❞ ﴿مابين لسان شامبليون ولسان إدريسي (3)﴾ نحو إتمام بعرض هو للعرض ,, بما هو إدريس النبي وتفعيل ارتباطه بما هو علوم أوليه كمبتدئ لها دون أسبقية ,, كما الطب والقلم والفلك والخياطة والنجوم الخيمياء وما نحبذ أن نضع في تلك قائمة ,, يكون إستفهام ,, أإن كان وصول تقريبي ما بين نوح الرسول وإدريس النبي بما هو قرابة الألف من السنون ومن سابق له فآدم النبي ,, فنحن نتحدث إذا عما يزيد عن 1500عام تقريبا مرشحة للزيادة وليس تحديدا ,, فماذا كان يفعل هؤلاء !!!
كلام ليس عن آدم النبي بل نوح الرسول وقومة وصولا لإدريس النبي ,, عليهم السلام ,, فهل كانوا من العدد القليل وصولا أنه لا مرض ولا داء ,, هل كانوا عرايا أم كانوا من زوي الاجنحة والريش وهم من جاء بهم الطوفان !!! ,, عندما أراد الملك القدير سبحانه إخبار بما هو جديد أولي كما صناعة السفن بنوح الرسول فقد كان خبر بها قرآني والميزان كذلك بالعون الإلهي وحياً بالأوليات فيما دون أوليات آدم النبي ,, ويكون إتساق الامر بما هو الفلك النجوم للإهتداء إلي ما آخره ,, دون مواربة بأنه إن كان أول من خط بالقلم للكتابة هو إدريس فكيف كان نوح الرسول وقومه أكانوا بالصمت مكتفين أم كانوا بلغة التخاطر فلا حديث ولا كتابه ,, أم أنهم كانوا يتحدثون تلقينا بالحفظ دون تدوين أو ترقيم ,, قد تكون ذاكرتهم هي الأفضل احتفاظا من حيث تأصيل بأن أفضل الخلقة الإلهية هي لآدم ومن وراءه الإنحدار المرتبط بالذريات المعلوم لنا جميعا علي المستوي الجيني تسمية ,, ولكن هل يستقيم كسنن إلهيه في خلقه أن يكونوا بلا شيء وصولا لإدريس النبي ,, وكأنهم {ساقطون من السماء ,, حاملون للضياء !!!}
واستواء للميزان أنه أإن كان من الله خبر لعبادة بتعليمة لآدم بالأسماء كلها وتذهب التفاسير والتنقيح أن شمولية الأسماء لسانيا هي أصلية الأشياء فيكون آدم {صامتا جاهلاً عارياً مريضاً تائهاً}ووصولاً لإدريس ...
هذا من ناحية وأخري هي الوجود الإدريسي بمصر وكيف انه بحسب المنقول بلا تدليل يقيني أنه أول من بني دور العبادة وما شابه ذلك بقائمة أخري ,, أوهل كان نوح الرسول بلا عبادة أوهل كان آدم النبي بلا عباده ولا دورٍ لها ,, فيكون الاستفهام العام ,,,
كيف هي آلية تحديد إدريس وهو المسكوت عنه قرآنيا ونبويا فيما عدا الذكر الاولي وإسقاط ما يعادل 80% من أصلية الانسان توجيها وتعليما وعلما به ؟؟؟
لن تجد ولا يوجد ,, ودعنا نختصر بما أراد الله فنقول أنه وعن مصدرية {لقناة اميرة المغربي} بما هو خبر عن بقايا رواسب لأحياء مائية متداخلة في جداريات الأهرام واحجاره , وكذا مصدرية أخري {لقناة محمود العراقي} بما هو خبر قرآني من بعد اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم {يا بني ءَادَمَ قد أنزلنا عَلَیۡكُمۡ لباسا يواري سوءاتكم وريشا وَلِبَاسُ التقوي ذَ ٰلِكَ خَیۡرࣱۚ ذَ ٰلِكَ مِنۡ ءايت ٱللَّهِ لعلهم يذكرون﴾ [الأعراف ٢٦]
ومن بعد ذهاب ومجئ يكون انه التنزيل بنص الايه مرتبط ببني آدم فماذا عن آدم !!!
وما علاقة اللباس بالريش وما علاقة أجنحة الطيران المعلومة لنا أنها ريش باللباس !!!
وكيف عن تداخل تكوينات رسوبية مرتبطة بالهرم وهي المائية البحرية فهل ذلك تجديد عضوي !!!
أم أنه غرق بالهرم داخل الماء لفترات طويله جدا كما أبو الهول !!!
علي هذا من بعد إفاضة بالمصادر يكون بتوازي لذلك مع سابقه عن نبي الله إدريس ,, يكون أن المسألة كذلك هي المرتبطة بالتدليس ,, تماما كما ان أعظم بناء ارضي علي الإطلاق وهو الهرم المصري صاحبه ما ترك عن ذاته سوي تمثال طوله {7,5} سم ,, أرأيت المهزلة التدليلية أم ليس بعد !!!
وصولا لإنتظار {نابليون افندي وبن خالته} ليعطونا ترجمة بها ما بات قريب من الانكشاف إن لم يكن قد تم بالفعل ,, فيكون وبلا تحديد أو توجيه ماذا فعل آدم وجودا في الأرض من إعمار وتربيه ,, وصولاً من بعده بذريته مع نوح لدعاء أن ربي لا تذر علي الأرض من الكافرين ديارا ,, هل تتخيل !!!
وكيف كان من نوح الرسول من بعد الطوفان فعلا ,, وكيف سياقا مستقيما بذلك كان دور ادريس ,, بلا نسيان لتوازي حادث مرتبط بإدريس علي أرض بابل ,, وما هو صحيح هاروت وماروت ,, من ذلك تأملاً ووقوفا ,, فيكون السؤال المطروح دون الخوض في تحديد سيناريو محدد عن آدم النبي وصولا لإدريس النبي عليهم السلام ,, إنه هل نحتاج دليل تدليس دون ما تم سرده وصولا لتأكيد تلاعب هو بالسياق {العقائدي الإلهي} الممتد بمشيئة له بداية بآدم النبي ووصولا لخاتم المرسلين وختمهم محمد بن عبد الله رسوله وصفيه ...
بما هو طمس الوعي والهوية الآدمية ,, ولمصلحة من وكيف التناول به جهارا دون التمحيص والوقوف العلمي والتاريخي العقائدي تصديا لذلك ,, نحو وصول إرتباط فهم موصل لإدراك نحو وعي ,, حرصا ومسئولية هي المرتبطة بأمانة العرض ,, بالحضرة الإلهية يوم الحساب ...
