❞ البـــــــــــــارت الرابع عشر
نرجع للمستشفى كانت جميله في غرفة العمليات
جمال كان في الانتظار رايح راجع من القلق والخوف : يارب جميله ما يحصلها شيء
في الجهة الثانية من المستشفى دخل عامر وطلال يسلكوا طريقهم لغرفة العناية المركزه عشان صادق
مروا من جنب قسم العمليات طلال شاف جمال : عامر شوف
عامر يشوف ل اين ما يشوف طلال : اللي قانص عليك
طلال يقرب من جمال ويشمر اكمامه : واخيرا
جمال شافه وعرفه اخذ كمية من الاكسجين وشمر ب اكمامه: هين يا طلال تلعب ببنات الناس
طلال يسوي لكمه على خد جمال : انا اللعب ببنات الناس ولا بنتك اللي تلاحق عيال الناس
جمال يرد اللكمه بلكمتين قويتين لما طلال سقط على الارض : تخسسى لو بنتي تسوي كذا يا صعل**** يا واط**** ( جمال كان يتكلم ويعطيه لكمه وراء لكمه : يقولوا الغيره تعمي القلوب )
عامر شاف منظر صاحبه والدم بينزل من انفه كان في صميل ( عصا ) اخذه وضرب جمال من خلفه
جمال : آآآآآآه ( واغمى عليه )
عامر اخذ طلال وهرب لخارج المستشفى
جاوا الممرضين والناس تجمعوا للصوت شافوا جمال مغمي عليه اخذوه للطوارئ
شويه وصحي جمال حاول يقوم لكن حس بألم خلف راسه
شافه الممرض قرب منه : الحمدالله على سلامتك
جمال يلمس مكان الألم كان الشاش والضماد محاوط راسه :ااه فين فين زوجتي
الممرض : اولا زوجتك قد خرجت من العمليات والحمدلله صحتها تمام
جمال : الحمدالله
الممرض : ثانيا احنا شفناك مغمي عليه وسوينا لك خياطة لان حصل تمزق وعلى حسب ما شفت ان احد ضربك من خلفك
جمال تذكر طلال وعامر : ايوه يا دكتور كانوا في اثنين شباب
الممرض : تعرفهم ؟
جمال بين نفسه ( ما تقوله يا جمال ان هذا هو اللي لعب على منى ولا تقوله هو هذا اللي خلاني اصاوب زوجتي يا عيباه فين بتودي وجههك يا جمال ) قام جمال : بروح عند زوجتي
الممرض استغرب منه : الله معك
جمال سلك طريقة بتعب لغرفة الرقود سأل على جميله شافها نائمه بصوت هادئ: الحمدالله على سلامتش
جميله فتحت عيونها خافت من شكل زوجها والضماد على راسه : بسم الله اش في اش حصلك
جمال يجلس بالكرسي اللي جنب سرير جميله : ما في شي اندربت( سقطت) وانا جاي لعندش
جميله ما صدقته بس دعممت ( طنشت ) : ذلحين متى عنخرج
جمال تذكر كلام الدكتور انه نص يوم ويخرجوا مافي مشكلة : نص يوم ونخرج
جميله تنهدت : الحمدالله على كل شيء ما شفت منى والبنات ؟
جمال تذكر منى وكلام طلال : الله يأخذها من منى كل هذه المصائب من راسها
جميله : تحمد الله ان احنا عرفنا بالموضوع قبل ما تروح فيها
جمال : الحمدالله لكن ذلحين ضروري ضروري نزوجها ما البنت بلا زوج فضائح ( طبعا عندنا في اليمن عادات وتقاليد يقولوا البنت مالها الا بيت زوجها ولا المقبرة )
جميله : لا حول ولا قوة الا بالله
نرجع عند طلال وعامر وقف عامر السيارة وتأفف بخوف وضيق : اش هذه المصائب يا طلال اللي تلاحقك
طلال يمسح الدم اللي من انفه وجنب شفايفه والكدمات اللي على خده وعينه : ااه حسبي الله عليش يا منى كل هذا بسببش
عامر بخوف : اذا كان عمها يسوي فيك هكذا عاد يعلم الله كيف بيسوي بمنى احتمال يكونوا قتلوها
طلال يغمض بتعب : مقلع الله يأخذها
عامر يشغل السيارة : المهم حاول تنسى منى اتجاهلها لانك بتروح فيها الان لو يشوفوا الكميرات في المستشفى انه انت البادي ولا يبلغ عليك جمال
طلال خاف من كلام عامر بس تجاهل : اتحداه يسويها وربي ل اوريه كيف شفعل بمنى
عامر : الله يستر بس
نروح عند سميرة راحت شغلها كالعاده
جاءت جارت تم سميرة عندها : السلام عليكم يا ام سميرة
ام سميرة تحرك الكرسي عشان تقرب من الباب : وعليكم السلام اهلين
ام العريس : ها يا ام سميرة كيف وافقت سميرة
ام سميرة ب ابتسامة : ايوه وافقت
ام العريس تتلفت : بس فينه سميرة ما اشوفها
ام سميرة خافت لو تدري ان سميرة تروح بيوت الناس تشتغل : ها يا اختي سميرة راحت تنفعني
ام العريس : يالله تمام اول ما ترجع كلمتيني نجي نشوف اش اللي ناقص عشان العرس يا ام سميرة نشتيه نهاية هذا الشهر
ام سميرة وقلبها يطير فرح : ان شاءالله الله يتمم على خير
ام العريس : استودعتش الله
ام سميرة : الله معش
نرجع عند سميرة كانت تنظف البيت وترتب شافها عمر وب ابتسامة فيها شر قرب منها : كيف الحلو
سميرة بعدت منه : وووخر ( ابتعد)
عمر والابتسامة مازالت في وجهه : ليش اوخر يا حلوه ( قرب منها اكثر )
سميرة بحركة سريعه سوت له كف
عمر استوعب من الكف ومسك يدها وعصرها ( لفها لخلف يدها ) : على مين تسوي كفوف يا خدامه
سميرة جرحتها الكلمة قبل وجع يدها نزلت دموعها بقهر وظلم : وخررر يا ***
عمر عصب منها ودفها للارض : ما بمد يدي عليش يا مكلف ( ياحرمه) يالله كملي شغلش وروحي يا حقيره
سميرة قامت بألم وبين دموعها : حسبي الله عليك
عمر طنشها وخرج واتصل ل عمار
عمار : هلا
عمر : كيف حالك
عمار كان مركز على شغله : الحمدلله وانت
عمر : الحمدالله غطوة ( بكرة ) ان شاءالله بجي انا والعريس تمام
عمار استبشر : حياكم الله
عمر : الله يحيك استأذنك
عمار : الله معك
نروح لبيت سخيل كانت سجى فيه هي وعيالها
سجى هي وروان مجباره ( سواليف ) دخل عليهم عمار ب ابتسامة : السلام عليكم
سجى وروان ردو ب ابتسامة : وعليكم السلام
عمار يجلس وسط عيال اخته : كيف الحلوين ماشاء الله كبرتوا
سجى ب ابتسامة : شكلك مفتهن( مبسوط) اليوم
عمار تنهد براحه : الحمدالله بقولك يا سجى انتي وروان بكرة بيجوا خطاب عشان يخطبوها واشتيكم تقنعوها
سجى تذكرت شيماء وسببها في تخريب فرحت يسرى وصادق : ابشر يا اخي خليها عليا انا وروان
عمار : حلو
تركهم عمار وطلع لشيماء خرج المفتاح ودخل
شيماء كملت تصلي شافت عمار جالس منتظر لها
شيماء بلقافه : خير وش في جاي تفعلي كف سع كل مره
عمار ضحك : هههه لا هذه المره جايب لش عريس
شيماء ترتب ملابسها : ما اشتيه تزوجه انت
عمار وقف وضحك : هههه ها ها صح انتي تشتي حمودي
شيماء : احترم نفسك يا شيخ عمار
عمار تعصب منها: احترمي اخوش والعريس عتوافقي عليه غصبن عنش ( وخرج وسكر الباب خلفه )
وشيماء انهارت بكاء اصبح البكاء ملازم لها هذه الأيام .
خرج عمار ودخل غرفته نرجع عند سجى وروان
سجى بهمس : اقولك يا روان للان اني في دوامه تفكير ما فهمت شيماء ساعه اقول ان هي السبب في الحادث ومرات اقول لا
روان بنفس التفكير : الله يستر الايام يا سجى بتكشف كل شيء
سجى بسرحان : ايوه
نروح لكندا وتحديدا عند سلوى خلصت التنظيف لبست نقابها وخرجت شافت عبدالله جالس : خلصت
عبدالله قام من شافها : تسلمي كثير
سلوى نزلت عيونها :الله يسلمك استأذنك
عبدالله ب ابتسامة وهو يراقب مشيتها وقفها يخرج من جيبه كرت دعوة حظور : لحظه خذي هذي دعوتش للحفل
سلوى : بس .... قاطعها عبدالله : لا بس ولا شيء بكره بتجي الحفل تمام
سلوى اخذت الدعوة ورجعت تمشي تحت انظار عبدالله : ان شاءالله
عبدالله تنهد براحه اخذ جواله اتصل ل اهله
ابو عبدالله : ايوه يا عبدالله الان احنا ننزل من الطياره
عبدالله : خلاص تمام بتشوفوني عند الانتظار
ابو عبدالله : ان شاءالله
دخل عبدالله شقته شافها نظيفه وريحة المعقمات والعطور ابتسم براحة دخل غرفته لبس واتجهز وخرج
وصل للمطار شويه وشاف امه وابوه وخواته قام يسلم عليهم ويبوس راس ابوه وامه : اهليين نورتوني نورتيني يا اضخم اهل
ام عبدالله : بنورك يا ابني
ابو عبدالله : فين بنروح تعبانين من السفر
عبدالله يسلم على خواته ويحضنهم: تعالوا تعالوا نروح الشقه ارتاحوا وافتهنوا
اخذهم لسيارته ابو عبدالله شاف سيارة ابنه مرسيدس: ماشاء الله يا بني الله يهينك في سيارتك
عبدالله برفع الشنط ل خانت السيارة ( الحقائب يوضعهم في شنطة السيارة ) : امين يا ابي اركبو اركبوا
ركبوا اهله واتحرك للشقته فتح ودخلهم
ام عبدالله تشم ريحة البيت : ماشاءالله يا ابني والتنظيف
عبدالله بين نفسه الله يحفضش يا سلوى : اكيد يمه مثلش احب النظافه
ليلى تغمز ل اخوها : صدقناك
عبدالله ضحك : هههه ادخلوا طبعا هذه الغرفه بتكون ل امي وابي وهذه الصاله فيها سرير لنفرين بتكون ل ليلى وابرار تمام
ليلى وابرار ينبعوا ( يقفزوا) لفوق السرير : تمام عبدالله نشتي نشوف كندا
عبدالله ابتسم: تمام ارتاحوا الان وبعدين اخذكم نلف كندا لف
ليلى وابرار ينبعوا لفوق اكتافه ويبوسوه : تمام يا احلى اخ في الدنيا
عبدالله : ههههه خلاص خنقتوني
ليلى وابرار بعدوا منه بضحك
ام عبدالله وابو عبدالله دخلوا الغرفه يبدلوا ويرتاحوا وعبدالله دخل وفعل لسلوى رساله : اهلي وصلوا
سلوى شافت الرسالة ابتسمت بحب : الحمدالله على سلامتهم ربي يجبرك بهم
عبدالله ابتسم على كلامها : امين
سكر عبدالله وتمدد فوق سريره وافكاره واحلامه مع سلوى .
نرجع لمكان ثاني من كندا عند ابو يسرى وابو صادق خرجوا مع سلمان للمستشفى وقابلوا الدكتور ويسرى وعلاجها
الدكتور : you should be operation in shortest time .
سلمان يكلم عمه : يقول انه ضروري العملية تكون في اقرب وقت
ابو يسرى : طيب قوله نفعلها في هذا الاسبوع
سلمان : Ok. Can you do the surgical operation this week?
الدكتور : Ok , but before surgical operation you should surgical this checkups
سلمان يأخذ الورقة من الدكتور : Thank you so much doctor see you later
الدكتور ابتسم : you are welcome see you later again
خرج سلمان مع اعمامه وكلمهم اش قال الدكتور
ابو يسرى : الحين فين نسوي الفحوصات ذي
ابو صادق : لكن يا سلمان انت قولت له ان هذا الاسبوع تكون العمليه
السلمان: ايوه ان شاءالله وذلحين خلونا نروح نسوي الفحوصات
مشى ابو صادق وابو يسرى مع سلمان يكملوا الإجراءات
نرجع لعند جمال وجميله خرجوا من المستشفى ورجعوا للبيت فتحوا الباب ودخلوا
اتنابعوا(اتقافزوا ) سماح وسهام : بابا ماما
وقفت هيام خائفه شافت عمها راسه عليه ضماد وعمتها كتفها مجروح وعليها الكيلونه والعلاجات ملان الأكياس : عمي اش فيكم اش حصل
جمال يساعد جميله تجلس : حادث بسيط
هيام : كيف بسيط وانتم بذا الشكل
جمال. ااح يا بنتي الحادث بسيط لا تهمي اكلوا شي سماح وسهام
هيام تذكرت ان منى نزلت وسوت لهم شيء ياكلوه : ايوه الحمدلله
جمال : اذا خلاص روحي غرفتش ونامي انتي والبنات
هيام تأخذ سماح وسهام وتطلع غرفتها : تمام
مرت هيام من جنب غرفة منى دقت الباب وفتحت شافت منى نائمه لكن هيام تعرف اختها تمثل النوم : عمي وعمتي اجاو
منى من تحت اللحاف : اش افعل يعني
هيام : اجاو وهم مسويين حادث
منى خافت عليهم بس تمثل البروده : تمام اخرجي وسكري الباب
هيام خرجت وسكرت الباب بيأس من اختها وافكارها .
