❞ الـــــــــــبـــــــــارت الــــــــــــــــرابــــــــــــع
عند سلوى كانت في الغرفة محبوسة تفكر كيف تهرب ما في امل كل الاماكن محاصره جاء في بالها فكرة
نروح عند ام طلال مقطعه نفسها بكى على بنتها ما تعرف بنتها حيه ولا ميتة واللي خطفوها وش يشتوا منها
ام طلال : اااح يابنتي وينش وين رحتي
سميرة وتمسح دموعها : يمه فين طلال
ام طلال : الله يهدي هذا اخوش لو هو موجود ما كان احد اذانا واستعبدنا لا وقع ابن ورجال يصون اهله ولا اهتم بدراسته
جاء طلال فتح الباب شاف امه تبكي ما عبرها طلع لغرفته
ام طلال : ابني يا بني روح شوف اختك فين خطفوها خطفتها عصابه يا ابني
طلال فز قلبه لكلمه عصابه : اش تقولين عصابه خطفت سلوى
ام طلال : اي يا بني (وحكت له القصة كامل )
طلال تذكر سلمان وعصابته (نرجع للشهرين السابقة كان طلال في الجامعة مع شله شباب فاسدين بيتنقلوا بين ازقة الجامعة من مكان لمكان وكان سلمان معاه رجع طلال للبيت واتصل عليه سلمان : طلال في بنت حلوة معي تعال انا في حاره *** في عمارة مهجورة في الركن
طلال اعترض : ما يصلح يا سلمان حتى لو كنا اصحاب بنات بس توصل المسالة بالتسلي ما ينفع هذا ما يجوز ...
سلمان : الله الله على اللي يعرف الحرام وانت كل يوم مع واحده...
طلال ابتسم بخبث تذكر ان سلمان قتل مسعد بعصير مسموم : تذكر انك قاتل والقاتل ما يفرق معاه شي
سلمان قبض على يده بعصبية وبتأنيب الضمير ومعاتبه نفسه انه كلم طلال بقصة قتله لمسعد سكت مارد: ...........
طلال ضحك بقوة : ههههههههه مالك سكت ولا الحق زعلك
سلمان بيمسح على جبهته : خير خير يا طلال
طلال : مالك اذا ما بطلت هذه الحركات ببلغ بالشرطة عليك وخبرك عندك يا حبيبي
سلمان اتعصب : بتهدد مين يا طلال والله وطلع لك لسان
طلال بصوت مستفز : أي اهدد لاني ما اشتي اتحمل بذنب سكوتي
سلمان بعصبية وتهديد : هين هين يا طلال وسكر الخط
سلمان يزفر الهواء بضيق وبهمس : تمام يا طلال انما كسرتك ما اكون انا سلمان
غلق طلال الجوال وخرج مسرع للقسم بلغ على مقر سلمان (لكن على القتل ما بلغ بيأخذ سره كتهديد له)
ثواني العساكر داهموا الموقع واقتحموه بس ماشافوا شي كان سلمان هرب
سلمان : سويتها يا طلال ياهين طيب يا طلال الايام بيننا
طلال بلع ريقة من كلام امه على العصابة اخذ نفس ومسح عرق جبينه وقام معصب رايح يبلغ عليهم
ام طلال : يا بني فين رايح كلمني يا ابني ....
نروح عند سلمى
فكت الحبل بسكينه كانت قريبه منها قامت فتشت الغرفة لقت عصا اخذته ومثلت انه بطنها توجعها وبدات تصيح : اااه بطني الحقوني بطني توجعني
سمعها الحارس فتح الباب بالمفتاح دخل يشوف اش فيها ...
بحركة سريعة من سلوى اخذت العصا وضربت راس الحارس لين اغمي علية
بدأت تتسلل بحذر لخارج الغرفة شافت واحد من العصابة كان واقف من خارج صالة الغرفة قربت منه وضربته لين اغمي عليه ..
