❞ لما تِصحيَ الصُبح تلاقي حنيه ،طيبه ،مثلاً الراجل يقول لمراته أنتِ شكلك حِلو خالص النهارده ، كإني أول مره أشوفك ،خلاني أشبع أما شوفتك مِحلوه كده
= أما الأب يكون سند لعياله ،ويحسسهم بإن حتيَ لو عملوا حاجه بَسيطه يحسسهم بإنهم عملوا إنجاز ده بيفرق وبيساعدهم أكتر يوصلوا لمناصب أكبر
= أما الأم تكون مصدر حنان لبنتها ،وتكون وياها خطوه بخطوه فده بيديها قُدره أنها تُنضج بُسرعه
= أما إتنين مُرتبطين جديد يحبوا بعض ويتصلوا ببعض علي طول ، مينفعش بعد الجواز حُبهم لبعض يقل بل بالعكس حبهم يزيد ، ويهتموا ببعض لأنهم بقوا روح واحده بل جسد واحد والمشاكل واحده والحياه واحده والمشاعر والأحاسيس بتزيد مع الوقت والتعايش وفي نفس الوقت بتبقي واحده
= لما تِصحوا علي صوت عيال الشارع بتلعب مع بعض وتتخانق أي بِنت تتمني وقتها تتجوز وتجيب طفل صُغير ،ده طبيعي وحياه زي أي حياه عادي
= أما الحُب بيكبر جوه قلوبنا دي مش تفاهات ده طيبه وحنيه
=أما بنتمنوا الخير لبعض دي طيبه وسعاده
= أما بنكبر حبه حبه مع الوقت بنعرف أن كُنا صُغيرين ومبنعرفش حاجه عن المسئوليه ،لكن بيجي علينا وقت بنحس بيها
= أما بنتخانق مع أخواتنا في البيت مش معناه كُره ،لا ده معناه إننا بنحب بعض زياده وبناقشه عشان أتأكد مِن حُبه ده إتجاهي ٠
ل هاله وجيه فكري
مبادره تمكين دعم المواهب. ❝ ⏤مبادرة تمكين لدعم المواهب
❞ لما تِصحيَ الصُبح تلاقي حنيه ،طيبه ،مثلاً الراجل يقول لمراته أنتِ شكلك حِلو خالص النهارده ، كإني أول مره أشوفك ،خلاني أشبع أما شوفتك مِحلوه كده
= أما الأب يكون سند لعياله ،ويحسسهم بإن حتيَ لو عملوا حاجه بَسيطه يحسسهم بإنهم عملوا إنجاز ده بيفرق وبيساعدهم أكتر يوصلوا لمناصب أكبر
= أما الأم تكون مصدر حنان لبنتها ،وتكون وياها خطوه بخطوه فده بيديها قُدره أنها تُنضج بُسرعه
= أما إتنين مُرتبطين جديد يحبوا بعض ويتصلوا ببعض علي طول ، مينفعش بعد الجواز حُبهم لبعض يقل بل بالعكس حبهم يزيد ، ويهتموا ببعض لأنهم بقوا روح واحده بل جسد واحد والمشاكل واحده والحياه واحده والمشاعر والأحاسيس بتزيد مع الوقت والتعايش وفي نفس الوقت بتبقي واحده
= لما تِصحوا علي صوت عيال الشارع بتلعب مع بعض وتتخانق أي بِنت تتمني وقتها تتجوز وتجيب طفل صُغير ،ده طبيعي وحياه زي أي حياه عادي
= أما الحُب بيكبر جوه قلوبنا دي مش تفاهات ده طيبه وحنيه
=أما بنتمنوا الخير لبعض دي طيبه وسعاده
= أما بنكبر حبه حبه مع الوقت بنعرف أن كُنا صُغيرين ومبنعرفش حاجه عن المسئوليه ،لكن بيجي علينا وقت بنحس بيها
= أما بنتخانق مع أخواتنا في البيت مش معناه كُره ،لا ده معناه إننا بنحب بعض زياده وبناقشه عشان أتأكد مِن حُبه ده إتجاهي ٠
❞ في هذه الحياة ستواجه الكثير من المعارك اليومية؛ ولكن معركتك الأهم ستكون تلك التي تخوضها مع ذاتك؛ لتبقي في قلبك سليمًا وسط كل الدمار الذي يحدث من حولك.. ❝ ⏤أحمد آل حمدان
❞ في هذه الحياة ستواجه الكثير من المعارك اليومية؛ ولكن معركتك الأهم ستكون تلك التي تخوضها مع ذاتك؛ لتبقي في قلبك سليمًا وسط كل الدمار الذي يحدث من حولك. ❝
❞ الجزء الثالث والثلاثون
(عفتي والديوث)
نظر إلي المكتب فوجد سودي تجلس وبجوارها امجد وعلي الجانب الاخر ماذؤن
فلم يفهم الأمر في البدايه وكان الصمت سيد الموقف لكن بعد قليل من الوقت
امجد:متقولش انكم عاملين مفاجئه ليا
ضحك رسلان وقال اكيد طبعا مش هنجيب المأذون علشان يعلمك قريت الفاتحه
سيف:بس اسمع اعتبر أنها خطبيتك لحد ما نحدد الوقت المناسب
امجد:هو في حاجه انا مش عارفها
محمود:لا يا ابني كل الحكايه إننا عاوزين نطمن علي بنتنا مع راجل بجد علشان لو حصل حاجه
امجد:ايوه حاجه ايه يعني
خرج امجد من المكتب
امجد :شكلك مش عاوز نكتب الكتاب خلاص انا مستعد اكتبه انا ده حلم حياتي عادي سودي تبدل
لا لا انا اسف والنبي خلاص كان هذا رد امجد الذي قاله سريعا خوفا من أن يرجعون في كلامهم فعلا ولكن ظل داخله شي غامض من كلام امجد وقال بينه وبين نفسه مع الوقت اكيد هعرف في ايه المهم تكون مراتي
