❞ الفصل الثامن
صادق :في الواقع يا جماعة ده مش رملة خالص دي أسنان بشرية مطحونة
فيروز بصدمه: أسنان بشرية مطحونة
صادق :بالظبط هو اه كان صعب ان احنا نعرف بسبب ان هو مطحون بشكل كويس جداً لكن مع التطور العلمي قدرنا نعرف
صهيب:كده في دليل قوي
فيروز: هتروح تقبض عليه
صهيب :لا اكيد البيت اللي هو عايش فيه مش هو هواه نفس البيت اللي بيقتل فيه علشان كده انا لازم اراقبه علشان اعرف البيت اللي هو بيقتل فيه
فيروز :الناس دي بتبقي مركزة جامد مش هيبقى سهل أن أنت تراقبه هيكشفك بسهوله
صهيب :هقعد افكر انا لسه مش عارف
في القسم كان صهيب يفكر في ماذا سيفعل الى ان أتى يامن لعرف اذا كان يوجد مستجدات في القضيه
يامن: صهيب وصلت الحاجه صهيب بكذب: لا لسه
يامن: صهيب بصلي انت بتكذب
صهيب: لا انا مش بكدب انا لسه ما وصلتش لحاجه
يامن بغضب :صهيب قول وصلت لايه
صهيب بضيق: عرفت مين اللي خطفها
يامن بفرحه: بجد و مستني ايه يلا خلينا نلحقها
صهيب :مش هينفع
يامن بعدم فهم: يعني ايه مش هينفع
صهيب: اولاً اكيد المكان اللي هو بيخطف في الضحايا مش نفس المكان اللي هو بيبات فيه فاحنا لو رحنا فتشنا البيت اللي هو عايش فيه مش هنلاقي فيه سيليا لأن اكيد هو مخبيها في حته تانيه فأنا دلوقتي بفكر في طريقه ان انا اراقبه بيها علشان اعرف البيت الثاني ده فين
يامن :الشخص ده مين يا صهيب
صهيب :اقول لك علشان الاقيك رايح مخلص عليه صح
يامن :مش هعمل كده اكيد مش هخاطر في حياه سيليا
صهيب :يكون الدكتور النفسي اركان السيوفي
يامن بصدمه: ايه اركان
صهيب :انت تعرفه
يامن :اه كان صديق لسيليا و كان بيجي الروف كثير لكن ما كنتش برتاح له غير ان نظراته لسيليا كان واضحه اوي ان هي اعجاب انا عندي فكره
صهيب: ايه
يامن: اروح له العياده على أساس ان أنا بشتكي و ابدأ اتكلم عن سيليا بطريقه وحشه فبالتالي ده هيستفزه و مش بعيد يخطفني بعدها
صهيب :لا طبعا اللي انت بتقوله ده مش هيحصل
يامن :وانا بقول لك انا هعمل كده يا صهيب
صهيب :يامن ما تندمنيش اللي انا قلت لك هو مين لو سمحت اقعد خليني افكر هعمل ايه
يامن بغضب: لو كانت فيروز هي اللي مكانها ما كنتش هتفضل قاعد ساكت كده بل كنت هتقوم الدنيا و اول ما تعرف هو مين كنت هتروح تقتله بس علشان هي مش فيروز و علشان هي ما تخصكش فأنت مش همك
صهيب بغضب :مش هممني ايه يا غبي دي دي تبقى خطيبه اخويا بس انا مش هقف اتفرج و اخويا رايح للموت برجليه فاهم يا يامن
يامن :صدقني يا صهيب ده الحل الوحيد و انت هتكون معايا اكيد مش هتسيبني
صهيب بتردد :ماشي يا يامن موافق
تانى يوم ذهب يامن لعياده اركان اركان بضيق:يامن
يامن:ازيك يا دكتور
اركان ببرود:تمام مبروك مقدماً علي الخطوبه
يامن:لا مبروك ايه بقي مهي هربت مع عشيقها أنا اصلاً مكنتش بحبها كانت تنكه و مغروره و شايفه نفسها أنا بس خطبتها علشان فلوسها أصلها بتقبض اعلي منى