لن يكون منا طرح مفاد بسيناريو من حيث أن الامر هو مطروح لعلماء الأمة بحكم مسئوليتهم فنحن جميعا لا نعلم شيء والامر بين يديهم بأمانة هي عن العلم والامه ,, ومن ذلك يكون فقط يكون أنه ومع إرتباط ما بين النموذج الكروي والمسطح وما هو النموذج الخاص بالعلوم الإدريسية والجمع بينهما علي مآدبة هي للعلم والعلماء نحو إعادة توجيه الوعي المرتبط بما تحياه الأمة ...
وما إرتداد لأسفل سافلين من بعد خلقة هي بأحسن تقويم ,, إلا بنا نحن من حيث قرآنا مهجورا ومن حيث علم منثور وأمانات نضيعها ونحن عالمون أو لا نعلم ,, وأسبقية بالرحمة هي سابقه علي العذاب نسأل الله العفو والعافية .... ❝ ⏤صاحب قناة حانة الكتاب
❞﴿مابين لسان شامبليون ولسان إدريسي (3)﴾ نحو إتمام بعرض هو للعرض ,, بما هو إدريس النبي وتفعيل ارتباطه بما هو علوم أوليه كمبتدئ لها دون أسبقية ,, كما الطب والقلم والفلك والخياطة والنجوم الخيمياء وما نحبذ أن نضع في تلك قائمة ,, يكون إستفهام ,, أإن كان وصول تقريبي ما بين نوح الرسول وإدريس النبي بما هو قرابة الألف من السنون ومن سابق له فآدم النبي ,, فنحن نتحدث إذا عما يزيد عن 1500عام تقريبا مرشحة للزيادة وليس تحديدا ,, فماذا كان يفعل هؤلاء !!!
كلام ليس عن آدم النبي بل نوح الرسول وقومة وصولا لإدريس النبي ,, عليهم السلام ,, فهل كانوا من العدد القليل وصولا أنه لا مرض ولا داء ,, هل كانوا عرايا أم كانوا من زوي الاجنحة والريش وهم من جاء بهم الطوفان !!! ,, عندما أراد الملك القدير سبحانه إخبار بما هو جديد أولي كما صناعة السفن بنوح الرسول فقد كان خبر بها قرآني والميزان كذلك بالعون الإلهي وحياً بالأوليات فيما دون أوليات آدم النبي ,, ويكون إتساق الامر بما هو الفلك النجوم للإهتداء إلي ما آخره ,, دون مواربة بأنه إن كان أول من خط بالقلم للكتابة هو إدريس فكيف كان نوح الرسول وقومه أكانوا بالصمت مكتفين أم كانوا بلغة التخاطر فلا حديث ولا كتابه ,, أم أنهم كانوا يتحدثون تلقينا بالحفظ دون تدوين أو ترقيم ,, قد تكون ذاكرتهم هي الأفضل احتفاظا من حيث تأصيل بأن أفضل الخلقة الإلهية هي لآدم ومن وراءه الإنحدار المرتبط بالذريات المعلوم لنا جميعا علي المستوي الجيني تسمية ,, ولكن هل يستقيم كسنن إلهيه في خلقه أن يكونوا بلا شيء وصولا لإدريس النبي ,, وكأنهم ﴿ساقطون من السماء ,, حاملون للضياء !!!﴾
واستواء للميزان أنه أإن كان من الله خبر لعبادة بتعليمة لآدم بالأسماء كلها وتذهب التفاسير والتنقيح أن شمولية الأسماء لسانيا هي أصلية الأشياء فيكون آدم ﴿صامتا جاهلاً عارياً مريضاً تائهاً﴾ووصولاً لإدريس ..
هذا من ناحية وأخري هي الوجود الإدريسي بمصر وكيف انه بحسب المنقول بلا تدليل يقيني أنه أول من بني دور العبادة وما شابه ذلك بقائمة أخري ,, أوهل كان نوح الرسول بلا عبادة أوهل كان آدم النبي بلا عباده ولا دورٍ لها ,, فيكون الاستفهام العام ,,,
كيف هي آلية تحديد إدريس وهو المسكوت عنه قرآنيا ونبويا فيما عدا الذكر الاولي وإسقاط ما يعادل 80% من أصلية الانسان توجيها وتعليما وعلما به ؟؟؟
لن تجد ولا يوجد ,, ودعنا نختصر بما أراد الله فنقول أنه وعن مصدرية ﴿لقناة اميرة المغربي﴾ بما هو خبر عن بقايا رواسب لأحياء مائية متداخلة في جداريات الأهرام واحجاره , وكذا مصدرية أخري ﴿لقناة محمود العراقي﴾ بما هو خبر قرآني من بعد اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم ﴿يا بني ءَادَمَ قد أنزلنا عَلَیۡكُمۡ لباسا يواري سوءاتكم وريشا وَلِبَاسُ التقوي ذَ ٰلِكَ خَیۡرࣱۚ ذَ ٰلِكَ مِنۡ ءايت ٱللَّهِ لعلهم يذكرون﴾ [الأعراف ٢٦]
ومن بعد ذهاب ومجئ يكون انه التنزيل بنص الايه مرتبط ببني آدم فماذا عن آدم !!!
وما علاقة اللباس بالريش وما علاقة أجنحة الطيران المعلومة لنا أنها ريش باللباس !!!
وكيف عن تداخل تكوينات رسوبية مرتبطة بالهرم وهي المائية البحرية فهل ذلك تجديد عضوي !!!
أم أنه غرق بالهرم داخل الماء لفترات طويله جدا كما أبو الهول !!!
علي هذا من بعد إفاضة بالمصادر يكون بتوازي لذلك مع سابقه عن نبي الله إدريس ,, يكون أن المسألة كذلك هي المرتبطة بالتدليس ,, تماما كما ان أعظم بناء ارضي علي الإطلاق وهو الهرم المصري صاحبه ما ترك عن ذاته سوي تمثال طوله ﴿7,5﴾ سم ,, أرأيت المهزلة التدليلية أم ليس بعد !!!
وصولا لإنتظار ﴿نابليون افندي وبن خالته﴾ ليعطونا ترجمة بها ما بات قريب من الانكشاف إن لم يكن قد تم بالفعل ,, فيكون وبلا تحديد أو توجيه ماذا فعل آدم وجودا في الأرض من إعمار وتربيه ,, وصولاً من بعده بذريته مع نوح لدعاء أن ربي لا تذر علي الأرض من الكافرين ديارا ,, هل تتخيل !!!