فدخلوا الي المكتب ليتمموا الإجراءات
~~~~~~~~~~~
كانت نرمين تجلس مع رونال عندما علا صوت هاتفها برقم غريب فردت وكانت الصدمه
نرمين:الو مين
سليم:انا بابا
نرمين:جبت رقمي من فين
سليم:عيب تقولي لبابا كده
نرمين:وانت بتقول بابا دي كتير ليه
سليم:اه مش دي الحقيقه مش انتي اتاكدتي بنفسك
نرمين:اه بس ليسه معرفش عنك حاجه
سليم:اهم حاجه عرفتها بعد كده كل حاجه سهله
نرمين:خلاص ان شاء الله
سليم:ان شاء الله ايه هتجي تقعدي في فيلتك
نرمين:ما احنا قولنا بلاش كلمه فيلتك دي انا ماعنديش حاجه
سليم:يا حبيبتي انا بعد ما اموت كل حاجه هتبقا باسمك
نرمين:بعد الشر عليك بس حتي لو حصلت بعد عمر طويل لازم كل حاجه تتقسم بشرع الله
فرح سليم جدا أنها ابتدءت تخاف عليه فرد
سليم: حبيبتي انا مليش حد في الدنيا غيرك يعني فعلا كل حاجه هتبقا باسمك
نرمين:طيب خلاص مش وقته الكلام ده
سليم:ماشي انا هعدي عليكي بكره الصبح علشنا اخدك ماتجيبش معاكي اي حاجه الا اوراقك الشخصيه
نرمين:لا بكره خالتي جايه من السفر
سليم:خالتك مين مامتك ماكنش عندها اخوات
نرمين:خالتي فتحيه مامت صاحبتي اللي انا قاعده عندهم
سليم :طيب خلاص اقعدي معاها بكره واجيلك بعده
نرمين:لا انا هبقا اتصل بيك
سليم:ما اني اشك بس هسيبك علي راحتك ما تتاخريش عليا يا بنتي
نرمين: حاضر سلام عليكم
سليم:وعليكم السلام
أقفلت نرمين الهاتف ووجدت رونال تنظر لها بدهشه
نرمين:ايه مالك
رونال:فيلا ايه اللي بيكلم عنها
نرمين:هو بيقول أنه كاتب فيلا باسمي وانا مش مصدقه وخايفه منه الصراحه
رونال:حبيبتي انتي الدنيا جت عليكي كتير وظلمتك اكتر من اي حد وربنا بعتلك فرصه تعيشي عيشي حياتك وعوضي كل اللي فاتك في ظلم وقهر واتبسطي علي قد ما تقدري بس ابقي حوشلي شوي هواء نظيف بقا وضحكت
نرمين:الله يخربيت فصلانك ده انا كنت هعيط تخليني اضحك كده
رونال:ما انا عارفه علشان كده قولت اضحكك يا هبله
نرمين احتضانتها وقالت ربنا يخليكي ليا يا رب بس هو انتي فاكره اني هسيبك انتي وخالتي لا طبعا
رونال:حبيبتي احنا مستحيل نقبل بكده
نرمين:يبقا كده مش معتبرني اختك
رونال:ابدا والله بس انتي عارفه ماما انتي ابقي تعالي زورينا بس اوعي تنسينا مع الناس الأغنياء اللي هتبقي معاهم
نرمين:انتي تعرفي عني كده
رونال:ابدا بس الفلوس بتغير يا بت
ضحكوا سويا ودخلوا يناموا حتي يستطيعون الترحيب بفتحيه بحفوه
~~~~~~~~~~
كانت مريم نائمه علي كتف ترزان والذي كان في قمه فرحته
ولم ينم خوفا عليها من اي شي فعندما صحوت وجدته ينظر في عيونها بحب واضح
مريم:مالك بيبصلي كده ليه
ترزان:اصلي بحبك عندك مانع يا ساحره قلبي
مريم ابتسمت خجلا وردت بس بقا بكسف يا مصطفي
ترزان:الله تصدقي اسمي طالع منك حلو اووووي
مريم:طيب اسكت وقولي ما نمتش ليه
ترزان:طيب اسكت ازاي واقولك ازاي وضحك
مريم:يارب عليك انت كنت مخبي اللمضه دي فين
ترزان:كنت مخبيها لحد ما احبك يا بت انتي
مريم:طيب بجد قولي ما نمتش ليه
ترزان:ليه انتي عاوزه يحصلك حاجه ولا ايه
مريم:يعني انت ما نمتش علشان تحميني
ترزان:انتي شايفه ايه
مريم احتضنته وكانت هذه المره الثالثه له واحس أنه ليسه موجود في هذا العالم وشدد عليها الحضن ولكن ابتعدت سريعا
ترزان:مالك يا حبيبتي
مريم:انت ناسي أنهم هنا مش عارفين حاجه ومفكرين اني بحب أشهب
ترزان:نسيت الصراحه اصل حضنك حلو اوووي
مريم اخفضت راسها خجلا وردت اعمل فيك ايه مش كفايه بتحبني وانت متعرفش قصتي
ترزان:انا عرفت اللي يكفيني وبس
مريم:يا سلام
ترزان:اه البنت اللي تقدر تحمي نفسها في وسط الكلاب
وكمان تضحك علي الكل وتفضل ذي ما هي تبقا بميه راجل
مريم:هيجي يوم وتقولي انتي كنتي
وضع يديه علي فمها ورد يا بت انتي مش بتفهمي
مريم اخذت يديه ووضعت يديها عليها وقالت :بفهم بس برضو نظره الناس هتخليك تندم
ترزان:يابنتي افهمي انت ما حدش لمسك هيقولوا ايه
مريم:ربنا يخليك ليا يارب وتفضل واثقه فيا كده علطول
ترزان رفع يديها وقبلها وقال راعي انك مش حلالي واي فعلا هعمله هيعاقب عليه القانون ضحكوا سويا
ترزان :بقولك ايه صح تحبي تأكلي ايه