بدأت صفارة الانذار تصيح ملان المكان العصابة بدوا ينتشروا خافت سلمى ليمسكوها هربت لخارج الجناح واحد من العصابة
(سالم ) شافها اطلق النار للسماء : وقفي مكانش ..... وقفت سلوى وبيدها العصا خافت
قرب لها سالم سحبها لقربه : منتي هينة شكلش ناوية على مشاكل
سلوى بعدت منه بقرف من ريحته : لا تلمسني
صاح فوقها : اااااصصصصصصه لف على العصابة اللي كانوا وراه وقال : رجعوها للغرفة لكن هذه المرة ربطوها اقوى وغلقوا على فمها بشاش
شافها تبكي وتستنجد رحمها قرب منها لين صار وجهه قريب من وجهها الصغير : هش لا تبكي اصبري شوية وانا بحاول اخرجش .. حط يده الكبيرة على خدها ومسح دموعها :خلاص انتي اسمعي كلامي وانا اخارجش من سلمان طيب
سلمى حركت راسها بتمام
اخذ المفتاح وغلق عليها واخذ المفاتيح معه خرج جواله واتصل لسلمان : الو
سلمان : نعم وش تبغى
سالم : وينك
سلمان شاف نفسه جنب واحده عاهره وتذكر انهي ارخصت نفسها له : ولاشي اش تشتي خارجني
سالم : البنت المحبوسة عندنا حاولت تهرب ومسكناها ورجعناها للغرفة وشددنا عليها الحراسة
سلمان : كويس انتبهوا لها لين نشوف حل مع طلال اخوها الزفت
سالم : حاضر سيدي
سكر سلمان قام نفض نفسه بقذر من البنت اللي معاه ... دخل اتغسل ولبس وخرج لسيارته من النوعية الفخمة وتحرك مفحط للمقر
نروح عند يسرى كالعادة كل شيء جاهز وما عاد باقي غير 3 ايام وتبدا مراسيم حفلتها كانت جالسه تكلم صادق ... صادق : اقول يا يسرى فين نروح شهر العسل نقضيه في اليمن نفسه ولا نخرج خارج البلاد نسافر كندا ولا ماليزيا ولا جزر المالديف
يسرى بكل قناعه : خلينا هنا اليمن ارضنا وكل الدول فيها
صادق اعجبه قناعتها : فين نروح اي محافظه تشتي
يسرى : في معانا تعز تحس نفسك في اثر تاريخي وانك عدت الى اكثر من قرون وانت تقف في جبل صبر وتعز تحتك , ولا محافظه اب اللي لو رحت منطقه جبله عند معالم الملكة اروى تعيش شعور العدل والخصوبة وزمن الحكم العادل , ولا لو رحت محافظة مارب وعند عرش الملكة بلقيس العظيم اااح وعن محافظة صنعاء مكان التاريخ والاثر العظيم مكان العشق والعالم التاريخي والادبي مكان الشعراء والادباء والمناطق التاريخية والاثرية
اختصرلك الوصف يا صادق اليمن تشعر بأحاسيس كأنك عائش في نيوزلاندا ,وعن أب (اللواء الاخضراء ) تعيش شعور في النمسا , أما محافظة شبوة كأنك في المانيا , وعن صنعاء ااااح ما صنعاء الروح والفؤاد كانك في سويسرا




صادق انسجم مع وصفها : اااح على اليمن ما احلاها وش رائيش بوصفش الفضيع نروح نزور اب وتعز ومارب وحضرموت
يسرى بفرح : تمام
صادق : استأذنش
يسرى : الله معك
نرجع عند طلال في القسم وصل القسم ودخل سلم على الضابط
الضابط : خير يا اخي باايش نساعدك
طلال مسح جبهته اشتي ارفع قضيه اختطاف عن اختي
