كنت عايزة اتكلم، بس لساني اتلجم أول ما عيني وقعت على... 💬 أقوال بسمة ممدوح 📖 قصة شقة ١٧

- 📖 من ❞ قصة شقة ١٧ ❝ بسمة ممدوح 📖

█ كنت عايزة اتكلم بس لساني اتلجم أول ما عيني وقعت أيديها اليمين! دراعها كله مش موجود! مقطوع! إزاي؟ أنا متأكدة إنها كل مرة خبطت عليا فيها كانت إيديها الاتنين موجودين! يبقى إيه اللي حصل؟! راح فين! فوقت من صدمتي وشرودي صوتها وهي بتقول: أيمن! صوتها كان ضعف وحزن وقهر! الرغم خوفي منها إلا ولأول تصعب كده عارفة ليه؟! بصيت لها بحزن وشفقة وأنا بحاول افهم حاجة قادرة اتكلم! مربوط! لقيتها بتشاور لي بدماغها ناحية الشقة بإشارات استغاثة بتطلب مني اطفيها! ألحقها! هي بتستغيث! دمعت غصب عني واتكلمت أخيرًا غير المرة دي متعاطفة معاها: عاوزة إيه؟ فهميني! أيمن قالتها تاني ومشيت قالتش غيرها وبعدت عن خالص وبعدها اختفت زي مرة! فضلت واقفة مكاني شوية ذهول فوقت فـ دخلت وقفلت الباب ما حسيتش بنفسي بعدها لما خلصت وضوء ووقفت المصلية عشان أصلي صليت ودعيت ربنا كتير ينور الطريق يفهمني الست إيه؟! ولو توصلها لأبنها يعرفها نوصلها له! لأنها أكيد تعبانة طول رسالتها بتوصل! دعيت قلبي واثقة إن هيقف جنبي وهيعرفني المجهول! خلصت كتاب شقة ١٧ مجاناً PDF اونلاين 2024 قصص مستوحاة الواقع

إنضم الآن وتصفح بدون إعلانات
❞ كنت عايزة اتكلم , بس لساني اتلجم أول ما عيني وقعت على أيديها اليمين! دراعها كله مش موجود! مقطوع!

إزاي؟

أنا متأكدة إنها في كل مرة خبطت عليا فيها كانت إيديها الاتنين موجودين!

يبقى إيه اللي حصل؟! دراعها راح فين!

فوقت من صدمتي وشرودي على صوتها وهي بتقول:

- أيمن!

صوتها كان كله ضعف وحزن وقهر! على الرغم من خوفي منها إلا إنها ولأول مرة تصعب عليا كده , مش عارفة ليه؟!

بصيت لها بحزن وشفقة , وأنا بحاول افهم منها حاجة , بس مش قادرة اتكلم! لساني مربوط!

لقيتها بتشاور لي بدماغها ناحية الشقة , بتشاور بإشارات استغاثة , بتطلب مني اطفيها! ألحقها! مش عارفة , بس هي بتستغيث!

دمعت غصب عني واتكلمت أخيرًا بس غير كل مرة , المرة دي كنت متعاطفة معاها:

- عاوزة إيه؟ فهميني!

- أيمن.

قالتها تاني , ومشيت , ما قالتش غيرها وبعدت عن الشقة خالص وبعدها اختفت زي كل مرة!

فضلت واقفة مكاني شوية في ذهول , وبعدها فوقت , فـ دخلت الشقة وقفلت الباب..

ما حسيتش بنفسي بعدها غير لما خلصت وضوء ووقفت على المصلية عشان أصلي.

صليت ودعيت ربنا كتير ينور لي الطريق , يفهمني الست دي عاوزة إيه؟! ولو في حاجة عاوزة توصلها لأبنها يعرفها لي عشان نوصلها له! لأنها أكيد تعبانة طول ما رسالتها مش بتوصل!

دعيت كتير من قلبي وأنا واثقة إن ربنا هيقف جنبي وهيعرفني إيه المجهول!