مريم:اي حاجه طالما انت اللي جايبها
ترزان:يالهوووي عليكي يخربيت الحب علي سنينه
مريم:مالك بس
ترزان:اصلك واقعه فيا واقعه
ضحكت وقالت:ماشي يا سيدي يلا شوف هتاكلنا ايه
ترزان:يعني اجيب علي ذؤقي افرضي ما عاجبكيش
مريم:ما انت اهو عاجبني ذؤقك ازاي ما يعجبنيش
ترزان:طيب اسكتي انا ماسك نفسي بالعافيه عنك
ضحكت وهو ذهب ولكن كان ذاهب لكي يعمل تليفون مهم
~~~~~~~~~~
في صباح اليوم التالي كانت رونال تتحضر حتي تذهب لعملها وتستاذن وترجع حتي تحضر اكل لوالدتها وتستطيع أن تقعد معاها فهي مشتاقه جدااااا لقعدتها الحلوه
فتحضرت وصلت فرضها ونزلت سريعا
وعندما دخلت الشركه تفاجئت بما رأته من اول خطوه في الشركه ورد جميله بالوان مختلفه تخطف الانظار
وجميع الموظفين يقفون ينظرون إليها وخرج من نصفهم سيف وهي لا تفهم ماذا يحدث
سيف خطأ تجاهها خطوات ثابته تاخذ العقل من جمالها وعندما اقترب منها كانت ستتكلم ولكن أشار إليها بالصمت
وركع علي ركبتيه وأخرج علبه قطيفه فيها خاتم وبيه فص ياقوت احمر جميل جدا
سيف:رونال انا من اول نظره شوفتك فيها وحبيتك من اول ابتسامه ليكي عشقتك وانا دلوقتي بطلب ايدك لتاني مره قدام الشركه كلها علشان يكونوا شاهدين علي حبي
انا سيف السيوفي بتمنا انك تقبلي تتجوزيني وتكوني ام عيالي
رونال كانت واقفه مصدومه ولا تعرف ماذا تقول في كل هذا وبعد فتره من الصمت
سيف:ايه يا حبيبتي هتسبني قاعد كده كتير رجلي وجعتني وضحك
وكان الكل يقول يلا اقبلي اقبلي
فمدت رونال يديها فالبسها الخاتم وصفقوا الجميع
وكان من بينهم من يدعوا لهم بتمام الزواج وكان هناك أيضا الحاسد والحاقد
وذا القلب المفطور ممدوح ولكن بين عدم الاهتمام
سيف أخذ رونال الي مكتبه وعندما دخلوا جلسوا وقالت رونال سريعا دون مقدمات
رونال:انت عملت كده ليه
سيف:بحبك وعاوز الكل يعرف
رونال:انت مصدق كلامك ده
سيف:انا عن نفسي اه واقترب منها وقبلها في خدها فجأه
فشهقت ورجعت للخلف وكاد تقع بالكرسي ولكن يد سيف كانت اسرع والتقتها وشدها عليه فارتمت بين أحضانه فحولت الابتعاد ولكن قبضه سيف كانت اقوي من جميع محاولاتها المستميته
سيف:انتي مفكرك نفسك هتعرف تخرجي من حضني الا بأذني
رونال:ابعد يا سيف عيب كده
سيف:لا مش هبعد وافتكري انك كل ما تشككي في حبي هعمل كده
رونال:لا لا خلاص بس سابني
سيف:لا مش هسيبك
وفي هذه اللحظه دخل ممدوح فابتعدت رونال بسرعه
وكانت نظراته كلها حسره وغضب في نفس الوقت
سيف:ايه يا استاذ ممدوح مش في باب تخبط عليه
ممدوح:حضرتك انا خبطت كتير اووي وكنت فاكر حضرتك فيك حاجه وخصوصا أن رونال مش بره
انسه رونال مش رونال كان هذا رد سيف الحاسم
ممدوح:حاضر يا استاذ سيف
سيف:خير كنت عاوز ايه
ممدوح:انا كنت جاي ابارك لحضرتك ولرو تراجع وصحح انسه رونال
سيف:سبق وباركت في حاجه تاني
ممدوح:لا وانا اسف لو قاطعت عليكم
سيف بنبره غضب قاطعت ايه يا ممدوح
ممدوح:لا مفيش عن اذن حضرتك خرج سريعا وهو ينظر لرونال
رونال:عجبك كده
ضحك سيف عاليا وقال انتي اللي جبتيه لنفسك
رونال:الله يخربيت كده انت هتجنيني
سيف:ياخواتي عليكي كده بقيت تعرفي تتكلمي قدامي اهو الله يرحم حضرتك ويا استاذ
ضحكت رونال وقالت :طيب خد التقيله بقا انا همشي دلوقتي علشان
علشان حماتي جايه انهارده كان هذا رد سيف سريعا
رونال:اه ممكن
سيف:انتي ما تقولش ممكن انتي تامري وبعدين انا كده كده علمتلك المفاجئه دي وليسه في مفاجئه تانيه
رونال:مفاجئه ايه
سيف:ما تبقاش مفاجئه
رونال:طيب خلاص ممكن امشي
سيف:بشرط
رونال:ايه
سيف:تعالي معايا وانا اقولك
رونال:فين
سيف:امشي وانتي ساكته
رونال لوت فمها كالاطفال وقالت حاضر
سيف:احبك اكتر لما تسمعي كلامي
ونزلوا سويا وسط أنظار الجميع
~~~~~~~~~
كان ترزان يتكلم مع محمود ويحكي له كل ما حدث
ومحمود أكد عليه عدم ترك مريم وحدها
ترزان :أنا مش هسيب مليكه قلبي ثانيه
محمود :ماشي يا سيدي الله يسهلك بس انت متاكد من احساسك
ترزان:اه اووي بس بتسال ليه
محمود:مفيش هي بصراحه بنت حلال وتستاهلك
ترزان:ربنا يخليك ليا يا احلي اب وعم وصاحب شغل في الدنيا