منى خرجت ونزلت شافتهم جالسين والهدوء يعم المكان منى : السلام عليكم
جمال وجميلة لفو عليها بلوم وغضب : وعليكم السلام
منى لاحظت من عيونهم انه في شيء : الحمدالله على السلامة
جميله ما عطتها اي اهتمام كتمت غيضها وسكتت وجمال رد عليها بدون نفس ما يشتي يفتح معاها نقاش حاد : الله يسلمش
منى حست ان وجودها ماله داعي اخذت روحها تجرها وطلعت غرفتها ودخلت في افكار وشتات ( اش السبب متغيرين عليا كدا ) طنشت افكارها ونامت
نروح عند سميرة كملت شغلها وخرجت من البيت ورجعت بيتها شافت امها : السلام عليكم
ام سميره ارتسمت الابتسامة : وعليكم السلام حيا بالعروسة
سميرة ابتسمت بخجل : الله يحيش يمه
ام سميرة : اليوم جت ام العريس ( وحكت لها كل القصه )
سميرة : بس يمه نهاية هذا الشهر قليل الايام
ام سميرة : سهل سهل يا بنتي حاولي تسرعي تشتري الاشياء الضروريه ولقدش عنده وفيتي الناقص
سميرة تنهدت : تمام بس يمه ليت وطلال يجي يمه انتي عارفه الاخ يرفع راس اخته قدام زوجها
ام سميرة حاولت تسلي بنتها : سهل يا بنتي طلال خليه عليا
سميره : ان شاءالله
ام سميرة : ااح يابنتي ليت وسلوى معانا يعلم الله كيف حالتها حيه ولا ميته
سميرة حزنت على اختها : ادعي لها ادعي ان ربي يردها لبيننا
نروح عند عمار كان مجهز المجلس وروان وسجى مرتبينها على اكمل وجهه
عمار شاف اتصال من عمر: هلا
عمر :اهلين ذا انا مع الشباب جايين صليكم( لعندكم )
عمار : ارحبوا
سكر عمر من عمار شاف في المراية الأمامية شاف عامر مع ابوه وطلال المضروب 😅
عمر ب ابتسامة : الله يسعدكم يا عمي ويفرحك بولدك
ابو عامر : امين يا ابني قولي من اينهم هولاء الناس
عمر : يا عمي هم ناس قبائل ومن محافظة **
ابو عامر : على بركة الله
عامر كان يشيك على. نفسه من المرايا : كيف يا طلال كل شيء تمام
طلال يتأكد من شكل عامر : كله تمام
عامر : يا ابي الضيافة والهدايا جاهزه
ابو عامر يشوف لطلال : كل شيء جاهز يا طلال
طلال كان مجهز كل شيء للبيت العروس (من القبيله عندنا اليمنين انه لما يجوا الخطاب يجيبوا الهدايا من كل شيء عشان هذا الشيء يعكس الكرم عند اليمنين واهم شيء عند اليمنين القات هي راس الضيافة والقبيلة فديت اليمن وأهلها وناسها وقبيلتها مهما اليمن فيها من صعاب الحياه نظل متمسكين بالعادات والتقاليد والقبيلة ) : ايوه يا عمي ابشر كل شيء جاهز
ابو عامر : نتوكل على الله
وصل عمر لقدام بيت عمار ونزلوا الشباب كلهم ودق الباب
عمار يفتح لهم الباب : حيااااا ومرحبااا نورتونا ادخلوا ادخلوا
دخلوا الرجال يسلموا على عمار وابو عمار وابو روان : حياكم الله اتفضلوا
امتلى المجلس ملان رجال
عمر بدا بالكلام لانه الوسيط تنحنح : حمم اولا صلوا على رسول الله
الكل : اللهم صل على محمد
عمر : الله سبحانه وتعالى يقول ( هو الذي خلقكم من نفس واحده وجعل منها زوجها ليسكن إليها ) صدق الله العظيم
الكل : صدق الله العظيم
عمر بيأشر لعامر : هذا الشاب عامر خريج تجاره انسان محترمه بيحترم اهله ( فين الاحترام وهو مخيط الشوارع تخيط عشان يلاحق البنات 😂💔😭) جاي يطلب يد بنتكم شيماء على سنة الله ورسوله
الكل : كفو/ ماشاء الله /ونعم فيك يا ولدي .
عمر : والقرار قراركم وانتم اهل احق بالقرار
ابو شيماء : ونعم فيك يا ولدي واحنا نفتخر انحنا نتصاهر معاكم لكن بالاول والاخير القرار قرار البنت
قاطعه عمار ب ابتسامة متصنعه وكذب : وش في يا يبه قرار البنت شيماء موافقه وانا سألتها اليوم
ابو شيماء : اذا كذا قد اخوها سألها واكدت رضاها خلاص الفاتحه
الكل رفع يده يقرأ الفاتحه كملوا
الرجال لعامر : الف مبرووك / ربنا يتمم لك على خير / ..
عامر حمر وجهه : الله يبارك فيكم
طلال يدق كتف عامر ويغمز: الله مبروك يا حبيب
عامر : الله يبارك فيك وعقبى لك
طلال ابتسم : امين
ابو عامر : طبعا يا ابو عمار العرس نشتيه بعد ثلاث اشهر والمهر كم تشتوا
ابو عمار : ان شاءالله والمهر ٤ مليون تعرف يا ابو عامر غلاء الاسعار والبنات يشتو حجوزات وقاعة وفنانات وكسوة ما عاد تكفي شيء
ابو عامر: كلامك صحيح اذا على بركة الله ٤ مليون ان شاء الله يوم العقد تكون عندك
ابو عامر: ان شاء الله
قاموا الرجال مروحين ودعهم عمار وابوه وابو روان
عمار رجع للمجلس وفتح باب الصاله روان وسجى شهقوا
عمار ضحك عليهم : اوف منكم يا النسوان يعني قد سمعتوا كل الخبر وكل شيء ما تقدروا تصبروا
سجى وروان ضحكوا من لما اجاو الرجال وهم يسمعوا من خلف الباب
عمار ب ابتسامة : عالعموم العرس بعد ٣ اشهر والمهر ٤ مليون
سجى وروان وام روان وام سجى زغردوا : وللللللللللللللللللللللللللليييييييييييييييييي
سجى وروان لعمار : جيب لنا المفتاح نروح لشيماء نبارك لها ونخيرها بالحجوزات والقاعات
عمار مكن ( أعطى ) سجى المفتاح : ورجعي رديه لعندي
سجى ب ابتسامة سحبت المفتاح وطارت هي وروان مسرعين
ام سجى قلبت عيونها : لمتى بتخليها محبوسه البنت عروسه
عمار استند على الكنب براحه : لما تتزوج وبعدها سهل
ام روان : يا ابني البنت بتحقد عليك يوم خطوبتها حابسها
عمار : العفو منش يا عمه لا تتدخلي ب اختي هذه اختي وانا اعرف مصلحتها
ام روان سكتت من كلام عمار .
سجى وروان فتحوا الباب على شيماء وبصوت واحد : الف مبرووك
شيماء ببروده دم ماردت :..........
سجى تمزح معاها : وي اش فيك افرحي وقوم ارقصي
شيماء نزلت دمعتها : افرح على وش ان اخي ما يأخذ رائي بالعريس
روان تغير جو :يا شيخه اضحكي بس لعله خير لش
شيماء صاحت فوق روان : انتي بذات اسكتي مشتي اسمع صوت منش يا مخربت بيوت
روان جرحتها الكلمه اخذت نفسها وخرجت
سجى قامت سكرت الغرفة وبدأت تتكلم : اسمعي يا شيماء وخذي كلامي حلقة في اذنش عمار ادرى بمصلحتش وثانيا عيب تسوي كذا بمرت اخوش فهمتي وثالثا والله انما سكتي وحشمتي وضعش وقمتي تتجهزي لعرسش والله ل اكلم الكل ان انتي السبب وراء الحادث
شيماء نزلت دموعها بخوف مدري ليش حست هذه المره بخوف من تهديد سجى بلعت ريقها : حاضر
سجى ابتسمت ابتسامة نصر : هوشش ما نشتي حركات اطفال اذا عرف عمي ابو صادق انه انتي السبب والله ليوديش المحاكم واولهم عمار ل يسحبش سحب
شيماء نشف حلقها بخوف : ان شاءالله تمام موافقه افعلي ما تشتي بس الله يسعدش يا سجى لا تكلمي احد
سجى تصفق ب يداتها : برافووا خلاص حبيبي يالله نامي
وخرجت وسكرت الباب خلفها بالمفتاح
دخلت لروان شافتها جالسه : اش فيك
روان. : ولا شي شفتي اختش كيف تتصرف معي
سجى هدأت ها وحكت لها كل القصه
روان شهقت : يعني هي السبب وراء الحادث
سجى : ايوه بالضبط
روان : والان كيف بتفعلي
سجى : بخليها مسمار في حياتها
روان : الله يستر
انتظروني في البارت القادم ودمتم بود ♥️🤍.. ❝ ⏤رفيدة عبد الباسط الحداد
❞ البـــــــــــــارت الرابع عشر
نرجع للمستشفى كانت جميله في غرفة العمليات
جمال كان في الانتظار رايح راجع من القلق والخوف : يارب جميله ما يحصلها شيء
في الجهة الثانية من المستشفى دخل عامر وطلال يسلكوا طريقهم لغرفة العناية المركزه عشان صادق
مروا من جنب قسم العمليات طلال شاف جمال : عامر شوف
عامر يشوف ل اين ما يشوف طلال : اللي قانص عليك
طلال يقرب من جمال ويشمر اكمامه : واخيرا
جمال شافه وعرفه اخذ كمية من الاكسجين وشمر ب اكمامه: هين يا طلال تلعب ببنات الناس
طلال يسوي لكمه على خد جمال : انا اللعب ببنات الناس ولا بنتك اللي تلاحق عيال الناس
جمال يرد اللكمه بلكمتين قويتين لما طلال سقط على الارض : تخسسى لو بنتي تسوي كذا يا صعل ** يا واط ** ( جمال كان يتكلم ويعطيه لكمه وراء لكمه : يقولوا الغيره تعمي القلوب )
عامر شاف منظر صاحبه والدم بينزل من انفه كان في صميل ( عصا ) اخذه وضرب جمال من خلفه
جمال : آآآآآآه ( واغمى عليه )
عامر اخذ طلال وهرب لخارج المستشفى
جاوا الممرضين والناس تجمعوا للصوت شافوا جمال مغمي عليه اخذوه للطوارئ
شويه وصحي جمال حاول يقوم لكن حس بألم خلف راسه
شافه الممرض قرب منه : الحمدالله على سلامتك
جمال يلمس مكان الألم كان الشاش والضماد محاوط راسه :ااه فين فين زوجتي
الممرض : اولا زوجتك قد خرجت من العمليات والحمدلله صحتها تمام
جمال : الحمدالله
الممرض : ثانيا احنا شفناك مغمي عليه وسوينا لك خياطة لان حصل تمزق وعلى حسب ما شفت ان احد ضربك من خلفك
جمال تذكر طلال وعامر : ايوه يا دكتور كانوا في اثنين شباب
الممرض : تعرفهم ؟
جمال بين نفسه ( ما تقوله يا جمال ان هذا هو اللي لعب على منى ولا تقوله هو هذا اللي خلاني اصاوب زوجتي يا عيباه فين بتودي وجههك يا جمال ) قام جمال : بروح عند زوجتي
الممرض استغرب منه : الله معك
جمال سلك طريقة بتعب لغرفة الرقود سأل على جميله شافها نائمه بصوت هادئ: الحمدالله على سلامتش
جميله فتحت عيونها خافت من شكل زوجها والضماد على راسه : بسم الله اش في اش حصلك
جمال يجلس بالكرسي اللي جنب سرير جميله : ما في شي اندربت( سقطت) وانا جاي لعندش
جميله ما صدقته بس دعممت ( طنشت ) : ذلحين متى عنخرج
جمال تذكر كلام الدكتور انه نص يوم ويخرجوا مافي مشكلة : نص يوم ونخرج
جميله تنهدت : الحمدالله على كل شيء ما شفت منى والبنات ؟
جمال تذكر منى وكلام طلال : الله يأخذها من منى كل هذه المصائب من راسها
جميله : تحمد الله ان احنا عرفنا بالموضوع قبل ما تروح فيها
جمال : الحمدالله لكن ذلحين ضروري ضروري نزوجها ما البنت بلا زوج فضائح ( طبعا عندنا في اليمن عادات وتقاليد يقولوا البنت مالها الا بيت زوجها ولا المقبرة )
جميله : لا حول ولا قوة الا بالله
نرجع عند طلال وعامر وقف عامر السيارة وتأفف بخوف وضيق : اش هذه المصائب يا طلال اللي تلاحقك
طلال يمسح الدم اللي من انفه وجنب شفايفه والكدمات اللي على خده وعينه : ااه حسبي الله عليش يا منى كل هذا بسببش
عامر بخوف : اذا كان عمها يسوي فيك هكذا عاد يعلم الله كيف بيسوي بمنى احتمال يكونوا قتلوها
طلال يغمض بتعب : مقلع الله يأخذها
عامر يشغل السيارة : المهم حاول تنسى منى اتجاهلها لانك بتروح فيها الان لو يشوفوا الكميرات في المستشفى انه انت البادي ولا يبلغ عليك جمال
طلال خاف من كلام عامر بس تجاهل : اتحداه يسويها وربي ل اوريه كيف شفعل بمنى
عامر : الله يستر بس
نروح عند سميرة راحت شغلها كالعاده
جاءت جارت تم سميرة عندها : السلام عليكم يا ام سميرة
ام سميرة تحرك الكرسي عشان تقرب من الباب : وعليكم السلام اهلين
ام العريس : ها يا ام سميرة كيف وافقت سميرة
ام سميرة ب ابتسامة : ايوه وافقت
ام العريس تتلفت : بس فينه سميرة ما اشوفها
ام سميرة خافت لو تدري ان سميرة تروح بيوت الناس تشتغل : ها يا اختي سميرة راحت تنفعني
ام العريس : يالله تمام اول ما ترجع كلمتيني نجي نشوف اش اللي ناقص عشان العرس يا ام سميرة نشتيه نهاية هذا الشهر
ام سميرة وقلبها يطير فرح : ان شاءالله الله يتمم على خير
ام العريس : استودعتش الله
ام سميرة : الله معش
نرجع عند سميرة كانت تنظف البيت وترتب شافها عمر وب ابتسامة فيها شر قرب منها : كيف الحلو
سميرة بعدت منه : وووخر ( ابتعد)
عمر والابتسامة مازالت في وجهه : ليش اوخر يا حلوه ( قرب منها اكثر )
سميرة بحركة سريعه سوت له كف
عمر استوعب من الكف ومسك يدها وعصرها ( لفها لخلف يدها ) : على مين تسوي كفوف يا خدامه
سميرة جرحتها الكلمة قبل وجع يدها نزلت دموعها بقهر وظلم : وخررر يا ** عمر عصب منها ودفها للارض : ما بمد يدي عليش يا مكلف ( ياحرمه) يالله كملي شغلش وروحي يا حقيره
سميرة قامت بألم وبين دموعها : حسبي الله عليك
عمر طنشها وخرج واتصل ل عمار
عمار : هلا
عمر : كيف حالك
عمار كان مركز على شغله : الحمدلله وانت
عمر : الحمدالله غطوة ( بكرة ) ان شاءالله بجي انا والعريس تمام
عمار استبشر : حياكم الله
عمر : الله يحيك استأذنك
عمار : الله معك
نروح لبيت سخيل كانت سجى فيه هي وعيالها
سجى هي وروان مجباره ( سواليف ) دخل عليهم عمار ب ابتسامة : السلام عليكم
سجى وروان ردو ب ابتسامة : وعليكم السلام
عمار يجلس وسط عيال اخته : كيف الحلوين ماشاء الله كبرتوا
سجى ب ابتسامة : شكلك مفتهن( مبسوط) اليوم
عمار تنهد براحه : الحمدالله بقولك يا سجى انتي وروان بكرة بيجوا خطاب عشان يخطبوها واشتيكم تقنعوها
سجى تذكرت شيماء وسببها في تخريب فرحت يسرى وصادق : ابشر يا اخي خليها عليا انا وروان
عمار : حلو
تركهم عمار وطلع لشيماء خرج المفتاح ودخل
شيماء كملت تصلي شافت عمار جالس منتظر لها
شيماء بلقافه : خير وش في جاي تفعلي كف سع كل مره
عمار ضحك : هههه لا هذه المره جايب لش عريس
شيماء ترتب ملابسها : ما اشتيه تزوجه انت
عمار وقف وضحك : هههه ها ها صح انتي تشتي حمودي
شيماء : احترم نفسك يا شيخ عمار
عمار تعصب منها: احترمي اخوش والعريس عتوافقي عليه غصبن عنش ( وخرج وسكر الباب خلفه )
وشيماء انهارت بكاء اصبح البكاء ملازم لها هذه الأيام .