اركان بغضب: اخرس اياك و تتكلم عنها بالطريقه دى سيليا أنضف و اشرف من أمثالك يا قذر
يامن بغضب:ليه الغلط بس متكنش انت عشيقها بقولك ايه انا شكلي غلطت لما جيت لك أنا رايح اتكلم مع حد تاني
قال يامن كلامه و خرج بسرعه من العياده و خلفه اركان الذي توعد له بالموت
في الشارع ابتعد يامن عن الأماكن التى بها الناس و الكاميرات ليسهل علي اركان خطفه فعلاً لم تمر دقائق و اعترض اركان يامن بالسيارة د
يامن:في ايه انت وقفت كده ليه اركان بغضب : دلوقتي هتعرف
ضرب اركان يامن روصيه أفقدته الوعي و أخذه و اتجهه الي البيت
في البيت دخل اركان و رمي يامن في الغرفه التى بها سيليا
سيليا بخوف:يامن قوم يا حبيبي قوم عمل فيك ايه يا يامن قوم رد عليا يا حبيبي بالله عليكي
اركان بغضب:هو ده اللي بتحبيه اللي وخدك مصلحه علشان فلوسك و بيخوض في عرض
سيليا بغضب:اخرس إياك و تقول عليه كده يامن احسن منك و من امثالك يا مريض
اركان بغضب:هقتلهولك يا سيليا هقتله
قالها وذهب للغرفه ليأتى بالسكين أما سيليا فأصبحت تصرخ و تترجي يامن أن يستيقظ لتتفاجئ بيامن يفتح عينه و يشير لها أن تصمت
اركان:هو ده حبيب القلب يا سيليا هخلص عليه قدامك علشان ميبقاش قدامك غيري تحبيه
كان اركان سيطعن يامن لكن تفاجئ حين ضرب يامن السكينه و اصبح يضرب اركان بكل قوته
سيليا بصراخ:سيبه يا يامن متوديش نفسك في داهيه
صهيب وهو يبعد يامن عن اركان:يامن كفايه ابعد سيبنا نشوف شغلنا
ابتعد يامن عن اركان و ذهب اتجاه سيليا و احتضنها بقوه وهو يحمد ربه علي سلامتها ازال الكلبشات و حملها بين يديه و ترك المكان أما صهيب فقبض علي اركان و بدأ ينظر حوله بصدمه غرفه يملئها الدماء و ادوات للقتل و توجد مكتبه مليئه بالبطرمنات ليظن صهيب أنها اسنان بسبب أن علي كل بطرمان اسم غير ذلك الدولاب الذي ملئ بالمخدرات و الأحماض الممنوعه
صهيب :ده انت موالك طويل
اخذ صهيب اركان تحت اعتراضه الشديد و مقاومته لكن لا توجد فائده أخذه صهيب علي القسم و بدأ في التحقيق معه في البداية رفض اركان قول اي شئ لكن مع الضغط عليه و استفزازه بدأ يعترف بكل ما فعلها وجميع من قتلهم و طريقه قتلهم و اخفاء الجثه تم اعلام أهالي الضحايا علي موت أفراد أسرتهم أما اركان فكان عقابه هو الإعدام رمياً بالرصاص بسبب ما فعله اما سيليا فظلت فترة تتعالج بسبب انهيار أعصابها نتيجة ما عاشته
سيليا: أنا مش قادره اصدق انى طلعت عايشه من المكان ده
يامن وهو يقبل يدها: الحمدلله كان هيحصل لي حاجه لو كان جرا لك حاجه شكراً يا صهيب
صهيب بابتسامة: العفو يا صاحبي علي ايه ده شغلي
حازم :صهيب باشا الحق في بلاغ باختفاء
الكل بصدمه: ايه
حازم بضحك:بهزر بهزر
صهيب:غور يا حازم انت مطرود مش عاوز اشوف وشك تاني
و توته توته خلصت الحدوته