وكيف كان من نوح الرسول من بعد الطوفان فعلا ,, وكيف سياقا مستقيما بذلك كان دور ادريس ,, بلا نسيان لتوازي حادث مرتبط بإدريس علي أرض بابل ,, وما هو صحيح هاروت وماروت ,, من ذلك تأملاً ووقوفا ,, فيكون السؤال المطروح دون الخوض في تحديد سيناريو محدد عن آدم النبي وصولا لإدريس النبي عليهم السلام ,, إنه هل نحتاج دليل تدليس دون ما تم سرده وصولا لتأكيد تلاعب هو بالسياق ﴿العقائدي الإلهي﴾ الممتد بمشيئة له بداية بآدم النبي ووصولا لخاتم المرسلين وختمهم محمد بن عبد الله رسوله وصفيه ..
بما هو طمس الوعي والهوية الآدمية ,, ولمصلحة من وكيف التناول به جهارا دون التمحيص والوقوف العلمي والتاريخي العقائدي تصديا لذلك ,, نحو وصول إرتباط فهم موصل لإدراك نحو وعي ,, حرصا ومسئولية هي المرتبطة بأمانة العرض ,, بالحضرة الإلهية يوم الحساب ..
لن يكون منا طرح مفاد بسيناريو من حيث أن الامر هو مطروح لعلماء الأمة بحكم مسئوليتهم فنحن جميعا لا نعلم شيء والامر بين يديهم بأمانة هي عن العلم والامه ,, ومن ذلك يكون فقط يكون أنه ومع إرتباط ما بين النموذج الكروي والمسطح وما هو النموذج الخاص بالعلوم الإدريسية والجمع بينهما علي مآدبة هي للعلم والعلماء نحو إعادة توجيه الوعي المرتبط بما تحياه الأمة ..
وما إرتداد لأسفل سافلين من بعد خلقة هي بأحسن تقويم ,, إلا بنا نحن من حيث قرآنا مهجورا ومن حيث علم منثور وأمانات نضيعها ونحن عالمون أو لا نعلم ,, وأسبقية بالرحمة هي سابقه علي العذاب نسأل الله العفو والعافية. ❝
❞ رواية رحلة تغير
للكاتبة آلاء ابـنـة\"ة محـمود
البارت الـ10
اسماعيل: كتب كتابي الاسبوع الجاي
يزن: بجد ولا بتهزر ،والله بجد
اسماعيل: اومال ههزر يعني ودا يعني فيه هزار واسال حتي الشيخ احمد اهو
الشيخ احمد: ايوا يبني والله
يزن: ماشاء الله اللهم بارك ربنا يكملك علي خير ويسعدك يارب
اسماعيل: يارب
وقعدوا شويه واتكلموا وبعد كدا في اولاد جم عشان يدوهم حلقه دينيه وصلوا بيهم ويزن روح بعد المغرب وطبعا منساش انه يجيب ل ميرتا حاجات هي بتحبها وروح لقي ميرتا في الاوضه مع جدتها وريان لما عرف ان يزن مش موجود ف الشقه راح شقته
يزن: ميرتا ميرتا حبيبتي
ميرتا: نعم
يزن: امسكي ي عيوني وهو فين ريان صحيح
ميرتا:مش عارفه والله هن نادي علي تيتا ونزل+ حبيبييي ع الحاجات دي
يزن: انتي تؤمري ي بنوتي
ميرتا: قلب بنوتك
يزن : تب نادي تيتا
ميرتا: حاضر
دخلت الاوضه ونادت مريم وجهزت الاكل واكلوا
يزن: عامله اي ي تيتا
مريم: الحمد لله والله ينبي في زحام من النعم
يزن: دايما يارب اومال فين ريان
مريم: ريان راح لشقته لانه قال مينفعش يفضل هنا
يزن: اممم تمام
انا نازل ي ميرتا عايزه حاجة
ميرتا: لا ي حبيبي
ويزن نزل
مريم: هو رايح فين ي بنتي
ميرتا: العشاء ي تينا بتاذن رايح يصلي
مريم : اااه معلش😂
ميرتا: لا عادي يلا بقي نصلوا
مريم: يلا
وصلوا وخلصوا ويزن روح البيت وسهروا شويه مع بعض وبعد كدا ناموا وفي القيام يزن صحي ميرتا وميرتا صحت مريم وصلوا جماعه واستنوا لحد الفجر وصلوا الفجر وقعدوا لحد الشروق وصلوا الضحي وميرتا ومريم ناموا انما يزن نزل شغله هو فاتح شركة كدا هو و اسماعيل وريان بس م بيروحها كل يوم يعني راح يشوف الشغل وكان فيه اجتماع مهم حضروا وروح تاني وكلم ريان وساله مشي لي
يزن \"السلام عليكم ورحمة الله
ريان: وعليكم السلام عامل اي ي. يزن
يزن: الحمد لله وانت اي اخبارك
ريان: الحمد لله
يزن: انت يابني مشيت لي
ريان: لان اكيد مكنش ينفع اقعد ومراتك موجوده ولنت مش موجود
يزن: اممم تمام ي حبيبي
وقعدوا يتكلموا شويه وبعد كدا قفلوا
عدت الايام وفيها مريم راحت شقتها معران ميرتا ويزن رفضوا الا انها قالت لاءه واصرت انها تروح وكانت ميرتا واسماء ورقيه علي تواصل دايم بس بقالهم يومين ميعرفوش حاجة عن رقيه لانها قافله وبيرنوا عليها قافله وقالوا انها لو مجتش كتب الكتاب يبقوا يروحوا ليها وجيه وقت كتب الكتاب ميرتا جهزت نفسها ويزن وراحوا واسماء كانت بتدور علي رقيه بس ملقتهاش وجيه ساعة الماذون لقت رقيه حمدت ربها بس حستها فيها حاجة ميرتا وقفت جنبها واتكلمت معاها قامت رقيه معيطه ميرتا اخدت رقيه وطلعوا بره واسماء شافتهم قلقت علي رقيه جدا