خلصت صلاة ودخلت نمت لحد ما أحمد رجع من شغله , حكيت له اللي حصل , وطمني إن مش فاضل كتير وخلاص هنسيب الشقة قريب لأنه لقى شقة تانية وهنروح كمان يومين نتفرج عليها.. وقتها حسيت إني مش عاوزة امشي زي الأول! لأول مرة احس إني مش خايفة على قد ما عايزة اعرف إيه اللي ورا الست دي! ولأول مرة احس إني عايزة افهم الأول قبل ما امشي! لكن ما حبيتش احكي لأحمد اللي جوايا , وسيبتها على الله.

اتعشينا مع بعض , وبعد العشا دخلت آخد دش..

كنت حاطة حاجات كتير في البانيو وتقيلة , فـ أخدت وقت لحد ما شيلتها , وعقبال ما بدأت دش كان أحمد نام لأن معاد نومه كان فات من بدري..

وأنا في نص الدش اتزحلقت! ما اعرفش إزاي! أول مرة حاجة زي دي تحصل من يوم ما جينا هنا!

في اللحظة دي وقعت وقعة جامدة جدًا حسيت فيها إن جسمي كله اتكسر! ومن قوة الوقعة صحي أحمد على صوت هبدة جسمي! وعقبال ما استوعبت اللي حصل ما قدرتش اوقف صراخ من الوجع اللي حساه في جنبي وفي رجلي..

لحقني أحمد بسرعة , لبسني البورنص وشالني , بس حصلت حاجة غريبة وهو بيقومني!

سمع صوت البانيو بيتحرك من تحتي , مش مجرد حركة عادية ولا صوت عادي! لا , صوت غريب , وكأن البانيو مخلوع!

ما كانش ده المهم دلوقتي , كان المهم بالنسبة لأحمد إنه يلحقني وبس , دخلني الأوضة , نيمني ع السرير , وساعدني ألبس , وقعد جنبي يحرك لي أيدي ورجلي ويشوف إيه فيا اللي اتأثر من الوقعة , وبعد ما اكتشفنا إن رجلي هي اللي حصل لها مشكلة , كان عاوز أحمد ينزلني المستشفى , لكني رفضت تمامًا وصممت إني انزل الصبح , فـ سابني على راحتي في النهاية.

لما بدأنا بعد شوية نفوق من اللي حصل لي بدأ أحمد يفتكر اللي لاحظه في البانيو , فـ قال لي فجأة:

- أنا هروح اشوف البانيو لأن شكله اتكسر! عشان لو حصل حاجة أجيب حد يصلحها , ما ينفعش نسيب الشقة وإحنا مبوظين فيها حاجة.

وافِقت طبعًا , وراح هو شاف البانيو , وبعد شوية رجع لي وقال لي:

- فعلًا , البانيو شكله اتكسر! , وفي جزء من السيراميك اللي حواليه وقع! هجيب بكرا حد إن شاء الله يصلحه بعد ما نرجع من المستشفى.

فضل جنبي طول الليل بعدها لحد ما نمنا , وصحاني تاني يوم , وساعدني ألبس هدوم الخروج , ونزلني لحد العربية ووداني المستشفى..

كان وقت تقيل عليا , لكنه عدى.. كشفت وعملت إشاعة على رجلي , بس الحمدلله الدكتور طمني إنها كدمة شديدة بس مش أكتر , كنت خايفة جدًا تكون حاجة أكبر من كده! فـ الحمدلله..

أخدني أحمد وروَّحنا بعد ما جاب لي العلاج اللي الدكتور كتبهُ لي , وبعد ما اتطمن عليا واداني العلاج والمسكن سابني ونزل عشان يجيب حد يصلح البانيو , وبعد نص ساعة رجع ومعاه واحد..

لما دخل الراجل وشاف البانيو , لقاه فعلًا مشروخ من الجنب , وجزء من السيراميك اللي حواليه مكسور والجزء ده تقريبًا متفرفت فـ ما ينفعش يتركب تاني!