الضابط شاف لعند العسكر : افتح ملف وابدا بسم الله الرحمن الرحيم قضيه اختطاف .... رجع الضابط نضره لعند طلال : احكي لي وش القصة من البداية للنهاية
طلال بدا يسرد القصة مثل ما سمعها من امه
الضابط : ما تشك في احد
طلال : الا يا فندم اشك في عصابه هددتني قبل شهرين انهي لا تكسر ضهري
الضابط : اتحاكى عنهم
طلال تكلم عنهم وين موقعهم
الضابط: خلاص يا اخي ان شاء الله متواصلين معك اذا شكينا شيء..... وقف الضابط : عسكري
جاءه العسكري : نعم سيدي
الضابط : جهزوا الطقم والعساكر بنروح نداهم موقع
العسكري ضرب برجله على الارض : حاضر سيدي .. وانصرف الضابط رجع نظره لعند طلال : خلاص يا اخي روح واحنا بنتواصل معك
قام طلال وروح للبيت شاف امه وعندها عجوزة ام طلال : فين رحت يا ابني شفت اختك
طلال تكلم وهو بيطلع الدرج (السلم): رفعت قضيه
العجوزة : يا ام طلال قد كنت بخل ابني يروح يرفع قضيه ...........قاطعها طلال بصوت : ولا كلمه ولا احد بيرفع قضيه غيري حسش عينش يا عجوزة انتي تكلمي احد عن الاختطاف والله لا اقلع عينش ... مشي لغرفته وغلقها
العجوزة افتجعت من التهديد وسكتت
عند منى كانت جالسه تراقب سهى متى تفتح مالها تأخرت اليوم فجاءه شافتها فتحت دخلت تراسلها : الو
طلال بدون نفس : اهلين
منى بعفوية : وينش اليوم ما فتحتي وحشتيني
طلال : كانت عندي شوية شغلات ..تذكر خطته : اقولش يا منى كيف حالش
منى : الحمد لله دام شفت حروفش اني بخيره
طلال : الحمد لله ااااح يا منى نفسي اشوفش
منى : واني والله حبيتش خيرات كيف افعل كيف نشوف بعض
طلال حسها بدأت ترخى : تعالي اليوم الساعة 8 المساء الكافية اللي في شارع اسمه ***
منى : يوه ماشي ما في عندنا بنات يخرجوا بالليل
طلال : اكذبي على اهلش قولي لهم عند صاحبتش معاها عرس معاها شي اكذبي
منى بدأت تفكر بحطه عشان تشوف سهى لان لو كلمت عمتها مارح ترضي لها : طيب يا سهى بشوف وافكر كيف اجي لعندش
طلال : اذا ما اقدرتي اليوم عادي يوم ثاني اهمشي اشتي اشوفش
منى : حاضر حبيبتي
طلال بتعب يشتي ينام : استودعتش الله
منى : الله معش .... منى غلقت الجوال وجالسه تفكر الان الساعة 5 العصر كيف اسوي عشان اوصل لسهى
قال الشاعر : شالح بن حطاب بن هدلان الخنفري..
من دق باب الناس دقوا بابه .................... ومن شق ثوب الناس شقوا ثوبه
عند ليلى
ام عبدالله : سجلتي في المعهد ؟
ليلى : اي يمه باقي انتظر متى يتصلوا بس وبنبدأ ان شاء الله بعد العيد
ام عبدالله : طيب الان نشتي نجهز ملابس العيد ابوش بيجي بعد ساعه وبيوصلنا للمول نروح نشتري لش ولختش
ليلى بابتسامة رضى : تمام بطلع اكلم ابرار تجهز نفسها
ام عبدالله : تمام
طلعت ليلى كلمت اختها دخلت غرفتها تجهز نفسها وجهزت عبايتها ..