ميرتا: مالك يـ روحي
رقيه بعياط: تعبانه قوي ي ريتا
ميرتا: تب من اي طيب
رقيه:بصيه هو انا سبت خطيبي
ميرتا بصدمه: لي
رقيه: اهو جيالك ف الكلام انا واحده بعتت ليا شاتات ليهم سوا قولت فيك وعديت الموضوع ومره تانيه واحده بعتت ليا صوره ليهم هما الاتنين قولت متفبركه ومسحت بكرامة البت الارض وبلكتها ولكنها دخلتلي من رقم تاني وقالت ليا متبلكيش اسمعي مني وبعد كدا لو عايزه تبلكي بلكي قولتلها قولي قالت ليا محمد مش كويس وهو كان مكلم بنات قبليكي قولتلها خلاص هو تاب دلوقتي قالت ليا لسه بيكلم ولو مش مصدقاني اسالي جاسمين اخته هي ادري بيه وهي عارفه وسالتها ويارتني م سألتها
ميرتا : ثواني وعنده اخت تانيه تقريبا اسمها نسمه حاجة زي كدا
رقيه: تسنيم
ميرتا: ايوا ايوا هو الاسم دا
رقيه: تعرفيه
ميرتا:اه ابوه كان مدير الشركة بتاعت بابا ولما بابا عرف اني بروح الجامع وعذبني كان عازم المدير وعياله وانا اتعرفت عليهم ومحمد كانت نظراته مش سالكه كانت اطيب واحده فيهم تسنيم كنت بحسها طيبه وهتستجاب لاي حاجة صح بسرعه انما جاسمين ومحمد كانوا مش سالكين وكانت دايما جاسمين بتحاول تقربني من محمد اخوها انا عرفت انتي كنتي مخطوبه لدا
رقيه:للاسف اه
ميرتا: تب كملي كملي
رقيه: واكتشفت انه بيسهر مع بنات وبيعمل العجب ف واجهته وقمت سيباه بس انا كنت حبيته كان حنين عليا كنت بحسه بيحبني بجد وقامت معيطه قوي عمري م حسيت انه بيكذب عليا حسيت ان حبه صادق ليا حسيت حاجات كتير ي ميرتا كنا مخططين إننا مش هنعمل فرح وهنروح عمره كنا مخططين حاجات كتير بحنيته وبطيبته عليا اتعلقت بيه يمكن كانت فتره صغيره بس انا حبيته بس برضو مش هكمل مع واحد يخليني ارجع لنقطة الصفر تاني ويخليني ابعد عن ربنا انا عارفه انه خير ليا بس انا مش قادره
ميرتا: ربنا بيعوض ي عيوني واحمدي ربنا انك اكتشفتيه ف الاول كان هيكون حالك اي لو انتي اكتشفتي بعد جوازكم او بعد سنه سنتين واعرفي ان ربنا هيعوضك خير وهو اصلا ميستاهلش دمعه واحده تنزل عشانه هو مكنش حب اللي انتي حبتيه دا هو كان تعلق بحنيته وكدا ولكنها مكنتش هتدوم عشان هو كان بيعمل كدا عشان اكيد يعلقك بيه وخلاص
رقيه: الحمد لله علي كل شيئ
ميرتا: شاطوره ويلا امسحي دموعك دي عشان دموعك غاليه عندي وحقك عليا من كل اللي خذلوكي يـ روحي
رقيه:حبيبة قلبي ي ريتا
ميرتا: قلب ريتا من جوه ودخلوا جوا وميرتا شاورت ل اسماء ان كل حاجة تمام واسماء اتطمنت سلموا علي اسماء وروحوا وكانوا ماشيين مع بعض وكان يزن وريان ماشيين مع بعض
ريان: هي مين دي ي يزن
يزن: صاحبة ميرتا بس مخطوبه تقريبا علي حسب م اتذكر
ريان: لا اكيد يعني مش هتجوز انت عارف ان من ساعة م زوجتي ماتت وانا قولت مش هتجوز
يزن: يابني فيها اي لو اتجوزن مانت لسه صغير
ريان: بالله عليك ي يزن بلاش نفتح سيرة الموضوع دا
يزن: تمام يلا سلام بقي عشان الطريق غير الطريق
يزن:تمام في امان الله
ريان:في حفظ الله
وميرتا سابت رقيه عشان الطريق مختلف برضو
يزن: عامله اي ي. حبيبتي
ميرتا: الحمد لله والله
يزن: هي صحبتك دي مخطوبه
ميرتا: لاءه لي
يزن: اي دا بجد انا فكرتها مخطوبه وقولت ل ريان انها مخطوبه
ميرتا: هي كانت بس محصلش نصيب
يزن: اهو مغلطتش انا
ميرتا: صح يا اخويا
يزن: اخويا!!
ميرتا:وه مانت اخويا وابويا وكل ماليا
يزن: بتثبتيني 😂😂
ميرتا :طبعااااا
قعدوا طول الطريق يتكلموا وروحوا البيت ناموا
وعدت الايام وميرتا كان وشها يعتبر اتحسن ويزن جسمه اتظبط وريان صورة رقيه مش راضيه تروح من خياله بس بيفكر نفسه انها مخطوبه وانه بيحب مراته وهيفضل مخلص لحبها ومش هيتجوز غيرها
عدت شهور وريان نزل مصر بس عشان كان فرح إسماعيل قرب وهو صاحب عمره يعتبر ف رجع تاني ل المانيا واسماء كانت مشغوله بتجهيزات الفرح ولكن لان الاجازه خلصت ف اكيد رجعوا للجامعه ولكنها مكنتش بتروحها كتير عشان فرحها وكدا ورقيه وميرتا كانوا دايما بيروحوا وبيدوا المحاضرات ل اسماء واسكاء كان فرحها ف اجازه نص السنه ف هما اخدوا الاجازه وجيه وقت الفرح هما قرروا انهم مش هيعملوا اي هيصه او حاجة وهيتصوروا وخلاص.