محمود:ويسعدك يا رب انت وهي والفرح عليا بس تخلص من المصيبه دي الاول
ترزان:ان شاء الله ما تخافش انا مضبط كل حاجه
محمود:تمام خدوا بالكم من نفسكم يلا سلام
ترزان:إن شاء الله سلام
اقفل ترزان الهاتف ووجد أمامه مدحت
مدحت:ايه مالك في حاجه
ترزان :اه في وابتدءا يحكي له ما حدث
مدحت:تمام خليها علي كده وليك عليا انا اللي ازفه للسجن
ترزان :ياريت والله انا ما اترددش لحظه اني احكيلك علشان كده
فلاش باك
بعد ما عاين مدحت العربيه وعرف ترزان وأبوه
ترزان:انا عاوز اقولك علي حاجه بس اوعديني تسمعني بحس الراجل العادي مش الشرطي
مدحت:اوعدك شكل الموضوع كبير
ترزان حكا له كل ما حدث وان مريم هي من ضربت أشهب وهو من كسر السياره
مدحت:انا لو هحسبها ذي ما انت قولت لو حسبتها من وجهه نظر راجل عادي فده دفاع عن النفس
أما لو حسبتها من وجهه نظر الضابط يبقا هخدك انت وهي معايا
ترزان:والله انا علشان حسيت انك انسان بمعني الكلمه ومستحيل الولد اللي لما كان حد بيجي عليا وانا صغير يروح يضربه وما يقبلش بالظلم يكون اتغير
مدحت:كلتني انت كده وضحك
فضحك ترزان وقال قولي بقا اعمل ايه
مدحت :اولا ما تقولش لمريم اني عرفت حاجه
ثانيا عاوزين نمشي بالقانون علشنا هي تخلص منه وما يبقاش عليها حاجه وهو اللي يتسجن
ترزان:تمام تسلم يا حضره الضابط
مدحت:ماشي يا صاحبي
عوده
مدحت :كده تقولها تخليها تمثل عليه لحد ما نشوف هو بيخطط لايه ونشوف مين اللي بيساعده من جوه المستشفي
ترزان :تمام وانت معايا في اي حاجه هقولك
مدحت:تمام
ذهب مدحت وترزان عاد الي مريم بعد أن جلب لها سندوتشات شاورما والذي عرف بالصدفه أنها تحبها مثله
اول ما رأته مريم واقفت وهي تبكي وارتمت بين أحضانه
قلق ترزان وقال مالك في ايه
مريم:هقولك بس تعال نبعد شوي احسن حد يسمعنا فخرجوا بره المستشفي
~~~~~~~~~~
جاءت شاهيناز الي محمود واول ما رآها ذهل من بجاحتها
محمود:انتي اللي جابك هنا
شاهيناز:انا اسفه يا عمي انا ما اعرفش انا فكرت في كده ازاي الحقد كان مالي عيني ومش عارفه انا بعمل ايه
محمود:علي اساس كده هسامحك
شاهيناز:اجلدني موتني بس ما تزعلش مني
محمود:وانت عرفتي انك غلطانه لوحدك
شاهيناز:معلش يا عمي ربنا هديني دلوقتي وهعمل كل اللي انت عاوزه
محمود:وايه المطلوب منى
شاهيناز:تسامحني
محمود:وبعد ما اسامحك
شاهيناز:مفيش اللي ربنا عاوزه هيكون
محمود: وربنا عاوزك تكوني سبب أن ابني ممكن يموت واسامحك ولا ربنا عاوزه انك تكوني عايشه مع عشيقك وعاوزه ابني يكون .......
ولا ولا ولا
شاهيناز وقد تملك الغضب منها ولكن إذا أظهرته أفسدت خطتها كامله فتملكت نفسها
شاهيناز:يا عمي المسامح كريم وبعدين انا عاوزه اقولك علي حاجه مهمه
يتبع. ❝ ⏤داليا ماجد خاطر (ملكه زماني)
❞ الجزء الثالث والثلاثون
(عفتي والديوث)
نظر إلي المكتب فوجد سودي تجلس وبجوارها امجد وعلي الجانب الاخر ماذؤن
فلم يفهم الأمر في البدايه وكان الصمت سيد الموقف لكن بعد قليل من الوقت
امجد:متقولش انكم عاملين مفاجئه ليا
ضحك رسلان وقال اكيد طبعا مش هنجيب المأذون علشان يعلمك قريت الفاتحه
سيف:بس اسمع اعتبر أنها خطبيتك لحد ما نحدد الوقت المناسب
امجد:هو في حاجه انا مش عارفها
محمود:لا يا ابني كل الحكايه إننا عاوزين نطمن علي بنتنا مع راجل بجد علشان لو حصل حاجه
امجد:ايوه حاجه ايه يعني
خرج امجد من المكتب
امجد :شكلك مش عاوز نكتب الكتاب خلاص انا مستعد اكتبه انا ده حلم حياتي عادي سودي تبدل
لا لا انا اسف والنبي خلاص كان هذا رد امجد الذي قاله سريعا خوفا من أن يرجعون في كلامهم فعلا ولكن ظل داخله شي غامض من كلام امجد وقال بينه وبين نفسه مع الوقت اكيد هعرف في ايه المهم تكون مراتي
فدخلوا الي المكتب ليتمموا الإجراءات
~~~~~~~~~~~
كانت نرمين تجلس مع رونال عندما علا صوت هاتفها برقم غريب فردت وكانت الصدمه
نرمين:الو مين
سليم:انا بابا
نرمين:جبت رقمي من فين
سليم:عيب تقولي لبابا كده
نرمين:وانت بتقول بابا دي كتير ليه
سليم:اه مش دي الحقيقه مش انتي اتاكدتي بنفسك
نرمين:اه بس ليسه معرفش عنك حاجه
سليم:اهم حاجه عرفتها بعد كده كل حاجه سهله