اللي حصل ده خلى المكان المكسور فاضي وباين من تحته الأسمنت!

البانيو كان من النوع اللي بيتركب داخلي وبيتقفل حواليه بالسراميك , فـ ما كانش ينفع يتساب بالشكل ده..

وكان من ضمن طباع أحمد إنه مستحيل يتسبب في مشكلة وما يحلهاش , ومستحيل يبوظ حاجة وما يصلحهاش! فـ كان صعب إنه يسيب الحمام بالشكل ده أو إنه يعتذر مثلًا لصاحب الشقة وخلاص! ويتحط في موقف محرج كده!

طلب في الوقت ده من الراجل ياخد مقاس السيراميك اللي ممكن يحتاجه البانيو , وينزل معاه يوديه أقرب مكان لبيع السيراميك عشان يشتري سيراميك جديد يليق مع شكل وسيراميك الحمام ويرجع الراجل معاه ويعمله ع طول , خصوصًا إن كان فاضل أيام ونسيب الشقة , فـ ما كانش قدامه وقت كفاية..

وفعلًا جيه بلغني ب اللي حصل وبعدها نزل هو والراجل وكان واخد معاه جزء من السيراميك اللي اتكسر , وغابوا أكتر من ساعتين.. وطبعًا وأنا قاعدة لوحدي رجعت الست تاني تخبط عليا , كتير! أي نعم أنا ما قومتش وما فتحتش عشان اتأكد , بس الكاميرات ما كانتش جايبة أي حاجة , فـ أكيد هي يعني!

حاولت ما استسلمش للخوف , وصبرت لحد ما رجع أحمد..

اطمن عليا وقال لي إنهم هيبدأوا شُغل , وسابني ودخل هو والراجل الحمام , وبدأ الراجل في التكسير عشان يشيل كل السيراميك اللي حوالين البانيو ويعمل الجديد..

كان البانيو مش متثبت بقوة! فـ كان سهل في التكسير , وده خلاه يخلص بسرعة..

أول ما انتهى من التكسير , بدأ يلاحظ حاجة غريبة!

وقف وهو بيبص لأحمد برعب وبيقول له وصوته بيترعش: ..



#شقة_١٧

#الجزء_الثالث_والأخير

#بسمة_ممدوح

#كاتبة_الغموض

#قصص_مستوحاة_من_أحداث_حقيقية. ❝

بسمة ممدوح

منذ 11 شهور ، مساهمة من: Asmaa Elzwam
#بسمة ممدوح #Basma Mamdouh #جميع الحقوق محفوظة للمؤلف #2023 #كتب الروايات والقصص #روايات #كتب وروايات وقصص #كتب قصص و روايات #كتب كتب وروايات وقصص #الدين الاسلامى #التاريخ #الفلسفة #مسارح #رواية #أدب #قصص #قصه #ضحك #فكاهة #شخصيات تاريخية #الروايات #رواية فلسفية ذات طابع دينى #قصص و روايات #روايات وقصص #روايات وأقعية #روايات عالمية #قصص دينية #روايات اسلامية #روايات أخلاقية #مغامرات وروايات #روايات فانتازيا #قصص وروايات #روايات مشوقة #روايات كاملة #روايات عربية مشهورة #روايات رعب عالمية #روايات دينية #روايات مترجمة للعربية #روايات مصرية للجيب #روايات عربية #روايات خيالية رعب #روايات أجنبية مترجمة #روايات تاريخية #روايات بالعامية المصرية #روايات خيال علمى #روايات اجنماعية #روايات هادفة #روايات نقدية ساخرة للشباب #روايات أمريكية #روايات أدبية #أفضل مئة رواية عربية #روايات جميلة #روايات رومانسية محترمة #شقة ١٧ #البان #سيراميك #شارات #كاميرات
12
0 تعليقاً 0 مشاركة
نتيجة البحث