الكل في بيته مشاكل و محدش حياته وردى كل واحد بيعدى حياته بطريقته و كل واحد ربنا بيدي له الحمل اللي هو هيقدر يشيله ربنا عالم و مطلع بكل حاجه كل كلمه كل فعل كل نظرة كل فكرة و كل تخطيط ربنا عالم بكل حاجه حتي اللي في أنفسكم علشان كده اللي بيظلمك سيبه لأن ربنا شايف و هيجيب حقك لا محاله و يابخت من بات مظلوم ولا بات ظالم و خلي دايماً كل كلمه او اي فعل دافع يخليك اقوى متزعلش أو تضايق من الكلام أو المواقف بس خليها تزقك لقدام و تخليك أحسن و أقوي ، أنت أقوى من الحياه و مشاكلها يا صاحبي و افتكر دايماً ربنا موجود و مطلع علي كل شئ
خلصت قصتنا بالنهاية المستحقه و هى موت اركان اللي افتكر نفسه استغفر الله العظيم ربنا و أنه بيحقق العداله بالطريقه دي الغلط و الحرام ربنا و القانون اللي بيحاسبوا عليه مش من حقنا أننا ناخد الدور ده احنا مش عايشين في غابه احنا عايشين في بلد بيحكمها القانون و اللي جاي من كتاب ربنا
#لـشهدالوليد|الإعصار. ❝ ⏤شهد الوليد
❞ الفصل الثامن
صادق :في الواقع يا جماعة ده مش رملة خالص دي أسنان بشرية مطحونة
فيروز بصدمه: أسنان بشرية مطحونة
صادق :بالظبط هو اه كان صعب ان احنا نعرف بسبب ان هو مطحون بشكل كويس جداً لكن مع التطور العلمي قدرنا نعرف
صهيب:كده في دليل قوي
فيروز: هتروح تقبض عليه
صهيب :لا اكيد البيت اللي هو عايش فيه مش هو هواه نفس البيت اللي بيقتل فيه علشان كده انا لازم اراقبه علشان اعرف البيت اللي هو بيقتل فيه
فيروز :الناس دي بتبقي مركزة جامد مش هيبقى سهل أن أنت تراقبه هيكشفك بسهوله
صهيب :هقعد افكر انا لسه مش عارف
في القسم كان صهيب يفكر في ماذا سيفعل الى ان أتى يامن لعرف اذا كان يوجد مستجدات في القضيه
يامن: صهيب وصلت الحاجه صهيب بكذب: لا لسه
يامن: صهيب بصلي انت بتكذب
صهيب: لا انا مش بكدب انا لسه ما وصلتش لحاجه
يامن بغضب :صهيب قول وصلت لايه
صهيب بضيق: عرفت مين اللي خطفها
يامن بفرحه: بجد و مستني ايه يلا خلينا نلحقها
صهيب :مش هينفع
يامن بعدم فهم: يعني ايه مش هينفع
صهيب: اولاً اكيد المكان اللي هو بيخطف في الضحايا مش نفس المكان اللي هو بيبات فيه فاحنا لو رحنا فتشنا البيت اللي هو عايش فيه مش هنلاقي فيه سيليا لأن اكيد هو مخبيها في حته تانيه فأنا دلوقتي بفكر في طريقه ان انا اراقبه بيها علشان اعرف البيت الثاني ده فين
يامن :الشخص ده مين يا صهيب
صهيب :اقول لك علشان الاقيك رايح مخلص عليه صح
يامن :مش هعمل كده اكيد مش هخاطر في حياه سيليا
صهيب :يكون الدكتور النفسي اركان السيوفي
يامن بصدمه: ايه اركان
صهيب :انت تعرفه
يامن :اه كان صديق لسيليا و كان بيجي الروف كثير لكن ما كنتش برتاح له غير ان نظراته لسيليا كان واضحه اوي ان هي اعجاب انا عندي فكره
صهيب: ايه
يامن: اروح له العياده على أساس ان أنا بشتكي و ابدأ اتكلم عن سيليا بطريقه وحشه فبالتالي ده هيستفزه و مش بعيد يخطفني بعدها
صهيب :لا طبعا اللي انت بتقوله ده مش هيحصل