خرج عمار ودخل غرفته نرجع عند سجى وروان
سجى بهمس : اقولك يا روان للان اني في دوامه تفكير ما فهمت شيماء ساعه اقول ان هي السبب في الحادث ومرات اقول لا
روان بنفس التفكير : الله يستر الايام يا سجى بتكشف كل شيء
سجى بسرحان : ايوه
نروح لكندا وتحديدا عند سلوى خلصت التنظيف لبست نقابها وخرجت شافت عبدالله جالس : خلصت
عبدالله قام من شافها : تسلمي كثير
سلوى نزلت عيونها :الله يسلمك استأذنك
عبدالله ب ابتسامة وهو يراقب مشيتها وقفها يخرج من جيبه كرت دعوة حظور : لحظه خذي هذي دعوتش للحفل
سلوى : بس .. قاطعها عبدالله : لا بس ولا شيء بكره بتجي الحفل تمام
سلوى اخذت الدعوة ورجعت تمشي تحت انظار عبدالله : ان شاءالله
عبدالله تنهد براحه اخذ جواله اتصل ل اهله
ابو عبدالله : ايوه يا عبدالله الان احنا ننزل من الطياره
عبدالله : خلاص تمام بتشوفوني عند الانتظار
ابو عبدالله : ان شاءالله
دخل عبدالله شقته شافها نظيفه وريحة المعقمات والعطور ابتسم براحة دخل غرفته لبس واتجهز وخرج
وصل للمطار شويه وشاف امه وابوه وخواته قام يسلم عليهم ويبوس راس ابوه وامه : اهليين نورتوني نورتيني يا اضخم اهل
ام عبدالله : بنورك يا ابني
ابو عبدالله : فين بنروح تعبانين من السفر
عبدالله يسلم على خواته ويحضنهم: تعالوا تعالوا نروح الشقه ارتاحوا وافتهنوا
اخذهم لسيارته ابو عبدالله شاف سيارة ابنه مرسيدس: ماشاء الله يا بني الله يهينك في سيارتك
عبدالله برفع الشنط ل خانت السيارة ( الحقائب يوضعهم في شنطة السيارة ) : امين يا ابي اركبو اركبوا
ركبوا اهله واتحرك للشقته فتح ودخلهم
ام عبدالله تشم ريحة البيت : ماشاءالله يا ابني والتنظيف
عبدالله بين نفسه الله يحفضش يا سلوى : اكيد يمه مثلش احب النظافه
ليلى تغمز ل اخوها : صدقناك
عبدالله ضحك : هههه ادخلوا طبعا هذه الغرفه بتكون ل امي وابي وهذه الصاله فيها سرير لنفرين بتكون ل ليلى وابرار تمام
ليلى وابرار ينبعوا ( يقفزوا) لفوق السرير : تمام عبدالله نشتي نشوف كندا
عبدالله ابتسم: تمام ارتاحوا الان وبعدين اخذكم نلف كندا لف
ليلى وابرار ينبعوا لفوق اكتافه ويبوسوه : تمام يا احلى اخ في الدنيا
عبدالله : ههههه خلاص خنقتوني
ليلى وابرار بعدوا منه بضحك
ام عبدالله وابو عبدالله دخلوا الغرفه يبدلوا ويرتاحوا وعبدالله دخل وفعل لسلوى رساله : اهلي وصلوا
سلوى شافت الرسالة ابتسمت بحب : الحمدالله على سلامتهم ربي يجبرك بهم
عبدالله ابتسم على كلامها : امين
سكر عبدالله وتمدد فوق سريره وافكاره واحلامه مع سلوى .
نرجع لمكان ثاني من كندا عند ابو يسرى وابو صادق خرجوا مع سلمان للمستشفى وقابلوا الدكتور ويسرى وعلاجها
الدكتور : you should be operation in shortest time .
سلمان يكلم عمه : يقول انه ضروري العملية تكون في اقرب وقت
ابو يسرى : طيب قوله نفعلها في هذا الاسبوع
سلمان : Ok. Can you do the surgical operation this week?
الدكتور : Ok , but before surgical operation you should surgical this checkups
سلمان يأخذ الورقة من الدكتور : Thank you so much doctor see you later
الدكتور ابتسم : you are welcome see you later again
خرج سلمان مع اعمامه وكلمهم اش قال الدكتور
ابو يسرى : الحين فين نسوي الفحوصات ذي
ابو صادق : لكن يا سلمان انت قولت له ان هذا الاسبوع تكون العمليه
السلمان: ايوه ان شاءالله وذلحين خلونا نروح نسوي الفحوصات
مشى ابو صادق وابو يسرى مع سلمان يكملوا الإجراءات
نرجع لعند جمال وجميله خرجوا من المستشفى ورجعوا للبيت فتحوا الباب ودخلوا
اتنابعوا(اتقافزوا ) سماح وسهام : بابا ماما
وقفت هيام خائفه شافت عمها راسه عليه ضماد وعمتها كتفها مجروح وعليها الكيلونه والعلاجات ملان الأكياس : عمي اش فيكم اش حصل
جمال يساعد جميله تجلس : حادث بسيط
هيام : كيف بسيط وانتم بذا الشكل
جمال. ااح يا بنتي الحادث بسيط لا تهمي اكلوا شي سماح وسهام
هيام تذكرت ان منى نزلت وسوت لهم شيء ياكلوه : ايوه الحمدلله
جمال : اذا خلاص روحي غرفتش ونامي انتي والبنات
هيام تأخذ سماح وسهام وتطلع غرفتها : تمام
مرت هيام من جنب غرفة منى دقت الباب وفتحت شافت منى نائمه لكن هيام تعرف اختها تمثل النوم : عمي وعمتي اجاو
منى من تحت اللحاف : اش افعل يعني
هيام : اجاو وهم مسويين حادث
منى خافت عليهم بس تمثل البروده : تمام اخرجي وسكري الباب
هيام خرجت وسكرت الباب بيأس من اختها وافكارها .
منى خرجت ونزلت شافتهم جالسين والهدوء يعم المكان منى : السلام عليكم
جمال وجميلة لفو عليها بلوم وغضب : وعليكم السلام
منى لاحظت من عيونهم انه في شيء : الحمدالله على السلامة
جميله ما عطتها اي اهتمام كتمت غيضها وسكتت وجمال رد عليها بدون نفس ما يشتي يفتح معاها نقاش حاد : الله يسلمش
منى حست ان وجودها ماله داعي اخذت روحها تجرها وطلعت غرفتها ودخلت في افكار وشتات ( اش السبب متغيرين عليا كدا ) طنشت افكارها ونامت
نروح عند سميرة كملت شغلها وخرجت من البيت ورجعت بيتها شافت امها : السلام عليكم
ام سميره ارتسمت الابتسامة : وعليكم السلام حيا بالعروسة
سميرة ابتسمت بخجل : الله يحيش يمه
ام سميرة : اليوم جت ام العريس ( وحكت لها كل القصه )
سميرة : بس يمه نهاية هذا الشهر قليل الايام
ام سميرة : سهل سهل يا بنتي حاولي تسرعي تشتري الاشياء الضروريه ولقدش عنده وفيتي الناقص
سميرة تنهدت : تمام بس يمه ليت وطلال يجي يمه انتي عارفه الاخ يرفع راس اخته قدام زوجها
ام سميرة حاولت تسلي بنتها : سهل يا بنتي طلال خليه عليا
سميره : ان شاءالله
ام سميرة : ااح يابنتي ليت وسلوى معانا يعلم الله كيف حالتها حيه ولا ميته
سميرة حزنت على اختها : ادعي لها ادعي ان ربي يردها لبيننا
نروح عند عمار كان مجهز المجلس وروان وسجى مرتبينها على اكمل وجهه
عمار شاف اتصال من عمر: هلا
عمر :اهلين ذا انا مع الشباب جايين صليكم( لعندكم )
عمار : ارحبوا
سكر عمر من عمار شاف في المراية الأمامية شاف عامر مع ابوه وطلال المضروب 😅
عمر ب ابتسامة : الله يسعدكم يا عمي ويفرحك بولدك
ابو عامر : امين يا ابني قولي من اينهم هولاء الناس
عمر : يا عمي هم ناس قبائل ومن محافظة *
ابو عامر : على بركة الله
عامر كان يشيك على. نفسه من المرايا : كيف يا طلال كل شيء تمام
طلال يتأكد من شكل عامر : كله تمام
عامر : يا ابي الضيافة والهدايا جاهزه
ابو عامر يشوف لطلال : كل شيء جاهز يا طلال
طلال كان مجهز كل شيء للبيت العروس (من القبيله عندنا اليمنين انه لما يجوا الخطاب يجيبوا الهدايا من كل شيء عشان هذا الشيء يعكس الكرم عند اليمنين واهم شيء عند اليمنين القات هي راس الضيافة والقبيلة فديت اليمن وأهلها وناسها وقبيلتها مهما اليمن فيها من صعاب الحياه نظل متمسكين بالعادات والتقاليد والقبيلة ) : ايوه يا عمي ابشر كل شيء جاهز
ابو عامر : نتوكل على الله
وصل عمر لقدام بيت عمار ونزلوا الشباب كلهم ودق الباب
عمار يفتح لهم الباب : حيااااا ومرحبااا نورتونا ادخلوا ادخلوا
دخلوا الرجال يسلموا على عمار وابو عمار وابو روان : حياكم الله اتفضلوا
امتلى المجلس ملان رجال
عمر بدا بالكلام لانه الوسيط تنحنح : حمم اولا صلوا على رسول الله
الكل : اللهم صل على محمد
عمر : الله سبحانه وتعالى يقول ( هو الذي خلقكم من نفس واحده وجعل منها زوجها ليسكن إليها ) صدق الله العظيم
الكل : صدق الله العظيم
عمر بيأشر لعامر : هذا الشاب عامر خريج تجاره انسان محترمه بيحترم اهله ( فين الاحترام وهو مخيط الشوارع تخيط عشان يلاحق البنات 😂💔😭) جاي يطلب يد بنتكم شيماء على سنة الله ورسوله
الكل : كفو/ ماشاء الله /ونعم فيك يا ولدي .
عمر : والقرار قراركم وانتم اهل احق بالقرار
ابو شيماء : ونعم فيك يا ولدي واحنا نفتخر انحنا نتصاهر معاكم لكن بالاول والاخير القرار قرار البنت
قاطعه عمار ب ابتسامة متصنعه وكذب : وش في يا يبه قرار البنت شيماء موافقه وانا سألتها اليوم
ابو شيماء : اذا كذا قد اخوها سألها واكدت رضاها خلاص الفاتحه
الكل رفع يده يقرأ الفاتحه كملوا
الرجال لعامر : الف مبرووك / ربنا يتمم لك على خير / .
عامر حمر وجهه : الله يبارك فيكم
طلال يدق كتف عامر ويغمز: الله مبروك يا حبيب
عامر : الله يبارك فيك وعقبى لك
طلال ابتسم : امين
ابو عامر : طبعا يا ابو عمار العرس نشتيه بعد ثلاث اشهر والمهر كم تشتوا
ابو عمار : ان شاءالله والمهر ٤ مليون تعرف يا ابو عامر غلاء الاسعار والبنات يشتو حجوزات وقاعة وفنانات وكسوة ما عاد تكفي شيء
ابو عامر: كلامك صحيح اذا على بركة الله ٤ مليون ان شاء الله يوم العقد تكون عندك
ابو عامر: ان شاء الله
قاموا الرجال مروحين ودعهم عمار وابوه وابو روان
عمار رجع للمجلس وفتح باب الصاله روان وسجى شهقوا
عمار ضحك عليهم : اوف منكم يا النسوان يعني قد سمعتوا كل الخبر وكل شيء ما تقدروا تصبروا
سجى وروان ضحكوا من لما اجاو الرجال وهم يسمعوا من خلف الباب
عمار ب ابتسامة : عالعموم العرس بعد ٣ اشهر والمهر ٤ مليون
سجى وروان وام روان وام سجى زغردوا : وللللللللللللللللللللللللللليييييييييييييييييي
سجى وروان لعمار : جيب لنا المفتاح نروح لشيماء نبارك لها ونخيرها بالحجوزات والقاعات
عمار مكن ( أعطى ) سجى المفتاح : ورجعي رديه لعندي
سجى ب ابتسامة سحبت المفتاح وطارت هي وروان مسرعين
ام سجى قلبت عيونها : لمتى بتخليها محبوسه البنت عروسه
عمار استند على الكنب براحه : لما تتزوج وبعدها سهل
ام روان : يا ابني البنت بتحقد عليك يوم خطوبتها حابسها
عمار : العفو منش يا عمه لا تتدخلي ب اختي هذه اختي وانا اعرف مصلحتها
ام روان سكتت من كلام عمار .
سجى وروان فتحوا الباب على شيماء وبصوت واحد : الف مبرووك
شيماء ببروده دم ماردت :.....
