❞ الجزء الرابع والثلاثون (عفتي والديوث) كانت شاهيناز تفكر في كذبه جديده لتقولها لعمها شاهيناز: بص يا عمي انا هقولك على حاجه انا مش عاوزه اتجوز سيف خلاص انا جالي عريس وهنجوز قريب جدا محمود:وهو عارف انتي ايه وتصرفاتك ازاي شاهيناز:اه يا عمي عارف كل حاجه محمود:انا كده فهمت هو كده شكله عشيقك وبيصلح غلطته شاهيناز لم تجوب باه أو لا خوفا من رد فعل عمها محمود ناده علي أحدي البودي جارد فجاء سريعا فأمره أن ياخدها الي البدروم ويربطها فحولت الابتعاد عنه وجرت تجاهه الباب فامسكها وقبل أن يذهب بها شاهيناز:اوعا تفكر اني هسامحك انا هنتقم منك علي اللي فات واللي حصل دلوقتي وهتشوف هتتمنا الموت قبل ما انوهلك فمشي تجاهها وصفعها عده صفعات متتاليه جعلتها تفقد الوعي فاخذها البودي جارد وذهب وظل محمود يفكر ماذا يفعل بهذه العدوه الجديده والتي شربت من حنانه واحتواءه كثير فكيف الان تقف أمامه بهذه الصوره ظل هكذا يفكر ~~~~~~~~~~ نزلوا سيف ورونال ففتح سيف باب السياره لها رونال:متشكره بس ممكن تقولي رايحين فين سيف:طيب اركبي وبعدين اقولك رونال ركبت ووضعت يديها علي الشباك بغضب سيف:مالك بس يا حبيبتي رونال: قولي رايحين فين سيف:دي مفاجئه رونال:لا قولي سيف :لا لا لا رونال:ده انت رخم اووي ضحك سيف وقال الله يرحم رونال:بتقول ايه سيف:لا مفيش رونال:انت هتجنيني قول يلا سيف:اقول ايه رونال :اللي انت كنت بتقوله من شوي سيف:اه كنت بقول بحبك رونال:لا مش دي سيف:امال ايه رونال:كنت بتقول الله يرحم سيف:ما انتي سمعتي اهو رونال:اه سمعت بس ما اعرفش علي ايه سيف:اصل في واحده كانت وشها بيحمر لما تكلمني وتفضل تقول حضرتك ويا فندم واوامرك دلوقتي ماشاء الله بتقولي انت رخم ابتسمت رونال واخفضت راسها خجلا سيف:عارفه احلي حاجه فيكي ايه رونال وهي ما زالت منخفضه الرأس ايه سيف:كسوفك ده اللي بيخليني في دنيا تانيه رونال:طيب اسكت يا رخم سيف:تاني رونال:تاني وتالت ورابع ويلا قولي احنا رايحين فين عاوزه اروح بسرعه علشان اعمل غداء لماما واروح اجبها كانت رونال لم تنتبه أنهم وصلوا منذ أكثر من خمس دقائق سيف:احنا وصلنا رونال نظرت وجدت نفسها أمام المطار فنظرت لسيف باستفهام سيف:قولت اجيبك تجيبي حماتي رونال:بس ما تقولش كده قدامها لحد ما افتحها انا في الموضوع ولو سألت انت هنا ليه قولها اي حاجه وربنا يسامحني ويسامحك بقا علي الكدبه دي ضحك سيف وقال طيب يلا زمان الطائره جت دخلوا سويا وانتظروا في الكافيه لحين وصول الطائره وعن وصولها جرت رونال سريعا احتضنت فتحيه وهي تبكي فتحيه:بس بس يا حبيبتي مالك رونال:وحشتني فتحيه:وانتي اكتر يا قلب امك سيف سلم علي فتحيه وقبل راسها ويديها سيف:حمد لله على السلامه يا توحه فتحيه:الله يسلمك يا ابني عامل ايه سيف:الحمد لله يا توحه ولا اقول يا حجه فتحيه:اي حاجه حلوه منك يا جوز بنتي كل هذا ورونال تنظر إليهم بعدم فهم وتفتح فمها ضحكوا الاثنين عليها وقالت فتحيه :مالك يا بنت رونال:انا مش فاهمه حاجه فتحيه:طيب تعالي نروح علشنا ارتاح وابقا افهمك رونال :ماشي يا ست توحه فضحكت وذهبوا الي البيت في البيت استقبلت نرمين فتحيه بحفاوه كبيره فجلست هي وسيف وذهبت رونال لتحضير الغداء مع نرمين وبعد أكثر من ساعه كان كل شي علي ما يرام وفي هذا الوقت سمعوا صوت طرق الباب فذهبت نرمين للفتح فكان رسلان اول ما فتحت الباب وقبل اي كلام سمع صوت سيف بالداخل فقال ماشي يا سيدي بقا انا قولت هبقا اول واحد يجي الاقيك هنا فخرجت فتحيه وادخلته وضحكوا سويا كثيرا وكانت رونال ونرمين تحضران الاكل علي الترابيزه هذه الترابيزه الصغيره المتهلكه التي أخذ الزمن منها طبقات وعندما انتهوا دعوا الجميع للاكل ولكن كانوا خايفين من إن لم يعجبهم الاكل فكانت كلا منهم تنظر إلي حبيبها بفضول من أن تعرف رأيه في اكلها رونال افتتحت الكلام وقالت معلش يا جماعه حاجه مش قد المقام سيف:اسكتي يا هبله رونال لوت فمها كالاطفال وقالت انا هبله طيب يا عبيط فضحكوا جميعا علي مشاجرتهم بهذه الطريقه فقالت فتحيه :والنبي انتم فعلا لاقين علي بعض اوي رونال:صحيح يا ست توحه انتي عرفتي منين اللي حصل فتحيه هقولك فلاش باك كانت فتحيه في بيت الله تقوم بعمرتها فاتصل سيف علي إحدى عملاءه هناك وبعت لهم صوره فتحيه حتي يعثر عليها ويتحدث معاها وبعد ساعتين اتصل عليه العميل واعطه فتحيه والتي عرفت أنه من طرف سيف مثل ما قال لها سيف:سلام عليكم يا ست فتحيه فتحيه:الحمد لله يا ابني انت عامل ايه سيف:انا طالب منك طلب فتحيه:اتفضل يا ابني خير سيف:انا عاوزه اتجوز البت