جيه يوم الفرح وكانوا الشباب كلهم مع اسماعيل وميرتا ورقيه مع اسماء ف الكوافير
خلصوا تجهيزات نفسهم واسماعيل راح عشان يجيب اسماء وكان في عربيه ل ميرتا ورقيه وريان ويزن ف ريان ويزن قعدوا قدام وميرتا ورقيه قعدوا ورا وكان فيه عربيه للشيخ احمد وحليمه وحليمه كانت مقضياها عياط طول الطريق والشيخ احمد كان بيهديها ريان اول م شاف رقيه انبهر بجمالها وكان طول الطريق بيبص عليها ف المرايه
يزن: خرمت البت بنظراتك
ريان: احم انا
يزن: لا انا
ريان: هي بجد مخطوبه ولا
يزن: ولااا
ريان صوته علي : بجااااد
يزن: يابني وطي صوتك هتفضحنا
رقيه بتوشوش ميرتا
رقيه: هو اي اللي بجد
ميرتا: وهو حد قالك اني ميخاويه ي بت
رقيه: لا بسال احسن اخدني الفضول
ميرتا: وانا كمان بس عيب عليكي يا اختاااه هعرف من قرة عيني وهخبرك ع طول
رقيه: توميم أأختشي
ميرتا:توميم يا اختي
وقعدوا طول الطريق يتكلموا ووصلوا لـ مكان السيشن وميرتا يزن اخدها وفضل ريان ورقيه
هو كان بيبص ليها من غير م يتكلم بس نظراته فضحاه
اتصوروا وخلصوا وروحوا وكلهم سلموا علي اسماء واسماعيل وميرتا ورقيه عيطوا خلوا اسماء تعيط معاهم
اسماء: حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم يا بُعده
ميرتا ورقيه في نفس واحد:لي كدااا
اسماء: بوظتولي الميك اب كدا الراجل يشوفني يقول اي عفريته
ميرتا:عيب عليكي ي بت
رقيه :هو هيتاكد وخلاص
اسماء\"تب امشوا ومش عايزه اشوفكم ف الشقه
رقيه: كدا دا انا من حبي ليكي هجيلك بكره الصبح
ميرتا: وانا كمان ومش هطبخ ل يزن واجي اكل عندكم
اسماء\"اي دا هو انا مقولتلكوش اني مش هدخل حد
ميرتا: اه ي نادله
رقيه: اسفُخس عليكي
يزن رن علي ميرتا
ميرتا: تب يلا انا بقي عشان قرة عيني بيرن
رقيه: انتو كلكوا اتجوزتوا الا انا أععععع
ميرتا: معلش هيجيلك سيد سيدهم يلا وسلموا عليها وحضنوها ومشيوا عان يركبوا ف العربيه
وصلوا اسماعيل واسماء بيتهم وبعد كدا كل واحد روح علي بيته بس ريان ورقيه مكملين لنفس الطريق عشان طريقهم واحد
ريان:هو ممكن اقولك حاجة
رقيه بكسوف: اتفضل حضرتك
ريان:يعني هو ممكن.....
رقيه::هاه؟
وبكدا البارت يكون خلص ويارب يكون عجبكم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته🫀. ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ رواية رحلة تغير
للكاتبة آلاء ابـنـة˝ة محـمود
البارت الـ10
اسماعيل: كتب كتابي الاسبوع الجاي
يزن: بجد ولا بتهزر ،والله بجد
اسماعيل: اومال ههزر يعني ودا يعني فيه هزار واسال حتي الشيخ احمد اهو
الشيخ احمد: ايوا يبني والله
يزن: ماشاء الله اللهم بارك ربنا يكملك علي خير ويسعدك يارب
اسماعيل: يارب
وقعدوا شويه واتكلموا وبعد كدا في اولاد جم عشان يدوهم حلقه دينيه وصلوا بيهم ويزن روح بعد المغرب وطبعا منساش انه يجيب ل ميرتا حاجات هي بتحبها وروح لقي ميرتا في الاوضه مع جدتها وريان لما عرف ان يزن مش موجود ف الشقه راح شقته
يزن: ميرتا ميرتا حبيبتي
ميرتا: نعم
يزن: امسكي ي عيوني وهو فين ريان صحيح
ميرتا:مش عارفه والله هن نادي علي تيتا ونزل+ حبيبييي ع الحاجات دي
يزن: انتي تؤمري ي بنوتي
ميرتا: قلب بنوتك
يزن : تب نادي تيتا
ميرتا: حاضر
دخلت الاوضه ونادت مريم وجهزت الاكل واكلوا
يزن: عامله اي ي تيتا
مريم: الحمد لله والله ينبي في زحام من النعم
يزن: دايما يارب اومال فين ريان
مريم: ريان راح لشقته لانه قال مينفعش يفضل هنا
يزن: اممم تمام
انا نازل ي ميرتا عايزه حاجة
ميرتا: لا ي حبيبي
ويزن نزل
مريم: هو رايح فين ي بنتي
ميرتا: العشاء ي تينا بتاذن رايح يصلي
مريم : اااه معلش😂
ميرتا: لا عادي يلا بقي نصلوا
مريم: يلا
وصلوا وخلصوا ويزن روح البيت وسهروا شويه مع بعض وبعد كدا ناموا وفي القيام يزن صحي ميرتا وميرتا صحت مريم وصلوا جماعه واستنوا لحد الفجر وصلوا الفجر وقعدوا لحد الشروق وصلوا الضحي وميرتا ومريم ناموا انما يزن نزل شغله هو فاتح شركة كدا هو و اسماعيل وريان بس م بيروحها كل يوم يعني راح يشوف الشغل وكان فيه اجتماع مهم حضروا وروح تاني وكلم ريان وساله مشي لي
يزن ˝السلام عليكم ورحمة الله
ريان: وعليكم السلام عامل اي ي. يزن
يزن: الحمد لله وانت اي اخبارك
ريان: الحمد لله
يزن: انت يابني مشيت لي
ريان: لان اكيد مكنش ينفع اقعد ومراتك موجوده ولنت مش موجود
يزن: اممم تمام ي حبيبي
وقعدوا يتكلموا شويه وبعد كدا قفلوا
عدت الايام وفيها مريم راحت شقتها معران ميرتا ويزن رفضوا الا انها قالت لاءه واصرت انها تروح وكانت ميرتا واسماء ورقيه علي تواصل دايم بس بقالهم يومين ميعرفوش حاجة عن رقيه لانها قافله وبيرنوا عليها قافله وقالوا انها لو مجتش كتب الكتاب يبقوا يروحوا ليها وجيه وقت كتب الكتاب ميرتا جهزت نفسها ويزن وراحوا واسماء كانت بتدور علي رقيه بس ملقتهاش وجيه ساعة الماذون لقت رقيه حمدت ربها بس حستها فيها حاجة ميرتا وقفت جنبها واتكلمت معاها قامت رقيه معيطه ميرتا اخدت رقيه وطلعوا بره واسماء شافتهم قلقت علي رقيه جدا
ميرتا: مالك يـ روحي
رقيه بعياط: تعبانه قوي ي ريتا
ميرتا: تب من اي طيب
رقيه:بصيه هو انا سبت خطيبي
ميرتا بصدمه: لي
رقيه: اهو جيالك ف الكلام انا واحده بعتت ليا شاتات ليهم سوا قولت فيك وعديت الموضوع ومره تانيه واحده بعتت ليا صوره ليهم هما الاتنين قولت متفبركه ومسحت بكرامة البت الارض وبلكتها ولكنها دخلتلي من رقم تاني وقالت ليا متبلكيش اسمعي مني وبعد كدا لو عايزه تبلكي بلكي قولتلها قولي قالت ليا محمد مش كويس وهو كان مكلم بنات قبليكي قولتلها خلاص هو تاب دلوقتي قالت ليا لسه بيكلم ولو مش مصدقاني اسالي جاسمين اخته هي ادري بيه وهي عارفه وسالتها ويارتني م سألتها
