❞ لما قررت أحقق أحلامي، كنت عارفه إني هشوف كتير، ووافقت علشان كده بإذن اللي خالقني هجتهد
هعمل اللي عليا والباقي على ربنا لأن رب الخير لا يأتي إلا بالخير حتي لو موصلتش عارفه إن ربنا شايلي أحسن.. ❝ ⏤ۛ ּڣــٰا̍ٹــمۘــہ ּٵ̍ڀــمۘــنۨ ڛۣــۑْۧــد
❞ لما قررت أحقق أحلامي، كنت عارفه إني هشوف كتير، ووافقت علشان كده بإذن اللي خالقني هجتهد
هعمل اللي عليا والباقي على ربنا لأن رب الخير لا يأتي إلا بالخير حتي لو موصلتش عارفه إن ربنا شايلي أحسن. ❝
❞ الفصل الثامن و الأخير
صادق :في الواقع يا جماعة ده مش رملة خالص دي أسنان بشرية مطحونة
فيروز بصدمه: أسنان بشرية مطحونة
صادق :بالظبط هو اه كان صعب ان احنا نعرف بسبب ان هو مطحون بشكل كويس جداً لكن مع التطور العلمي قدرنا نعرف
صهيب:كده في دليل قوي
فيروز: هتروح تقبض عليه
صهيب :لا اكيد البيت اللي هو عايش فيه مش هو هواه نفس البيت اللي بيقتل فيه علشان كده انا لازم اراقبه علشان اعرف البيت اللي هو بيقتل فيه
فيروز :الناس دي بتبقي مركزة جامد مش هيبقى سهل أن أنت تراقبه هيكشفك بسهوله
صهيب :هقعد افكر انا لسه مش عارف
في القسم كان صهيب يفكر في ماذا سيفعل الى ان أتى يامن لعرف اذا كان يوجد مستجدات في القضيه
يامن: صهيب وصلت الحاجه صهيب بكذب: لا لسه
يامن: صهيب بصلي انت بتكذب
صهيب: لا انا مش بكدب انا لسه ما وصلتش لحاجه
يامن بغضب :صهيب قول وصلت لايه
صهيب بضيق: عرفت مين اللي خطفها
يامن بفرحه: بجد و مستني ايه يلا خلينا نلحقها
صهيب :مش هينفع
يامن بعدم فهم: يعني ايه مش هينفع
صهيب: اولاً اكيد المكان اللي هو بيخطف في الضحايا مش نفس المكان اللي هو بيبات فيه فاحنا لو رحنا فتشنا البيت اللي هو عايش فيه مش هنلاقي فيه سيليا لأن اكيد هو مخبيها في حته تانيه فأنا دلوقتي بفكر في طريقه ان انا اراقبه بيها علشان اعرف البيت الثاني ده فين
يامن :الشخص ده مين يا صهيب
صهيب :اقول لك علشان الاقيك رايح مخلص عليه صح
يامن :مش هعمل كده اكيد مش هخاطر في حياه سيليا
صهيب :يكون الدكتور النفسي اركان السيوفي
يامن بصدمه: ايه اركان
صهيب :انت تعرفه
يامن :اه كان صديق لسيليا و كان بيجي الروف كثير لكن ما كنتش برتاح له غير ان نظراته لسيليا كان واضحه اوي ان هي اعجاب انا عندي فكره
صهيب: ايه
يامن: اروح له العياده على أساس ان أنا بشتكي و ابدأ اتكلم عن سيليا بطريقه وحشه فبالتالي ده هيستفزه و مش بعيد يخطفني بعدها
صهيب :لا طبعا اللي انت بتقوله ده مش هيحصل
يامن :وانا بقول لك انا هعمل كده يا صهيب
صهيب :يامن ما تندمنيش اللي انا قلت لك هو مين لو سمحت اقعد خليني افكر هعمل ايه
يامن بغضب: لو كانت فيروز هي اللي مكانها ما كنتش هتفضل قاعد ساكت كده بل كنت هتقوم الدنيا و اول ما تعرف هو مين كنت هتروح تقتله بس علشان هي مش فيروز و علشان هي ما تخصكش فأنت مش همك
صهيب بغضب :مش هممني ايه يا غبي دي دي تبقى خطيبه اخويا بس انا مش هقف اتفرج و اخويا رايح للموت برجليه فاهم يا يامن
