مش عارفه انا عاوزه اسافر ولا لا خايفه اسافر تعيش لوحدك وخايفه اقعد حلمي يضيع
ابو هدي: لا حلمك اهم
انا ربنا معايا يا بنتي
هدي: سلام
بعد ما وصلت
مريم: هدي يا هدي
هدي: مرررررريم
مريم: وحشتيني يا ام لسان طويل
هدي: هههه وانتي اكتر يا مريومه
بعد ما روحو وارتاحو
مريم: بكره اول يوم في الكليه يا حجه
هدي: انا خايفه قوي معرفش حد
هدي: يا صايع انت هههه
الصبح
مريم: يلا يا هدهود
هدي: جهزت
مريم: ايه يا مزه الجمدان ده
هدي: يلا يا رايق انت اتاخرنا
في الكليه
مريم: تعالي اعرفك بالشله
مريم: شباب بنت عمي هدي الي حكتلكم عنها
هدي: اهلا يا شباب
الشباب: اهلا
هدي: عرفوني بنفسكم
انا مها
و انا خديجه
وانا احمد
هدي: مش بسلم علي اولاد
احمد بكل غضب: تمام
مها وخديجه: هههههههه
مريم: يا بنتي كسفتي الولد هههه
هدي: ما هو الي بيسطعبط
في الكافيه
احمد: ينفع الي بنت عمك عملتوه
مريم: دي لسنها متبري منها دي من الصعيد
احمد: اااه الصعيد
مريم: ايه يا ابو حميد اول مره اشوف النظره دي في عينك
احمد: ايه اه اممم مفيش
مريم: لا فيه
احمد: القلب شكله هيحن
بعدين انتي مالك
كلميني عن بنت عمك
مريم: تمام هكلمك وتس
احمد: منتظرك يا جميل
في اليوم التاني
اسلام: ايه يا ابو حميد سرحان في ايه
احمد: لقتها
اسلام: ايه هي الي لقتها
احمد: ركز هنا فاكر لما قلتلك اني هرتبط ببنت صعيديه
اسلام: اه
احمد: انا لقيت البت دي
مزه اووي بيضه وعنيها خضره وضحكتها دي حكايه
اسلام: شوقتيني تعالي وريني
احمد واسلام وهما بيرقبوها وضحكت من غير ما تعرف انها متراقبه
اسلام: دي قمررر اوووي يالهوي
احمد: اتلم ياه دي هتكون مراتي
بيتخانقو مع بعض
مريم اتخانقو مع بعض انتو بقا
احمد واسلام اااااااه مريم
احمد: بصراحه كده انا بحب بنت عمك وعايز ارتبط بيها
مريم: طيب هفتحها في الموضوع
هدي: اليوم النهارده كان متعب
مريم: اه متعب اوووى احم
هدي: احم دي مش بيجي وراها مصايب
مريم: لا خير ان شاء الله
هدي: خير
مريم: احمد كان بيراقبك وبيحبك وعايز يرتبط بيكي و...
هدي: متكمليش مش موافقه طبعا
مريم: يابنتي مش هتخسري حاجه
مريم بعد ما حاولت تقنع هدي
هدي: طيب هعمل ايه
مريم: انا هتصرف يا معلم
في الصبح
مريم: احمد انت يابا
مريم في الكافيه
احمد: بجد طيب انا ماشي
في الكافيه
احمد: اهلا انا اسف جدا
هدي: لا ولا يهمك
احمد: ممكن نتعرف
هدي: اه
احمد: ممكن اقولك حاجه
هدي: ماشي
احمد: من يوم ما سمعت عنك وعرفتك دخلتي قلبي وعيني منمتش ابدا عملتي ايه انا قلبي محنش غير ليكي انا بحبك يا هدي
هدي: انت بتقول ايه سلام
مريم: عملتي ايه
هدي: يلا نروح اليوم كان متعب
فضل لحد التخرج يرقبها وعرف عنها كل حاجه ومحضر مفجأه يوم التخرج
في حفله التخرج
الدكتوره: مبارك للجميع علي التخرج
والان فقره القاء الطالب احمد كلمته
هدي كانت بتبصلو وقلبها زعلان انها مش هتشوفو تاني