نرمين:خلاص ان شاء الله
سليم:ان شاء الله ايه هتجي تقعدي في فيلتك
نرمين:ما احنا قولنا بلاش كلمه فيلتك دي انا ماعنديش حاجه
سليم:يا حبيبتي انا بعد ما اموت كل حاجه هتبقا باسمك
نرمين:بعد الشر عليك بس حتي لو حصلت بعد عمر طويل لازم كل حاجه تتقسم بشرع الله
فرح سليم جدا أنها ابتدءت تخاف عليه فرد
سليم: حبيبتي انا مليش حد في الدنيا غيرك يعني فعلا كل حاجه هتبقا باسمك
نرمين:طيب خلاص مش وقته الكلام ده
سليم:ماشي انا هعدي عليكي بكره الصبح علشنا اخدك ماتجيبش معاكي اي حاجه الا اوراقك الشخصيه
نرمين:لا بكره خالتي جايه من السفر
سليم:خالتك مين مامتك ماكنش عندها اخوات
نرمين:خالتي فتحيه مامت صاحبتي اللي انا قاعده عندهم
سليم :طيب خلاص اقعدي معاها بكره واجيلك بعده
نرمين:لا انا هبقا اتصل بيك
سليم:ما اني اشك بس هسيبك علي راحتك ما تتاخريش عليا يا بنتي
نرمين: حاضر سلام عليكم
سليم:وعليكم السلام
أقفلت نرمين الهاتف ووجدت رونال تنظر لها بدهشه
نرمين:ايه مالك
رونال:فيلا ايه اللي بيكلم عنها
نرمين:هو بيقول أنه كاتب فيلا باسمي وانا مش مصدقه وخايفه منه الصراحه
رونال:حبيبتي انتي الدنيا جت عليكي كتير وظلمتك اكتر من اي حد وربنا بعتلك فرصه تعيشي عيشي حياتك وعوضي كل اللي فاتك في ظلم وقهر واتبسطي علي قد ما تقدري بس ابقي حوشلي شوي هواء نظيف بقا وضحكت
نرمين:الله يخربيت فصلانك ده انا كنت هعيط تخليني اضحك كده
رونال:ما انا عارفه علشان كده قولت اضحكك يا هبله
نرمين احتضانتها وقالت ربنا يخليكي ليا يا رب بس هو انتي فاكره اني هسيبك انتي وخالتي لا طبعا
رونال:حبيبتي احنا مستحيل نقبل بكده
نرمين:يبقا كده مش معتبرني اختك
رونال:ابدا والله بس انتي عارفه ماما انتي ابقي تعالي زورينا بس اوعي تنسينا مع الناس الأغنياء اللي هتبقي معاهم
نرمين:انتي تعرفي عني كده
رونال:ابدا بس الفلوس بتغير يا بت
ضحكوا سويا ودخلوا يناموا حتي يستطيعون الترحيب بفتحيه بحفوه
~~~~~~~~~~ كانت مريم نائمه علي كتف ترزان والذي كان في قمه فرحته
ولم ينم خوفا عليها من اي شي فعندما صحوت وجدته ينظر في عيونها بحب واضح
مريم:مالك بيبصلي كده ليه
ترزان:اصلي بحبك عندك مانع يا ساحره قلبي
مريم ابتسمت خجلا وردت بس بقا بكسف يا مصطفي
ترزان:الله تصدقي اسمي طالع منك حلو اووووي
مريم:طيب اسكت وقولي ما نمتش ليه
ترزان:طيب اسكت ازاي واقولك ازاي وضحك
مريم:يارب عليك انت كنت مخبي اللمضه دي فين
ترزان:كنت مخبيها لحد ما احبك يا بت انتي
مريم:طيب بجد قولي ما نمتش ليه
ترزان:ليه انتي عاوزه يحصلك حاجه ولا ايه
مريم:يعني انت ما نمتش علشان تحميني
ترزان:انتي شايفه ايه
مريم احتضنته وكانت هذه المره الثالثه له واحس أنه ليسه موجود في هذا العالم وشدد عليها الحضن ولكن ابتعدت سريعا
ترزان:مالك يا حبيبتي
مريم:انت ناسي أنهم هنا مش عارفين حاجه ومفكرين اني بحب أشهب
ترزان:نسيت الصراحه اصل حضنك حلو اوووي
مريم اخفضت راسها خجلا وردت اعمل فيك ايه مش كفايه بتحبني وانت متعرفش قصتي
ترزان:انا عرفت اللي يكفيني وبس
مريم:يا سلام
ترزان:اه البنت اللي تقدر تحمي نفسها في وسط الكلاب
وكمان تضحك علي الكل وتفضل ذي ما هي تبقا بميه راجل
مريم:هيجي يوم وتقولي انتي كنتي
وضع يديه علي فمها ورد يا بت انتي مش بتفهمي
مريم اخذت يديه ووضعت يديها عليها وقالت :بفهم بس برضو نظره الناس هتخليك تندم
ترزان:يابنتي افهمي انت ما حدش لمسك هيقولوا ايه
مريم:ربنا يخليك ليا يارب وتفضل واثقه فيا كده علطول
ترزان رفع يديها وقبلها وقال راعي انك مش حلالي واي فعلا هعمله هيعاقب عليه القانون ضحكوا سويا
ترزان :بقولك ايه صح تحبي تأكلي ايه
مريم:اي حاجه طالما انت اللي جايبها
ترزان:يالهوووي عليكي يخربيت الحب علي سنينه
مريم:مالك بس
ترزان:اصلك واقعه فيا واقعه
ضحكت وقالت:ماشي يا سيدي يلا شوف هتاكلنا ايه
ترزان:يعني اجيب علي ذؤقي افرضي ما عاجبكيش
مريم:ما انت اهو عاجبني ذؤقك ازاي ما يعجبنيش
ترزان:طيب اسكتي انا ماسك نفسي بالعافيه عنك
ضحكت وهو ذهب ولكن كان ذاهب لكي يعمل تليفون مهم