عند ام عبدالله جاءه اتصال من رقم غريب فتحت: الو
الصوت الرجولي : معي حرم عابد
ام عبدالله فزت : ايوه معك
الرجل : تعالي لمستشفى ***** زوجش حصل له حادث مروري
ام عبدالله بصوت خائف : ااااش وش تقول الوو الووو غلق الخط في وجهها
ليلى سمعت صياح امها نزلت مسرعة : وش في يمه وش في
ام عبدالله وهي تلبس العباية : ابوووش ابوووش سوى حادث بسرعه البسي العباية انتي واختش والحقوني بسرعه
طلعت ليلى كلمت اختها ولبست العباية بسرعه ونزلت لعند امها خرجوا مسرعين وقفوا تاكسي واخذوا الطريق للمستشفى
وصلت ام عبدالله وبناتها للمستشفى سالت الطوارئ والاستعلامات دلوها على الدكتور اللي عالجه ام عبدالله : فين زوجي عابد يا دكتور فينه
الدكتور : انتي حرم عابد زوجش حصل له حادث مروري لكن الحمد الله وقع له كسر في رجله ومحتاج عمليه با اقرب وقت والان هو في الطوارئ
ام عبدالله : طيب ومتى بتسوا له العملية
الدكتور : عادي لو تشتوا الان بنسوها لكن ضروري تدفعوا تكلفة العملية
ام عبدالله : كم التكلفة ؟
الدكتور : 3مليون ريال يمني
ام عبدالله : تمام تركت الدكتور ودخلت الطوارئ شافت عابد مرقد ورافعين رجله ومركبين المغذيات في يده
ام عبدالله : بسم الله عليك بسم الله عليك يا ابو عبدالله الحمد الله على سلامتك
ابو عبدالله بألم : الله يسلمش
ليلى وهي تمسح دموعها : الحمد لله يا ابه
ابو عبدالله : الله يسلمش يابنتي اااخ
ام عبدالله : كيف وقع هكذا يا ابو عبدالله
ابو عبدالله : وانا رايح للشركة الثانية بخط شارع **** بقطع للشارع الثاني سيارة مسرعة دعست فراميل لكن ما قدرت توقف ولا انا قدرت ابتعد منها دقت رجلي لما شافني السوق انه صدمني هرب مسرع اه يا رجلي
ام عبدالله : حسبي الله عليهم من ناس يسوا الحادث ويهربوا
ابو عبدالله : الدكتور قال لي كسر
ام عبدالله : ايوه ومحتاج عمليه بتكلفه 3 مليون
ابو عبدالله : اااه رجلي ومن اينه بندي الزلط
ام عبدالله : لا تهم الزلط اهمشي العافية
ابو عبدالله: اااه يا رجلي
انتظرونا في البارت القادم وخلونا في توقع الاحداث :
وش تتوقعون يصير مع سلوى المسكينة مع العصابة
* ماذا عن طلال وسلمان وهل الشرطة بتلقي القبض على العصابة ويرجعوا سلوى لا اهلها سالمه غانمه ام سيحدث شي اخر
*وماذا عن منى وطلال وكيف سيكون لقاء منى بطلال الذي تعتقد انهي سهى وهل سيشرب طلال من نفس الكاس اللي شرب غيره
*وماذا عن اسرة عابد وموضوع العملية والعيد
واحداث مثيرة انتظروني في البارت القادم ودمتم بود . ❝ ⏤رفيدة عبد الباسط الحداد
طلال تذكر سلمان وعصابته (نرجع للشهرين السابقة كان طلال في الجامعة مع شله شباب فاسدين بيتنقلوا بين ازقة الجامعة من مكان لمكان وكان سلمان معاه رجع طلال للبيت واتصل عليه سلمان : طلال في بنت حلوة معي تعال انا في حاره ** في عمارة مهجورة في الركن
طلال اعترض : ما يصلح يا سلمان حتى لو كنا اصحاب بنات بس توصل المسالة بالتسلي ما ينفع هذا ما يجوز ..
سلمان : الله الله على اللي يعرف الحرام وانت كل يوم مع واحده..
طلال ابتسم بخبث تذكر ان سلمان قتل مسعد بعصير مسموم : تذكر انك قاتل والقاتل ما يفرق معاه شي
سلمان قبض على يده بعصبية وبتأنيب الضمير ومعاتبه نفسه انه كلم طلال بقصة قتله لمسعد سكت مارد: ......
طلال ضحك بقوة : ههههههههه مالك سكت ولا الحق زعلك
سلمان بيمسح على جبهته : خير خير يا طلال
طلال : مالك اذا ما بطلت هذه الحركات ببلغ بالشرطة عليك وخبرك عندك يا حبيبي
سلمان اتعصب : بتهدد مين يا طلال والله وطلع لك لسان
طلال بصوت مستفز : أي اهدد لاني ما اشتي اتحمل بذنب سكوتي
سلمان بعصبية وتهديد : هين هين يا طلال وسكر الخط
سلمان يزفر الهواء بضيق وبهمس : تمام يا طلال انما كسرتك ما اكون انا سلمان
غلق طلال الجوال وخرج مسرع للقسم بلغ على مقر سلمان (لكن على القتل ما بلغ بيأخذ سره كتهديد له)
ثواني العساكر داهموا الموقع واقتحموه بس ماشافوا شي كان سلمان هرب
سلمان : سويتها يا طلال ياهين طيب يا طلال الايام بيننا
طلال بلع ريقة من كلام امه على العصابة اخذ نفس ومسح عرق جبينه وقام معصب رايح يبلغ عليهم
ام طلال : يا بني فين رايح كلمني يا ابني ..