احمد: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا الطالب احمد محمد علي طالب بكليه الطب هنا والاول على دفعتي وكنت حابب احكي لكم عن كيف وصلت للمرتبه اللي انا فيها دي اولا دخلت ثانويه عامه وكنت متوتر وربنا كرمني وجبت 95% ودخلت الطب بسبب واحد هو ان الطالبه مريم خالد كانت دايما بتحكي لي عن بنت عمها وانا حبيتها وقررت ادخل طب عشانها عشان اراقبها واتعرف عليها واتعرف كل حاجه عنها حبيت ادابها واحترامها وحجابها وكنت بحب لمتنا بالصحاب عشان اشوفها وانا قابلت ابوها وخطبتها منه ودلوقتي انا بطلبك يا هدى قدام الجميع
هدي قلبها كان بيقف وطلعت تجري من القاعه
احمد: استني يا ام لسان طويل انا بحبك يا هدى وعايزه اتجوزك
هدي زي ما يكون اتشلت مكانها ونزل على رجله ورفع الخاتم وقال لها تتجوزيني هدى بصت لباباها وهي بتعيط من الفرحه وقالت له موافقه
شالها ولف بيها وهي طايره من الفرحه
هدي انا كمان بحبك
احمد: هتكوني مراتي يا صعيديه
هدي بخجل: هههه
احمد: هحطها نغمه الموبيل
مريم: مبارك يا عرسان
❞ توسلوا بشافع كَرمهِ إلى شافع نِعَمهِ ، فلا خير إلا من عنده ، ولا عَيش إلا في ظِله ، عجبت لمن يؤمن بما في القرآن من ضمان ثم يهتم لرزقه ، ولمن يؤمن بغِنى الخالق وكرمه ثم يطلب حاجته من خَلق الله ، هو الفاتِق الراتِق ، لا راتق لفَتقه ، ولا فاتِقَ لرتقه ، وهو أهل كل الخير ، فإذا أردتم الخير فاطلبوه من أهله 《 وإنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ 》فتوسلوا بطاعته إليه ، وتوكلوا في حوائجكم إليه ، وآملوا الراحة عند لقائه ، ووجهوا الرغبة إلى ما لديه ، واسألوه يعاملكم بإحسانه ، واستجيروه أن يأخذكم بعدله . . ❝ ⏤أبو الفرج عبد الرحمن بن الجوزي
❞ توسلوا بشافع كَرمهِ إلى شافع نِعَمهِ ، فلا خير إلا من عنده ، ولا عَيش إلا في ظِله ، عجبت لمن يؤمن بما في القرآن من ضمان ثم يهتم لرزقه ، ولمن يؤمن بغِنى الخالق وكرمه ثم يطلب حاجته من خَلق الله ، هو الفاتِق الراتِق ، لا راتق لفَتقه ، ولا فاتِقَ لرتقه ، وهو أهل كل الخير ، ˝˝فإذا أردتم الخير فاطلبوه من أهله 《 وإنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ 》فتوسلوا بطاعته إليه ، وتوكلوا في حوائجكم إليه ، وآملوا الراحة عند لقائه ، ووجهوا الرغبة إلى ما لديه ، واسألوه يعاملكم بإحسانه ، واستجيروه أن يأخذكم بعدله. ❝
❞ كل التأخيرات في حياتك ما هي إلا خير ورب الخير لا يأتي إلا بالخير، تأكد تمامًا أن الله ما صرف عنك شيئاً ليحرمك، ولا أخّر عنك أمراً ليعذبك، وإنما ليعطيك الخير، يعطيك أفضل من اختياراتك لنفسك ويرفعك بهذا البلاء درجات عنده .. والمؤمن يدرك ذلك ببصيرته لا ببصره ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️🌱»»
الكاتبة/منه بكر ابوباشا \"ميمونه\". ❝ ⏤الكاتبه: منة بكر أبو باشا •~ميمونه~•
❞ كل التأخيرات في حياتك ما هي إلا خير ورب الخير لا يأتي إلا بالخير، تأكد تمامًا أن الله ما صرف عنك شيئاً ليحرمك، ولا أخّر عنك أمراً ليعذبك، وإنما ليعطيك الخير، يعطيك أفضل من اختياراتك لنفسك ويرفعك بهذا البلاء درجات عنده . والمؤمن يدرك ذلك ببصيرته لا ببصره ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️🌱»»
الكاتبة/منه بكر ابوباشا ˝ميمونه˝. ❝