~~~~~~~~~~ في صباح اليوم التالي كانت رونال تتحضر حتي تذهب لعملها وتستاذن وترجع حتي تحضر اكل لوالدتها وتستطيع أن تقعد معاها فهي مشتاقه جدااااا لقعدتها الحلوه
فتحضرت وصلت فرضها ونزلت سريعا
وعندما دخلت الشركه تفاجئت بما رأته من اول خطوه في الشركه ورد جميله بالوان مختلفه تخطف الانظار
وجميع الموظفين يقفون ينظرون إليها وخرج من نصفهم سيف وهي لا تفهم ماذا يحدث
سيف خطأ تجاهها خطوات ثابته تاخذ العقل من جمالها وعندما اقترب منها كانت ستتكلم ولكن أشار إليها بالصمت
وركع علي ركبتيه وأخرج علبه قطيفه فيها خاتم وبيه فص ياقوت احمر جميل جدا
سيف:رونال انا من اول نظره شوفتك فيها وحبيتك من اول ابتسامه ليكي عشقتك وانا دلوقتي بطلب ايدك لتاني مره قدام الشركه كلها علشان يكونوا شاهدين علي حبي
انا سيف السيوفي بتمنا انك تقبلي تتجوزيني وتكوني ام عيالي
رونال كانت واقفه مصدومه ولا تعرف ماذا تقول في كل هذا وبعد فتره من الصمت
سيف:ايه يا حبيبتي هتسبني قاعد كده كتير رجلي وجعتني وضحك
وكان الكل يقول يلا اقبلي اقبلي
فمدت رونال يديها فالبسها الخاتم وصفقوا الجميع
وكان من بينهم من يدعوا لهم بتمام الزواج وكان هناك أيضا الحاسد والحاقد
وذا القلب المفطور ممدوح ولكن بين عدم الاهتمام
سيف أخذ رونال الي مكتبه وعندما دخلوا جلسوا وقالت رونال سريعا دون مقدمات
رونال:انت عملت كده ليه
سيف:بحبك وعاوز الكل يعرف
رونال:انت مصدق كلامك ده
سيف:انا عن نفسي اه واقترب منها وقبلها في خدها فجأه
فشهقت ورجعت للخلف وكاد تقع بالكرسي ولكن يد سيف كانت اسرع والتقتها وشدها عليه فارتمت بين أحضانه فحولت الابتعاد ولكن قبضه سيف كانت اقوي من جميع محاولاتها المستميته
سيف:انتي مفكرك نفسك هتعرف تخرجي من حضني الا بأذني
رونال:ابعد يا سيف عيب كده
سيف:لا مش هبعد وافتكري انك كل ما تشككي في حبي هعمل كده
رونال:لا لا خلاص بس سابني
سيف:لا مش هسيبك
وفي هذه اللحظه دخل ممدوح فابتعدت رونال بسرعه
وكانت نظراته كلها حسره وغضب في نفس الوقت
سيف:ايه يا استاذ ممدوح مش في باب تخبط عليه
ممدوح:حضرتك انا خبطت كتير اووي وكنت فاكر حضرتك فيك حاجه وخصوصا أن رونال مش بره
انسه رونال مش رونال كان هذا رد سيف الحاسم
ممدوح:حاضر يا استاذ سيف
سيف:خير كنت عاوز ايه
ممدوح:انا كنت جاي ابارك لحضرتك ولرو تراجع وصحح انسه رونال
سيف:سبق وباركت في حاجه تاني
ممدوح:لا وانا اسف لو قاطعت عليكم
سيف بنبره غضب قاطعت ايه يا ممدوح
ممدوح:لا مفيش عن اذن حضرتك خرج سريعا وهو ينظر لرونال
رونال:عجبك كده
ضحك سيف عاليا وقال انتي اللي جبتيه لنفسك
رونال:الله يخربيت كده انت هتجنيني
سيف:ياخواتي عليكي كده بقيت تعرفي تتكلمي قدامي اهو الله يرحم حضرتك ويا استاذ
ضحكت رونال وقالت :طيب خد التقيله بقا انا همشي دلوقتي علشان
علشان حماتي جايه انهارده كان هذا رد سيف سريعا
رونال:اه ممكن
سيف:انتي ما تقولش ممكن انتي تامري وبعدين انا كده كده علمتلك المفاجئه دي وليسه في مفاجئه تانيه
رونال:مفاجئه ايه
سيف:ما تبقاش مفاجئه
رونال:طيب خلاص ممكن امشي
سيف:بشرط
رونال:ايه
سيف:تعالي معايا وانا اقولك
رونال:فين
سيف:امشي وانتي ساكته
رونال لوت فمها كالاطفال وقالت حاضر
سيف:احبك اكتر لما تسمعي كلامي
ونزلوا سويا وسط أنظار الجميع
~~~~~~~~~
كان ترزان يتكلم مع محمود ويحكي له كل ما حدث
ومحمود أكد عليه عدم ترك مريم وحدها
ترزان :أنا مش هسيب مليكه قلبي ثانيه
محمود :ماشي يا سيدي الله يسهلك بس انت متاكد من احساسك
ترزان:اه اووي بس بتسال ليه
محمود:مفيش هي بصراحه بنت حلال وتستاهلك
ترزان:ربنا يخليك ليا يا احلي اب وعم وصاحب شغل في الدنيا
محمود:ويسعدك يا رب انت وهي والفرح عليا بس تخلص من المصيبه دي الاول
ترزان:ان شاء الله ما تخافش انا مضبط كل حاجه
محمود:تمام خدوا بالكم من نفسكم يلا سلام
ترزان:إن شاء الله سلام
اقفل ترزان الهاتف ووجد أمامه مدحت
مدحت:ايه مالك في حاجه
ترزان :اه في وابتدءا يحكي له ما حدث
مدحت:تمام خليها علي كده وليك عليا انا اللي ازفه للسجن