سجى تمزح معاها : وي اش فيك افرحي وقوم ارقصي
شيماء نزلت دمعتها : افرح على وش ان اخي ما يأخذ رائي بالعريس
روان تغير جو :يا شيخه اضحكي بس لعله خير لش
شيماء صاحت فوق روان : انتي بذات اسكتي مشتي اسمع صوت منش يا مخربت بيوت
روان جرحتها الكلمه اخذت نفسها وخرجت
سجى قامت سكرت الغرفة وبدأت تتكلم : اسمعي يا شيماء وخذي كلامي حلقة في اذنش عمار ادرى بمصلحتش وثانيا عيب تسوي كذا بمرت اخوش فهمتي وثالثا والله انما سكتي وحشمتي وضعش وقمتي تتجهزي لعرسش والله ل اكلم الكل ان انتي السبب وراء الحادث
شيماء نزلت دموعها بخوف مدري ليش حست هذه المره بخوف من تهديد سجى بلعت ريقها : حاضر
سجى ابتسمت ابتسامة نصر : هوشش ما نشتي حركات اطفال اذا عرف عمي ابو صادق انه انتي السبب والله ليوديش المحاكم واولهم عمار ل يسحبش سحب
شيماء نشف حلقها بخوف : ان شاءالله تمام موافقه افعلي ما تشتي بس الله يسعدش يا سجى لا تكلمي احد
سجى تصفق ب يداتها : برافووا خلاص حبيبي يالله نامي
وخرجت وسكرت الباب خلفها بالمفتاح
دخلت لروان شافتها جالسه : اش فيك
روان. : ولا شي شفتي اختش كيف تتصرف معي
سجى هدأت ها وحكت لها كل القصه
روان شهقت : يعني هي السبب وراء الحادث
سجى : ايوه بالضبط
روان : والان كيف بتفعلي
سجى : بخليها مسمار في حياتها
روان : الله يستر
❞ الفصل الأول
صوت جرس الباب بيرن مايا بتفتح عينيها على الصوت. بتقوم من ع السرير. سامعة صوت باباها وجدتها بره. بتقوم تقف قدام المراية. تبص بحزن على جمالها وملامحها الاوروبية عيونها الزرقا وبشرتها البيضا وشعرها الاشقر. بتقرب من المراية وبتلاحظ الهالات السودا تحت عينيها وبتلمسها
باب الاوضة بيخبط. بيتفتح الباب
\"العروسة صحيت ولا لسه\"
بتقرب منها نسرين \"حامل فى الشهور الاخيرة\"
وبتسلم عليها بتفرح مايا لما تشوفها.فرحة مكسورة. بيحضنوا بعض\"حمدالله ع السلامة يانسرين.كده متجيش من بدرى\"
\"معلش يامايا. ممدوح معرفش ياخد اجازة الا يومين بس\"
\"يعنى مش هتقعدى معايا شوية\"
\"معاكى فين يابنتى. ده انتى كلها كام ساعة وفارس هياخدك على عش الحب وطير ياحماااام\"
نسرين بتضحك وهى بتغنى. مايا بتحاول تبتسم . متقدرش .تلاحظها نسرين
\"مالك يامايا\"
\"متضايقة. خايفة. مش عارفة\"
\"معلش مش هتخافى اكتر منى..ده انا يوم الفرح كنت مرعوبة بس بدل بتحبى عريسك وهو بيحبك متخافيش من اى حاجة\"
مايا بتسكت مبتردش. بتبص لها نسرين
\"ايه ده يامايا.وشك باي عليه الاجهاد.انتى مش نايمة كويس؟\"
\"بقالى بتاع اسبوع مبنمش. لو عرفت انام ساعتين يبقى من الله\"
بيرن موبايل مايا ع السرير. بتمسكه نسرين.وترد
\"الو. لا مش حبيبتك .جيت من ساعة بس. وانت كمان واحشنى يافارس. الف مبروك ربنا يتمم بخير.خلى بالك من مايا انا بقولك اهو.انا عند نينة تحت.اه طبعا هطلع اسلم على خالتى. ممدوح وصلنى وخرج شوية.مايا معاك اهى\"
بتناول مايا التليفون. مايا بتاخده
\"انا يدوب سلمت على ماما ونزلت لك. هطلع اسلم على خالتى علشان متزعلش..لما تخلصى وتفطرى وتفوقى رنى عليا انزلك\"
\"هتيجى معايا الكوافير مش كده.متسيبينيش يا نسرين النهاردة بالذات\"
\"حاضر ياحبيبتى.جاية معاكى طبعا\"
اخدت مايا التليفون.وخرجت نسرين من الاوضة
\"الو\"
\"صباح الخير ياحبيبتى\"
\"صباح النور\"
\"انا رايح الشقة اودى أكل.عايزانى اخد حاجة وانا رايح\"
\"لا.فارس انا عايزة اتكلم معاك\"
\"خير؟\"
\"موضوع مهم.ينفع تنزلى نتكلم\"
\"طيب حاضر. هلبس وانزلك\"
فارس قفل مع مايا وكمل لبسه.خرج من الاوضة
راح لباباه اللى كان قاعد يقرا الجورنال
\"صباح الخير يابابا\"
\"صباح النور يا عريس.مبروك يابنى\"
جت حياة من المطبخ
\"الاكل اللى هتشتريه يا فارس اوعى تسيبه بره التلاجة. الجبن ع الرف واللحوم ف الفريزر\"
فارس\"حاضر ياماما\"
توفيق بيطلع فلوس من جيب الجلابية
\"خد يافارس\"
فارس\"شكرا يابابا .معايا الحمدلله\"
توفيق\"ما انا عارف ربنا يزيدك.بس دى هدية جوازك\"
حياة\"خد من ابوك يا فارس. ربنا يسعدكم يابنى\"
توفيق\"اعمليلى كوباية شاى ياحياة\"
حياة\"حاضر\"
توفيق بيميل على فارس
\"عايز اقولك كلمتين مهمين\"
\"اتفضل يابابا\"
\"انا عارف انك بتحب عروستك. بس اوعى الحب ده يخليك ضعيف قصادها. اوعى تسمح لها انها تمشى كلمتها عليك ولا تتدلع بجمالها . لازم تدبح لها القطة من اول يوم. اول يوم ده اللى هيريحك العمر كله او يتعبك العمر كله. ياهتكون انت الراجل ياهتكون هى الراجل. وانت راجل من ضهر راجل ولا ايه؟\"
\"طبعا يا بابا .بس مايا عارفاى كويس وعارفة طبعى وهى هادية . انا متاكد انها هتكون زوجة مطيعة\"
\"ربنا يسعدكم يابنى\"
دخلت حياة بالشاى.ف نفس اللحظة اللى رن فيها جرس الباب
فارس بيقوم يفتح
\"دى اكيد نسرين.كانت عند نينة تحت وقالت هتطلع لنا\"
بيفتح الباب لنسرين.بتسلم عليه
\"ازيك ياعريس. ازيك ياخالتى.ازيك يا عمو\"
فؤاد قاعد مع مامته ع الفطار. تخرج لهم مايا وتقعد معاهم
\"صباح الخير يابابا.صباح الخير يا نينة\"
بيردوا عليها التحية
الجدة\"انتى نمتى امتى. ده انتى كتى صاحية ساعة الفجر\"
مايا\"نمت من شوية كده\"
فؤاد\"ليه كده السهر ده\"
مايا\"غصب عنى مبيجيليش نوم\"
الجدة\"طب كلى لقمة علشان انتى طول اليوم هتبقى ف الكوافير\"
مايا\"حاضر\"
بيرن جرس الباب.بتقوم مايا تجرى
\"ده اكيد فارس\"
بتفتح الباب. فارس بيدخل
\"صباح الخير يا نينة.صباح الخير يا خالى\"
فؤاد\"اهلا يافارس.تعالى كنت عايزك\"
مايا بتشد فارس قبل ما يدخل
\"انا عايزة اتكلم معاك\"
فارس\"هشوف خالى الاول واقعد معاكى\"
فؤاد \"فطرت يافارس\"
فارس\"اه الحمدلله\"
يقوم فؤاد من ع الفطار
\"طب تعالى ف الصالون هنتكلم شوية \"
دخل فؤاد الصالون وراح فارس وراه
مايا رايحة وراهم.نادت عليها جدتها
\"تعالى يا مايا افطرى\"
\"لا شبعانة يا نينة.شكرا\"
جرس الباب بيرن.بتروح مايا تفتح
\"صباح الخير يا مايا\"
\"صباح النور ياعمتو\"
\"نسرين نزلت ولا لسه عند حياة\"
\"اكيد عند عمتو حياة\"
دخلت ايمان لمامتها المطبخ..ووراها مايا
ايمان\"صباح الخير ياماما\"
الجدة\"صباح النور.جيتى ف وقتك\"
ايمان\"متقلقيش انا قلتلك هاجى اطبخ معاكى اكل العروسة. قوليلى يا عروسة اعملك ايه جنب الفراخ\"
مايا وهى بتخرج م المطبخ
\"اى حاجة\"
فارس مع فؤاد
فؤاد\"انت عارف يافارس ان انت ابنى وان مامتك وباباك ربوا مايا اكتر ما انا ربيتها\"
فارس\"طبعا ياخالى\"
فؤاد\"وانت لما خطبتها وهى وافقت انا متكلمتش ف اى حاجة\"
فارس\"حصل\"
فؤاد\"بس النهاردة كتب الكتاب ولازم هيكون فيه اجراءات نتكلم فيها ومش هنتكلم فيه قدام الناس\"
فارس\"تقصد يعنى المؤخر وكده.اللى تؤمر بيه\"
فؤاد\"هنعمل قايمة زى ما عملنا لنسرين ونكتب فيها اللى ف الشقة ومؤخر 50 الف جنيه\"
فارس\"حاضر ياخالى. اى اوامر تانية\"
فؤاد\"خلى بالك من مايا. انت هتبقى كل حاجة ليها\"
فارس\"مايا ف عنيا\"
رن موبايل فارس.رد
\"الو. ايوه يا احمد.حاضر انا نازل اهو\"
كمل كلامه وهو خارج وكانت مايا مستنياه قريب من الباب
\"رايح فين\"
\"احمد صاحبى مستنيى تحت.ورايا مشاوير كتير اوى يامايا\"
\"عايزة اتكلم معاك\"
\"بالليل ياحبيبتى. هنبقى مع بعض وهنتكلم براحتنا.انتى نازلة امتى\"
\"الساعة 1\"
بص فارس ف الساعة
\"نسرين رايحة معاكى\"
\"اه نسرين وعمتو ايمان.هى مامتك مش جاية معانا ليه\"
\"بابا قالها تروح ع القاعة احسن.يالا سلام\"
نزل فارس ومايا واقفة ف مكانها سرحانة
مايا قاعدة عند الكوافير. خلصت كل حاجة
كل اللى داخل او خارج ينبهر بجمالها
والمثير للانتباه. ان كل اللى يشوفها يقول
\"عروسة اجنبية محجبة\"
حتى الكوافيرة نفسها لولا انها اتكلمت معاها وعارفاها كانت شكت انها اجنبية
مايا ملاحظة نظرات الاعجاب ف عيون كل الناس
بس اللى شاغلها الحزن اللى جواها وانها مش قادرة تفرح
بتقرب منها نسرين
\"ايه يا مايا. شكلك زى اللى بتتجوز غصب عنها\"
مايا بتحاول تبتسم.بتكمل نسرين كلامها
\"اضحكى ومتفكريش كتير. هتطلعى مكشرة ف الفيديو\"
تدخل لهم ايمان
\"يالا يا مايا.فارس وصل\"
مايا قاعدة على الكوشة. اثناء كتب الكتاب
فارس قاعد مع فؤاد مع المأذون
صوت كتب الكتاب فى الميكرفون بيملا القاعة
كل كلمة بتتقال بتسمعها مايا بتجرح قلبها
خلص كتب الكتاب.سمعت الزغاريط
نزلت منها دمعة غصب عنها
لمحتها ايمان وهى بتمسح دموعها هى كمان
نظرات ايمان ومايا اتلاقت بدموعهم
كل واحدة فيهم اتجاهلت ان التانية شافتها
ومسحت دموعها وحاولت تبتسم
فارس ومايا داخلين شقتهم.ومعاهم حياة وتوفيق
وايمان وفؤاد وجدتهم
دخلت الجدة مع مايا اوضتها
\"مبروك يا مايا. انا وباباكى هنجيلك الضهر نطمن عليكى. ابوكى عاش بره صحيح بس لسه دماغه وتفكيره ماشية على عاداتنا القديمة . وزى ما حصل مع بنت عمتك لازم يحصل معاكى\"
طلعت لها منديل ابيض
\"خدى ده. وبكرة هنيجى ناخده علشان ابوكى وحماكى يشوفوه\"
قامت الجدة خرجت من الاوضة
سلمت على فارس وباسته
\"مبروك ياحبيبى.خلى بالك منها\"
توفيق بيسلم عليه وبيوشوشه
\"زى ما قلتلك. لازم تبقى راجل من اول يوم ومتنخش .يالا شد حيلك وهنيجى بكرة نطمن عليكم\"
خرجوا كلهم وقفل فارس الباب وراهم ودخل اوضته
فارس داخل الاوضة لمايا.قعد جنبها على طرف السرير
\"مبروك يا حبيبتى\"
قرب منها يبوسها.بعدت عنه بحركة مفاجئة
\"مالك\"
\"مفيش متوترة شوية بس\"
قامت مايا وقفت قدام المراية وهى بتفك الطرحة
قرب منها فارس وحضنها.بعدت
\"فارس عايزة اتكلم معاك شوية\"
\"هنتكلم وهنقول كل حاجة بس بعدين\"
وافتكر فارس كلام باباه واتنرفز عليها
\"فى ايه.كل ما اقرب منك هتبعدى وتقولى تكلم.هو الكلام هيطير\"
مايا بخوف
\"بتزعق ليه. متخوفنيش منك\"
حس بيها خافت فعلا
\"متزعليش يا مايا. بس محبكتش كلام دلوقتى. متخافيش\"
حضنها فارس بحب وحنان. واستسلمت ليه بهدوء
فارس بيفتح نور الاباجورة وهو قاعد على السرير
بيبص لمايا. مايا بتبعد عينيها عنه. وبتقوم من تحت الغطا
فارس بيشيل الغطا من عليه يرميه على الارض
مايا بتلبس الروب. فارس بيبص على الملاية البيضا المفروشة ع السرير
قام.مايا جاية تخرج م الاوضة.شدها من دراعها
\"ايه ده؟؟؟ ازاى يعنى\"
مايا وهى بتترعش وبتحاول تلاقى مبرر
\"بتحصل\"
\"بتحصل ازاى. هو انا اهبل هتضحكى عليا\"
عيطت مايا بخوف وقعدت على السرير وهى مرعوبة
\"انت مش بتحبنى. افهمنى\"
وبكل غضب وثورة.ضربها بالقلم
\"افهم ايه.. افهم انك ضحكتى عليا. كنتى بتمثلى علينا الادب والاخلاق وانتى صايعة وماشية على حل شعرك\"
مايا بتعيط
\"متقولش عليا كده.انت عارفنى كويس\"
\"انا ليا اللى عرفته النهاردة\"
مسكها من دراعها وهو بيهزها بقوة
\"مين اللى عمل كده. قولى . وامتى ؟؟ وليه ضحكتى عليا\"
\"سامحنى واسترنى يا فارس . انا مهونش عليك تفضحنى مش كده؟\"
\"استر ايه؟؟؟ واللى جايين بكرة دول اقولهم ايه\"
مايا بتحاول تستعطفه
\"ارجوك يا فارس. استرنى ده انا مراتك حبيبتك\"
ولما قالت كده.كأنها غاظته اكتر
هجم عليها وفضل يضرب فيها
\"عملتى فينا كده ليه. فيا وف ابوكى وف كل اللى وثقوا فيكى\". ❝ ⏤دينا عماد
❞ الفصل الأول
صوت جرس الباب بيرن مايا بتفتح عينيها على الصوت. بتقوم من ع السرير. سامعة صوت باباها وجدتها بره. بتقوم تقف قدام المراية. تبص بحزن على جمالها وملامحها الاوروبية عيونها الزرقا وبشرتها البيضا وشعرها الاشقر. بتقرب من المراية وبتلاحظ الهالات السودا تحت عينيها وبتلمسها
باب الاوضة بيخبط. بيتفتح الباب
˝العروسة صحيت ولا لسه˝
بتقرب منها نسرين ˝حامل فى الشهور الاخيرة˝
وبتسلم عليها بتفرح مايا لما تشوفها.فرحة مكسورة. بيحضنوا بعض˝حمدالله ع السلامة يانسرين.كده متجيش من بدرى˝
˝معلش يامايا. ممدوح معرفش ياخد اجازة الا يومين بس˝
˝يعنى مش هتقعدى معايا شوية˝
˝معاكى فين يابنتى. ده انتى كلها كام ساعة وفارس هياخدك على عش الحب وطير ياحماااام˝
نسرين بتضحك وهى بتغنى. مايا بتحاول تبتسم . متقدرش .تلاحظها نسرين
˝مالك يامايا˝
˝متضايقة. خايفة. مش عارفة˝
˝معلش مش هتخافى اكتر منى.ده انا يوم الفرح كنت مرعوبة بس بدل بتحبى عريسك وهو بيحبك متخافيش من اى حاجة˝