المجنونه بنتك ضحكت فتحيه وقالت هو انا اطول سيف:بجد يا يعني موافقه فتحيه:اكيد يا ابني بس المهم موافقتها هي سيف:ما تقلقيش انا لابستها في الحائط ولبستها الدبله كمان اجباري فتحيه ضحكت جداااا وقالت والله مجنون وتستاهلها فعلا سيف:كده تمام يا توحه فتحيه:ياااه فكرتني بابو رونال كان دايما يقولي كده لما يكون مزاجه رايق سيف:ليا الشرف يا توحه فتحيه:ربنا يسعدك يا ابني ويهينكم سيف:يارب انا هيستاذنك وهبقا اجي اجيبك انا ورونال بكره إنشاءالله فتحيه:انشاءالله يا ابني خد بالك من نفسك سيف:وانتي كمان يا توحه قلبي ضحكوا واقفلوا مع بعض ودعت فتحيه بدوام السعاده وان يزرع الله حبهم في قلوب بعض عوده رونال :يعني هو قالك قبلي اه يا سهن سيف بنبره غضب ولكن بهزر لاحظي انك بتغلطي كده وانا ساكت بس علشان خاطر توحه ضحكت فتحيه وقالت اقول عليكم ايه بس أنهوا طعامهم وجلسوا في الصالون ليتناولوا الشاي وجاءت رونال ونرمين ومعهم شاي وصينه فيها كيك فتحيه:مين اللي عامل الكيكه يا بنات نرمين :الشوكولاته رونال والبرتقال انا فأخذ كلا من رسلان وسيف من الكيكه التي عملتها حبيبته سيف:الله علي حلاوه الكيكه ده حلوه جدا رونال: بلاش مجامله انا مابعرفش اعمل كيكه سيف:لا والله بجد حلوه ولا ايه يا رسلان رسلان:اه دي جميله جدااا اول مره ادوق كيكه بالبرتقال حلوه كده فضحك سيف وخبطه علي رأسه رسلان:ايه يا عم انا قولت حاجه غلط سيف:لا بس انا كان قصدي علي التانيه ضحك رسلان وقال معلش بقا كل واحد اكل اللي شاور عليه قلبه رونال :اللي يشوف كده يقول انكم اكلتوا الاكل كله من شوي ما هو ماكنش عاجبكم وقومتوا علطول سيف:لا ابدا ده عاجبنا اووي بس علشان لازم ناكل مع بابا وسودي في البيت فتحيه:ربنا يخليكم لبعض يا ابني رسلان:نستاذن احنا بقا وحمد لله على السلامه يا حجه فتحيه فتحيه:ليه يا ابني ما انتم قاعدين مونسينا سيف:معلش انا قولت لازم ناكل مع بعض وسودي منتظرنا هي وبابا فتحيه:ماشي يا ابني نورتنا سلموا علي الجميع ثم ذهبوا ~~~~~~~~~ خرجت مريم وكان ترزان قلق جدا عليها ترزان:مالك يا حبيبتي مريم:أشهب كان بيمثل فعلا سمعته وهو بيكلم هيثم وبيقولوا يجيب ورق الشركه بتاعت بابا قبل ما حدش يكتشف أنهم مزورين امضاء بابا وواضح أن هيثم ما اقبلش وصمم أن الورق يفضل عنده وكان بيكلم عادي يعني مش تعبان ولا حاجه ترزان: ومين هيثم ده مريم:واحد اسمه هيثم الكيلاني تذكر ترزان أن محمود كان مكلفه أن يعرف كل شي عنه وقت الحادثه ترزان:انا اعرف هيثم الكيلاني ده مريم:بجد ترزان:اه مريم:عرفته من فين ترزان:مش عارفه معرفه شخصيه بس عارف معلومات عنه كان محمود بيه مكلفيني يوم الحادثه اعرف كل حاجه عنه مريم:طيب انا كده هعمل ايه ترزان:ما تخافش انا هجبلك كل حاجه وهرجعلك حقك بس انتي ادخلي دلوقتي وانا هروح مشوار وهرجعلك وذهب حتي يسترد حق والدها ولأنه يعرف مكان فيلا هيثم وكان مكلف واحد بمراقبتها ومن حسن حظه أن هيثم كان بالخارج وهيثم لا يكلف أحد بحراسته فهذا سهل مهمه ترزان فدخل الي الفيلا وفضل يبحث علي اي شي يدين هيثم واي ورق يخص شركه مجدي وكانت الصدمه حين وجد يتبع. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ الجزء الرابع والثلاثون (عفتي والديوث) كانت شاهيناز تفكر في كذبه جديده لتقولها لعمها شاهيناز: بص يا عمي انا هقولك على حاجه انا مش عاوزه اتجوز سيف خلاص انا جالي عريس وهنجوز قريب جدا محمود:وهو عارف انتي ايه وتصرفاتك ازاي شاهيناز:اه يا عمي عارف كل حاجه محمود:انا كده فهمت هو كده شكله عشيقك وبيصلح غلطته شاهيناز لم تجوب باه أو لا خوفا من رد فعل عمها محمود ناده علي أحدي البودي جارد فجاء سريعا فأمره أن ياخدها الي البدروم ويربطها فحولت الابتعاد عنه وجرت تجاهه الباب فامسكها وقبل أن يذهب بها شاهيناز:اوعا تفكر اني هسامحك انا هنتقم منك علي اللي فات واللي حصل دلوقتي وهتشوف هتتمنا الموت قبل ما انوهلك فمشي تجاهها وصفعها عده صفعات متتاليه جعلتها تفقد الوعي فاخذها البودي جارد وذهب وظل محمود يفكر ماذا يفعل بهذه العدوه الجديده والتي شربت من حنانه واحتواءه كثير فكيف الان تقف أمامه بهذه الصوره ظل هكذا يفكر ~~~~~~~~~~ نزلوا سيف ورونال ففتح سيف باب السياره لها رونال:متشكره بس ممكن تقولي رايحين فين سيف:طيب اركبي وبعدين اقولك رونال ركبت ووضعت يديها علي الشباك بغضب سيف:مالك بس يا حبيبتي رونال: قولي رايحين فين سيف:دي مفاجئه رونال:لا قولي سيف :لا لا لا رونال:ده انت رخم اووي ضحك سيف وقال الله يرحم رونال:بتقول ايه سيف:لا مفيش رونال:انت هتجنيني