يامن :صدقني يا صهيب ده الحل الوحيد و انت هتكون معايا اكيد مش هتسيبني
صهيب بتردد :ماشي يا يامن موافق
تانى يوم ذهب يامن لعياده اركان اركان بضيق:يامن
يامن:ازيك يا دكتور
اركان ببرود:تمام مبروك مقدماً علي الخطوبه
يامن:لا مبروك ايه بقي مهي هربت مع عشيقها أنا اصلاً مكنتش بحبها كانت تنكه و مغروره و شايفه نفسها أنا بس خطبتها علشان فلوسها أصلها بتقبض اعلي منى
اركان بغضب: اخرس اياك و تتكلم عنها بالطريقه دى سيليا أنضف و اشرف من أمثالك يا قذر
يامن بغضب:ليه الغلط بس متكنش انت عشيقها بقولك ايه انا شكلي غلطت لما جيت لك أنا رايح اتكلم مع حد تاني
قال يامن كلامه و خرج بسرعه من العياده و خلفه اركان الذي توعد له بالموت
في الشارع ابتعد يامن عن الأماكن التى بها الناس و الكاميرات ليسهل علي اركان خطفه فعلاً لم تمر دقائق و اعترض اركان يامن بالسيارة د
يامن:في ايه انت وقفت كده ليه اركان بغضب : دلوقتي هتعرف
ضرب اركان يامن روصيه أفقدته الوعي و أخذه و اتجهه الي البيت
في البيت دخل اركان و رمي يامن في الغرفه التى بها سيليا
سيليا بخوف:يامن قوم يا حبيبي قوم عمل فيك ايه يا يامن قوم رد عليا يا حبيبي بالله عليكي
اركان بغضب:هو ده اللي بتحبيه اللي وخدك مصلحه علشان فلوسك و بيخوض في عرض
سيليا بغضب:اخرس إياك و تقول عليه كده يامن احسن منك و من امثالك يا مريض
اركان بغضب:هقتلهولك يا سيليا هقتله
قالها وذهب للغرفه ليأتى بالسكين أما سيليا فأصبحت تصرخ و تترجي يامن أن يستيقظ لتتفاجئ بيامن يفتح عينه و يشير لها أن تصمت
اركان:هو ده حبيب القلب يا سيليا هخلص عليه قدامك علشان ميبقاش قدامك غيري تحبيه
كان اركان سيطعن يامن لكن تفاجئ حين ضرب يامن السكينه و اصبح يضرب اركان بكل قوته
سيليا بصراخ:سيبه يا يامن متوديش نفسك في داهيه
صهيب وهو يبعد يامن عن اركان:يامن كفايه ابعد سيبنا نشوف شغلنا
ابتعد يامن عن اركان و ذهب اتجاه سيليا و احتضنها بقوه وهو يحمد ربه علي سلامتها ازال الكلبشات و حملها بين يديه و ترك المكان أما صهيب فقبض علي اركان و بدأ ينظر حوله بصدمه غرفه يملئها الدماء و ادوات للقتل و توجد مكتبه مليئه بالبطرمنات ليظن صهيب أنها اسنان بسبب أن علي كل بطرمان اسم غير ذلك الدولاب الذي ملئ بالمخدرات و الأحماض الممنوعه
صهيب :ده انت موالك طويل
اخذ صهيب اركان تحت اعتراضه الشديد و مقاومته لكن لا توجد فائده أخذه صهيب علي القسم و بدأ في التحقيق معه في البداية رفض اركان قول اي شئ لكن مع الضغط عليه و استفزازه بدأ يعترف بكل ما فعلها وجميع من قتلهم و طريقه قتلهم و اخفاء الجثه تم اعلام أهالي الضحايا علي موت أفراد أسرتهم أما اركان فكان عقابه هو الإعدام رمياً بالرصاص بسبب ما فعله اما سيليا فظلت فترة تتعالج بسبب انهيار أعصابها نتيجة ما عاشته
سيليا: أنا مش قادره اصدق انى طلعت عايشه من المكان ده
يامن وهو يقبل يدها: الحمدلله كان هيحصل لي حاجه لو كان جرا لك حاجه شكراً يا صهيب