نروح عند سلمى
فكت الحبل بسكينه كانت قريبه منها قامت فتشت الغرفة لقت عصا اخذته ومثلت انه بطنها توجعها وبدات تصيح : اااه بطني الحقوني بطني توجعني
سمعها الحارس فتح الباب بالمفتاح دخل يشوف اش فيها ..
بدأت تتسلل بحذر لخارج الغرفة شافت واحد من العصابة كان واقف من خارج صالة الغرفة قربت منه وضربته لين اغمي عليه .
بدأت صفارة الانذار تصيح ملان المكان العصابة بدوا ينتشروا خافت سلمى ليمسكوها هربت لخارج الجناح واحد من العصابة
(سالم ) شافها اطلق النار للسماء : وقفي مكانش ... وقفت سلوى وبيدها العصا خافت
قرب لها سالم سحبها لقربه : منتي هينة شكلش ناوية على مشاكل
سلوى بعدت منه بقرف من ريحته : لا تلمسني
صاح فوقها : اااااصصصصصصه لف على العصابة اللي كانوا وراه وقال : رجعوها للغرفة لكن هذه المرة ربطوها اقوى وغلقوا على فمها بشاش
شافها تبكي وتستنجد رحمها قرب منها لين صار وجهه قريب من وجهها الصغير : هش لا تبكي اصبري شوية وانا بحاول اخرجش . حط يده الكبيرة على خدها ومسح دموعها :خلاص انتي اسمعي كلامي وانا اخارجش من سلمان طيب
سلمى حركت راسها بتمام
اخذ المفتاح وغلق عليها واخذ المفاتيح معه خرج جواله واتصل لسلمان : الو
سلمان : نعم وش تبغى
سالم : وينك
سلمان شاف نفسه جنب واحده عاهره وتذكر انهي ارخصت نفسها له : ولاشي اش تشتي خارجني
سالم : البنت المحبوسة عندنا حاولت تهرب ومسكناها ورجعناها للغرفة وشددنا عليها الحراسة
سلمان : كويس انتبهوا لها لين نشوف حل مع طلال اخوها الزفت
سالم : حاضر سيدي
سكر سلمان قام نفض نفسه بقذر من البنت اللي معاه .. دخل اتغسل ولبس وخرج لسيارته من النوعية الفخمة وتحرك مفحط للمقر
نروح عند يسرى كالعادة كل شيء جاهز وما عاد باقي غير 3 ايام وتبدا مراسيم حفلتها كانت جالسه تكلم صادق .. صادق : اقول يا يسرى فين نروح شهر العسل نقضيه في اليمن نفسه ولا نخرج خارج البلاد نسافر كندا ولا ماليزيا ولا جزر المالديف
يسرى بكل قناعه : خلينا هنا اليمن ارضنا وكل الدول فيها
صادق اعجبه قناعتها : فين نروح اي محافظه تشتي
يسرى : في معانا تعز تحس نفسك في اثر تاريخي وانك عدت الى اكثر من قرون وانت تقف في جبل صبر وتعز تحتك , ولا محافظه اب اللي لو رحت منطقه جبله عند معالم الملكة اروى تعيش شعور العدل والخصوبة وزمن الحكم العادل , ولا لو رحت محافظة مارب وعند عرش الملكة بلقيس العظيم اااح وعن محافظة صنعاء مكان التاريخ والاثر العظيم مكان العشق والعالم التاريخي والادبي مكان الشعراء والادباء والمناطق التاريخية والاثرية
اختصرلك الوصف يا صادق اليمن تشعر بأحاسيس كأنك عائش في نيوزلاندا ,وعن أب (اللواء الاخضراء ) تعيش شعور في النمسا , أما محافظة شبوة كأنك في المانيا , وعن صنعاء ااااح ما صنعاء الروح والفؤاد كانك في سويسرا




صادق انسجم مع وصفها : اااح على اليمن ما احلاها وش رائيش بوصفش الفضيع نروح نزور اب وتعز ومارب وحضرموت