مايا بتسكت مبتردش. بتبص لها نسرين
˝ايه ده يامايا.وشك باي عليه الاجهاد.انتى مش نايمة كويس؟˝
˝بقالى بتاع اسبوع مبنمش. لو عرفت انام ساعتين يبقى من الله˝
بيرن موبايل مايا ع السرير. بتمسكه نسرين.وترد
˝الو. لا مش حبيبتك .جيت من ساعة بس. وانت كمان واحشنى يافارس. الف مبروك ربنا يتمم بخير.خلى بالك من مايا انا بقولك اهو.انا عند نينة تحت.اه طبعا هطلع اسلم على خالتى. ممدوح وصلنى وخرج شوية.مايا معاك اهى˝
بتناول مايا التليفون. مايا بتاخده
˝انا يدوب سلمت على ماما ونزلت لك. هطلع اسلم على خالتى علشان متزعلش.لما تخلصى وتفطرى وتفوقى رنى عليا انزلك˝
˝هتيجى معايا الكوافير مش كده.متسيبينيش يا نسرين النهاردة بالذات˝
˝حاضر ياحبيبتى.جاية معاكى طبعا˝
اخدت مايا التليفون.وخرجت نسرين من الاوضة
˝الو˝
˝صباح الخير ياحبيبتى˝
˝صباح النور˝
˝انا رايح الشقة اودى أكل.عايزانى اخد حاجة وانا رايح˝
˝لا.فارس انا عايزة اتكلم معاك˝
˝خير؟˝
˝موضوع مهم.ينفع تنزلى نتكلم˝
˝طيب حاضر. هلبس وانزلك˝
فارس قفل مع مايا وكمل لبسه.خرج من الاوضة
راح لباباه اللى كان قاعد يقرا الجورنال
˝صباح الخير يابابا˝
˝صباح النور يا عريس.مبروك يابنى˝
جت حياة من المطبخ
˝الاكل اللى هتشتريه يا فارس اوعى تسيبه بره التلاجة. الجبن ع الرف واللحوم ف الفريزر˝
فارس˝حاضر ياماما˝
توفيق بيطلع فلوس من جيب الجلابية
˝خد يافارس˝
فارس˝شكرا يابابا .معايا الحمدلله˝
توفيق˝ما انا عارف ربنا يزيدك.بس دى هدية جوازك˝
حياة˝خد من ابوك يا فارس. ربنا يسعدكم يابنى˝
توفيق˝اعمليلى كوباية شاى ياحياة˝
حياة˝حاضر˝
توفيق بيميل على فارس
˝عايز اقولك كلمتين مهمين˝
˝اتفضل يابابا˝
˝انا عارف انك بتحب عروستك. بس اوعى الحب ده يخليك ضعيف قصادها. اوعى تسمح لها انها تمشى كلمتها عليك ولا تتدلع بجمالها . لازم تدبح لها القطة من اول يوم. اول يوم ده اللى هيريحك العمر كله او يتعبك العمر كله. ياهتكون انت الراجل ياهتكون هى الراجل. وانت راجل من ضهر راجل ولا ايه؟˝
˝طبعا يا بابا .بس مايا عارفاى كويس وعارفة طبعى وهى هادية . انا متاكد انها هتكون زوجة مطيعة˝
˝ربنا يسعدكم يابنى˝
دخلت حياة بالشاى.ف نفس اللحظة اللى رن فيها جرس الباب
فارس بيقوم يفتح
˝دى اكيد نسرين.كانت عند نينة تحت وقالت هتطلع لنا˝
بيفتح الباب لنسرين.بتسلم عليه
˝ازيك ياعريس. ازيك ياخالتى.ازيك يا عمو˝
فؤاد قاعد مع مامته ع الفطار. تخرج لهم مايا وتقعد معاهم
˝صباح الخير يابابا.صباح الخير يا نينة˝
بيردوا عليها التحية
الجدة˝انتى نمتى امتى. ده انتى كتى صاحية ساعة الفجر˝
مايا˝نمت من شوية كده˝
فؤاد˝ليه كده السهر ده˝
مايا˝غصب عنى مبيجيليش نوم˝
الجدة˝طب كلى لقمة علشان انتى طول اليوم هتبقى ف الكوافير˝
مايا˝حاضر˝
بيرن جرس الباب.بتقوم مايا تجرى
˝ده اكيد فارس˝
بتفتح الباب. فارس بيدخل
˝صباح الخير يا نينة.صباح الخير يا خالى˝
فؤاد˝اهلا يافارس.تعالى كنت عايزك˝
مايا بتشد فارس قبل ما يدخل
˝انا عايزة اتكلم معاك˝
فارس˝هشوف خالى الاول واقعد معاكى˝
فؤاد ˝فطرت يافارس˝
فارس˝اه الحمدلله˝
يقوم فؤاد من ع الفطار
˝طب تعالى ف الصالون هنتكلم شوية ˝
دخل فؤاد الصالون وراح فارس وراه
مايا رايحة وراهم.نادت عليها جدتها
˝تعالى يا مايا افطرى˝
˝لا شبعانة يا نينة.شكرا˝
جرس الباب بيرن.بتروح مايا تفتح
˝صباح الخير يا مايا˝
˝صباح النور ياعمتو˝
˝نسرين نزلت ولا لسه عند حياة˝
˝اكيد عند عمتو حياة˝
دخلت ايمان لمامتها المطبخ.ووراها مايا
ايمان˝صباح الخير ياماما˝
الجدة˝صباح النور.جيتى ف وقتك˝
ايمان˝متقلقيش انا قلتلك هاجى اطبخ معاكى اكل العروسة. قوليلى يا عروسة اعملك ايه جنب الفراخ˝
مايا وهى بتخرج م المطبخ
˝اى حاجة˝
فارس مع فؤاد
فؤاد˝انت عارف يافارس ان انت ابنى وان مامتك وباباك ربوا مايا اكتر ما انا ربيتها˝
فارس˝طبعا ياخالى˝
فؤاد˝وانت لما خطبتها وهى وافقت انا متكلمتش ف اى حاجة˝
فارس˝حصل˝
فؤاد˝بس النهاردة كتب الكتاب ولازم هيكون فيه اجراءات نتكلم فيها ومش هنتكلم فيه قدام الناس˝
فارس˝تقصد يعنى المؤخر وكده.اللى تؤمر بيه˝
فؤاد˝هنعمل قايمة زى ما عملنا لنسرين ونكتب فيها اللى ف الشقة ومؤخر 50 الف جنيه˝
فارس˝حاضر ياخالى. اى اوامر تانية˝
فؤاد˝خلى بالك من مايا. انت هتبقى كل حاجة ليها˝
فارس˝مايا ف عنيا˝
رن موبايل فارس.رد
˝الو. ايوه يا احمد.حاضر انا نازل اهو˝
كمل كلامه وهو خارج وكانت مايا مستنياه قريب من الباب
˝رايح فين˝
˝احمد صاحبى مستنيى تحت.ورايا مشاوير كتير اوى يامايا˝
˝عايزة اتكلم معاك˝
˝بالليل ياحبيبتى. هنبقى مع بعض وهنتكلم براحتنا.انتى نازلة امتى˝
˝الساعة 1˝
بص فارس ف الساعة
˝نسرين رايحة معاكى˝
˝اه نسرين وعمتو ايمان.هى مامتك مش جاية معانا ليه˝
˝بابا قالها تروح ع القاعة احسن.يالا سلام˝
نزل فارس ومايا واقفة ف مكانها سرحانة
مايا قاعدة عند الكوافير. خلصت كل حاجة
كل اللى داخل او خارج ينبهر بجمالها
والمثير للانتباه. ان كل اللى يشوفها يقول
˝عروسة اجنبية محجبة˝
حتى الكوافيرة نفسها لولا انها اتكلمت معاها وعارفاها كانت شكت انها اجنبية
مايا ملاحظة نظرات الاعجاب ف عيون كل الناس
بس اللى شاغلها الحزن اللى جواها وانها مش قادرة تفرح
بتقرب منها نسرين
˝ايه يا مايا. شكلك زى اللى بتتجوز غصب عنها˝
مايا بتحاول تبتسم.بتكمل نسرين كلامها
˝اضحكى ومتفكريش كتير. هتطلعى مكشرة ف الفيديو˝
تدخل لهم ايمان
˝يالا يا مايا.فارس وصل˝
مايا قاعدة على الكوشة. اثناء كتب الكتاب
فارس قاعد مع فؤاد مع المأذون
صوت كتب الكتاب فى الميكرفون بيملا القاعة
كل كلمة بتتقال بتسمعها مايا بتجرح قلبها
خلص كتب الكتاب.سمعت الزغاريط
نزلت منها دمعة غصب عنها
لمحتها ايمان وهى بتمسح دموعها هى كمان
نظرات ايمان ومايا اتلاقت بدموعهم
كل واحدة فيهم اتجاهلت ان التانية شافتها
ومسحت دموعها وحاولت تبتسم
فارس ومايا داخلين شقتهم.ومعاهم حياة وتوفيق
وايمان وفؤاد وجدتهم
دخلت الجدة مع مايا اوضتها
˝مبروك يا مايا. انا وباباكى هنجيلك الضهر نطمن عليكى. ابوكى عاش بره صحيح بس لسه دماغه وتفكيره ماشية على عاداتنا القديمة . وزى ما حصل مع بنت عمتك لازم يحصل معاكى˝
طلعت لها منديل ابيض
˝خدى ده. وبكرة هنيجى ناخده علشان ابوكى وحماكى يشوفوه˝
قامت الجدة خرجت من الاوضة
سلمت على فارس وباسته
˝مبروك ياحبيبى.خلى بالك منها˝
توفيق بيسلم عليه وبيوشوشه
˝زى ما قلتلك. لازم تبقى راجل من اول يوم ومتنخش .يالا شد حيلك وهنيجى بكرة نطمن عليكم˝
خرجوا كلهم وقفل فارس الباب وراهم ودخل اوضته
فارس داخل الاوضة لمايا.قعد جنبها على طرف السرير
˝مبروك يا حبيبتى˝
قرب منها يبوسها.بعدت عنه بحركة مفاجئة
˝مالك˝
˝مفيش متوترة شوية بس˝
قامت مايا وقفت قدام المراية وهى بتفك الطرحة
قرب منها فارس وحضنها.بعدت
˝فارس عايزة اتكلم معاك شوية˝
˝هنتكلم وهنقول كل حاجة بس بعدين˝
وافتكر فارس كلام باباه واتنرفز عليها
˝فى ايه.كل ما اقرب منك هتبعدى وتقولى تكلم.هو الكلام هيطير˝
مايا بخوف
˝بتزعق ليه. متخوفنيش منك˝
حس بيها خافت فعلا
˝متزعليش يا مايا. بس محبكتش كلام دلوقتى. متخافيش˝
حضنها فارس بحب وحنان. واستسلمت ليه بهدوء
فارس بيفتح نور الاباجورة وهو قاعد على السرير
بيبص لمايا. مايا بتبعد عينيها عنه. وبتقوم من تحت الغطا
فارس بيشيل الغطا من عليه يرميه على الارض
مايا بتلبس الروب. فارس بيبص على الملاية البيضا المفروشة ع السرير
قام.مايا جاية تخرج م الاوضة.شدها من دراعها
˝ايه ده؟؟؟ ازاى يعنى˝
مايا وهى بتترعش وبتحاول تلاقى مبرر
˝بتحصل˝
˝بتحصل ازاى. هو انا اهبل هتضحكى عليا˝
عيطت مايا بخوف وقعدت على السرير وهى مرعوبة
˝انت مش بتحبنى. افهمنى˝
وبكل غضب وثورة.ضربها بالقلم
˝افهم ايه. افهم انك ضحكتى عليا. كنتى بتمثلى علينا الادب والاخلاق وانتى صايعة وماشية على حل شعرك˝
مايا بتعيط
˝متقولش عليا كده.انت عارفنى كويس˝
˝انا ليا اللى عرفته النهاردة˝
مسكها من دراعها وهو بيهزها بقوة
˝مين اللى عمل كده. قولى . وامتى ؟؟ وليه ضحكتى عليا˝
˝سامحنى واسترنى يا فارس . انا مهونش عليك تفضحنى مش كده؟˝
˝استر ايه؟؟؟ واللى جايين بكرة دول اقولهم ايه˝
مايا بتحاول تستعطفه
˝ارجوك يا فارس. استرنى ده انا مراتك حبيبتك˝
ولما قالت كده.كأنها غاظته اكتر
هجم عليها وفضل يضرب فيها
˝عملتى فينا كده ليه. فيا وف ابوكى وف كل اللى وثقوا فيكى˝. ❝
❞ _عزومة إيه بس يا ماما دلوقتي إحنا لاقيين ناكل!!
= صوتك يا بت الناس تسمعك يقولوا علينا بنشحت.
_ ما إحنا هنشحت فعلاً باللي أنتِ بتعمليه دا.
= هو أنتِ دافعة حاجة من جيبك يبت أنتِ، دي عادة عندنا في رمضان وربنا ما يقطعلنا عادة، وهم لسه ساكنين جداد دا رمضان كريم هااا.
_ يحبيبة قلبي أنا مقولتش حاجة، بس جيران إيه اللي نعزمهم النهاردة؟
= ملكيش أنتِ دعوة خشي بس أعملي السلطة وبلي البلح وسقعي ميه و..
_ وإيه ها وإيه؟ محررلكيش القدس بالمرة؟
= هتلحقي تحرريها قبل المغرب؟
_ اللهم إني صايمة.
= اللهم قوي إيمانك يختي، يلا وريني جمال طلتك.
_ماشي يا ماما أما أشوف جو مائدة الرحمن اللي أنتِ عملاه دا.
مشيت وسبتها وهي بتحسبن عليا أصلها بتموت فيا، دخلت المطبخ وبليت البلح وسقعت الميه وعملت السلطة وشوحت اللحمه كمان إن شاء الله محد حوش.
_جيرانك دول جايين أمتى؟
= جيرانك! على أساس إنك من المحافظة المجاورة!!
_ شوفي بتجرجريني عشان أرد عليكِ، بس أنا مش هعمل كده عشان تعرفي إنك عرفتِ تربي.
= أنتِ هتقوليلي، قومي البسي العبايه ولفي حجابك كويس.
_ ليه في شنبات جاية ولا إيه؟
= شنبات! أنتِ صايمة أنتِ!
_ والله صايمة عيزاني أقولك إيه طيب...أستني.
حبيت أكلم أمي من نقطة ضعفها ألا هي لغة الضاد: هل سيحضر رچال على الفطور أُماه؟
= أجل عزيزتي.
_بارك الله فيكِ...إيه!!! هتجيبي رجالة البيت في رمضان! في رمضااان!
حدفتني بسلاح الأمهات ف دماغي˝ الشبشب ˝ : طب بزمتك دي أخلاق أمهات ف رمضان!
=دا ابن جارتنا هيجي هو وأمه يفطروا عندنا.
_ لا والله إبن جارتنا!! مش تقولي يا ماما كنت مفكراه حد غريب، أنتِ بتهزري يا ماما مهو أجنبي عننا برضو.
= لا يا بت دا مصري زينا عادي.
_ الصبر ياااارب.
_______________________
_يا ماما جيران مين بس اللي عزمنا دا إحنا لسه ناقلين مكلمناش أسبوع!!
= دي ست جدعة أوي إسمها أم آية، عزمتني وحبت تقوي العلاقة بينا كمننا منعرفش هنا حد وكده.
_علاقة إيه يا ماما هو أنتِ لحقتي! دا العفش لسه نقله مكملش حتى!!
= نحن في عصر السوشياال ميديا.
_ ابتدينا بقا جو اسبسيتون أهو.
= متقلقش يحبيبي هم 5 دقايق على الفطار وأبقى اتحجج بأي حاجة وأمشي.
_ 5 دقايق إيه اللي أفطر فيهم تعويض عن صيام ١٣ ساعة يا مؤمنة!!!
= أدخل نام يا خالد أنت بس وعلى المغرب يحلها الحلال.
_ آه يخوفي منك يا أم خالد.
لقيتها ضحكت كده وسابتني ومشيت، مكنتش مستريحلها بس ماشي خلينا وراها لما نشوف اخرتك يا نوجا.
____________________
_ ها يا نجاة عملتي إيه؟
= قولتله يدخل ينام على ما المغرب يأذن.
_ يعني جايين أكيد؟
= إن شاء الله والعروسة عاملة إيه؟
_عروسة! يسمع من بوقك ربنا يا نجاة نفسي أفرح بيها قبل ما أموت.
= بعد الشر عليكي يا هدى متقوليش كده، إن شاء الله نفرح بيهم وبخلفهم كمان.
_ يارب يا نجاة آه لو يحصل، دا أنا هتعلم الزغرطة مخصوص عشان أزغرط في فرحهم.
= قولي يارب بس وهنزغرط كلنا إن شاء الله، يلا هروح عشان ألحق أصحي خالد قبل المغرب.
_ وأنا كمان هوضب السفرة على ما تيجوا.
_____________________
_ يلا يا آية عشان الناس زمانهم جايين.
= ناس مين يا ماما دول لو وفتحنا الباب هنلاقيهم في وشنا متكبريش الموضوع يا دودو.
_ هو أنتِ هتتاخدي غياب لو مردتيش، يلا خشي البسي العباية.
= هو أنتِ عايزاني أيلا وخلاص؟
_ اه يلا.
ضحكت ومشيت: لا حول ولا قوة إلا بالله، لما نشوف الجيران دول حكياتهم إيه.
______________________
_خالد أصحي يحبيبي يلا عشان المغرب قرب يأذن.
= أقوم آذن يعني ولا إيه يا ماما؟
_ يحبيبي تأذن إيه بس رمضان كريم.
= أنتِ مصحياني عشان تفكريني برمضان يا ماما!!!