صهيب بابتسامة: العفو يا صاحبي علي ايه ده شغلي
حازم :صهيب باشا الحق في بلاغ باختفاء
الكل بصدمه: ايه
حازم بضحك:بهزر بهزر
صهيب:غور يا حازم انت مطرود مش عاوز اشوف وشك تاني
و توته توته خلصت الحدوته
الكل في بيته مشاكل و محدش حياته وردى كل واحد بيعدى حياته بطريقته و كل واحد ربنا بيدي له الحمل اللي هو هيقدر يشيله ربنا عالم و مطلع بكل حاجه كل كلمه كل فعل كل نظرة كل فكرة و كل تخطيط ربنا عالم بكل حاجه حتي اللي في أنفسكم علشان كده اللي بيظلمك سيبه لأن ربنا شايف و هيجيب حقك لا محاله و يابخت من بات مظلوم ولا بات ظالم و خلي دايماً كل كلمه او اي فعل دافع يخليك اقوى متزعلش أو تضايق من الكلام أو المواقف بس خليها تزقك لقدام و تخليك أحسن و أقوي ، أنت أقوى من الحياه و مشاكلها يا صاحبي و افتكر دايماً ربنا موجود و مطلع علي كل شئ
خلصت قصتنا بالنهاية المستحقه و هى موت اركان اللي افتكر نفسه استغفر الله العظيم ربنا و أنه بيحقق العداله بالطريقه دي الغلط و الحرام ربنا و القانون اللي بيحاسبوا عليه مش من حقنا أننا ناخد الدور ده احنا مش عايشين في غابه احنا عايشين في بلد بيحكمها القانون و اللي جاي من كتاب ربنا
#لـشهدالوليد|الإعصار. ❝ ⏤شهد الوليد
❞ الفصل الثامن و الأخير
صادق :في الواقع يا جماعة ده مش رملة خالص دي أسنان بشرية مطحونة
فيروز بصدمه: أسنان بشرية مطحونة
صادق :بالظبط هو اه كان صعب ان احنا نعرف بسبب ان هو مطحون بشكل كويس جداً لكن مع التطور العلمي قدرنا نعرف
صهيب:كده في دليل قوي
فيروز: هتروح تقبض عليه
صهيب :لا اكيد البيت اللي هو عايش فيه مش هو هواه نفس البيت اللي بيقتل فيه علشان كده انا لازم اراقبه علشان اعرف البيت اللي هو بيقتل فيه
فيروز :الناس دي بتبقي مركزة جامد مش هيبقى سهل أن أنت تراقبه هيكشفك بسهوله
صهيب :هقعد افكر انا لسه مش عارف
في القسم كان صهيب يفكر في ماذا سيفعل الى ان أتى يامن لعرف اذا كان يوجد مستجدات في القضيه
يامن: صهيب وصلت الحاجه صهيب بكذب: لا لسه
يامن: صهيب بصلي انت بتكذب
صهيب: لا انا مش بكدب انا لسه ما وصلتش لحاجه
يامن بغضب :صهيب قول وصلت لايه
صهيب بضيق: عرفت مين اللي خطفها
يامن بفرحه: بجد و مستني ايه يلا خلينا نلحقها
صهيب :مش هينفع
يامن بعدم فهم: يعني ايه مش هينفع
صهيب: اولاً اكيد المكان اللي هو بيخطف في الضحايا مش نفس المكان اللي هو بيبات فيه فاحنا لو رحنا فتشنا البيت اللي هو عايش فيه مش هنلاقي فيه سيليا لأن اكيد هو مخبيها في حته تانيه فأنا دلوقتي بفكر في طريقه ان انا اراقبه بيها علشان اعرف البيت الثاني ده فين
يامن :الشخص ده مين يا صهيب
صهيب :اقول لك علشان الاقيك رايح مخلص عليه صح
يامن :مش هعمل كده اكيد مش هخاطر في حياه سيليا
صهيب :يكون الدكتور النفسي اركان السيوفي
يامن بصدمه: ايه اركان
صهيب :انت تعرفه
يامن :اه كان صديق لسيليا و كان بيجي الروف كثير لكن ما كنتش برتاح له غير ان نظراته لسيليا كان واضحه اوي ان هي اعجاب انا عندي فكره