ميرتا : ثواني وعنده اخت تانيه تقريبا اسمها نسمه حاجة زي كدا
رقيه: تسنيم
ميرتا: ايوا ايوا هو الاسم دا
رقيه: تعرفيه
ميرتا:اه ابوه كان مدير الشركة بتاعت بابا ولما بابا عرف اني بروح الجامع وعذبني كان عازم المدير وعياله وانا اتعرفت عليهم ومحمد كانت نظراته مش سالكه كانت اطيب واحده فيهم تسنيم كنت بحسها طيبه وهتستجاب لاي حاجة صح بسرعه انما جاسمين ومحمد كانوا مش سالكين وكانت دايما جاسمين بتحاول تقربني من محمد اخوها انا عرفت انتي كنتي مخطوبه لدا
رقيه:للاسف اه
ميرتا: تب كملي كملي
رقيه: واكتشفت انه بيسهر مع بنات وبيعمل العجب ف واجهته وقمت سيباه بس انا كنت حبيته كان حنين عليا كنت بحسه بيحبني بجد وقامت معيطه قوي عمري م حسيت انه بيكذب عليا حسيت ان حبه صادق ليا حسيت حاجات كتير ي ميرتا كنا مخططين إننا مش هنعمل فرح وهنروح عمره كنا مخططين حاجات كتير بحنيته وبطيبته عليا اتعلقت بيه يمكن كانت فتره صغيره بس انا حبيته بس برضو مش هكمل مع واحد يخليني ارجع لنقطة الصفر تاني ويخليني ابعد عن ربنا انا عارفه انه خير ليا بس انا مش قادره
ميرتا: ربنا بيعوض ي عيوني واحمدي ربنا انك اكتشفتيه ف الاول كان هيكون حالك اي لو انتي اكتشفتي بعد جوازكم او بعد سنه سنتين واعرفي ان ربنا هيعوضك خير وهو اصلا ميستاهلش دمعه واحده تنزل عشانه هو مكنش حب اللي انتي حبتيه دا هو كان تعلق بحنيته وكدا ولكنها مكنتش هتدوم عشان هو كان بيعمل كدا عشان اكيد يعلقك بيه وخلاص
رقيه: الحمد لله علي كل شيئ
ميرتا: شاطوره ويلا امسحي دموعك دي عشان دموعك غاليه عندي وحقك عليا من كل اللي خذلوكي يـ روحي
رقيه:حبيبة قلبي ي ريتا
ميرتا: قلب ريتا من جوه ودخلوا جوا وميرتا شاورت ل اسماء ان كل حاجة تمام واسماء اتطمنت سلموا علي اسماء وروحوا وكانوا ماشيين مع بعض وكان يزن وريان ماشيين مع بعض
ريان: هي مين دي ي يزن
يزن: صاحبة ميرتا بس مخطوبه تقريبا علي حسب م اتذكر
ريان: لا اكيد يعني مش هتجوز انت عارف ان من ساعة م زوجتي ماتت وانا قولت مش هتجوز
يزن: يابني فيها اي لو اتجوزن مانت لسه صغير
ريان: بالله عليك ي يزن بلاش نفتح سيرة الموضوع دا
يزن: تمام يلا سلام بقي عشان الطريق غير الطريق
يزن:تمام في امان الله
ريان:في حفظ الله
وميرتا سابت رقيه عشان الطريق مختلف برضو
يزن: عامله اي ي. حبيبتي
ميرتا: الحمد لله والله
يزن: هي صحبتك دي مخطوبه
ميرتا: لاءه لي
يزن: اي دا بجد انا فكرتها مخطوبه وقولت ل ريان انها مخطوبه
ميرتا: هي كانت بس محصلش نصيب
يزن: اهو مغلطتش انا
ميرتا: صح يا اخويا
يزن: اخويا!!
ميرتا:وه مانت اخويا وابويا وكل ماليا
يزن: بتثبتيني 😂😂
ميرتا :طبعااااا
قعدوا طول الطريق يتكلموا وروحوا البيت ناموا
وعدت الايام وميرتا كان وشها يعتبر اتحسن ويزن جسمه اتظبط وريان صورة رقيه مش راضيه تروح من خياله بس بيفكر نفسه انها مخطوبه وانه بيحب مراته وهيفضل مخلص لحبها ومش هيتجوز غيرها
عدت شهور وريان نزل مصر بس عشان كان فرح إسماعيل قرب وهو صاحب عمره يعتبر ف رجع تاني ل المانيا واسماء كانت مشغوله بتجهيزات الفرح ولكن لان الاجازه خلصت ف اكيد رجعوا للجامعه ولكنها مكنتش بتروحها كتير عشان فرحها وكدا ورقيه وميرتا كانوا دايما بيروحوا وبيدوا المحاضرات ل اسماء واسكاء كان فرحها ف اجازه نص السنه ف هما اخدوا الاجازه وجيه وقت الفرح هما قرروا انهم مش هيعملوا اي هيصه او حاجة وهيتصوروا وخلاص.
جيه يوم الفرح وكانوا الشباب كلهم مع اسماعيل وميرتا ورقيه مع اسماء ف الكوافير
خلصوا تجهيزات نفسهم واسماعيل راح عشان يجيب اسماء وكان في عربيه ل ميرتا ورقيه وريان ويزن ف ريان ويزن قعدوا قدام وميرتا ورقيه قعدوا ورا وكان فيه عربيه للشيخ احمد وحليمه وحليمه كانت مقضياها عياط طول الطريق والشيخ احمد كان بيهديها ريان اول م شاف رقيه انبهر بجمالها وكان طول الطريق بيبص عليها ف المرايه
يزن: خرمت البت بنظراتك
ريان: احم انا
يزن: لا انا
ريان: هي بجد مخطوبه ولا
يزن: ولااا
ريان صوته علي : بجااااد
يزن: يابني وطي صوتك هتفضحنا
رقيه بتوشوش ميرتا
رقيه: هو اي اللي بجد
ميرتا: وهو حد قالك اني ميخاويه ي بت
رقيه: لا بسال احسن اخدني الفضول
ميرتا: وانا كمان بس عيب عليكي يا اختاااه هعرف من قرة عيني وهخبرك ع طول
رقيه: توميم أأختشي
ميرتا:توميم يا اختي
وقعدوا طول الطريق يتكلموا ووصلوا لـ مكان السيشن وميرتا يزن اخدها وفضل ريان ورقيه
هو كان بيبص ليها من غير م يتكلم بس نظراته فضحاه
اتصوروا وخلصوا وروحوا وكلهم سلموا علي اسماء واسماعيل وميرتا ورقيه عيطوا خلوا اسماء تعيط معاهم
اسماء: حسبنا الله ونعم الوكيل فيكم يا بُعده
ميرتا ورقيه في نفس واحد:لي كدااا
اسماء: بوظتولي الميك اب كدا الراجل يشوفني يقول اي عفريته
ميرتا:عيب عليكي ي بت
رقيه :هو هيتاكد وخلاص
اسماء˝تب امشوا ومش عايزه اشوفكم ف الشقه
رقيه: كدا دا انا من حبي ليكي هجيلك بكره الصبح
ميرتا: وانا كمان ومش هطبخ ل يزن واجي اكل عندكم
اسماء˝اي دا هو انا مقولتلكوش اني مش هدخل حد
ميرتا: اه ي نادله
رقيه: اسفُخس عليكي
يزن رن علي ميرتا
ميرتا: تب يلا انا بقي عشان قرة عيني بيرن
رقيه: انتو كلكوا اتجوزتوا الا انا أععععع
ميرتا: معلش هيجيلك سيد سيدهم يلا وسلموا عليها وحضنوها ومشيوا عان يركبوا ف العربيه
وصلوا اسماعيل واسماء بيتهم وبعد كدا كل واحد روح علي بيته بس ريان ورقيه مكملين لنفس الطريق عشان طريقهم واحد
ريان:هو ممكن اقولك حاجة
رقيه بكسوف: اتفضل حضرتك
ريان:يعني هو ممكن...