يامن :وانا بقول لك انا هعمل كده يا صهيب
صهيب :يامن ما تندمنيش اللي انا قلت لك هو مين لو سمحت اقعد خليني افكر هعمل ايه
يامن بغضب: لو كانت فيروز هي اللي مكانها ما كنتش هتفضل قاعد ساكت كده بل كنت هتقوم الدنيا و اول ما تعرف هو مين كنت هتروح تقتله بس علشان هي مش فيروز و علشان هي ما تخصكش فأنت مش همك
صهيب بغضب :مش هممني ايه يا غبي دي دي تبقى خطيبه اخويا بس انا مش هقف اتفرج و اخويا رايح للموت برجليه فاهم يا يامن
يامن :صدقني يا صهيب ده الحل الوحيد و انت هتكون معايا اكيد مش هتسيبني
صهيب بتردد :ماشي يا يامن موافق
تانى يوم ذهب يامن لعياده اركان اركان بضيق:يامن
يامن:ازيك يا دكتور
اركان ببرود:تمام مبروك مقدماً علي الخطوبه
يامن:لا مبروك ايه بقي مهي هربت مع عشيقها أنا اصلاً مكنتش بحبها كانت تنكه و مغروره و شايفه نفسها أنا بس خطبتها علشان فلوسها أصلها بتقبض اعلي منى
اركان بغضب: اخرس اياك و تتكلم عنها بالطريقه دى سيليا أنضف و اشرف من أمثالك يا قذر
يامن بغضب:ليه الغلط بس متكنش انت عشيقها بقولك ايه انا شكلي غلطت لما جيت لك أنا رايح اتكلم مع حد تاني
قال يامن كلامه و خرج بسرعه من العياده و خلفه اركان الذي توعد له بالموت
في الشارع ابتعد يامن عن الأماكن التى بها الناس و الكاميرات ليسهل علي اركان خطفه فعلاً لم تمر دقائق و اعترض اركان يامن بالسيارة د
يامن:في ايه انت وقفت كده ليه اركان بغضب : دلوقتي هتعرف
ضرب اركان يامن روصيه أفقدته الوعي و أخذه و اتجهه الي البيت
في البيت دخل اركان و رمي يامن في الغرفه التى بها سيليا
سيليا بخوف:يامن قوم يا حبيبي قوم عمل فيك ايه يا يامن قوم رد عليا يا حبيبي بالله عليكي
اركان بغضب:هو ده اللي بتحبيه اللي وخدك مصلحه علشان فلوسك و بيخوض في عرض
سيليا بغضب:اخرس إياك و تقول عليه كده يامن احسن منك و من امثالك يا مريض
اركان بغضب:هقتلهولك يا سيليا هقتله
قالها وذهب للغرفه ليأتى بالسكين أما سيليا فأصبحت تصرخ و تترجي يامن أن يستيقظ لتتفاجئ بيامن يفتح عينه و يشير لها أن تصمت
اركان:هو ده حبيب القلب يا سيليا هخلص عليه قدامك علشان ميبقاش قدامك غيري تحبيه
كان اركان سيطعن يامن لكن تفاجئ حين ضرب يامن السكينه و اصبح يضرب اركان بكل قوته
سيليا بصراخ:سيبه يا يامن متوديش نفسك في داهيه
صهيب وهو يبعد يامن عن اركان:يامن كفايه ابعد سيبنا نشوف شغلنا
ابتعد يامن عن اركان و ذهب اتجاه سيليا و احتضنها بقوه وهو يحمد ربه علي سلامتها ازال الكلبشات و حملها بين يديه و ترك المكان أما صهيب فقبض علي اركان و بدأ ينظر حوله بصدمه غرفه يملئها الدماء و ادوات للقتل و توجد مكتبه مليئه بالبطرمنات ليظن صهيب أنها اسنان بسبب أن علي كل بطرمان اسم غير ذلك الدولاب الذي ملئ بالمخدرات و الأحماض الممنوعه
صهيب :ده انت موالك طويل