صهيب: ايه
يامن: اروح له العياده على أساس ان أنا بشتكي و ابدأ اتكلم عن سيليا بطريقه وحشه فبالتالي ده هيستفزه و مش بعيد يخطفني بعدها
صهيب :لا طبعا اللي انت بتقوله ده مش هيحصل
يامن :وانا بقول لك انا هعمل كده يا صهيب
صهيب :يامن ما تندمنيش اللي انا قلت لك هو مين لو سمحت اقعد خليني افكر هعمل ايه
يامن بغضب: لو كانت فيروز هي اللي مكانها ما كنتش هتفضل قاعد ساكت كده بل كنت هتقوم الدنيا و اول ما تعرف هو مين كنت هتروح تقتله بس علشان هي مش فيروز و علشان هي ما تخصكش فأنت مش همك
صهيب بغضب :مش هممني ايه يا غبي دي دي تبقى خطيبه اخويا بس انا مش هقف اتفرج و اخويا رايح للموت برجليه فاهم يا يامن
يامن :صدقني يا صهيب ده الحل الوحيد و انت هتكون معايا اكيد مش هتسيبني
صهيب بتردد :ماشي يا يامن موافق
تانى يوم ذهب يامن لعياده اركان اركان بضيق:يامن
يامن:ازيك يا دكتور
اركان ببرود:تمام مبروك مقدماً علي الخطوبه
يامن:لا مبروك ايه بقي مهي هربت مع عشيقها أنا اصلاً مكنتش بحبها كانت تنكه و مغروره و شايفه نفسها أنا بس خطبتها علشان فلوسها أصلها بتقبض اعلي منى
اركان بغضب: اخرس اياك و تتكلم عنها بالطريقه دى سيليا أنضف و اشرف من أمثالك يا قذر
يامن بغضب:ليه الغلط بس متكنش انت عشيقها بقولك ايه انا شكلي غلطت لما جيت لك أنا رايح اتكلم مع حد تاني
قال يامن كلامه و خرج بسرعه من العياده و خلفه اركان الذي توعد له بالموت
في الشارع ابتعد يامن عن الأماكن التى بها الناس و الكاميرات ليسهل علي اركان خطفه فعلاً لم تمر دقائق و اعترض اركان يامن بالسيارة د
يامن:في ايه انت وقفت كده ليه اركان بغضب : دلوقتي هتعرف
ضرب اركان يامن روصيه أفقدته الوعي و أخذه و اتجهه الي البيت
في البيت دخل اركان و رمي يامن في الغرفه التى بها سيليا
سيليا بخوف:يامن قوم يا حبيبي قوم عمل فيك ايه يا يامن قوم رد عليا يا حبيبي بالله عليكي
اركان بغضب:هو ده اللي بتحبيه اللي وخدك مصلحه علشان فلوسك و بيخوض في عرض
سيليا بغضب:اخرس إياك و تقول عليه كده يامن احسن منك و من امثالك يا مريض
اركان بغضب:هقتلهولك يا سيليا هقتله
قالها وذهب للغرفه ليأتى بالسكين أما سيليا فأصبحت تصرخ و تترجي يامن أن يستيقظ لتتفاجئ بيامن يفتح عينه و يشير لها أن تصمت
اركان:هو ده حبيب القلب يا سيليا هخلص عليه قدامك علشان ميبقاش قدامك غيري تحبيه
كان اركان سيطعن يامن لكن تفاجئ حين ضرب يامن السكينه و اصبح يضرب اركان بكل قوته
سيليا بصراخ:سيبه يا يامن متوديش نفسك في داهيه
صهيب وهو يبعد يامن عن اركان:يامن كفايه ابعد سيبنا نشوف شغلنا
ابتعد يامن عن اركان و ذهب اتجاه سيليا و احتضنها بقوه وهو يحمد ربه علي سلامتها ازال الكلبشات و حملها بين يديه و ترك المكان أما صهيب فقبض علي اركان و بدأ ينظر حوله بصدمه غرفه يملئها الدماء و ادوات للقتل و توجد مكتبه مليئه بالبطرمنات ليظن صهيب أنها اسنان بسبب أن علي كل بطرمان اسم غير ذلك الدولاب الذي ملئ بالمخدرات و الأحماض الممنوعه