رقيه::هاه؟
وبكدا البارت يكون خلص ويارب يكون عجبكم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته🫀. ❝
❞ رواية حُلمي♥️
البارت الخامس
ادهم:-السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محمد:- وعليكم السلام عليكم ورحمة الله فهد هرب
ادهم بصدمه😳:- اييييه ازاي ولا امته
محمد:- امبارح
ادهم:-مستحييييل ازاي هرب
محمد :-لما كانوا بيدخلوا لي الاكل مسك اللي كان بيدخلهوله وهدده انه لو م خرجه هيقتله ف غصب عنه خرجه عشان عنده عيال وأخواته
ادهم :- تب وهو اهبل
محمد:- خلاص بقي ي ادهم هو خرج اهو وخلاص بس الراجل دا قال لينا خرجه منين بس حاليا م ليه اي اثر
ادهم:- لا حول ولا قوة الا بالله تب والعمل
محمد:- هو احنا حاليا موزعين علي كل منطقه ومحافظة قوات
ادهم :- تب الحدود دي اهم حاجه
محمد:- م احنا برضو عملنا علي الحدود
ادهم :- ربنا يستر
محمد:- يارب يلا بقي هقفل
ادهم:- ماشي في امان الله
محمد:- في حفظ الله ورعايته
قفلوا مع بعض وبعد كدا ادم و ريم سألوه اي الي حصل حكي ليهم
ريم:- خير ان شاء الله
ادم:-يارب بس دا هرب هنجيبه ازاي دا احنا بقالنا سنتين
ريم:-خير ان شاء الله
ادهم :- يارب يلا بقي
ونزلوا وكل واحد راح شوف شغله وريم دخلت مع ادهم تشوف الشغل عشان هتبقي لما تتخرج ان شاء الله تشتغل في الشركه
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
أسيل جات من المدرسه وطلعت علي اوضتها اسيل حتي م اكلت وهدي نادت عليها
هدي؛-اسيل
اسيل :-نعم ي ماما
هدي:-انتي م اكلتي ي.بنتي
اسيل:- مش جعانه يا ماما
هدي:- لي بس كدا
اسيل :- معرفش بس انا مش جعانه
هدي :- بس كدا هتتعبي انتي م اكلتي حاجه من امبارح
اسيل:- متخفيش مش هيحصل ليا حاجه يلا انا طالعه
هدي ؛-ماشي ي بنتي
وطلعت 🫰
محمود جيه بادري وأكل وغير ونام لانه كان تعبان من الشغل
وهدي طلعت ليه
هدي وهي بتكلم نفسها:- لي عملت كدا دمرت البنت حرام عليك بجد
و اليوم خلص وعدي أسبوع بدون أحداث تذكر اسيل كانت بتروح مدرستها ودروسها وتيجي علي اوضتها من غير م تأكل خست ووشها أصفر وجالها انيميا وتعبت كانوا متفقين ان الفرح بعد كتب الكتاب ب أسبوع لأنهم قدموه بس رجعوا اخروه عشان هي تعبت بقي بعد كتب الكتاب بشهر عبال م تكون كويسه وديببقي ييجي كل يوم و يأكلها غصب عنها بقي بيه تم بيها ولا تقولي انه بيحبها😂
بس مراته بقي مش عاوزه يخسرها 😂😂♥️بس كان دائما بيقولها انا بهتم بيكي بسسس عشان محدش يقول اني سايب مراتي تتعب و مش هاممني
انما بقي عند أدهم كانوا لسه ملقوش فهد وكان زي اكنه فص ملح وداااااب
وبكدا البارت دا خلص ويارب يكون عجبكم واترككم في امان الله وحفظه والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
⤶ڪ/آلاء ابـنـة\"ة محـمود 🦋..↺\". ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ رواية حُلمي♥️
البارت الخامس
ادهم:-السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
محمد:- وعليكم السلام عليكم ورحمة الله فهد هرب
ادهم بصدمه😳:- اييييه ازاي ولا امته
محمد:- امبارح
ادهم:-مستحييييل ازاي هرب
محمد :-لما كانوا بيدخلوا لي الاكل مسك اللي كان بيدخلهوله وهدده انه لو م خرجه هيقتله ف غصب عنه خرجه عشان عنده عيال وأخواته
ادهم :- تب وهو اهبل
محمد:- خلاص بقي ي ادهم هو خرج اهو وخلاص بس الراجل دا قال لينا خرجه منين بس حاليا م ليه اي اثر
ادهم:- لا حول ولا قوة الا بالله تب والعمل
محمد:- هو احنا حاليا موزعين علي كل منطقه ومحافظة قوات
ادهم :- تب الحدود دي اهم حاجه
محمد:- م احنا برضو عملنا علي الحدود
ادهم :- ربنا يستر
محمد:- يارب يلا بقي هقفل
ادهم:- ماشي في امان الله
محمد:- في حفظ الله ورعايته
قفلوا مع بعض وبعد كدا ادم و ريم سألوه اي الي حصل حكي ليهم
ريم:- خير ان شاء الله
ادم:-يارب بس دا هرب هنجيبه ازاي دا احنا بقالنا سنتين
ريم:-خير ان شاء الله
ادهم :- يارب يلا بقي
ونزلوا وكل واحد راح شوف شغله وريم دخلت مع ادهم تشوف الشغل عشان هتبقي لما تتخرج ان شاء الله تشتغل في الشركه
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
أسيل جات من المدرسه وطلعت علي اوضتها اسيل حتي م اكلت وهدي نادت عليها
هدي؛-اسيل
اسيل :-نعم ي ماما
هدي:-انتي م اكلتي ي.بنتي
اسيل:- مش جعانه يا ماما
هدي:- لي بس كدا
اسيل :- معرفش بس انا مش جعانه
هدي :- بس كدا هتتعبي انتي م اكلتي حاجه من امبارح