يسرى بفرح : تمام
صادق : استأذنش
يسرى : الله معك
نرجع عند طلال في القسم وصل القسم ودخل سلم على الضابط
الضابط : خير يا اخي باايش نساعدك
طلال مسح جبهته اشتي ارفع قضيه اختطاف عن اختي
الضابط شاف لعند العسكر : افتح ملف وابدا بسم الله الرحمن الرحيم قضيه اختطاف .. رجع الضابط نضره لعند طلال : احكي لي وش القصة من البداية للنهاية
طلال بدا يسرد القصة مثل ما سمعها من امه
الضابط : ما تشك في احد
طلال : الا يا فندم اشك في عصابه هددتني قبل شهرين انهي لا تكسر ضهري
الضابط : اتحاكى عنهم
طلال تكلم عنهم وين موقعهم
الضابط: خلاص يا اخي ان شاء الله متواصلين معك اذا شكينا شيء... وقف الضابط : عسكري
جاءه العسكري : نعم سيدي
الضابط : جهزوا الطقم والعساكر بنروح نداهم موقع
العسكري ضرب برجله على الارض : حاضر سيدي . وانصرف الضابط رجع نظره لعند طلال : خلاص يا اخي روح واحنا بنتواصل معك
قام طلال وروح للبيت شاف امه وعندها عجوزة ام طلال : فين رحت يا ابني شفت اختك
طلال تكلم وهو بيطلع الدرج (السلم): رفعت قضيه
العجوزة : يا ام طلال قد كنت بخل ابني يروح يرفع قضيه ......قاطعها طلال بصوت : ولا كلمه ولا احد بيرفع قضيه غيري حسش عينش يا عجوزة انتي تكلمي احد عن الاختطاف والله لا اقلع عينش .. مشي لغرفته وغلقها
العجوزة افتجعت من التهديد وسكتت
عند منى كانت جالسه تراقب سهى متى تفتح مالها تأخرت اليوم فجاءه شافتها فتحت دخلت تراسلها : الو
طلال بدون نفس : اهلين
منى بعفوية : وينش اليوم ما فتحتي وحشتيني
طلال : كانت عندي شوية شغلات .تذكر خطته : اقولش يا منى كيف حالش
منى : الحمد لله دام شفت حروفش اني بخيره
طلال : الحمد لله ااااح يا منى نفسي اشوفش
منى : واني والله حبيتش خيرات كيف افعل كيف نشوف بعض
طلال حسها بدأت ترخى : تعالي اليوم الساعة 8 المساء الكافية اللي في شارع اسمه **
منى : يوه ماشي ما في عندنا بنات يخرجوا بالليل
طلال : اكذبي على اهلش قولي لهم عند صاحبتش معاها عرس معاها شي اكذبي
منى بدأت تفكر بحطه عشان تشوف سهى لان لو كلمت عمتها مارح ترضي لها : طيب يا سهى بشوف وافكر كيف اجي لعندش
طلال : اذا ما اقدرتي اليوم عادي يوم ثاني اهمشي اشتي اشوفش
منى : حاضر حبيبتي
طلال بتعب يشتي ينام : استودعتش الله
منى : الله معش .. منى غلقت الجوال وجالسه تفكر الان الساعة 5 العصر كيف اسوي عشان اوصل لسهى
قال الشاعر : شالح بن حطاب بن هدلان الخنفري.
من دق باب الناس دقوا بابه .......... ومن شق ثوب الناس شقوا ثوبه
عند ليلى
ام عبدالله : سجلتي في المعهد ؟
ليلى : اي يمه باقي انتظر متى يتصلوا بس وبنبدأ ان شاء الله بعد العيد
ام عبدالله : طيب الان نشتي نجهز ملابس العيد ابوش بيجي بعد ساعه وبيوصلنا للمول نروح نشتري لش ولختش
ليلى بابتسامة رضى : تمام بطلع اكلم ابرار تجهز نفسها
ام عبدالله : تمام
طلعت ليلى كلمت اختها دخلت غرفتها تجهز نفسها وجهزت عبايتها .