صهيب :ده انت موالك طويل
اخذ صهيب اركان تحت اعتراضه الشديد و مقاومته لكن لا توجد فائده أخذه صهيب علي القسم و بدأ في التحقيق معه في البداية رفض اركان قول اي شئ لكن مع الضغط عليه و استفزازه بدأ يعترف بكل ما فعلها وجميع من قتلهم و طريقه قتلهم و اخفاء الجثه تم اعلام أهالي الضحايا علي موت أفراد أسرتهم أما اركان فكان عقابه هو الإعدام رمياً بالرصاص بسبب ما فعله اما سيليا فظلت فترة تتعالج بسبب انهيار أعصابها نتيجة ما عاشته
سيليا: أنا مش قادره اصدق انى طلعت عايشه من المكان ده
يامن وهو يقبل يدها: الحمدلله كان هيحصل لي حاجه لو كان جرا لك حاجه شكراً يا صهيب
صهيب بابتسامة: العفو يا صاحبي علي ايه ده شغلي
حازم :صهيب باشا الحق في بلاغ باختفاء
الكل بصدمه: ايه
حازم بضحك:بهزر بهزر
صهيب:غور يا حازم انت مطرود مش عاوز اشوف وشك تاني
و توته توته خلصت الحدوته
الكل في بيته مشاكل و محدش حياته وردى كل واحد بيعدى حياته بطريقته و كل واحد ربنا بيدي له الحمل اللي هو هيقدر يشيله ربنا عالم و مطلع بكل حاجه كل كلمه كل فعل كل نظرة كل فكرة و كل تخطيط ربنا عالم بكل حاجه حتي اللي في أنفسكم علشان كده اللي بيظلمك سيبه لأن ربنا شايف و هيجيب حقك لا محاله و يابخت من بات مظلوم ولا بات ظالم و خلي دايماً كل كلمه او اي فعل دافع يخليك اقوى متزعلش أو تضايق من الكلام أو المواقف بس خليها تزقك لقدام و تخليك أحسن و أقوي ، أنت أقوى من الحياه و مشاكلها يا صاحبي و افتكر دايماً ربنا موجود و مطلع علي كل شئ
خلصت قصتنا بالنهاية المستحقه و هى موت اركان اللي افتكر نفسه استغفر الله العظيم ربنا و أنه بيحقق العداله بالطريقه دي الغلط و الحرام ربنا و القانون اللي بيحاسبوا عليه مش من حقنا أننا ناخد الدور ده احنا مش عايشين في غابه احنا عايشين في بلد بيحكمها القانون و اللي جاي من كتاب ربنا
❞ انتى بتعملى فيا كده ليه انتى مين ارجوكى ماتحرقنيش ارجوكى ابعدى عنى أنا عملت ايه.
مش عارف عملت إيه أنت السبب في اللى أنا فى مش هسيبك لازم اعذبك زى ما أنا بتعذب أنت السبب أيوه أنت السبب مش هسيبك لازم تدوق اللى بيحصلى.
انتى مين وليه بتعملى فيا كده حرام عليكى ابعدى عنى.
مش هسيبك ومش هسامحك لازم تدوق العذاب أنت السبب.
#بقلم_إلهام_احمد_نيروزونيارنيار
أنا ماهر 35سنه كنت متجوز أميرة كانت حاجه جامده اخر حاجه وكان لازم اتباهى بيها.كنت بجبلها احسن لبس واحسن مكيب.واكسسورات .كنت بحبها تمشى جانبى.حاجه تخطف العين كده ملكة جمال كل الناس تحسدنى عليها.كنت بحب اشوف نظرة الاعجاب ليها من كل الناس.وببقى ماشى نافش ريشى محديش عنده ملكة زى دى.
بس برغم جمالها كانت بنى ادمة فقر كل لما اجيبلها حاجة تقولى ده ضيق وده مجسم قوى أنت مش بتغير عليا.
اقولها هغير عليكى من إيه ده أنا واثق فيكى وعارف أنك بتحبينى.
تزعل وتنكد عليا وتقولى بس أنا مش بحب ألبس كده.