ترزان :ياريت والله انا ما اترددش لحظه اني احكيلك علشان كده
فلاش باك
بعد ما عاين مدحت العربيه وعرف ترزان وأبوه
ترزان:انا عاوز اقولك علي حاجه بس اوعديني تسمعني بحس الراجل العادي مش الشرطي
مدحت:اوعدك شكل الموضوع كبير
ترزان حكا له كل ما حدث وان مريم هي من ضربت أشهب وهو من كسر السياره
مدحت:انا لو هحسبها ذي ما انت قولت لو حسبتها من وجهه نظر راجل عادي فده دفاع عن النفس
أما لو حسبتها من وجهه نظر الضابط يبقا هخدك انت وهي معايا
ترزان:والله انا علشان حسيت انك انسان بمعني الكلمه ومستحيل الولد اللي لما كان حد بيجي عليا وانا صغير يروح يضربه وما يقبلش بالظلم يكون اتغير
مدحت:كلتني انت كده وضحك
فضحك ترزان وقال قولي بقا اعمل ايه
مدحت :اولا ما تقولش لمريم اني عرفت حاجه
ثانيا عاوزين نمشي بالقانون علشنا هي تخلص منه وما يبقاش عليها حاجه وهو اللي يتسجن
ترزان:تمام تسلم يا حضره الضابط
مدحت:ماشي يا صاحبي
عوده
مدحت :كده تقولها تخليها تمثل عليه لحد ما نشوف هو بيخطط لايه ونشوف مين اللي بيساعده من جوه المستشفي
ترزان :تمام وانت معايا في اي حاجه هقولك
مدحت:تمام
ذهب مدحت وترزان عاد الي مريم بعد أن جلب لها سندوتشات شاورما والذي عرف بالصدفه أنها تحبها مثله
اول ما رأته مريم واقفت وهي تبكي وارتمت بين أحضانه
قلق ترزان وقال مالك في ايه
مريم:هقولك بس تعال نبعد شوي احسن حد يسمعنا فخرجوا بره المستشفي
~~~~~~~~~~ جاءت شاهيناز الي محمود واول ما رآها ذهل من بجاحتها
محمود:انتي اللي جابك هنا
شاهيناز:انا اسفه يا عمي انا ما اعرفش انا فكرت في كده ازاي الحقد كان مالي عيني ومش عارفه انا بعمل ايه
محمود:علي اساس كده هسامحك
شاهيناز:اجلدني موتني بس ما تزعلش مني
محمود:وانت عرفتي انك غلطانه لوحدك
شاهيناز:معلش يا عمي ربنا هديني دلوقتي وهعمل كل اللي انت عاوزه
محمود:وايه المطلوب منى
شاهيناز:تسامحني
محمود:وبعد ما اسامحك
شاهيناز:مفيش اللي ربنا عاوزه هيكون
محمود: وربنا عاوزك تكوني سبب أن ابني ممكن يموت واسامحك ولا ربنا عاوزه انك تكوني عايشه مع عشيقك وعاوزه ابني يكون ....
ولا ولا ولا
شاهيناز وقد تملك الغضب منها ولكن إذا أظهرته أفسدت خطتها كامله فتملكت نفسها
شاهيناز:يا عمي المسامح كريم وبعدين انا عاوزه اقولك علي حاجه مهمه
يتبع. ❝
❞ \"صدى الذكريات في أروقة الفراق\"
في زوايا الذاكرة، تختبئ لحظات الفراق كخناجر صامتة، تبقي الروح تنزف دون أن تبوح كلما حاولت الهروب من طيف الحزن، وجدته يلاحقني، يتجلى في ظلال الأماكن، في عطر عابر، أو في أغنية كانت يومًا جزءًا من تفاصيلنا.
الفراق لا يأخذ فقط الأشخاص بل يسرق منا أجزاء من أنفسنا، يترك خلفه فراغا يمتلئ بالذكريات المؤلمة أحيانًا، أتساءل كيف يمكن لشيء كان يومًا مصدر السعادة أن يتحول إلى ألم لا يطاق؟ كيف يمكن لضحكاتنا أن تصبح صدىً يطاردني في صمت الليالي؟
أعيش بين دفاتر الماضي، أقرأ حكاياتنا القديمة، وأجد نفسي أبحث عنك في كل صفحة. لكن كل ذكرى مؤلمة كأنها مرآة تُجبرني على مواجهة الفراغ الذي تركته.
الحزن والفراق رفيقان لا ينفصلان، يرافقانني في رحلتي الطويلة. لكن ربما في يوم ما، ستتلاشى الذكريات المؤلمة، أو ربما ستصبح درسًا، جرحًا يذكرني أن الحياة تستمر، حتى وإن كان القلب لا يزال يبحث عنك في كل شيء.
گ يمنى يحى أحمد. ❝ ⏤yomna yehey
❞ ˝صدى الذكريات في أروقة الفراق˝
في زوايا الذاكرة، تختبئ لحظات الفراق كخناجر صامتة، تبقي الروح تنزف دون أن تبوح كلما حاولت الهروب من طيف الحزن، وجدته يلاحقني، يتجلى في ظلال الأماكن، في عطر عابر، أو في أغنية كانت يومًا جزءًا من تفاصيلنا.
الفراق لا يأخذ فقط الأشخاص بل يسرق منا أجزاء من أنفسنا، يترك خلفه فراغا يمتلئ بالذكريات المؤلمة أحيانًا، أتساءل كيف يمكن لشيء كان يومًا مصدر السعادة أن يتحول إلى ألم لا يطاق؟ كيف يمكن لضحكاتنا أن تصبح صدىً يطاردني في صمت الليالي؟
أعيش بين دفاتر الماضي، أقرأ حكاياتنا القديمة، وأجد نفسي أبحث عنك في كل صفحة. لكن كل ذكرى مؤلمة كأنها مرآة تُجبرني على مواجهة الفراغ الذي تركته.