قول يلا سيف:اقول ايه رونال :اللي انت كنت بتقوله من شوي سيف:اه كنت بقول بحبك رونال:لا مش دي سيف:امال ايه رونال:كنت بتقول الله يرحم سيف:ما انتي سمعتي اهو رونال:اه سمعت بس ما اعرفش علي ايه سيف:اصل في واحده كانت وشها بيحمر لما تكلمني وتفضل تقول حضرتك ويا فندم واوامرك دلوقتي ماشاء الله بتقولي انت رخم ابتسمت رونال واخفضت راسها خجلا سيف:عارفه احلي حاجه فيكي ايه رونال وهي ما زالت منخفضه الرأس ايه سيف:كسوفك ده اللي بيخليني في دنيا تانيه رونال:طيب اسكت يا رخم سيف:تاني رونال:تاني وتالت ورابع ويلا قولي احنا رايحين فين عاوزه اروح بسرعه علشان اعمل غداء لماما واروح اجبها كانت رونال لم تنتبه أنهم وصلوا منذ أكثر من خمس دقائق سيف:احنا وصلنا رونال نظرت وجدت نفسها أمام المطار فنظرت لسيف باستفهام سيف:قولت اجيبك تجيبي حماتي رونال:بس ما تقولش كده قدامها لحد ما افتحها انا في الموضوع ولو سألت انت هنا ليه قولها اي حاجه وربنا يسامحني ويسامحك بقا علي الكدبه دي ضحك سيف وقال طيب يلا زمان الطائره جت دخلوا سويا وانتظروا في الكافيه لحين وصول الطائره وعن وصولها جرت رونال سريعا احتضنت فتحيه وهي تبكي فتحيه:بس بس يا حبيبتي مالك رونال:وحشتني فتحيه:وانتي اكتر يا قلب امك سيف سلم علي فتحيه وقبل راسها ويديها سيف:حمد لله على السلامه يا توحه فتحيه:الله يسلمك يا ابني عامل ايه سيف:الحمد لله يا توحه ولا اقول يا حجه فتحيه:اي حاجه حلوه منك يا جوز بنتي كل هذا ورونال تنظر إليهم بعدم فهم وتفتح فمها ضحكوا الاثنين عليها وقالت فتحيه :مالك يا بنت رونال:انا مش فاهمه حاجه فتحيه:طيب تعالي نروح علشنا ارتاح وابقا افهمك رونال :ماشي يا ست توحه فضحكت وذهبوا الي البيت في البيت استقبلت نرمين فتحيه بحفاوه كبيره فجلست هي وسيف وذهبت رونال لتحضير الغداء مع نرمين وبعد أكثر من ساعه كان كل شي علي ما يرام وفي هذا الوقت سمعوا صوت طرق الباب فذهبت نرمين للفتح فكان رسلان اول ما فتحت الباب وقبل اي كلام سمع صوت سيف بالداخل فقال ماشي يا سيدي بقا انا قولت هبقا اول واحد يجي الاقيك هنا فخرجت فتحيه وادخلته وضحكوا سويا كثيرا وكانت رونال ونرمين تحضران الاكل علي الترابيزه هذه الترابيزه الصغيره المتهلكه التي أخذ الزمن منها طبقات وعندما انتهوا دعوا الجميع للاكل ولكن كانوا خايفين من إن لم يعجبهم الاكل فكانت كلا منهم تنظر إلي حبيبها بفضول من أن تعرف رأيه في اكلها رونال افتتحت الكلام وقالت معلش يا جماعه حاجه مش قد المقام سيف:اسكتي يا هبله رونال لوت فمها كالاطفال وقالت انا هبله طيب يا عبيط فضحكوا جميعا علي مشاجرتهم بهذه الطريقه فقالت فتحيه :والنبي انتم فعلا لاقين علي بعض اوي رونال:صحيح يا ست توحه انتي عرفتي منين اللي حصل فتحيه هقولك فلاش باك كانت فتحيه في بيت الله تقوم بعمرتها فاتصل سيف علي إحدى عملاءه هناك وبعت لهم صوره فتحيه حتي يعثر عليها ويتحدث معاها وبعد ساعتين اتصل عليه العميل واعطه فتحيه والتي عرفت أنه من طرف سيف مثل ما قال لها سيف:سلام عليكم يا ست فتحيه فتحيه:الحمد لله يا ابني انت عامل ايه سيف:انا طالب منك طلب فتحيه:اتفضل يا ابني خير سيف:انا عاوزه اتجوز البت المجنونه بنتك ضحكت فتحيه وقالت هو انا اطول سيف:بجد يا يعني موافقه فتحيه:اكيد يا ابني بس المهم موافقتها هي سيف:ما تقلقيش انا لابستها في الحائط ولبستها الدبله كمان اجباري فتحيه ضحكت جداااا وقالت والله مجنون وتستاهلها فعلا سيف:كده تمام يا توحه فتحيه:ياااه فكرتني بابو رونال كان دايما يقولي كده لما يكون مزاجه رايق سيف:ليا الشرف يا توحه فتحيه:ربنا يسعدك يا ابني ويهينكم سيف:يارب انا هيستاذنك وهبقا اجي اجيبك انا ورونال بكره إنشاءالله فتحيه:انشاءالله يا ابني خد بالك من نفسك سيف:وانتي كمان يا توحه قلبي ضحكوا واقفلوا مع بعض ودعت فتحيه بدوام السعاده وان يزرع الله حبهم في قلوب بعض عوده رونال :يعني هو قالك قبلي اه يا سهن سيف بنبره غضب ولكن بهزر لاحظي انك بتغلطي كده وانا ساكت بس علشان خاطر توحه ضحكت فتحيه وقالت اقول عليكم ايه بس أنهوا طعامهم وجلسوا في الصالون ليتناولوا الشاي وجاءت رونال ونرمين ومعهم شاي وصينه فيها كيك فتحيه:مين اللي عامل الكيكه يا بنات نرمين :الشوكولاته رونال والبرتقال انا فأخذ كلا من رسلان وسيف من الكيكه التي عملتها حبيبته سيف:الله علي حلاوه الكيكه ده حلوه جدا رونال: بلاش مجامله انا مابعرفش اعمل كيكه سيف:لا والله بجد حلوه ولا ايه يا رسلان رسلان:اه دي جميله جدااا اول مره ادوق كيكه بالبرتقال حلوه كده فضحك سيف وخبطه