اخذ صهيب اركان تحت اعتراضه الشديد و مقاومته لكن لا توجد فائده أخذه صهيب علي القسم و بدأ في التحقيق معه في البداية رفض اركان قول اي شئ لكن مع الضغط عليه و استفزازه بدأ يعترف بكل ما فعلها وجميع من قتلهم و طريقه قتلهم و اخفاء الجثه تم اعلام أهالي الضحايا علي موت أفراد أسرتهم أما اركان فكان عقابه هو الإعدام رمياً بالرصاص بسبب ما فعله اما سيليا فظلت فترة تتعالج بسبب انهيار أعصابها نتيجة ما عاشته
سيليا: أنا مش قادره اصدق انى طلعت عايشه من المكان ده
يامن وهو يقبل يدها: الحمدلله كان هيحصل لي حاجه لو كان جرا لك حاجه شكراً يا صهيب
صهيب بابتسامة: العفو يا صاحبي علي ايه ده شغلي
حازم :صهيب باشا الحق في بلاغ باختفاء
الكل بصدمه: ايه
حازم بضحك:بهزر بهزر
صهيب:غور يا حازم انت مطرود مش عاوز اشوف وشك تاني
و توته توته خلصت الحدوته
الكل في بيته مشاكل و محدش حياته وردى كل واحد بيعدى حياته بطريقته و كل واحد ربنا بيدي له الحمل اللي هو هيقدر يشيله ربنا عالم و مطلع بكل حاجه كل كلمه كل فعل كل نظرة كل فكرة و كل تخطيط ربنا عالم بكل حاجه حتي اللي في أنفسكم علشان كده اللي بيظلمك سيبه لأن ربنا شايف و هيجيب حقك لا محاله و يابخت من بات مظلوم ولا بات ظالم و خلي دايماً كل كلمه او اي فعل دافع يخليك اقوى متزعلش أو تضايق من الكلام أو المواقف بس خليها تزقك لقدام و تخليك أحسن و أقوي ، أنت أقوى من الحياه و مشاكلها يا صاحبي و افتكر دايماً ربنا موجود و مطلع علي كل شئ
خلصت قصتنا بالنهاية المستحقه و هى موت اركان اللي افتكر نفسه استغفر الله العظيم ربنا و أنه بيحقق العداله بالطريقه دي الغلط و الحرام ربنا و القانون اللي بيحاسبوا عليه مش من حقنا أننا ناخد الدور ده احنا مش عايشين في غابه احنا عايشين في بلد بيحكمها القانون و اللي جاي من كتاب ربنا
❞ استعمل علمك ولا تحزن لقلة مالك فإن الرجل ذا المروءة قد يكرم على غير مال كالأسد الذي يهاب وإن كان رابضا والغني الذي لا مروءة له يهان وإن كثر ماله كالكلب الذي يهان وإن طوق وخلخل. ❝ ⏤رضوى عاشور
❞ استعمل علمك ولا تحزن لقلة مالك فإن الرجل ذا المروءة قد يكرم على غير مال كالأسد الذي يهاب وإن كان رابضا والغني الذي لا مروءة له يهان وإن كثر ماله كالكلب الذي يهان وإن طوق وخلخل. ❝
❞ “ماتَ العزيز !
بكتْ الأم والزوجَة الولد والخادِم الأمين ، وخُيّلَ للأسرة المفجوعة أنّ العالم كُلّه يبكي ، ولكن ذلك لم يكن صحيحاً ، فقد كان العالم يضحك !
لأن الدود وجدَ طعاماً مجّانياً لأيام ، ولأن الجُثّة تحوّلت إلى سماد فاعشوشَبت البُقعة الحزينة التي هي قبره ، وشوهدت فراشة صغيرة تصفق بأجنحتها فوق العشب ، وشوهدت الهرة لشقيّة تراقب الفراشة وتنتظر فرصَة للوثب ، وشوهد الكلب الذي يهوي عض أذيال القطط السعيدة يترصد القطّة ، وشوهد الطفل يضحك ويكعكع لأنه رى عشباً وفراشةً وهرةً وكلب ..