كنت بزعقلها واهددها أنها لو ما سمعتش كلامى وعملت اللى بيعجبنى أنى هتجوز عليها.
وفى يوم رجعت البيت ما سمعتيش لها صوت فضلت ادور عليها لحد ما لقيتها مقتولة فى اوضة الاطفال.اترعبت من المنظر اللى شوفتها فيه.كانت مقتولة وهدومها متقطعة ومفيش حته فى جسمها الا ومتبهدله.من صدمتى من منظرها فضلت شويه على بال ما قدرت استجمع شجاعتى ووقفت واتصلت بالشرطة وجات وطلبوا الطب الشرعى وجه اخد الجثة وعينوا الشقة ورفعوا بصمات.وفضلوا مده يحققوا فى القضية.
وكانوا قفلين الشقة بالشمع الاحمر لمده وبعد شهر لما خلصوا التحقيقات.سلمونى الشقة.
ويلغونى أن فى شخص من اصحابى المقربين اتهجم على الشقة واستباح جسم مراتى واعتداء عليها واغتصابها.
ولما وجهتوا وسألته ليه عمل كده؟
رد عليا وقال علشان أنت ما تستاهليهش أنت شخص ديوث بتتباهى بيها وبجسمها ومش مرعاى الناس ومخلينى كلنا بقى نفسنا نقرب منها بسبب دياثتك.
انا خلصتها منك.
ما كنتش مصدق أن صاحبى يعمل معايا كده حزنت على مراتى اللى ماتت.وقررت ارجع شقتى تانى ما أنا ليا ذكريات مع مراتى فيها.
بس من وقت ما رجعت شقتى وبتحصل معايا حاجات غريبة .
أول ما الليل يبتدى يضلم نور الشقة يطفى والاقى حد نازل فيا ضرب وكوى بالنار ولما أسأل مين اللى هنا الاقى واحدة بترد عليا وتقولى مش هسيبك أنت السبب.من شدة الرعب والضرب بفقد الوعى.ولما بصحى تانى يوم بلاقى آثار حرق على جسمى. تعبت واعصابى باظت ومش عارف أعمل ايه؟
خلصت شغلى وحسيت انى تعبان وعايز اروح الشقة
ارتاح وخايف من اللى بيحصلى مش عارف اعمل ايه ؟
أنا هروح واللى يحصل يحصل.
رجعت شقتى كانت الساعة 3العصر .دخلت اخدت دوش وقلت احضر حاجه للغداء وأنا قاعد بتغدا النور طفى وسمعت ضحكات مخيفة وتقولى لك نفس تأكل بعد اللى عملته فيا؟ وتضحك بشكل هيسترى صوت الضحكات رعبنى لدرجة كنت حاسس أن قلبى هيخرج من مكانه.وبصوت متوتر وخايف سألتها انتى مين وبتعملى فيا كده ليه أنا ماعملتيش حاجه.
لقيتها بتضحك بصوت عالى لدرجة حست الحيطان بتتهز من صوت ضحكتها وقالتلى معملتش حاجه أنت السبب فى عذابى ياديوث ياعديم النخوة مش هسيبك لازم تتعذب زى ما أنا بتعذب.كنت بتضياق من شكل اللبس اللى بتجبرنى عليه وانت مصمم أنى ألبسه أنت السبب مش هسيبك.
انتى مين ؟وظهر وش بشع مشوه وقالتلى أنا اميرة عذابك أنا مراتك اللى أنت سبب عذابها مش هتعذب لوحدى.
انتهى ب ماهر الامر فى مستشفى الأمراض العقلية.وكل يوم يفزع المرضى بصراخه وهو بيترجها ترحموا ولكن لا حياة لمن تنادي.واضح أن قرين اميرة قرر أنه يلازمه لحد لما يموت.ودى اخرة كل واحد يعرض أهل بيته للناس.
انتهت..
\"وَلَيَحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالًا مَّعَ أَثْقَالِهِمْ ۖ وَلَيُسْأَلُنَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَمَّا كَانُوا يَفْتَرُونَ\"
يارب تعجبكم لو عجبتك القصة أعمل لايك و كومنت برأيك لأن رأيك يهمنا
#بقلم_الهام_احمد #نيروزونيارنيار. ❝ ⏤إلهام احمد عبد الحليم (نيروزونيارنيار)
❞ انتى بتعملى فيا كده ليه انتى مين ارجوكى ماتحرقنيش ارجوكى ابعدى عنى أنا عملت ايه.