_ يوووه يا خالد قوم بقا إحنا معزومين على الفطار عيب كده، الناس زمانها فطروا واتسحروا كمان.
= فطروا واتسحروا! ليه يعني هم في الصين، دول قدامنا يا ماما، وسعت منك أوي يعني.
_ طب قوم يلا عشان تلحق تصلي في المسجد وتحصلني على هناك.
= لا بقولك إيه أنا أصلاً محروج أدخل معاكِ، عايزاني أدخلهم لوحدي!
_ متقلقش ابعتلي مسدچ بس وأنا هفتحلك أنا.
= أنتِ ليه مش مقتنعة إننا ناقلين هنا بقلنا كام يوم، دا إيه العشم اللي مش في محله ذا!!!
_ يلا قوم وبطل وجع قلب، هسبقك أنا.
______________________
_ أفتحي الباب يا آية.
= حاضر يا ماما.
روحت أفتح الباب وقبل ما أفتحه بصيت على المرايا وعدلت الطرحة، قمر قمر يعني مفيش كلام، فتحت لقيت واحدة زي القمر اللهم بارك عمرها تقريباً في أول الأربعين، وطيبة وحنان الدنيا كله في وشها وملامحها بصتلي وابتسمت: اللهم بارك، أنتِ آية صح؟
بادلتها الإبتسامة: أيوا أنا وحضرتك أكيد مدام نجاة.
: دا أنتِ حافظة بقا.
_لا دا أنا أعجبك أوي...أتفضلي.
ضحكت ودخلت، ماما جت وحقيقي استغربت السلام الحار اللي كان بينهم وحاجة في أخر يخربيت الإجتماعية يجدع.
المغرب أذن وكسرنا صيامنا بكوباية تمر بلبن، وقِمت بيهم الصلاة، كل دا ومشوفتش شنب واحد حتى يوحد الله جه لحد دلوقتي.
:حرماً
قالتها مدام نجاة بكل هدوء ونبرة بجد تخليك عايز تبوسها من كتر السلام النفسي اللي كان ظاهر فيها.
رديت عليها بإبتسامة: جمعاً إن شاء الله.
ماما قامت وشالت المصلية: يلا ي آيه قومي معايا نحط الأكل ع السفرة.
قمت ومدام نجاة قامت معانا وحطينا الأكل على السفرة سوا قد إيه إحنا بنحترم ضيوفنا ومش بنتعبهم، كنت فرحانة جداً إن في حد لطيف جه شاركنا فطارنا وحقيقي رمضان طلع شهر اللمه فعلاً، اكتشفت إن اللمه مش بالعدد بالعكس دا ممكن يكون شخص واحد بس، لكن وجوده بيكفي ويزيد كمان.
قعدنا على السفرة ولقيتهم قاعدين محدش مد إيده، فقولت أسأل إيه سبب الإضراب دا: خير يجماعة رمضان كريم.
مدام نجاة بتوتر إلي حد ما: معلش يحبيبتي خالد زمانه على وصول.
_خالد!! خالد مين!
: إبني.
_ااه الشنب!!
أوووبس!!! حطيت إيدي على بؤي وأمي بصتلي بصه جابت أجلي وأنا قاعدة، العفوية دي غريبة جداً.
أمي حبت تغطي على النيلة اللي أنا قولتها دي: معلش يا نجاة آيه متقصدش هي..
ردت عليها السكرة: لا يحبيبتي ولا يهمك ما أنا عندي نور زيها كده بس هي معزومة برا عند صحبتها.
وفي منتصف الحديث الشيق عن تحليل كلمتي، الباب خبط معلن حضور الشنب، أقصد الأستاذ خالد أمي تسكت؟ لا أزاي!
_ قومي يا آية أفتحي الباب.
= إحم باب إيه يا ماما يحبيبتي؟
_ سلامتك يا آية باب الشقة يبنتي.
=هو لازم!
وكان الرد هو نظرة الله لا يوريك، قُمت وأنا بقول في سري˝ دا عندي تتفتح دماغي ولا إني أفتح الباب لشنب من شنبات الله ربنا يسامحك يا ماما˝
أخدت نفس ولا كأني لا راحة أحارب وفتحت الباب بصيت، لا لقيت شنب ولا حتى دقن!! كان حالق دا ولا إيه استغفر الله العظيم يارب.
بص في الأرض وقالي: لو سمحتي هو دا بيت الأستاذة هدى.
بصيت ف الأرض أنا كمان وأنا بقول ف سري ˝ أستاذة هدى!!! دي لو سمعتك بتقولها كده كان أغمى عليها˝
بعدت عن الباب شوية: أيوا هو أتفضل.
دخل وقال تحية الأسلام وكلنا ردينا عليه ولقيت أمي ومدام نجاة انشكحوا كده لله في لله وإحنا داخلين.
فطرنا وخلصنا فطار، وكنت قاعدة زي الكرسي، إلا لو حد وجهلي سؤال، غير كده أنا لا أسمع لا أرى لا أتكلم، وهو كان قاعد يحكي عن شغله ودراسته وحسيت من نبرة صوته إنه كاريزما كده وعنده طموح وهدف عايز يحققه مش عايش كده والسلام.
: نحلي بقا؟
لا دي أمي عادي.
خالد رد عليها بكل احترام: طب شوية طيب دا أنا مش قادر أخد نفسي من حلاوة الأكل.
: يا بكاش دا أنت مأكلتش حاجة.
_ لا خالص والله دا أنا كلت لما شبعت تسلم إيدك.
كنت حاسة إن أنا وطنط نجاة ضيوف شرف في الموضوع، أمي تكست؟؟ لا أزااااي!
: دا آيه اللي عملاه يحبيبي مش أنا.
يخربيت الكدب اللي بقا عيني عينك في رمضان دا!! معرفش بصلي ولا لأ بس أنا كنت قاعدة أعد في كام شرشورة في شراشير السجادة بتاعنا.
سمعت صوته: تسلم إيديها.
كان بودي أرد والله بس مبعرفش أكون جملة مفيدة في المواقف اللي زي دي، فأكتفيت ببسمة مظهرتش أصلاً بس يعلم ربنا إن النية كانت موجودة.
العشا أذنت وهو قام بينا التراويح وحقيقي مكنتش عايزاه يخلص صوته خلى عيني تدمع من حلاوته كان عنده خشوع رهيب في الصلاة وصل لقلبي بدون أي مجهود يُذكر.
: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، السلام عليكم ورحمة الله.
سلمنا وخلصنا الصلاة وكنت فخورة بيه ولا كأني أمه ومبسوطة إني عرفت أربيه رغم إني متكلمتش معاه كلمتين على بعض.
أمي طبطبت ع كتفه: اللهم بارك ربنا يحفظك يحبيبي.
ابتسملها وقال: آمين يا أمي وإياكِ.
: نحلي بقا!!!
كنت مستغربة أصرار أمي على التحلية لدرجه إني شكيت إنها هتحطله حاجهة فيها وعايزة تخلص منه.
قعدنا في الأنترية وأمي ومدام نوجا قاموا يجيبوا الحلو مش فاهمة حلو إيه دا اللي يجبوه 2 دا لو الشيف بوراك اللي عامله مش هياخد كل الوقت اللي خدوه دا.
كسر الصمت اللي حل علينا بجملته: جو قديم أوي اللي بيحصل دا.
أستغربت سبب الجملة: نعم!!!
_أنتِ مش فاهمة ولا إيه؟
= لا الحقيقة أحب أفهم منك هو إيه اللي قديم؟
_ يعني إنهم يتحججوا بالحلو وإصرار أمي إني أجي هنا على الفطار رغم إننا مكملناش أسبوع بس لما شوفتك فهمت السبب.
كنت عماله أسمعله وأنا مش فاهمة الغلط فين برضو!! للدرجادي الصيام مقصر على ذكائي!!
=بص هو أنت أكيد عايز توصلي رسالي بس أنا... أنا مش فاهمة.
_أصلاً!
=أحم... أصلاً.
_ تأخرهم الكتير دا مش بيوضحلك حاجة مثلاً؟
= اه طبعاً بيوضحلي.
_طب الحمد لله.
= بيوضحلي إن الحلويات كتير جداً لدرجة إنهم اتأخروا أوي كده.
حبيت أثبتله إنه مش لوحده اللي بيفهم بس تعبيرات وشه حسستني أني مبفهمش وبجدارة كمان، ياااه قمة الإحراج.
ضحك وبص الناحية التانية، سألته بعدم فهم وضيق:هو أنا ممكن أفهم إيه سبب الضحكة دي؟
بصلي وسكت: لا عادي بس ردك أبهرني الصراحة.
_ إيه المبهر في الموضوع أنتو مبتكلوش حلويات في بيتكوا ولا إيه؟
= هو الموضوع أصلاً ملهوش علاقة بالحلاويات بس ماشي لما يجوا قوليلهم إن أنا مشيت عشان ورايا شغل عن إذنك يا...آية.
_ أنسة آية لو سمحت.
= نعم!!!
_ حافظ على الألقاب بينا أنا بحب الحدود في التعامل.
= وماله نحافظ على الألقاب لحد ما تفرج.
سابني ومشي قبل ما يديني فرصة أسأله يعني إيه لما تفرج؟!!!
اليوم عدى وطنط نجاة استأذنت ومشيت، ماما جت قعدت جمبي بكل إنشكاح.
_ يا ستار يارب خير يا ماما.
= ها؟
_ ها إيه؟
= ها يعني نقول مبروك؟
_ مش عايزة أكسر فرحتك دي بس أنا مش فاهمة حاجة....إطلاقاً.
= إيه رأيك في خالد؟ محترم وإبن ناس وبصراحة كده أنا ارتحتله.
_ أنا مالي بقا بكل دا وبعدين أقول رأيي فيه ليه هو أنا هخطبه!!
= أينعم.
_ مش فاهمة!
= أنتِ مش حافظة غير الكلمة دي.
_ لا ثواني، يعني أنتو كنتوا مقعدنا مع بعض عشان....!!!
جاتلي لحظة إدراك وبعدها قولت بصدمة: وأنا اللي عمالة أقوله الحلو و...والشيف بوراك!!! اااععععع.
= أنتِ هبلة ولا إيه؟
_ وأتاريه عمال يقول الموضوع ملهوش علاقة بالحلو طب كنتِ أديني فكرة طيب، ليه تطلعي بنتك هبلة قدام الناس كده؟!!!
________________________
_ مكنش ليه لزوم على فكرة اللي عملتيه دا.
= هو إيه اللي أنا عملته؟
_ يا نوجا...يا نوجا أنتِ كبرتي ع الكلام دا.
= بصراحة بقا أنت مكنتش هتيجي غير بكده، متنكرش إن البنت عجبتك.
لما أمي قالتلي الجملة دي أفتكرت ردودها عليا، وظهرت إبتسامة لا إرادية على وشي.
= أظن إن ابتسامتك دي رد كافي وزيادة كمان صح؟
اتنهدت وأنا مش عارف أقول إيه بس أنا كنت مرتاح في القعدة معاها، كنت مبسوط
_صح يا نوجا.
___________________
_ عريس؟
= اه عريس وجهزي نفسك النهاردة عشان هم جايين.
_ هو أنتِ ليه مش بتقوليلي الحاجة غير في يومها للدرجادي مليش لازمة ولا رأي في البيت دا؟
= بلاش كلام كتير وفري طاقتك للصيام.
_ ماما...
= الله أكبر.
_ صلي صلي ماشي يا ماما مااااشي طب قوليلي إسمه إيه طيب؟
= الله أكبر.
_ ما خلاص يستي دا أنتِ بتصلي جداً.
___________________
_ أنا أديتهم معاد بعد الفطار النهاردة.
= دا أنتِ مظبطة كل حاجة بقا.
_ عايزة أقولك نفسي تكتبوا الكتاب النهاردة قبل بكرا.
= مش لما نعرف رأيها الأول؟
_ هتوافق بإذن الله، بحق الأيام المفترجة دي.
= يلا أنا هنزل بقا ادعيلي يا نوجا.
_ روح ي خالد يإبن نجاة ربنا يجعلها من نصيبك وتقابلها ف طريقك.
= أقابل مين بس استهدي الله رمضان كريم.
_ يسيدي أبقى غض بصرك.
= لا أقنعتيني..يلا سلام.
_ في حفظ الله.
نزلت وأنا مستعجل ولحسن حظي لقيتها، بس كانت طالعة ترمي الزباله، غضيت بصري ولسه رايح أقول دعواتك يا نوجا، لقيتها قفلت الباب في وشي..أحم إيه الإحراج دا!!
_______________
_ مالك يآية بتنهجي كده ليه؟
= هااا لا مفيش أصل الجو حر.
_ حر إيه يبنتي إحنا في الشتا.
= لا والله؟
_ اه والله.
= يبقى الجو السقعة بتسألي أسئله غير منطقية.
_ والله ما في حد غير منطقي غيرك.
= طب يا ماما أنا في المطبخ مع البلح.
_ لا سيبك من البلح والتمر وخشي شوفي هتلبسي إيه النهاردة؟
= ليه؟
_ خشي يآية وأتمسي.
= طب...
_ لا.
= قد إيه أنتِ أم ديمقراطية.
___________________
وحان الوقت المنتظر.
كنت قاعدة قدام المرايا اخترت چيب سودة وبلوزة رصاصي مخططة في أبيض وطرحة سودة، واكتفيت بكحل خفيف، كان لبس بسيط وبصراحة مفيش أحلى من البساطة الهادية، سمعت ضحكهم برة، هم نسيوني ولا أي؟!!
كنت قاعدة مستنية ماما، لقيتها داخلة عليا بصينية عليها كوبايات ساقع، ولسه هاخد كوباية وأشربها لقيتها بعدت الصينيه: يبت هتنقطيني وتموتيني ناقصة عُمر.
_ هو أنا عملت حاجة مش ببل ريقي اللي نشف دا!! دا أنا خللت من القعدة.
= خدي الصينية وأطلعي قدامي، الناس برا متسمعيش حد بينا.
طلعت وأنا بحاول أركز إمي متكفيش على وشي بصينية الكوبايات.
طنط نجاة بإبتسامة وإنشكاح : ماشاء الله تعالي يآية أقعدي هنا.
قعدتني على مسافة مش بعيدة من خالد وشوية واتحججوا بالحلو ومشيوا.
_ الحِجة دي مش بتفكرك بحاجة؟
ابتسمت وبصيت في الأرض وأنا بلعب في إيدي: جو قديم؟!
= تؤتؤ إن الحلو كتير جداً لدرجة إنهم هيطولوا وهم بيجيبوه.
فلتت من بين شفايفي ضحكة، وضحك معايا وقال: أمي بتقول إنك بتعرفي تعملي حلويات وبتمدح في طعمها جداً.
_ بحبها.
= يبختها.
_ بتقول حاجة؟
= بقول كنت عايز أفتح مخبز حلويات وعايزك تشاركيني فيه ويبقى أساسه الحب، والمشاركة، والدفا، عشان كل ما أدخله أقدر أقول الدار أمان، وإن شاء الله نوسع المشروع ونجيب مخابز صغيرة كده وتبقى حلويات برضو.
_ بس ماما قالت إنك مهندس مش خباز.
= مهو أنا هنا مقصدش المخبز.
_ مش فاهمة!
= تتجوزيني؟
_ تقصد إيه بالمخبز؟
= بيتنا.
_ والمخابز الصغيرة؟
= عيالنا.
بصيت في الأرض ومقدرتش أمنع ابتسامتي، كريتيڤ أوي...لسه راحة أقول موافقة، لقيت ماما داخلة بزغروطة جابت أخر الشارع، ومدام نجاة وماما فضلوا يحضنوا ويهنوا بعض، بصيت أنا وخالد لبعض وقعدنا نضحك على منظرهم، البيت اتملى بهجة مش طبيعية، يعجز اللسان عن وصفها... وفعلاً الدار كانت أمان.