لقد أصبح العالم جميلاً جداً في تلك البُقعة ، وامتلأ المشهد بالفرح والحياة .. فوق جثّة العزيز ..”. ❝ ⏤بثينة العيسي
❞ ماتَ العزيز !
بكتْ الأم والزوجَة الولد والخادِم الأمين ، وخُيّلَ للأسرة المفجوعة أنّ العالم كُلّه يبكي ، ولكن ذلك لم يكن صحيحاً ، فقد كان العالم يضحك !
لأن الدود وجدَ طعاماً مجّانياً لأيام ، ولأن الجُثّة تحوّلت إلى سماد فاعشوشَبت البُقعة الحزينة التي هي قبره ، وشوهدت فراشة صغيرة تصفق بأجنحتها فوق العشب ، وشوهدت الهرة لشقيّة تراقب الفراشة وتنتظر فرصَة للوثب ، وشوهد الكلب الذي يهوي عض أذيال القطط السعيدة يترصد القطّة ، وشوهد الطفل يضحك ويكعكع لأنه رى عشباً وفراشةً وهرةً وكلب .
لقد أصبح العالم جميلاً جداً في تلك البُقعة ، وامتلأ المشهد بالفرح والحياة . فوق جثّة العزيز .”. ❝
❞ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَىٰ قَوْمٍ لَّمْ نَجْعَل لَّهُم مِّن دُونِهَا سِتْرًا (90)
حتى إذا بلغ مطلع الشمس وقرأ مجاهد وابن محيصن بفتح الميم واللام ; يقال : طلعت الشمس والكواكب طلوعا ومطلعا . والمطلع والمطلع أيضا موضع طلوعها قاله الجوهري .
وجدها تطلع على قوم المعنى أنه انتهى إلى موضع قوم لم يكن بينهم وبين مطلع الشمس أحد من الناس . والشمس تطلع وراء ذلك بمسافة بعيدة وقد اختلف فيهم ; فعن وهب بن منبه ما تقدم ، وأنها أمة يقال لها منسك وهي مقابلة ناسك ; وقاله مقاتل وقال قتادة : يقال لهما الزنج وقال الكلبي : هم تارس وهاويل ومنسك ; حفاة عراة عماة عن الحق ، يتسافدون مثل الكلاب ، ويتهارجون تهارج الحمر . وقيل : هم أهل جابلق وهم من نسل مؤمني عاد الذين آمنوا بهود ، ويقال لهم بالسريانية مرقيسا والذين عند مغرب الشمس هم أهل جابرس ; ولكل واحدة من المدينتين عشرة آلاف باب ، وبين كل باب فرسخ ووراء جابلق أمم وهم تافيل وتارس وهم يجاورون يأجوج ومأجوج وأهل جابرس وجابلق آمنوا بالنبي - عليه الصلاة والسلام - ( مر بهم ليلة الإسراء فدعاهم فأجابوه ، ودعا الأمم الآخرين فلم يجيبوه ) ; ذكره السهيلي وقال : اختصرت هذا كله من حديث طويل رواه مقاتل بن حيان عن عكرمة عن ابن عباس عن النبي - صلى الله عليه وسلم - ورواه الطبري مسندا إلى مقاتل يرفعه ; والله أعلم .