عند ام عبدالله جاءه اتصال من رقم غريب فتحت: الو
الصوت الرجولي : معي حرم عابد
ام عبدالله فزت : ايوه معك
الرجل : تعالي لمستشفى *** زوجش حصل له حادث مروري
ام عبدالله بصوت خائف : ااااش وش تقول الوو الووو غلق الخط في وجهها
ليلى سمعت صياح امها نزلت مسرعة : وش في يمه وش في
ام عبدالله وهي تلبس العباية : ابوووش ابوووش سوى حادث بسرعه البسي العباية انتي واختش والحقوني بسرعه
وصلت ام عبدالله وبناتها للمستشفى سالت الطوارئ والاستعلامات دلوها على الدكتور اللي عالجه ام عبدالله : فين زوجي عابد يا دكتور فينه
الدكتور : انتي حرم عابد زوجش حصل له حادث مروري لكن الحمد الله وقع له كسر في رجله ومحتاج عمليه با اقرب وقت والان هو في الطوارئ
ام عبدالله : طيب ومتى بتسوا له العملية
الدكتور : عادي لو تشتوا الان بنسوها لكن ضروري تدفعوا تكلفة العملية
ام عبدالله : كم التكلفة ؟
الدكتور : 3مليون ريال يمني
ام عبدالله : تمام تركت الدكتور ودخلت الطوارئ شافت عابد مرقد ورافعين رجله ومركبين المغذيات في يده
ام عبدالله : بسم الله عليك بسم الله عليك يا ابو عبدالله الحمد الله على سلامتك
ابو عبدالله بألم : الله يسلمش
ليلى وهي تمسح دموعها : الحمد لله يا ابه
ابو عبدالله : الله يسلمش يابنتي اااخ
ام عبدالله : كيف وقع هكذا يا ابو عبدالله
ابو عبدالله : وانا رايح للشركة الثانية بخط شارع ** بقطع للشارع الثاني سيارة مسرعة دعست فراميل لكن ما قدرت توقف ولا انا قدرت ابتعد منها دقت رجلي لما شافني السوق انه صدمني هرب مسرع اه يا رجلي
ام عبدالله : حسبي الله عليهم من ناس يسوا الحادث ويهربوا
ابو عبدالله : الدكتور قال لي كسر
ام عبدالله : ايوه ومحتاج عمليه بتكلفه 3 مليون
ابو عبدالله : اااه رجلي ومن اينه بندي الزلط
ام عبدالله : لا تهم الزلط اهمشي العافية
ابو عبدالله: اااه يا رجلي
انتظرونا في البارت القادم وخلونا في توقع الاحداث :
وش تتوقعون يصير مع سلوى المسكينة مع العصابة
ماذا عن طلال وسلمان وهل الشرطة بتلقي القبض على العصابة ويرجعوا سلوى لا اهلها سالمه غانمه ام سيحدث شي اخر
وماذا عن منى وطلال وكيف سيكون لقاء منى بطلال الذي تعتقد انهي سهى وهل سيشرب طلال من نفس الكاس اللي شرب غيره
وماذا عن اسرة عابد وموضوع العملية والعيد
واحداث مثيرة انتظروني في البارت القادم ودمتم بود. ❝
❞ ه(شيطاني ملاك بارت1 )
في مكان بعيد لا يعرف به أحد
مجهول 1:شيطان المهمه دي لازم تتنفذ بكل دقه مش عاوزين اي غلطه
الشيطان:ومن امتي وانا بغلط دا أنا الشيطان متخفش انا مجهز كل حاجه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في حي من الأحياء المتوسطه بمدينه القاهره تنام هذه الجميله في أحلامها الورديه وهذه الجملة هي التي تتكرر في أحلامها ( انت ملاك الشيطان وأنا هو أمانك)وهوب تصحي على جردل المايه يال نزل فوق دماغها تصحي وتنيها تتنطط وتقول
رضوي:ماما يا نور الحقوا البيت بيغرق وتنيها تصوت وتتنطط متقفش غير لما تسمع صوت الضحك العالي تتلفت حوليها هو الصوت ده جاي منين لغايه ما تلاقي يال واقعه على الأرض من كتر الضحك ومسكه بطنها