مش عارف عملت إيه أنت السبب في اللى أنا فى مش هسيبك لازم اعذبك زى ما أنا بتعذب أنت السبب أيوه أنت السبب مش هسيبك لازم تدوق اللى بيحصلى.
انتى مين وليه بتعملى فيا كده حرام عليكى ابعدى عنى.
مش هسيبك ومش هسامحك لازم تدوق العذاب أنت السبب.
#بقلم_إلهام_احمد_نيروزونيارنيار
أنا ماهر 35سنه كنت متجوز أميرة كانت حاجه جامده اخر حاجه وكان لازم اتباهى بيها.كنت بجبلها احسن لبس واحسن مكيب.واكسسورات .كنت بحبها تمشى جانبى.حاجه تخطف العين كده ملكة جمال كل الناس تحسدنى عليها.كنت بحب اشوف نظرة الاعجاب ليها من كل الناس.وببقى ماشى نافش ريشى محديش عنده ملكة زى دى.
بس برغم جمالها كانت بنى ادمة فقر كل لما اجيبلها حاجة تقولى ده ضيق وده مجسم قوى أنت مش بتغير عليا.
اقولها هغير عليكى من إيه ده أنا واثق فيكى وعارف أنك بتحبينى.
تزعل وتنكد عليا وتقولى بس أنا مش بحب ألبس كده.
كنت بزعقلها واهددها أنها لو ما سمعتش كلامى وعملت اللى بيعجبنى أنى هتجوز عليها.
وفى يوم رجعت البيت ما سمعتيش لها صوت فضلت ادور عليها لحد ما لقيتها مقتولة فى اوضة الاطفال.اترعبت من المنظر اللى شوفتها فيه.كانت مقتولة وهدومها متقطعة ومفيش حته فى جسمها الا ومتبهدله.من صدمتى من منظرها فضلت شويه على بال ما قدرت استجمع شجاعتى ووقفت واتصلت بالشرطة وجات وطلبوا الطب الشرعى وجه اخد الجثة وعينوا الشقة ورفعوا بصمات.وفضلوا مده يحققوا فى القضية.
وكانوا قفلين الشقة بالشمع الاحمر لمده وبعد شهر لما خلصوا التحقيقات.سلمونى الشقة.
ويلغونى أن فى شخص من اصحابى المقربين اتهجم على الشقة واستباح جسم مراتى واعتداء عليها واغتصابها.
ولما وجهتوا وسألته ليه عمل كده؟
رد عليا وقال علشان أنت ما تستاهليهش أنت شخص ديوث بتتباهى بيها وبجسمها ومش مرعاى الناس ومخلينى كلنا بقى نفسنا نقرب منها بسبب دياثتك.
انا خلصتها منك.
ما كنتش مصدق أن صاحبى يعمل معايا كده حزنت على مراتى اللى ماتت.وقررت ارجع شقتى تانى ما أنا ليا ذكريات مع مراتى فيها.
بس من وقت ما رجعت شقتى وبتحصل معايا حاجات غريبة .
أول ما الليل يبتدى يضلم نور الشقة يطفى والاقى حد نازل فيا ضرب وكوى بالنار ولما أسأل مين اللى هنا الاقى واحدة بترد عليا وتقولى مش هسيبك أنت السبب.من شدة الرعب والضرب بفقد الوعى.ولما بصحى تانى يوم بلاقى آثار حرق على جسمى. تعبت واعصابى باظت ومش عارف أعمل ايه؟
خلصت شغلى وحسيت انى تعبان وعايز اروح الشقة
ارتاح وخايف من اللى بيحصلى مش عارف اعمل ايه ؟
أنا هروح واللى يحصل يحصل.
رجعت شقتى كانت الساعة 3العصر .دخلت اخدت دوش وقلت احضر حاجه للغداء وأنا قاعد بتغدا النور طفى وسمعت ضحكات مخيفة وتقولى لك نفس تأكل بعد اللى عملته فيا؟ وتضحك بشكل هيسترى صوت الضحكات رعبنى لدرجة كنت حاسس أن قلبى هيخرج من مكانه.وبصوت متوتر وخايف سألتها انتى مين وبتعملى فيا كده ليه أنا ماعملتيش حاجه.