قوله تعالى : لم نجعل لهم من دونها سترا أي حجابا يستترون منها عند طلوعها . قال قتادة : لم يكن بينهم وبين الشمس سترا ; كانوا في مكان لا يستقر عليه بناء ، وهم يكونون في أسراب لهم ، حتى إذا زالت الشمس عنهم رجعوا إلى معايشهم وحروثهم ; يعني لا يستترون منها بكهف جبل ولا بيت يكنهم منها . وقال أمية : وجدت رجالا بسمرقند يحدثون الناس ، فقال بعضهم : خرجت حتى جاوزت الصين ، فقيل لي : إن بينك وبينهم مسيرة يوم وليلة ، فاستأجرت رجلا يرينيهم حتى صبحتهم ، فوجدت أحدهم يفترش أذنه ويلتحف بالأخرى ، وكان صاحبي يحسن كلامهم ، فبتنا بهم ، فقالوا : فيم جئتم ؟ قلنا : جئنا ننظر كيف تطلع الشمس ; فبينا نحن كذلك إذ سمعنا كهيئة الصلصلة ، فغشي علي ، ثم أفقت وهم يمسحونني بالدهن ، فلما طلعت الشمس على الماء إذ هي على الماء كهيئة الزيت ، وإذا طرف السماء كهيئة الفسطاط ، فلما ارتفعت أدخلوني سربا لهم ، فلما ارتفع النهار وزالت الشمس عن رءوسهم خرجوا يصطادون السمك ، فيطرحونه في الشمس فينضج . وقال ابن جريج : جاءهم جيش مرة ، فقال لهم أهلها : لا تطلع الشمس وأنتم بها ، فقالوا : ما نبرح حتى تطلع الشمس . ثم قالوا : ما هذه العظام ؟ قالوا : هذه والله عظام جيش طلعت عليهم الشمس هاهنا فماتوا قال : فولوا هاربين في الأرض . وقال الحسن : كانت أرضهم لا جبل فيها ولا شجر ، وكانت لا تحمل البناء ، فإذا طلعت عليهم الشمس نزلوا في الماء ، فإذا ارتفعت عنهم خرجوا ، فيتراعون كما تتراعى البهائم .
قلت : وهذه الأقوال تدل على أن لا مدينة هناك والله أعلم . وربما يكون منهم من يدخل في النهر . ومنهم من يدخل في السرب فلا تناقض بين قول الحسن وقتادة .. ❝ ⏤محمد بن صالح العثيمين
❞ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَىٰ قَوْمٍ لَّمْ نَجْعَل لَّهُم مِّن دُونِهَا سِتْرًا (90)
حتى إذا بلغ مطلع الشمس وقرأ مجاهد وابن محيصن بفتح الميم واللام ; يقال : طلعت الشمس والكواكب طلوعا ومطلعا . والمطلع والمطلع أيضا موضع طلوعها قاله الجوهري .
وجدها تطلع على قوم المعنى أنه انتهى إلى موضع قوم لم يكن بينهم وبين مطلع الشمس أحد من الناس . والشمس تطلع وراء ذلك بمسافة بعيدة وقد اختلف فيهم ; فعن وهب بن منبه ما تقدم ، وأنها أمة يقال لها منسك وهي مقابلة ناسك ; وقاله مقاتل وقال قتادة : يقال لهما الزنج وقال الكلبي : هم تارس وهاويل ومنسك ; حفاة عراة عماة عن الحق ، يتسافدون مثل الكلاب ، ويتهارجون تهارج الحمر . وقيل : هم أهل جابلق وهم من نسل مؤمني عاد الذين آمنوا بهود ، ويقال لهم بالسريانية مرقيسا والذين عند مغرب الشمس هم أهل جابرس ; ولكل واحدة من المدينتين عشرة آلاف باب ، وبين كل باب فرسخ ووراء جابلق أمم وهم تافيل وتارس وهم يجاورون يأجوج ومأجوج وأهل جابرس وجابلق آمنوا بالنبي - عليه الصلاة والسلام - ( مر بهم ليلة الإسراء فدعاهم فأجابوه ، ودعا الأمم الآخرين فلم يجيبوه ) ; ذكره السهيلي وقال : اختصرت هذا كله من حديث طويل رواه مقاتل بن حيان عن عكرمة عن ابن عباس عن النبي - صلى الله عليه وسلم - ورواه الطبري مسندا إلى مقاتل يرفعه ; والله أعلم .