علي رأسه رسلان:ايه يا عم انا قولت حاجه غلط سيف:لا بس انا كان قصدي علي التانيه ضحك رسلان وقال معلش بقا كل واحد اكل اللي شاور عليه قلبه رونال :اللي يشوف كده يقول انكم اكلتوا الاكل كله من شوي ما هو ماكنش عاجبكم وقومتوا علطول سيف:لا ابدا ده عاجبنا اووي بس علشان لازم ناكل مع بابا وسودي في البيت فتحيه:ربنا يخليكم لبعض يا ابني رسلان:نستاذن احنا بقا وحمد لله على السلامه يا حجه فتحيه فتحيه:ليه يا ابني ما انتم قاعدين مونسينا سيف:معلش انا قولت لازم ناكل مع بعض وسودي منتظرنا هي وبابا فتحيه:ماشي يا ابني نورتنا سلموا علي الجميع ثم ذهبوا ~~~~~~~~~ خرجت مريم وكان ترزان قلق جدا عليها ترزان:مالك يا حبيبتي مريم:أشهب كان بيمثل فعلا سمعته وهو بيكلم هيثم وبيقولوا يجيب ورق الشركه بتاعت بابا قبل ما حدش يكتشف أنهم مزورين امضاء بابا وواضح أن هيثم ما اقبلش وصمم أن الورق يفضل عنده وكان بيكلم عادي يعني مش تعبان ولا حاجه ترزان: ومين هيثم ده مريم:واحد اسمه هيثم الكيلاني تذكر ترزان أن محمود كان مكلفه أن يعرف كل شي عنه وقت الحادثه ترزان:انا اعرف هيثم الكيلاني ده مريم:بجد ترزان:اه مريم:عرفته من فين ترزان:مش عارفه معرفه شخصيه بس عارف معلومات عنه كان محمود بيه مكلفيني يوم الحادثه اعرف كل حاجه عنه مريم:طيب انا كده هعمل ايه ترزان:ما تخافش انا هجبلك كل حاجه وهرجعلك حقك بس انتي ادخلي دلوقتي وانا هروح مشوار وهرجعلك وذهب حتي يسترد حق والدها ولأنه يعرف مكان فيلا هيثم وكان مكلف واحد بمراقبتها ومن حسن حظه أن هيثم كان بالخارج وهيثم لا يكلف أحد بحراسته فهذا سهل مهمه ترزان فدخل الي الفيلا وفضل يبحث علي اي شي يدين هيثم واي ورق يخص شركه مجدي وكانت الصدمه حين وجد يتبع. ❝
❞ عيبي الوحيد إني حبيت راجل الغدر والقسوة في دمه أصل أنا يا دكتور قبل ما أحب، أهلي كانوا قاسيين عليا جامد، مكنش فيه حنية نهائي اللي هو بتخدمينا وتاكلي وبتشربي وخلاص كدا عايزة ايه تاني؟ ولما دخلت شخص حياتي لأول مرة ولقيت بيحب يسمع ليا واحكيلة وغصب عني اتعلقت بيه و حبيته بس مرضتش أعترف بدا، ولقيت الاعتراف يا دكتور جه منه هو وأنا زي الهبلة صدقت حبه صدقت كل كدبة قالهالي، بنيت في خيالي حياتنا مع بعض في المستقبل، وانا لو كان اتقدملي مكنتش هقبل شاب بموصفاته نهائي بس قبلته علشان حبيته بجد كنت هقبل حتي لو أوضه معاه مكنش هاممني غيره والله و هو السبب إني اوصل للحاله دي بعد ما قولتله متكسرنيش زيهم متأذنيش لإني مش هستحمل حدثت الدكتور عن كل ما حدث وكل من يؤلمني فأنا أعاني كثيراً من فقدانه ولكن لا أستطيع البوح له بذلك تذكرت كل ما جرى في ذلك اليوم مع ذلك الشخص حسن: أنا عايز أتكلم معاكي أمنية: ماشي بس حصل ايه يا حسن؟ حسن: أنا مش هينفع أكمل معاكي يا أمنية أمنية: أنا عملت ايه يا حسن بس؟! حسن: إنتِ مش فاهمة حاجة بجد أمنية: مش فاهمة ايه يا حسن قول إنك بتهزر علشان قعدت يوم قافلة أنا معملتش حاجة وكان غصب عني بلاش تسيبني بلاش تكسرني في حد يكسر بنته حبيبته! حسن: لازم أسيبك علشان تقدري تنسي وتعدي أحسن ما أسيبك بعد كام سنة ويبقى وجعك أكبر أمنية: طب لو علشان الفلوس هشتغل وأساعدك ومش هسيبك و اخطبني بدبلة بس حتى أنا راضية مش هعترض حسن: قولتلك كفاية بقا إنتِ مش فاهمه حاجة أمنية: طالما كنت عارف إنك بتلعب بيا ليه كدبت وقولت إنك حبتني؟ ليه علقتني بيك وأنا كنت زي الهبلة وصدقت مكنتش أعرف إن العالم مؤذي كدا روح يا شيخ حسبي الله ونعم الوكيل فيك بكرة ترجعلي وتترجاني أرجع ليك بس علشان الوجع اللي خليتني فيه وكسرتني لا هرده ليك وهخليك تتمنى بس ابصلك ودا هيكون في أحلامك بس وساعتها هكسرك وهنتقم منك زي ما عملت فيا الأيام جايه وبكرة هتشوف أمنية شخصية تانية خالص وهتكون أنت السبب في الشخصية دي طالعت أمنية سقف الغرفة تتذكر ما جرى والدموع تتساقط على خديها من شدة الالم الذي سببه لها ولا تعلم لماذا فعل هذا بها هل ينقصها شيئاً هل فعلت شيئاً ليفعل ذلك بها ولكن لا يوجد إجابة لكل تلك الأسئلة التي تدور في عقلها. آهٍ يا قلبي لماذا فعلت بك هذا وسلمتك لشخص خائن لا يقدر، لشخص لا يحبني كل تلك بسبب قلبي الغبي الذي صدقه ولكني المذنبة لكي اصدقه أخطأت عندما صدقته أكرهني وبشدة مسحت أمنية دموعها وفتحت الهاتف وفتحت الفيسبوك ظهر أمامها منشور ديني وكان مضمونه نصيحة لكل فتاة في علاقة محرمة يا جميلتي إنتِ جوهرة فلا تخسري تلك الجوهرة في الإرتباط والتعلق بشخص ليس حلالك فالرسول صل الله عليه وسلم وصفك بالمؤنسات الغاليات ودين الإسلام كرمك في أعلى شأن يا عزيزتي دينك دينك دينك ثم أهلك فلا تخسري دينك وأهلك والله يغفر الذنوب جميعا افيقي يا عرض ابيكِ قبل فوات الأوان أمنية شعرت أن هذا المنشور إشارة لها فقامت من الفراش لكي تتوضأ وتصلي وتطلب الغفران من ربها ، وصلت بخشوع وبكاء شديد على ما فعلته وأنها نادمة على تلك العلاقة وطلبت من الله أن يزيل حب حسن من قلبها بعد شهر أمنية تغيرت تماماً وبقت شخصية أفضل من الأول وتعلمت من أخطائها وحذفت رقم حسن تلقت أمنية بعد شهر إشعار من الواتساب رسالة من حسن حسن: ممكن بس أسألك سؤال ؟ هو مش من حقي بس استحمليني أمنية: اتفضل حسن: مين الشخص دا أمنية: دا شيخ ومتابع عندي ومتفتكرش إني بعد اللي حصل هكرره تاني لا أنا مش هتجوز غير الشخص اللي يجي البيت من بابه وأظن أنا مبقتش في حياتك ولا أنت ابويا ولا اخويا ولا جوزي علشان تقولي كدا وأنا عمري ما هعيد غلطتي تاني واللي حصل كان درس ليا وتعلمت الحمد لله وقربت من ربنا وياريت متبعتليش تاني حسن :حاضر آسف بعد يومين الهاتف يرن برقم الدكتور أحمد: مجتيش الجلسه ليه بقالك أسبوعين يا أمنية أمنية: الحمد لله بفضل ربنا يا دكتور بقيت أحسن ومبقتش محتاجة لأي جلسة أحمد: تمام يا رب تكوني أفضل دايماً سلام أمنية: سلام صباح يوم جديد استيقظت أمنية على الساعة الواحدة لكي تذهب للمحاضرة الدينية أمنية:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الشيخه اسماء: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته وراكي انهاردة تسميع أول جزء من سورة يوسف يلا ابدئي قراءة أمنية: بسم الله الرحمن الرحيم ﴿الر تِلكَ آياتُ الكِتابِ المُبينِ إِنّا أَنزَلناهُ قُرآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُم تَعقِلونَ نَحنُ نَقُصُّ عَلَيكَ أَحسَنَ القَصَصِ بِما أَوحَينا إِلَيكَ هـذَا القُرآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبلِهِ لَمِنَ الغافِلينَ إِذ قالَ يوسُفُ لِأَبيهِ يا أَبَتِ إِنّي رَأَيتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوكَبًا وَالشَّمسَ وَالقَمَرَ رَأَيتُهُم لي ساجِدينَ قالَ يا بُنَيَّ لا تَقصُص رُؤياكَ عَلى إِخوَتِكَ فَيَكيدوا لَكَ كَيدًا إِنَّ الشَّيطانَ لِلإِنسانِ عَدُوٌّ مُبينٌ وَكَذلِكَ يَجتَبيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِن تَأويلِ الأَحاديثِ وَيُتِمُّ نِعمَتَهُ عَلَيكَ وَعَلى آلِ يَعقوبَ كَما أَتَمَّها عَلى أَبَوَيكَ مِن قَبلُ إِبراهيمَ وَإِسحاقَ إِنَّ رَبَّكَ عَليمٌ حَكيمٌ لَقَد كانَ في يوسُفَ وَإِخوَتِهِ آياتٌ لِلسّائِلينَ إِذ قالوا لَيوسُفُ وَأَخوهُ أَحَبُّ إِلى أَبينا مِنّا وَنَحنُ عُصبَةٌ إِنَّ أَبانا لَفي ضَلالٍ مُبينٍ اقتُلوا يوسُفَ أَوِ اطرَحوهُ أَرضًا يَخلُ لَكُم وَجهُ أَبيكُم وَتَكونوا مِن بَعدِهِ قَومًا صالِحينَ) وأثناء ما كانت أمنية تتلو القرآن عليهم ابن المحفظة أسماء انحنى ليقبل يديها فهو واصل من السعودية قريباً أسماء: ابني وحشتني جداً يا حبيبي آدم: وانتي والله يا امي اليوم مكنش بيبقى يوم من غيرك حابب أقولك إني هسمع لشباب في الأوضه اللي جنبك وأهو لأنك عارفة إني مش بقدر أقعد من غير ما أعمل حاجة أسماء: اللي تشوفه يا آدم واهو تاخد ثواب وعندما ذهب آدم للمنزل تذكر أمنية وهيا تتلو القرآن بصوتها العذب فظل هكذا إلى ثلاثة أسابيع استيقظت أمنية لكي تذهب لمحفظة أسماء أمنية: صباح الخير ياست الكل أمل: صباح النور على أجمل بنوتة صليتي الظهر قبل ما تروحي للمحفظة؟ أمنية: أكيد ياست الكل ما أنتِ عارفني مبقتش أسيب فرض إبراهيم: عال العال بإذن الله بكرة نشوفك بتكريم وشهادة إنك حفظتي القرآن كامل أمنية: كدا بس؟ من عيوني يا أجمل بابا سلام بقا علشان متأخرش ذهبت أمنية للمحفظة سريعاً وعندما وصلت أمنية: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أسماء: وعليكِ السلام ورحمة الله وبركاته يا جميلة يلا انهاردة هنسمع سورة ايه؟ أمنية: أول جزء في يس أسماء: جميل يلا ابدئي أمنية: بسم الله الرحمن الرحيم ﴿يس وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أُنذِرَ آبَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُونَ لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ إِنَّا جَعَلْنَا فِي أَعْنَاقِهِمْ أَغْلالاً فَهِيَ إِلَى الأَذْقَانِ فَهُم مُّقْمَحُونَ وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ يُبْصِرُونَ وَسَوَاء عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ إِنَّمَا تُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَخَشِيَ الرَّحْمَن بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَأَجْرٍ كَرِيمٍ إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَى وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ﴾. كان آدم ذاهب لجهة الشباب ولكن أوقفه صوت أمنية يا الله ايه الصوت الجميل دا؟ سبحانك يا عظيم وفضل واقف ليستمع لصوتها لغاية ما أمنية خلصت التلاوة وعندما ذهبت أسماء للمنزل تحدث إليها ابنها آدم آدم: بقولك يا امي أسماء: معاك يا آدم قول آدم: أنا عايز اتقدم لبنت عندك أسماء: عارفة مين من غير ما تقول آدم: عارفة؟! ما شاء الله هي مين بقااا أسماء: أيوا أمنية آدم: بالظبط يا أمي قالتله ايوا ما أنا شوفتك وأنت واقف بره وكنت بتسمع صوتها ويا زين ما اخترت هيا كويسة جداً ومحترمة وبنت ناس آدم: خلاص يا أمي أطلبيها من أهلها ولعله خير أسماء: ماشي يا حبيبي هروح ليهم بكرا اكلمهم تاني يوم فعلاً راحت أسماء لبيت أمنية واتفجأت أمنية بوجودها ورحبت بيها أسما: أنا عارفة إني جيت من غير ميعاد بس بصراحة الموضوع اللي جاية ليكم فيه مقدرتش أأجله أكتر أم أمنية: خير هي أمنية عملت حاجة؟ أسماء: كل الخير ومتقلقيش مفيش حاجة أنا جيالكم بصفتي أم مش المحفظة بتاعت أمنية أم أمنية: أكيد يا حبيبتي اتفضلي أسماء: أنا طالبة أمنية لإبني آدم، وجاية برغبة منه وهو حابب أمنية تكون زوجته وأنا بصراحة مش هلاقي أحسن منها فرحت أم أمنية وقالتلها لما باباها يجي من شغله هكلمه في الموضوع وهنبقى نرد عليكم كانت أمنية واقفة ورا الستارة وسامعة كلام المحفظة وحست بالفرح أخيراً وبعد مرور أيام راح آدم علشان يتقدم لأمنية والكل مشي وسابوا أمنية وآدم لوحدهم علشان يتناقشوا مع بعض وكان الجو بينهم كله توتر وقلق، أمنية باصة في الأرض مكسوفة وآدم مش عارف يبدأ ازاي وفجأة قرر آدم يكسر التوتر وسأل أمنية آدم: بصراحة مش عارف أقول ايه بس ازيك أمنية ابتسمت وقالتله الله يسلمك وأنت ازيك ضحك آدم ورد بالحمد لله أنا كويس وكمل وقالها أنتِ أكيد عارفة إني جاي اتقدملك وعايزك زوجة ليا وقبل ما نبدأ في أي حاجة عندي كام نقطة حابب أوضحهم أمنية: اتفضل طبعاً آدم: بصي أولاً أنا مش حابب أعمل فرح وعايز نروح أنا وأنتِ نعمل عمرة إحنا بصراحة مش قد الذنوب بتاع الفرح وتاني حاجة حابب برضو تلبسي النقاب لأن مش عايز حد يشوف زوجتي غيري وناخد كدا بإيد بعض للجنة مفيش اغاني طبعاً ولما تتعبي هساعدك عادي زي ما كان بيعمل رسولنا الكريم فا هسيبك تفكري كدا براحتك واتمتى يكون قرارك صح ابتسمت وقالتله: مش محتاجة تفكير أنا موافقة على كل دا ومعاك فيه آدم: الله وأكبر أنادي على الحج بقا علشان تكون على سنة الله ورسوله ... بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير آدم: أوعدك إني هصونك وهحافظ عليكي في عيوني يا أجمل صدفة أمنية: لاحظ إني بتحرج آدم: لاحظي إنك بقيتي مراتي أمنية اتكسفت جداً آدم: أنا بجد مبسوط بقا البنت اللي طلبتها كل سجدة من ربنا بقت حلالي! أنتِ هتكوني كل حاجة ليا حبيبتي ومراتي وصديقتي وبنتي وأمي أمنية: ربنا يقدرني يا آدم وأكون زي ما بتتمنى قام آدم وقف وحضنها وباس راسها. النهاية اسكريبت:القرب من الله جنة بقلمي:اماني احمد فكري. ❝ ⏤Wr Amany Ahmed
❞ عيبي الوحيد إني حبيت راجل الغدر والقسوة في دمه أصل أنا يا دكتور قبل ما أحب، أهلي كانوا قاسيين عليا جامد، مكنش فيه حنية نهائي اللي هو بتخدمينا وتاكلي وبتشربي وخلاص كدا عايزة ايه تاني؟ ولما دخلت شخص حياتي لأول مرة ولقيت بيحب يسمع ليا واحكيلة وغصب عني اتعلقت بيه و حبيته بس مرضتش أعترف بدا، ولقيت الاعتراف يا دكتور جه منه هو وأنا زي الهبلة صدقت حبه صدقت كل كدبة قالهالي، بنيت في خيالي حياتنا مع بعض في المستقبل، وانا لو كان اتقدملي مكنتش هقبل شاب بموصفاته نهائي بس قبلته علشان حبيته بجد كنت هقبل حتي لو أوضه معاه مكنش هاممني غيره والله و هو السبب إني اوصل للحاله دي بعد ما قولتله متكسرنيش زيهم متأذنيش لإني مش هستحمل
حدثت الدكتور عن كل ما حدث وكل من يؤلمني فأنا أعاني كثيراً من فقدانه ولكن لا أستطيع البوح له بذلك تذكرت كل ما جرى في ذلك اليوم مع ذلك الشخص
حسن: أنا عايز أتكلم معاكي
أمنية: ماشي بس حصل ايه يا حسن؟
حسن: أنا مش هينفع أكمل معاكي يا أمنية
أمنية: أنا عملت ايه يا حسن بس؟!
حسن: إنتِ مش فاهمة حاجة بجد
أمنية: مش فاهمة ايه يا حسن قول إنك بتهزر علشان قعدت يوم قافلة أنا معملتش حاجة وكان غصب عني بلاش تسيبني بلاش تكسرني في حد يكسر بنته حبيبته!