لقيتها بتضحك بصوت عالى لدرجة حست الحيطان بتتهز من صوت ضحكتها وقالتلى معملتش حاجه أنت السبب فى عذابى ياديوث ياعديم النخوة مش هسيبك لازم تتعذب زى ما أنا بتعذب.كنت بتضياق من شكل اللبس اللى بتجبرنى عليه وانت مصمم أنى ألبسه أنت السبب مش هسيبك.
انتى مين ؟وظهر وش بشع مشوه وقالتلى أنا اميرة عذابك أنا مراتك اللى أنت سبب عذابها مش هتعذب لوحدى.
انتهى ب ماهر الامر فى مستشفى الأمراض العقلية.وكل يوم يفزع المرضى بصراخه وهو بيترجها ترحموا ولكن لا حياة لمن تنادي.واضح أن قرين اميرة قرر أنه يلازمه لحد لما يموت.ودى اخرة كل واحد يعرض أهل بيته للناس.
انتهت.
˝وَلَيَحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالًا مَّعَ أَثْقَالِهِمْ ۖ وَلَيُسْأَلُنَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَمَّا كَانُوا يَفْتَرُونَ˝
يارب تعجبكم لو عجبتك القصة أعمل لايك و كومنت برأيك لأن رأيك يهمنا
#بقلم_الهام_احمد#نيروزونيارنيار. ❝
❞ الصمت هو ابشع جريمه ممكن ترتكبها في حق نفسك
إنك تبقى محتاج تتكلم و تقول أنت حاسس بإيه أو إيه اللي مضايقك لكن تتراجع و تفضل الصمت في اللحظة دي أنت معملتش حاجة غير أنك بتموت نفسك بالبطئ حتي الدموع أنت بترفض تنزلها بتجمد مشاعرك و مش بتسيب أي باب إنك تطلع اللي جواك
هتفضل تراكم جواك موقف فوق موقف و زعل فوق زعل لحد ما ينتهي الموضوع بوجع شديد في قلبك و ضيق تنفس و لو فضلت مصمم على الصمت في النهاية هتكون اللي كلنا عرفنها بس لو أخيرًا حنيت على نفسك و قولت ترحمها و قررت تتكلم وقتها بالظبط كأنك بتفضي كل حاجة جواك من مشاعر لزعل لغضب لعياط لضيق و غيره كتير و بترجع فريش بترجع لنفسك من أول وجديد
يمكن في كتير بيستهونوا بتأثر الحكاوى بس اللي محدش يعرفه إنك تخرج اللي جواك ده أحسن حاجة تقدر تعملها علشان تقدر تكمل و تواجهه اللي جاي
#لـشهد الوليد | الإعصار. ❝ ⏤Shahdalwaleed(Hurricane)
❞ الصمت هو ابشع جريمه ممكن ترتكبها في حق نفسك
إنك تبقى محتاج تتكلم و تقول أنت حاسس بإيه أو إيه اللي مضايقك لكن تتراجع و تفضل الصمت في اللحظة دي أنت معملتش حاجة غير أنك بتموت نفسك بالبطئ حتي الدموع أنت بترفض تنزلها بتجمد مشاعرك و مش بتسيب أي باب إنك تطلع اللي جواك
هتفضل تراكم جواك موقف فوق موقف و زعل فوق زعل لحد ما ينتهي الموضوع بوجع شديد في قلبك و ضيق تنفس و لو فضلت مصمم على الصمت في النهاية هتكون اللي كلنا عرفنها بس لو أخيرًا حنيت على نفسك و قولت ترحمها و قررت تتكلم وقتها بالظبط كأنك بتفضي كل حاجة جواك من مشاعر لزعل لغضب لعياط لضيق و غيره كتير و بترجع فريش بترجع لنفسك من أول وجديد
يمكن في كتير بيستهونوا بتأثر الحكاوى بس اللي محدش يعرفه إنك تخرج اللي جواك ده أحسن حاجة تقدر تعملها علشان تقدر تكمل و تواجهه اللي جاي