قوله تعالى : لم نجعل لهم من دونها سترا أي حجابا يستترون منها عند طلوعها . قال قتادة : لم يكن بينهم وبين الشمس سترا ; كانوا في مكان لا يستقر عليه بناء ، وهم يكونون في أسراب لهم ، حتى إذا زالت الشمس عنهم رجعوا إلى معايشهم وحروثهم ; يعني لا يستترون منها بكهف جبل ولا بيت يكنهم منها . وقال أمية : وجدت رجالا بسمرقند يحدثون الناس ، فقال بعضهم : خرجت حتى جاوزت الصين ، فقيل لي : إن بينك وبينهم مسيرة يوم وليلة ، فاستأجرت رجلا يرينيهم حتى صبحتهم ، فوجدت أحدهم يفترش أذنه ويلتحف بالأخرى ، وكان صاحبي يحسن كلامهم ، فبتنا بهم ، فقالوا : فيم جئتم ؟ قلنا : جئنا ننظر كيف تطلع الشمس ; فبينا نحن كذلك إذ سمعنا كهيئة الصلصلة ، فغشي علي ، ثم أفقت وهم يمسحونني بالدهن ، فلما طلعت الشمس على الماء إذ هي على الماء كهيئة الزيت ، وإذا طرف السماء كهيئة الفسطاط ، فلما ارتفعت أدخلوني سربا لهم ، فلما ارتفع النهار وزالت الشمس عن رءوسهم خرجوا يصطادون السمك ، فيطرحونه في الشمس فينضج . وقال ابن جريج : جاءهم جيش مرة ، فقال لهم أهلها : لا تطلع الشمس وأنتم بها ، فقالوا : ما نبرح حتى تطلع الشمس . ثم قالوا : ما هذه العظام ؟ قالوا : هذه والله عظام جيش طلعت عليهم الشمس هاهنا فماتوا قال : فولوا هاربين في الأرض . وقال الحسن : كانت أرضهم لا جبل فيها ولا شجر ، وكانت لا تحمل البناء ، فإذا طلعت عليهم الشمس نزلوا في الماء ، فإذا ارتفعت عنهم خرجوا ، فيتراعون كما تتراعى البهائم .
قلت : وهذه الأقوال تدل على أن لا مدينة هناك والله أعلم . وربما يكون منهم من يدخل في النهر . ومنهم من يدخل في السرب فلا تناقض بين قول الحسن وقتادة. ❝
❞ “عندما احتل الانجليز مصر وزعوا أرضا على الذين أعانوهم على احتلال مصر وكانوا عشرات , لكنهم وضعوا فى السجون ثلاثين ألفا من الذين ثاروا مع عرابى غير من ماتوا فى الحرب . فمن هم المصريون حقا؟ وعندما جاء اليهود باع لهم بعض الفلسطينيين أرضا وكانوا عشرات , لكن آلافا ماتوا فى الثورات على اليهود وفى الحرب معهم , فمن هم الفلسطينيون حقا؟ يا صديقى فى داخل كل شعب جماعه تنبح وراء من يلقى لها العظمه , وهل تريد ما هو أكثر؟ فى داخل كل انسان ذلك الكلب الذى ينبح والمهم أن نخرسه”. ❝ ⏤بهاء طاهر
❞ عندما احتل الانجليز مصر وزعوا أرضا على الذين أعانوهم على احتلال مصر وكانوا عشرات , لكنهم وضعوا فى السجون ثلاثين ألفا من الذين ثاروا مع عرابى غير من ماتوا فى الحرب . فمن هم المصريون حقا؟ وعندما جاء اليهود باع لهم بعض الفلسطينيين أرضا وكانوا عشرات , لكن آلافا ماتوا فى الثورات على اليهود وفى الحرب معهم , فمن هم الفلسطينيون حقا؟ يا صديقى فى داخل كل شعب جماعه تنبح وراء من يلقى لها العظمه , وهل تريد ما هو أكثر؟ فى داخل كل انسان ذلك الكلب الذى ينبح والمهم أن نخرسه”. ❝