حسن: لازم أسيبك علشان تقدري تنسي وتعدي أحسن ما أسيبك بعد كام سنة ويبقى وجعك أكبر
أمنية: طب لو علشان الفلوس هشتغل وأساعدك ومش هسيبك و اخطبني بدبلة بس حتى أنا راضية مش هعترض
حسن: قولتلك كفاية بقا إنتِ مش فاهمه حاجة
أمنية: طالما كنت عارف إنك بتلعب بيا ليه كدبت وقولت إنك حبتني؟ ليه علقتني بيك وأنا كنت زي الهبلة وصدقت مكنتش أعرف إن العالم مؤذي كدا روح يا شيخ حسبي الله ونعم الوكيل فيك بكرة ترجعلي وتترجاني أرجع ليك بس علشان الوجع اللي خليتني فيه وكسرتني لا هرده ليك وهخليك تتمنى بس ابصلك ودا هيكون في أحلامك بس وساعتها هكسرك وهنتقم منك زي ما عملت فيا الأيام جايه وبكرة هتشوف أمنية شخصية تانية خالص وهتكون أنت السبب في الشخصية دي
طالعت أمنية سقف الغرفة تتذكر ما جرى والدموع تتساقط على خديها من شدة الالم الذي سببه لها ولا تعلم لماذا فعل هذا بها هل ينقصها شيئاً هل فعلت شيئاً ليفعل ذلك بها ولكن لا يوجد إجابة لكل تلك الأسئلة التي تدور في عقلها.
آهٍ يا قلبي لماذا فعلت بك هذا وسلمتك لشخص خائن لا يقدر، لشخص لا يحبني كل تلك بسبب قلبي الغبي الذي صدقه ولكني المذنبة لكي اصدقه أخطأت عندما صدقته أكرهني وبشدة مسحت أمنية دموعها وفتحت الهاتف وفتحت الفيسبوك ظهر أمامها منشور ديني
وكان مضمونه نصيحة لكل فتاة في علاقة محرمة
يا جميلتي إنتِ جوهرة فلا تخسري تلك الجوهرة في الإرتباط والتعلق بشخص ليس حلالك فالرسول صل الله عليه وسلم وصفك بالمؤنسات الغاليات ودين الإسلام كرمك في أعلى شأن يا عزيزتي دينك دينك دينك ثم أهلك فلا تخسري دينك وأهلك والله يغفر الذنوب جميعا افيقي يا عرض ابيكِ قبل فوات الأوان
أمنية شعرت أن هذا المنشور إشارة لها فقامت من الفراش لكي تتوضأ وتصلي وتطلب الغفران من ربها ، وصلت بخشوع وبكاء شديد على ما فعلته وأنها نادمة على تلك العلاقة وطلبت من الله أن يزيل حب حسن من قلبها بعد شهر أمنية تغيرت تماماً وبقت شخصية أفضل من الأول وتعلمت من أخطائها وحذفت رقم حسن تلقت أمنية بعد شهر إشعار من الواتساب رسالة من حسن
حسن: ممكن بس أسألك سؤال ؟ هو مش من حقي بس استحمليني
أمنية: اتفضل
حسن: مين الشخص دا أمنية: دا شيخ ومتابع عندي ومتفتكرش إني بعد اللي حصل هكرره تاني لا أنا مش هتجوز غير الشخص اللي يجي البيت من بابه وأظن أنا مبقتش في حياتك ولا أنت ابويا ولا اخويا ولا جوزي علشان تقولي كدا وأنا عمري ما هعيد غلطتي تاني واللي حصل كان درس ليا وتعلمت الحمد لله وقربت من ربنا وياريت متبعتليش تاني
حسن :حاضر آسف بعد يومين
الهاتف يرن برقم الدكتور
أحمد: مجتيش الجلسه ليه بقالك أسبوعين يا أمنية
أمنية: الحمد لله بفضل ربنا يا دكتور بقيت أحسن ومبقتش محتاجة لأي جلسة
أحمد: تمام يا رب تكوني أفضل دايماً سلام
أمنية: سلام
صباح يوم جديد استيقظت أمنية على الساعة الواحدة لكي تذهب للمحاضرة الدينية
أمنية:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الشيخه اسماء: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
وراكي انهاردة تسميع أول جزء من سورة يوسف يلا ابدئي قراءة أمنية: بسم الله الرحمن الرحيم {الر تِلكَ آياتُ الكِتابِ المُبينِ إِنّا أَنزَلناهُ قُرآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُم تَعقِلونَ نَحنُ نَقُصُّ عَلَيكَ أَحسَنَ القَصَصِ بِما أَوحَينا إِلَيكَ هـذَا القُرآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبلِهِ لَمِنَ الغافِلينَ إِذ قالَ يوسُفُ لِأَبيهِ يا أَبَتِ إِنّي رَأَيتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوكَبًا وَالشَّمسَ وَالقَمَرَ رَأَيتُهُم لي ساجِدينَ قالَ يا بُنَيَّ لا تَقصُص رُؤياكَ عَلى إِخوَتِكَ فَيَكيدوا لَكَ كَيدًا إِنَّ الشَّيطانَ لِلإِنسانِ عَدُوٌّ مُبينٌ وَكَذلِكَ يَجتَبيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِن تَأويلِ الأَحاديثِ وَيُتِمُّ نِعمَتَهُ عَلَيكَ وَعَلى آلِ يَعقوبَ كَما أَتَمَّها عَلى أَبَوَيكَ مِن قَبلُ إِبراهيمَ وَإِسحاقَ إِنَّ رَبَّكَ عَليمٌ حَكيمٌ لَقَد كانَ في يوسُفَ وَإِخوَتِهِ آياتٌ لِلسّائِلينَ إِذ قالوا لَيوسُفُ وَأَخوهُ أَحَبُّ إِلى أَبينا مِنّا وَنَحنُ عُصبَةٌ إِنَّ أَبانا لَفي ضَلالٍ مُبينٍ اقتُلوا يوسُفَ أَوِ اطرَحوهُ أَرضًا يَخلُ لَكُم وَجهُ أَبيكُم وَتَكونوا مِن بَعدِهِ قَومًا صالِحينَ) وأثناء ما كانت أمنية تتلو القرآن عليهم ابن المحفظة أسماء انحنى ليقبل يديها فهو واصل من السعودية قريباً