اول سكريبت 😂🤍
لصاحبة الأثر الجميل 🤍. ❝ ⏤صاحبة الأثر الجميل Aya Alsayed
❞ _عزومة إيه بس يا ماما دلوقتي إحنا لاقيين ناكل!!
= صوتك يا بت الناس تسمعك يقولوا علينا بنشحت.
_ ما إحنا هنشحت فعلاً باللي أنتِ بتعمليه دا.
= هو أنتِ دافعة حاجة من جيبك يبت أنتِ، دي عادة عندنا في رمضان وربنا ما يقطعلنا عادة، وهم لسه ساكنين جداد دا رمضان كريم هااا.
_ يحبيبة قلبي أنا مقولتش حاجة، بس جيران إيه اللي نعزمهم النهاردة؟
= ملكيش أنتِ دعوة خشي بس أعملي السلطة وبلي البلح وسقعي ميه و.
_ وإيه ها وإيه؟ محررلكيش القدس بالمرة؟
= هتلحقي تحرريها قبل المغرب؟
_ اللهم إني صايمة.
= اللهم قوي إيمانك يختي، يلا وريني جمال طلتك.
_ماشي يا ماما أما أشوف جو مائدة الرحمن اللي أنتِ عملاه دا.
مشيت وسبتها وهي بتحسبن عليا أصلها بتموت فيا، دخلت المطبخ وبليت البلح وسقعت الميه وعملت السلطة وشوحت اللحمه كمان إن شاء الله محد حوش.
_جيرانك دول جايين أمتى؟
= جيرانك! على أساس إنك من المحافظة المجاورة!!
_ شوفي بتجرجريني عشان أرد عليكِ، بس أنا مش هعمل كده عشان تعرفي إنك عرفتِ تربي.
= أنتِ هتقوليلي، قومي البسي العبايه ولفي حجابك كويس.
_ ليه في شنبات جاية ولا إيه؟
= شنبات! أنتِ صايمة أنتِ!
_ والله صايمة عيزاني أقولك إيه طيب..أستني.
حبيت أكلم أمي من نقطة ضعفها ألا هي لغة الضاد: هل سيحضر رچال على الفطور أُماه؟
= أجل عزيزتي.
_بارك الله فيكِ..إيه!!! هتجيبي رجالة البيت في رمضان! في رمضااان!
=دا ابن جارتنا هيجي هو وأمه يفطروا عندنا.
_ لا والله إبن جارتنا!! مش تقولي يا ماما كنت مفكراه حد غريب، أنتِ بتهزري يا ماما مهو أجنبي عننا برضو.
= لا يا بت دا مصري زينا عادي.
_ الصبر ياااارب.
______________________
_يا ماما جيران مين بس اللي عزمنا دا إحنا لسه ناقلين مكلمناش أسبوع!!
= دي ست جدعة أوي إسمها أم آية، عزمتني وحبت تقوي العلاقة بينا كمننا منعرفش هنا حد وكده.
_علاقة إيه يا ماما هو أنتِ لحقتي! دا العفش لسه نقله مكملش حتى!!
= نحن في عصر السوشياال ميديا.
_ ابتدينا بقا جو اسبسيتون أهو.
= متقلقش يحبيبي هم 5 دقايق على الفطار وأبقى اتحجج بأي حاجة وأمشي.
_ 5 دقايق إيه اللي أفطر فيهم تعويض عن صيام ١٣ ساعة يا مؤمنة!!!
= أدخل نام يا خالد أنت بس وعلى المغرب يحلها الحلال.
_ آه يخوفي منك يا أم خالد.
لقيتها ضحكت كده وسابتني ومشيت، مكنتش مستريحلها بس ماشي خلينا وراها لما نشوف اخرتك يا نوجا.
___________________ _ ها يا نجاة عملتي إيه؟
= قولتله يدخل ينام على ما المغرب يأذن.
_ يعني جايين أكيد؟
= إن شاء الله والعروسة عاملة إيه؟
_عروسة! يسمع من بوقك ربنا يا نجاة نفسي أفرح بيها قبل ما أموت.
= بعد الشر عليكي يا هدى متقوليش كده، إن شاء الله نفرح بيهم وبخلفهم كمان.
_ يارب يا نجاة آه لو يحصل، دا أنا هتعلم الزغرطة مخصوص عشان أزغرط في فرحهم.
= قولي يارب بس وهنزغرط كلنا إن شاء الله، يلا هروح عشان ألحق أصحي خالد قبل المغرب.
_ وأنا كمان هوضب السفرة على ما تيجوا.
____________________
_ يلا يا آية عشان الناس زمانهم جايين.
= ناس مين يا ماما دول لو وفتحنا الباب هنلاقيهم في وشنا متكبريش الموضوع يا دودو.
_ هو أنتِ هتتاخدي غياب لو مردتيش، يلا خشي البسي العباية.
= هو أنتِ عايزاني أيلا وخلاص؟
_ اه يلا.
ضحكت ومشيت: لا حول ولا قوة إلا بالله، لما نشوف الجيران دول حكياتهم إيه.
_____________________ _خالد أصحي يحبيبي يلا عشان المغرب قرب يأذن.
= أقوم آذن يعني ولا إيه يا ماما؟
_ يحبيبي تأذن إيه بس رمضان كريم.
= أنتِ مصحياني عشان تفكريني برمضان يا ماما!!!
_ يوووه يا خالد قوم بقا إحنا معزومين على الفطار عيب كده، الناس زمانها فطروا واتسحروا كمان.
= فطروا واتسحروا! ليه يعني هم في الصين، دول قدامنا يا ماما، وسعت منك أوي يعني.
_ طب قوم يلا عشان تلحق تصلي في المسجد وتحصلني على هناك.
= لا بقولك إيه أنا أصلاً محروج أدخل معاكِ، عايزاني أدخلهم لوحدي!
_ متقلقش ابعتلي مسدچ بس وأنا هفتحلك أنا.
= أنتِ ليه مش مقتنعة إننا ناقلين هنا بقلنا كام يوم، دا إيه العشم اللي مش في محله ذا!!!
_ يلا قوم وبطل وجع قلب، هسبقك أنا.
_____________________ _ أفتحي الباب يا آية.
= حاضر يا ماما.
روحت أفتح الباب وقبل ما أفتحه بصيت على المرايا وعدلت الطرحة، قمر قمر يعني مفيش كلام، فتحت لقيت واحدة زي القمر اللهم بارك عمرها تقريباً في أول الأربعين، وطيبة وحنان الدنيا كله في وشها وملامحها بصتلي وابتسمت: اللهم بارك، أنتِ آية صح؟
بادلتها الإبتسامة: أيوا أنا وحضرتك أكيد مدام نجاة.
: دا أنتِ حافظة بقا.
_لا دا أنا أعجبك أوي..أتفضلي.
ضحكت ودخلت، ماما جت وحقيقي استغربت السلام الحار اللي كان بينهم وحاجة في أخر يخربيت الإجتماعية يجدع.
المغرب أذن وكسرنا صيامنا بكوباية تمر بلبن، وقِمت بيهم الصلاة، كل دا ومشوفتش شنب واحد حتى يوحد الله جه لحد دلوقتي.
:حرماً
قالتها مدام نجاة بكل هدوء ونبرة بجد تخليك عايز تبوسها من كتر السلام النفسي اللي كان ظاهر فيها.
قمت ومدام نجاة قامت معانا وحطينا الأكل على السفرة سوا قد إيه إحنا بنحترم ضيوفنا ومش بنتعبهم، كنت فرحانة جداً إن في حد لطيف جه شاركنا فطارنا وحقيقي رمضان طلع شهر اللمه فعلاً، اكتشفت إن اللمه مش بالعدد بالعكس دا ممكن يكون شخص واحد بس، لكن وجوده بيكفي ويزيد كمان.
قعدنا على السفرة ولقيتهم قاعدين محدش مد إيده، فقولت أسأل إيه سبب الإضراب دا: خير يجماعة رمضان كريم.
مدام نجاة بتوتر إلي حد ما: معلش يحبيبتي خالد زمانه على وصول.
_خالد!! خالد مين!
: إبني.
_ااه الشنب!!
أوووبس!!! حطيت إيدي على بؤي وأمي بصتلي بصه جابت أجلي وأنا قاعدة، العفوية دي غريبة جداً.
أمي حبت تغطي على النيلة اللي أنا قولتها دي: معلش يا نجاة آيه متقصدش هي.
ردت عليها السكرة: لا يحبيبتي ولا يهمك ما أنا عندي نور زيها كده بس هي معزومة برا عند صحبتها.
وفي منتصف الحديث الشيق عن تحليل كلمتي، الباب خبط معلن حضور الشنب، أقصد الأستاذ خالد أمي تسكت؟ لا أزاي!
_ قومي يا آية أفتحي الباب.
= إحم باب إيه يا ماما يحبيبتي؟
_ سلامتك يا آية باب الشقة يبنتي.
=هو لازم!
وكان الرد هو نظرة الله لا يوريك، قُمت وأنا بقول في سري˝ دا عندي تتفتح دماغي ولا إني أفتح الباب لشنب من شنبات الله ربنا يسامحك يا ماما˝
أخدت نفس ولا كأني لا راحة أحارب وفتحت الباب بصيت، لا لقيت شنب ولا حتى دقن!! كان حالق دا ولا إيه استغفر الله العظيم يارب.
بص في الأرض وقالي: لو سمحتي هو دا بيت الأستاذة هدى.
بصيت ف الأرض أنا كمان وأنا بقول ف سري ˝ أستاذة هدى!!! دي لو سمعتك بتقولها كده كان أغمى عليها˝
بعدت عن الباب شوية: أيوا هو أتفضل.
دخل وقال تحية الأسلام وكلنا ردينا عليه ولقيت أمي ومدام نجاة انشكحوا كده لله في لله وإحنا داخلين.
فطرنا وخلصنا فطار، وكنت قاعدة زي الكرسي، إلا لو حد وجهلي سؤال، غير كده أنا لا أسمع لا أرى لا أتكلم، وهو كان قاعد يحكي عن شغله ودراسته وحسيت من نبرة صوته إنه كاريزما كده وعنده طموح وهدف عايز يحققه مش عايش كده والسلام.
: نحلي بقا؟
لا دي أمي عادي.
خالد رد عليها بكل احترام: طب شوية طيب دا أنا مش قادر أخد نفسي من حلاوة الأكل.
: يا بكاش دا أنت مأكلتش حاجة.
_ لا خالص والله دا أنا كلت لما شبعت تسلم إيدك.
كنت حاسة إن أنا وطنط نجاة ضيوف شرف في الموضوع، أمي تكست؟؟ لا أزااااي!
: دا آيه اللي عملاه يحبيبي مش أنا.
يخربيت الكدب اللي بقا عيني عينك في رمضان دا!! معرفش بصلي ولا لأ بس أنا كنت قاعدة أعد في كام شرشورة في شراشير السجادة بتاعنا.
سمعت صوته: تسلم إيديها.
كان بودي أرد والله بس مبعرفش أكون جملة مفيدة في المواقف اللي زي دي، فأكتفيت ببسمة مظهرتش أصلاً بس يعلم ربنا إن النية كانت موجودة.
العشا أذنت وهو قام بينا التراويح وحقيقي مكنتش عايزاه يخلص صوته خلى عيني تدمع من حلاوته كان عنده خشوع رهيب في الصلاة وصل لقلبي بدون أي مجهود يُذكر.
: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، السلام عليكم ورحمة الله.
سلمنا وخلصنا الصلاة وكنت فخورة بيه ولا كأني أمه ومبسوطة إني عرفت أربيه رغم إني متكلمتش معاه كلمتين على بعض.
أمي طبطبت ع كتفه: اللهم بارك ربنا يحفظك يحبيبي.
ابتسملها وقال: آمين يا أمي وإياكِ.
: نحلي بقا!!!
كنت مستغربة أصرار أمي على التحلية لدرجه إني شكيت إنها هتحطله حاجهة فيها وعايزة تخلص منه.
قعدنا في الأنترية وأمي ومدام نوجا قاموا يجيبوا الحلو مش فاهمة حلو إيه دا اللي يجبوه 2 دا لو الشيف بوراك اللي عامله مش هياخد كل الوقت اللي خدوه دا.
كسر الصمت اللي حل علينا بجملته: جو قديم أوي اللي بيحصل دا.
أستغربت سبب الجملة: نعم!!!
_أنتِ مش فاهمة ولا إيه؟
= لا الحقيقة أحب أفهم منك هو إيه اللي قديم؟
_ يعني إنهم يتحججوا بالحلو وإصرار أمي إني أجي هنا على الفطار رغم إننا مكملناش أسبوع بس لما شوفتك فهمت السبب.
كنت عماله أسمعله وأنا مش فاهمة الغلط فين برضو!! للدرجادي الصيام مقصر على ذكائي!!
=بص هو أنت أكيد عايز توصلي رسالي بس أنا.. أنا مش فاهمة.
_أصلاً!
=أحم.. أصلاً.
_ تأخرهم الكتير دا مش بيوضحلك حاجة مثلاً؟
= اه طبعاً بيوضحلي.
_طب الحمد لله.
= بيوضحلي إن الحلويات كتير جداً لدرجة إنهم اتأخروا أوي كده.
حبيت أثبتله إنه مش لوحده اللي بيفهم بس تعبيرات وشه حسستني أني مبفهمش وبجدارة كمان، ياااه قمة الإحراج.
ضحك وبص الناحية التانية، سألته بعدم فهم وضيق:هو أنا ممكن أفهم إيه سبب الضحكة دي؟
بصلي وسكت: لا عادي بس ردك أبهرني الصراحة.
_ إيه المبهر في الموضوع أنتو مبتكلوش حلويات في بيتكوا ولا إيه؟
= هو الموضوع أصلاً ملهوش علاقة بالحلاويات بس ماشي لما يجوا قوليلهم إن أنا مشيت عشان ورايا شغل عن إذنك يا..آية.
_ أنسة آية لو سمحت.
= نعم!!!
_ حافظ على الألقاب بينا أنا بحب الحدود في التعامل.
= وماله نحافظ على الألقاب لحد ما تفرج.
سابني ومشي قبل ما يديني فرصة أسأله يعني إيه لما تفرج؟!!!
اليوم عدى وطنط نجاة استأذنت ومشيت، ماما جت قعدت جمبي بكل إنشكاح.
_ يا ستار يارب خير يا ماما.
= ها؟
_ ها إيه؟
= ها يعني نقول مبروك؟
_ مش عايزة أكسر فرحتك دي بس أنا مش فاهمة حاجة..إطلاقاً.
= إيه رأيك في خالد؟ محترم وإبن ناس وبصراحة كده أنا ارتحتله.
_ أنا مالي بقا بكل دا وبعدين أقول رأيي فيه ليه هو أنا هخطبه!!
= أينعم.
_ مش فاهمة!
= أنتِ مش حافظة غير الكلمة دي.
_ لا ثواني، يعني أنتو كنتوا مقعدنا مع بعض عشان..!!!
جاتلي لحظة إدراك وبعدها قولت بصدمة: وأنا اللي عمالة أقوله الحلو و..والشيف بوراك!!! اااععععع.
= أنتِ هبلة ولا إيه؟
_ وأتاريه عمال يقول الموضوع ملهوش علاقة بالحلو طب كنتِ أديني فكرة طيب، ليه تطلعي بنتك هبلة قدام الناس كده؟!!!
_______________________
_ مكنش ليه لزوم على فكرة اللي عملتيه دا.
= هو إيه اللي أنا عملته؟
_ يا نوجا..يا نوجا أنتِ كبرتي ع الكلام دا.
= بصراحة بقا أنت مكنتش هتيجي غير بكده، متنكرش إن البنت عجبتك.
لما أمي قالتلي الجملة دي أفتكرت ردودها عليا، وظهرت إبتسامة لا إرادية على وشي.