اسيل:- متخفيش مش هيحصل ليا حاجه يلا انا طالعه
هدي ؛-ماشي ي بنتي
وطلعت 🫰
محمود جيه بادري وأكل وغير ونام لانه كان تعبان من الشغل
وهدي طلعت ليه
هدي وهي بتكلم نفسها:- لي عملت كدا دمرت البنت حرام عليك بجد
و اليوم خلص وعدي أسبوع بدون أحداث تذكر اسيل كانت بتروح مدرستها ودروسها وتيجي علي اوضتها من غير م تأكل خست ووشها أصفر وجالها انيميا وتعبت كانوا متفقين ان الفرح بعد كتب الكتاب ب أسبوع لأنهم قدموه بس رجعوا اخروه عشان هي تعبت بقي بعد كتب الكتاب بشهر عبال م تكون كويسه وديببقي ييجي كل يوم و يأكلها غصب عنها بقي بيه تم بيها ولا تقولي انه بيحبها😂
بس مراته بقي مش عاوزه يخسرها 😂😂♥️بس كان دائما بيقولها انا بهتم بيكي بسسس عشان محدش يقول اني سايب مراتي تتعب و مش هاممني
انما بقي عند أدهم كانوا لسه ملقوش فهد وكان زي اكنه فص ملح وداااااب
وبكدا البارت دا خلص ويارب يكون عجبكم واترككم في امان الله وحفظه والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
⤶ڪ/آلاء ابـنـة˝ة محـمود 🦋.↺˝. ❝
❞ 📌ملحقات شبكات الصرف الصحي
1️⃣المطابق:-
📌البوست اللي فات اتكلمنا عن المطابق المربعة وتنفيذها
النهاردة هنتكلم عن المطابق الدائرية وهي بتتكون من جزء عدل وجزء مايل وبنصب المطابق الدائرية في فورم جاهزة
🔶اولا:- بشوف فئة المطبق علشان احدد سمك الفرمة بتاعت الجزء العدل هتبداء بكام والقطر الداخلي ليه واحدد نوع المايل اللي هستخدمه وانا عندي نوعين من المايل نوع ارتفاعة 0.5 متر والنوع التاني ارتفاعة 1 متر والسمك في الحالتين 0.25 متر
🔶ثانيا:- بشوف العمق بتاع المطبق علشان احدد هصب الجزء العدل بارتفاع قد ايه
🔶ثالثا:- بصب الرقبة للمطبق والقطر الداخلي ليها بيبقي 0.6 متر وارتفاع الرقبة 0.25 متر
🔶بعد صب الحوائط يتم دهان المطبق بالخارج بالمواد البيتومينية حسب المواصفات الفنية قبل بدء اعمال الردم
🔶بيتم تشطيب المطبق من الداخل:-
🔹التأكد من إزالة أي أحرف حادة أو مقاطع خشنة بمجري قاع المطبق قد تعوق سريان المياه (تشكيل البلشنج وتشطيبه)
🔹بياض المطبق من الداخل بمونة الأسمنت المقاوم للكبريتات
🔹تركيب السلالم :-
♡بتكون مصنوعة من الحديد الزهر الرمادي المغطي بطبقتين من البيتومين الساخن لحمايته من التأكل
♡بيتم تركيب السلالم علي صفين المسافة الرأسية بين السلم والاخري تساوي 0.30 متر
والمسافة الأفقية 0.15 متر ما لم تنص الرسومات خلاف ذلك
♡المسافة بين السلمة الاولي والغطاء بتساوي المسافة بين السلمة الاخيرة واعلي المجري بتساوي 0.5 متر وقد تقل بحيث لا تقل عن 0.35 متر
♡طول السلمة بيكون 0.35 متر بيدخل في الحائط منه 0.2 متر وعرض السلمة بيكون 0.2 متر. ❝ ⏤عادل عبد الموجود تقي
❞ 📌ملحقات شبكات الصرف الصحي
1️⃣المطابق:-
📌البوست اللي فات اتكلمنا عن المطابق المربعة وتنفيذها
النهاردة هنتكلم عن المطابق الدائرية وهي بتتكون من جزء عدل وجزء مايل وبنصب المطابق الدائرية في فورم جاهزة
🔶اولا:- بشوف فئة المطبق علشان احدد سمك الفرمة بتاعت الجزء العدل هتبداء بكام والقطر الداخلي ليه واحدد نوع المايل اللي هستخدمه وانا عندي نوعين من المايل نوع ارتفاعة 0.5 متر والنوع التاني ارتفاعة 1 متر والسمك في الحالتين 0.25 متر
🔶ثانيا:- بشوف العمق بتاع المطبق علشان احدد هصب الجزء العدل بارتفاع قد ايه
🔶ثالثا:- بصب الرقبة للمطبق والقطر الداخلي ليها بيبقي 0.6 متر وارتفاع الرقبة 0.25 متر
🔶بعد صب الحوائط يتم دهان المطبق بالخارج بالمواد البيتومينية حسب المواصفات الفنية قبل بدء اعمال الردم
🔶بيتم تشطيب المطبق من الداخل:-
🔹التأكد من إزالة أي أحرف حادة أو مقاطع خشنة بمجري قاع المطبق قد تعوق سريان المياه (تشكيل البلشنج وتشطيبه)
🔹بياض المطبق من الداخل بمونة الأسمنت المقاوم للكبريتات
🔹تركيب السلالم :-
♡بتكون مصنوعة من الحديد الزهر الرمادي المغطي بطبقتين من البيتومين الساخن لحمايته من التأكل
♡بيتم تركيب السلالم علي صفين المسافة الرأسية بين السلم والاخري تساوي 0.30 متر
والمسافة الأفقية 0.15 متر ما لم تنص الرسومات خلاف ذلك
♡المسافة بين السلمة الاولي والغطاء بتساوي المسافة بين السلمة الاخيرة واعلي المجري بتساوي 0.5 متر وقد تقل بحيث لا تقل عن 0.35 متر
♡طول السلمة بيكون 0.35 متر بيدخل في الحائط منه 0.2 متر وعرض السلمة بيكون 0.2 متر. ❝