أسماء: ابني وحشتني جداً يا حبيبي
آدم: وانتي والله يا امي اليوم مكنش بيبقى يوم من غيرك حابب أقولك إني هسمع لشباب في الأوضه اللي جنبك وأهو لأنك عارفة إني مش بقدر أقعد من غير ما أعمل حاجة
أسماء: اللي تشوفه يا آدم واهو تاخد ثواب وعندما ذهب آدم للمنزل تذكر أمنية وهيا تتلو القرآن بصوتها العذب فظل هكذا إلى ثلاثة أسابيع
استيقظت أمنية لكي تذهب لمحفظة أسماء
أمنية: صباح الخير ياست الكل
أمل: صباح النور على أجمل بنوتة صليتي الظهر قبل ما تروحي للمحفظة؟
أمنية: أكيد ياست الكل ما أنتِ عارفني مبقتش أسيب فرض
إبراهيم: عال العال بإذن الله بكرة نشوفك بتكريم وشهادة إنك حفظتي القرآن كامل
أمنية: كدا بس؟ من عيوني يا أجمل بابا سلام بقا علشان متأخرش
ذهبت أمنية للمحفظة سريعاً وعندما وصلت
أمنية: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أسماء: وعليكِ السلام ورحمة الله وبركاته يا جميلة يلا انهاردة هنسمع سورة ايه؟
كان آدم ذاهب لجهة الشباب ولكن أوقفه صوت أمنية يا الله ايه الصوت الجميل دا؟ سبحانك يا عظيم وفضل واقف ليستمع لصوتها لغاية ما أمنية خلصت التلاوة وعندما ذهبت أسماء للمنزل تحدث إليها ابنها آدم
آدم: بقولك يا امي
أسماء: معاك يا آدم قول
آدم: أنا عايز اتقدم لبنت عندك
أسماء: عارفة مين من غير ما تقول
آدم: عارفة؟! ما شاء الله هي مين بقااا
أسماء: أيوا أمنية
آدم: بالظبط يا أمي
قالتله ايوا ما أنا شوفتك وأنت واقف بره وكنت بتسمع صوتها ويا زين ما اخترت هيا كويسة جداً ومحترمة وبنت ناس آدم: خلاص يا أمي أطلبيها من أهلها ولعله خير
أسماء: ماشي يا حبيبي هروح ليهم بكرا اكلمهم
تاني يوم فعلاً راحت أسماء لبيت أمنية واتفجأت أمنية بوجودها ورحبت بيها
أسما: أنا عارفة إني جيت من غير ميعاد بس بصراحة الموضوع اللي جاية ليكم فيه مقدرتش أأجله أكتر
أم أمنية: خير هي أمنية عملت حاجة؟
أسماء: كل الخير ومتقلقيش مفيش حاجة أنا جيالكم بصفتي أم مش المحفظة بتاعت أمنية
أم أمنية: أكيد يا حبيبتي اتفضلي
أسماء: أنا طالبة أمنية لإبني آدم، وجاية برغبة منه وهو حابب أمنية تكون زوجته وأنا بصراحة مش هلاقي أحسن منها
فرحت أم أمنية وقالتلها لما باباها يجي من شغله هكلمه في الموضوع وهنبقى نرد عليكم كانت أمنية واقفة ورا الستارة وسامعة كلام المحفظة وحست بالفرح أخيراً
وبعد مرور أيام راح آدم علشان يتقدم لأمنية والكل مشي وسابوا أمنية وآدم لوحدهم علشان يتناقشوا مع بعض وكان الجو بينهم كله توتر وقلق، أمنية باصة في الأرض مكسوفة وآدم مش عارف يبدأ ازاي وفجأة قرر آدم يكسر التوتر وسأل أمنية
آدم: بصراحة مش عارف أقول ايه بس ازيك
أمنية ابتسمت وقالتله الله يسلمك وأنت ازيك
ضحك آدم ورد بالحمد لله أنا كويس وكمل وقالها أنتِ أكيد عارفة إني جاي اتقدملك وعايزك زوجة ليا وقبل ما نبدأ في أي حاجة عندي كام نقطة حابب أوضحهم
أمنية: اتفضل طبعاً
آدم: بصي أولاً أنا مش حابب أعمل فرح وعايز نروح أنا وأنتِ نعمل عمرة إحنا بصراحة مش قد الذنوب بتاع الفرح
وتاني حاجة حابب برضو تلبسي النقاب لأن مش عايز حد يشوف زوجتي غيري وناخد كدا بإيد بعض للجنة مفيش اغاني طبعاً ولما تتعبي هساعدك عادي زي ما كان بيعمل رسولنا الكريم فا هسيبك تفكري كدا براحتك واتمتى يكون قرارك صح
ابتسمت وقالتله: مش محتاجة تفكير أنا موافقة على كل دا ومعاك فيه
آدم: الله وأكبر أنادي على الحج بقا علشان تكون على سنة الله ورسوله ..
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
آدم: أوعدك إني هصونك وهحافظ عليكي في عيوني يا أجمل صدفة
أمنية: لاحظ إني بتحرج
آدم: لاحظي إنك بقيتي مراتي
أمنية اتكسفت جداً آدم: أنا بجد مبسوط بقا البنت اللي طلبتها كل سجدة من ربنا بقت حلالي! أنتِ هتكوني كل حاجة ليا حبيبتي ومراتي وصديقتي وبنتي وأمي
أمنية: ربنا يقدرني يا آدم وأكون زي ما بتتمنى
قام آدم وقف وحضنها وباس راسها.
النهاية اسكريبت:القرب من الله جنة بقلمي:اماني احمد فكري. ❝
❞ ولا يعلوا جبار من جبابرة الدنيا الا ويكون لعلوه حكمة ، ولا ينكسر طاغية من طُغاة الدنيا الا ويكون لإنكساره حكمة ، وتعالى ربنا في حكمته ، وتعالى ربنا في رحمته . . ❝ ⏤مصطفى محمود
❞ ولا يعلوا جبار من جبابرة الدنيا الا ويكون لعلوه حكمة ، ولا ينكسر طاغية من طُغاة الدنيا الا ويكون لإنكساره حكمة ، وتعالى ربنا في حكمته ، وتعالى ربنا في رحمته. ❝