الحزن والفراق رفيقان لا ينفصلان، يرافقانني في رحلتي الطويلة. لكن ربما في يوم ما، ستتلاشى الذكريات المؤلمة، أو ربما ستصبح درسًا، جرحًا يذكرني أن الحياة تستمر، حتى وإن كان القلب لا يزال يبحث عنك في كل شيء.
❞ ساروي لكم قصه
كان منذ زمن بعيد توجد ارض وصفة بلخير والحب شعبه وما اعظم شعبه وجمال شعبه كانت هذه الارض تدعي فلسطين يجتمع فيه مسلم ومسيحي لا تفرق بين الاديان وكانو يعيشون سوايا تجملة هذه الارض بلقدس عاصمه وتجملة اكثر بمسجد الأقصى هو اول قبله لمسلمين تجملة الارض اكثر بهذا ف زمن بعيد اتيت جماعه ليس لهم مائو او مكان يعيشون فيه رحبت بهم هذه الارض الجميله المقدسه وجعلهم يعيشون معاهم زاد الطمع ف عيون الجماعه الذين يدعون الصاهينه وقالو انهم ملك اصحاب الارض وانهم سياخذون الارض لانه ملكهم ووهمو انفسهم ان تلك الارض ملكٱ لهم و جا اليوم الذين هاجمو الصاهينه الشعب الجميل الطيف العطفو الذي قدم لهم ايد المساعده وقتلو اطفالهم وراجالهم ونساهم وبداء يفسدون ف الارض الجميله المقدسه راحتها مثل المسك المطهر و وعاشو ف هذه الارض يفسقون الدماء ويقتلون الاطفال البرء ورجال ونساء حتي اصبحت هذه الارض مهشمه ومدمره واصبحت لا يوجد بها حياه ولكن شعبه الجميل لا يريد ان يترك ارضه عرضه شرفه مقدساتهم ويرحل ظل صامد الي ان جاء يوم وقرر ان يستعيد ارضه ونجح ف محاولت استرجع الارض ولكن تلك الدوله السيء ليسه لديها مبداء ولا شرف ولا رحمه ولا طعاطف استعانت بي مساعدة من بلاد ايضا مثله ليس لديهم رحمه ولا شرف قررو قتل ماتبقي من شعب جميل وبداء ف قصف الارض وقتل الاطفال ونساء ورجال كانت الام لا تعرف تبكي ع طفله الرضيع ولا زوجه الغائب لا تعرف عنه اذا كان ع قيد الحياه ام يعافر راية امه وابيها واشقائه قتله امام عينها اصبحت مهشمه ومدمره واصبحت الطفال دمائهم ع الارض يجمع الطفل الصغير اشلائا اخيه الصغير ف حقيبتها والام تصرخ تقول لم تروي (يوسف ابيضاني وشعرو ناعم وحلو) واصبحو الاطفال يكتبون اسمائهم ع اجسدهم ليتم اتعرف عليهم ان استشهدو ولكن هذا شعب تميز بصبر والايمان والقوه والعزيمه ع امل استرجع الارض مقدسه واسترجع غزه ارض الحريه ارض تعيش من اجل حريه..... . ❝ ⏤روان حسن
❞ ساروي لكم قصه
كان منذ زمن بعيد توجد ارض وصفة بلخير والحب شعبه وما اعظم شعبه وجمال شعبه كانت هذه الارض تدعي فلسطين يجتمع فيه مسلم ومسيحي لا تفرق بين الاديان وكانو يعيشون سوايا تجملة هذه الارض بلقدس عاصمه وتجملة اكثر بمسجد الأقصى هو اول قبله لمسلمين تجملة الارض اكثر بهذا ف زمن بعيد اتيت جماعه ليس لهم مائو او مكان يعيشون فيه رحبت بهم هذه الارض الجميله المقدسه وجعلهم يعيشون معاهم زاد الطمع ف عيون الجماعه الذين يدعون الصاهينه وقالو انهم ملك اصحاب الارض وانهم سياخذون الارض لانه ملكهم ووهمو انفسهم ان تلك الارض ملكٱ لهم و جا اليوم الذين هاجمو الصاهينه الشعب الجميل الطيف العطفو الذي قدم لهم ايد المساعده وقتلو اطفالهم وراجالهم ونساهم وبداء يفسدون ف الارض الجميله المقدسه راحتها مثل المسك المطهر و وعاشو ف هذه الارض يفسقون الدماء ويقتلون الاطفال البرء ورجال ونساء حتي اصبحت هذه الارض مهشمه ومدمره واصبحت لا يوجد بها حياه ولكن شعبه الجميل لا يريد ان يترك ارضه عرضه شرفه مقدساتهم ويرحل ظل صامد الي ان جاء يوم وقرر ان يستعيد ارضه ونجح ف محاولت استرجع الارض ولكن تلك الدوله السيء ليسه لديها مبداء ولا شرف ولا رحمه ولا طعاطف استعانت بي مساعدة من بلاد ايضا مثله ليس لديهم رحمه ولا شرف قررو قتل ماتبقي من شعب جميل وبداء ف قصف الارض وقتل الاطفال ونساء ورجال كانت الام لا تعرف تبكي ع طفله الرضيع ولا زوجه الغائب لا تعرف عنه اذا كان ع قيد الحياه ام يعافر راية امه وابيها واشقائه قتله امام عينها اصبحت مهشمه ومدمره واصبحت الطفال دمائهم ع الارض يجمع الطفل الصغير اشلائا اخيه الصغير ف حقيبتها والام تصرخ تقول لم تروي (يوسف ابيضاني وشعرو ناعم وحلو) واصبحو الاطفال يكتبون اسمائهم ع اجسدهم ليتم اتعرف عليهم ان استشهدو ولكن هذا شعب تميز بصبر والايمان والقوه والعزيمه ع امل استرجع الارض مقدسه واسترجع غزه ارض الحريه ارض تعيش من اجل حريه. ❝