= أظن إن ابتسامتك دي رد كافي وزيادة كمان صح؟
اتنهدت وأنا مش عارف أقول إيه بس أنا كنت مرتاح في القعدة معاها، كنت مبسوط
_صح يا نوجا.
__________________ _ عريس؟
= اه عريس وجهزي نفسك النهاردة عشان هم جايين.
_ هو أنتِ ليه مش بتقوليلي الحاجة غير في يومها للدرجادي مليش لازمة ولا رأي في البيت دا؟
= بلاش كلام كتير وفري طاقتك للصيام.
_ ماما..
= الله أكبر.
_ صلي صلي ماشي يا ماما مااااشي طب قوليلي إسمه إيه طيب؟
= الله أكبر.
_ ما خلاص يستي دا أنتِ بتصلي جداً.
__________________ _ أنا أديتهم معاد بعد الفطار النهاردة.
= دا أنتِ مظبطة كل حاجة بقا.
_ عايزة أقولك نفسي تكتبوا الكتاب النهاردة قبل بكرا.
= مش لما نعرف رأيها الأول؟
_ هتوافق بإذن الله، بحق الأيام المفترجة دي.
= يلا أنا هنزل بقا ادعيلي يا نوجا.
_ روح ي خالد يإبن نجاة ربنا يجعلها من نصيبك وتقابلها ف طريقك.
= أقابل مين بس استهدي الله رمضان كريم.
_ يسيدي أبقى غض بصرك.
= لا أقنعتيني.يلا سلام.
_ في حفظ الله.
نزلت وأنا مستعجل ولحسن حظي لقيتها، بس كانت طالعة ترمي الزباله، غضيت بصري ولسه رايح أقول دعواتك يا نوجا، لقيتها قفلت الباب في وشي.أحم إيه الإحراج دا!!
______________ _ مالك يآية بتنهجي كده ليه؟
= هااا لا مفيش أصل الجو حر.
_ حر إيه يبنتي إحنا في الشتا.
= لا والله؟
_ اه والله.
= يبقى الجو السقعة بتسألي أسئله غير منطقية.
_ والله ما في حد غير منطقي غيرك.
= طب يا ماما أنا في المطبخ مع البلح.
_ لا سيبك من البلح والتمر وخشي شوفي هتلبسي إيه النهاردة؟
= ليه؟
_ خشي يآية وأتمسي.
= طب..
_ لا.
= قد إيه أنتِ أم ديمقراطية.
__________________ وحان الوقت المنتظر.
كنت قاعدة قدام المرايا اخترت چيب سودة وبلوزة رصاصي مخططة في أبيض وطرحة سودة، واكتفيت بكحل خفيف، كان لبس بسيط وبصراحة مفيش أحلى من البساطة الهادية، سمعت ضحكهم برة، هم نسيوني ولا أي؟!!
كنت قاعدة مستنية ماما، لقيتها داخلة عليا بصينية عليها كوبايات ساقع، ولسه هاخد كوباية وأشربها لقيتها بعدت الصينيه: يبت هتنقطيني وتموتيني ناقصة عُمر.
_ هو أنا عملت حاجة مش ببل ريقي اللي نشف دا!! دا أنا خللت من القعدة.
= خدي الصينية وأطلعي قدامي، الناس برا متسمعيش حد بينا.
طلعت وأنا بحاول أركز إمي متكفيش على وشي بصينية الكوبايات.
قعدتني على مسافة مش بعيدة من خالد وشوية واتحججوا بالحلو ومشيوا.
_ الحِجة دي مش بتفكرك بحاجة؟
ابتسمت وبصيت في الأرض وأنا بلعب في إيدي: جو قديم؟!
= تؤتؤ إن الحلو كتير جداً لدرجة إنهم هيطولوا وهم بيجيبوه.
فلتت من بين شفايفي ضحكة، وضحك معايا وقال: أمي بتقول إنك بتعرفي تعملي حلويات وبتمدح في طعمها جداً.
_ بحبها.
= يبختها.
_ بتقول حاجة؟
= بقول كنت عايز أفتح مخبز حلويات وعايزك تشاركيني فيه ويبقى أساسه الحب، والمشاركة، والدفا، عشان كل ما أدخله أقدر أقول الدار أمان، وإن شاء الله نوسع المشروع ونجيب مخابز صغيرة كده وتبقى حلويات برضو.
_ بس ماما قالت إنك مهندس مش خباز.
= مهو أنا هنا مقصدش المخبز.
_ مش فاهمة!
= تتجوزيني؟
_ تقصد إيه بالمخبز؟
= بيتنا.
_ والمخابز الصغيرة؟
= عيالنا.
بصيت في الأرض ومقدرتش أمنع ابتسامتي، كريتيڤ أوي..لسه راحة أقول موافقة، لقيت ماما داخلة بزغروطة جابت أخر الشارع، ومدام نجاة وماما فضلوا يحضنوا ويهنوا بعض، بصيت أنا وخالد لبعض وقعدنا نضحك على منظرهم، البيت اتملى بهجة مش طبيعية، يعجز اللسان عن وصفها.. وفعلاً الدار كانت أمان.
❞ البارت الأخير
مضي الاسبوع سرعه كبيره واتي اليوم الموعود يوم زفاف نوح وعشق
عشق: ماما شكل حلو
اتين بفرحه: زي القمر ربنا يحفظك
برق بأبتسامه:مش يلا يا عروسه عريسك ناقص له شويه ويجي يخدك بنفسك
عشق بضحك: مجنون ويعملها
اخذه برق عشق واتجهوا ناحيه القاعه
في القاعه
نوح بحب: جميله زي ما عهتك دايما
عشق بحب: وانت مازلت بتخطف قلبي كعادتك
بدأت مراسم الزواج وتكرار كلا من نوح وعشق وراء المؤذون واخيرا تم اطلاق اخر كلمه
المؤذون: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في الخير
نوح وهو يقبل رأس عشق: بحبك بحبك ومحبتش غيرك يا شيطانتي الصغيره
عشق بحب: وانا كمان بحبك يا امير القلب
فتحت عشق عيناها بتعب وهي تنظر للغرفه التى بها
عشق بتعب: نوح انت فين
زهره ببكاء: عشق بنتى انتى فوقتي الدكتور فين الدكتور
اتي الطبيب بسرعه و وراءه سيف وفهد وعنود
الدكتور: حاسه بأيه دلوقتى
عشق: الحمدلله بخير
الدكتور: طب الحمدلله هنعمل شويه تحاليل نتأكد بس ان كله تمام عن اذنكم
عشق:هو ايه اللي حصل
فهد وهو يحتضنها : حمدلله علي السلامه يا قلبي
عشق: برق اقصد ايه اللي حصل وانا بعمل هنا ايه انا اخر حاجه انا فكراها انتي كنت في البيت نايمه
عنود:اتفقنا اننا هنروح مطروح بس كنا عاوزين نعملك مفاجأه حطيتلك منوم في العصير وطنط جهزتلك حاجتك وعلي وقت السفر فهد شالك للعربيه
سيف:بس اللي حصل بعدها مكنش متوقع عملنا حادثه واحنا في الطريق والعربيه اتقلبت بينا انتى دخلتى في غيبوبه بسبب الخبطات الجامده اللي اخدتيها
عشق في نفسها: يعني كل ده حلم أنا ليه مصدومه مانا كنت عارفه يمكن لاني حبيت نوح و نسيت الحقيقة
زهره: عشق
عشق:انا بقالي قد ايه في غيبوبه
زهرة: 6 شهور
تم عمل الفحوصات اللازمه لعشق ثم خرجت من المستشفي فاقده الروح كانت تجلس في غرفتها دائما واصبح هادئه قليله الكلام
فهد: حبيبتي ايه رايك تنزلي المكتبه تغيري جو
عشق: مش قادره يا فهد بجد
فهد: مفيش حاجه اسمها كده قومي البسي وانا هوصلك قبل ما اروح لصحابي يلا
عند المكتبه
فهد: لما خلص قوليلي و انا هاجي اخد ماشي
عشق :ماشي
دخلت عشق المكتبه واختارت كتاب وجلست شارده تتذكر ذكرياتها مع نوح كانت عيناها تتلقلق بالدموع
اتاها صوت من الذي جالس امامها دون ان تنتبه
نوح: هو انا مش قولتلك قبل كده متعيطيش يا عشق دموعك غاليه اوي بالنسبه ليا
عشق بدموع: نوح للدرجه بقيت بتوهم وجودك
نوح وهي يمسك يدها: انتي مش بتتوهمي يا عشق انا هنا فعلا
عشق بصدمه: ازاي انا مش فاهمه حاجه
نوح: هشش احنا في مكتبه تعالي نخرج برا
في الخارح
عشق: فهمني انت ازاي حقيقي
نوح: 6 شهور ، 6 شهور وانتي ملزمه احلامي 6 شهور وانا بحلم بيكي 6شهور جوا قصه عالمها مستحيل يبقي من العصر ده مكنتش فاهم انتي بتظهريلي ليه بس اللي اعرفه اني مش عاوزك تختفي كنت بدور عليكي في وشوش اللي اعرفهم واللي معرفهمش لحد ما من اسبوع مبقتيش تزوريني في احلامي
عشق: وقت ما صحيت من الغيبوبه انت عرفت مكاني ازاي
نوح : معرفش يمكن بسبب جملتك اللي كانت ليا في الحلم فاكره \" المكتبه اللي هتجمع بينا هتكون المكتبه القريبه منا\" انا لفيت علي كل المكتبات اللي قريبه من هنا علي امل انى القيكي وبدعي ربي في كل خطوه انى اشوفك تانى و اهوا سمع مني عشق انا عاوز رقم باباكي انا عاوزك تكوني مراتي ليا وبس موافقه
عشق بسعاده: موافقه
نوح بفرحه: بحبك يا شيطانتى الصغيره
عشق بسعاده: وانا كمان يا امير قلبي
وهنا تخلص حكايتنا علي جواز عشق نوح
الحب جميل بس مع الشخص الصح وزي ما قالت عشق مش بالالقاب ولا المكانه بل بالاخلاق
روايه المره دي البطله فيه قويه ودي هي رسالتي ليكي وهي انك مش ضعيفه ابدا انتي قويه بس تحت ستاره الضعف اللي نسجتيها بنفسك وصدقتيها
وبكده تكون خلصت روايتنا اشوفكم في روايه جديده
كل تمنياتي بالقوه و الصبر لمحاربه الحياه
لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝ ⏤شهد الوليد
❞ البارت الأخير
مضي الاسبوع سرعه كبيره واتي اليوم الموعود يوم زفاف نوح وعشق
عشق: ماما شكل حلو
اتين بفرحه: زي القمر ربنا يحفظك
برق بأبتسامه:مش يلا يا عروسه عريسك ناقص له شويه ويجي يخدك بنفسك
عشق بضحك: مجنون ويعملها
اخذه برق عشق واتجهوا ناحيه القاعه
في القاعه
نوح بحب: جميله زي ما عهتك دايما
عشق بحب: وانت مازلت بتخطف قلبي كعادتك
بدأت مراسم الزواج وتكرار كلا من نوح وعشق وراء المؤذون واخيرا تم اطلاق اخر كلمه
المؤذون: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في الخير
نوح وهو يقبل رأس عشق: بحبك بحبك ومحبتش غيرك يا شيطانتي الصغيره
عشق بحب: وانا كمان بحبك يا امير القلب
فتحت عشق عيناها بتعب وهي تنظر للغرفه التى بها
عشق بتعب: نوح انت فين
زهره ببكاء: عشق بنتى انتى فوقتي الدكتور فين الدكتور
اتي الطبيب بسرعه و وراءه سيف وفهد وعنود
الدكتور: حاسه بأيه دلوقتى
عشق: الحمدلله بخير
الدكتور: طب الحمدلله هنعمل شويه تحاليل نتأكد بس ان كله تمام عن اذنكم
عشق:هو ايه اللي حصل
فهد وهو يحتضنها : حمدلله علي السلامه يا قلبي
عشق: برق اقصد ايه اللي حصل وانا بعمل هنا ايه انا اخر حاجه انا فكراها انتي كنت في البيت نايمه
عنود:اتفقنا اننا هنروح مطروح بس كنا عاوزين نعملك مفاجأه حطيتلك منوم في العصير وطنط جهزتلك حاجتك وعلي وقت السفر فهد شالك للعربيه
سيف:بس اللي حصل بعدها مكنش متوقع عملنا حادثه واحنا في الطريق والعربيه اتقلبت بينا انتى دخلتى في غيبوبه بسبب الخبطات الجامده اللي اخدتيها
عشق في نفسها: يعني كل ده حلم أنا ليه مصدومه مانا كنت عارفه يمكن لاني حبيت نوح و نسيت الحقيقة
زهره: عشق
عشق:انا بقالي قد ايه في غيبوبه
زهرة: 6 شهور
تم عمل الفحوصات اللازمه لعشق ثم خرجت من المستشفي فاقده الروح كانت تجلس في غرفتها دائما واصبح هادئه قليله الكلام
فهد: حبيبتي ايه رايك تنزلي المكتبه تغيري جو
عشق: مش قادره يا فهد بجد
فهد: مفيش حاجه اسمها كده قومي البسي وانا هوصلك قبل ما اروح لصحابي يلا
عند المكتبه
فهد: لما خلص قوليلي و انا هاجي اخد ماشي
عشق :ماشي
دخلت عشق المكتبه واختارت كتاب وجلست شارده تتذكر ذكرياتها مع نوح كانت عيناها تتلقلق بالدموع
اتاها صوت من الذي جالس امامها دون ان تنتبه
نوح: هو انا مش قولتلك قبل كده متعيطيش يا عشق دموعك غاليه اوي بالنسبه ليا
عشق بدموع: نوح للدرجه بقيت بتوهم وجودك
نوح وهي يمسك يدها: انتي مش بتتوهمي يا عشق انا هنا فعلا
عشق بصدمه: ازاي انا مش فاهمه حاجه
نوح: هشش احنا في مكتبه تعالي نخرج برا
في الخارح
عشق: فهمني انت ازاي حقيقي
نوح: 6 شهور ، 6 شهور وانتي ملزمه احلامي 6 شهور وانا بحلم بيكي 6شهور جوا قصه عالمها مستحيل يبقي من العصر ده مكنتش فاهم انتي بتظهريلي ليه بس اللي اعرفه اني مش عاوزك تختفي كنت بدور عليكي في وشوش اللي اعرفهم واللي معرفهمش لحد ما من اسبوع مبقتيش تزوريني في احلامي
عشق: وقت ما صحيت من الغيبوبه انت عرفت مكاني ازاي
نوح : معرفش يمكن بسبب جملتك اللي كانت ليا في الحلم فاكره ˝ المكتبه اللي هتجمع بينا هتكون المكتبه القريبه منا˝ انا لفيت علي كل المكتبات اللي قريبه من هنا علي امل انى القيكي وبدعي ربي في كل خطوه انى اشوفك تانى و اهوا سمع مني عشق انا عاوز رقم باباكي انا عاوزك تكوني مراتي ليا وبس موافقه
عشق بسعاده: موافقه
نوح بفرحه: بحبك يا شيطانتى الصغيره
عشق بسعاده: وانا كمان يا امير قلبي
وهنا تخلص حكايتنا علي جواز عشق نوح
الحب جميل بس مع الشخص الصح وزي ما قالت عشق مش بالالقاب ولا المكانه بل بالاخلاق
روايه المره دي البطله فيه قويه ودي هي رسالتي ليكي وهي انك مش ضعيفه ابدا انتي قويه بس تحت ستاره الضعف اللي نسجتيها بنفسك وصدقتيها
وبكده تكون خلصت روايتنا اشوفكم في روايه جديده
كل تمنياتي بالقوه و الصبر لمحاربه الحياه
لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