رضوي الشياطين بدأت تلعب في دماغها :إيه ده هو انتي يا نور يا حبيبتي وأنا يال قولت البيت بيغرق
نور بعد إما قامت ومش واخده بالها من الضحكه الخبي*ةيال علي وجه التانيه : والله شكلك كا...وقبل ما تكمل كلامها لقت يال بتجري وراها نور وهي بتجري وتصوت:إيه يا بنتي والله خايفه عليكي كتر النوم وحش
رضوي وخلاص جابت أخيرها :إنتي مالك إنتي يا بلوه حرام عليكي نفس أنام والله تعبانه
نور بعد إما وقفت وهي بتضحك:والله نفسي أفهم واحده خم نوم شبهك بتطلع الاولي كل سنه أولي ازاي نفسي أفهم
رضوي وقفت وحطت إيديها في وسطها :الدماغ يا ماما
نور وهي بتضحك وماسكه بطنها :دماغ دماغ مين يأم دماغ هي عندك اساسا
رضوي من الصدمه بقها وصل للأرض ولسه هترد لقت ابو ورده جاي في وشها لسه نور هتستوعب يال حصل مع رضوى لقت اخوه التاني في وشها هههههه (جدعان للي ميعرفش ابو ورده ده اعز صديق لمعظم الامهات المصريه الشبشب المصري الاصيل )
تيسير (أم رضوي )في إيه يا بنت الج*مه منك ليها صوتك جايب لآخر الشارع (معلش يا ست الحبايب كل الاخوات كده دا انا واخواتي بنلم الجيران على صوتنا )
رضوي:ايه يا سيرو ك*ب البحر دي هي يال غلطانه مصحاني من احلاها نومه وفضلت تدبدب برجليها في الأرض
نور :سيرو يا حبيبتي بنتك هي يال خم نوم وهنتأخر علي الكليه
رضوي:يا نهار اسوح الكليه ياله يا بت بسرعه ودخلوا يغيروا هدمهم
نسيبهم هما بقي ونروح للبطل
(بقلمي
مريم طارق صلاح الدين )
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في قصر بل اجمل من القصر بيصحي من النوم في غرفه مظلمه مليئه بالحزن مكونه من اللونين الأسود والرصاصي وليد بيدخل في غرفه الرياضه الخاصه به ويقوم بعمل التمارين الرياضية الخاصه به ليخرج من غرفه الرياضه بيدخل يأخد شور بيخرج من الحمام يدخل غرفه الملابس الخاصه به ويلبس بدله سوده معتمه زي حياته من اغلي الماركات العالميه وساعه من اغلي الساعات وجزمه نفس النظام ودا كله من اللون الأسود ( إيه يا بني انا منكرش أن انا بموت في حاجه اسمها اسود بس مش معقول كل حاجه في حياتك سوده بس مش مهم لسه بردو بالنسبة ليا مز ههههه)
بيخرج من الأوضه بيلاقي الداده فتحيه بيقول :صباح الخير يا داده فتحيه أمال فين ندي
الداده:هي يابني كل إما أبعت حد يصحيها ترجعه حتي أنا كمان رحت أصحايها بس رجعت نامت (مش قلتلكم كل يال شبه بعض بيتلم علي بعض هي و رضوي خم نوم شبه بعض والله الاتنين من نوعي ههه)
وليد: خلاص يا داده أنا هصحيها
الداده:يال تشوفه يا بني
وليد :لو مازن جه قوليله يقعد يفطر علي ماصحي ندي
الداده:ماشي يا بني
(وطلع وليد يشوف خم النوم يال فوق هههههه)
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في غرفه ندي نايمه ومش حاسه بأي حاجه
خبط وليد علي الباب لكن لا رد فتح وليد الأوضه ودخل
وليد:ندي لاكن لا رد
ندي :نوم نوم نوم
وليد :إصحي ياندي
ندي :نوم نوم نوم
وليد أخر مزهق قام نادي بصوت عالي:نددييييييي
صحيت ندي وقامت تتنطط وتقول:ايه ايه القيامه بتقوم
وليد :إصحي ياندي الكليه يا بنتي
ندي :إيه ده يا أبيه انت هنا (انتي لسه وخده بالك)
وليد :ياله ياندي عشان الكليه إلبسي وانزلي
ندي :حاضر يا بوب
وليد رفع حاجبه لفوق وبصلها
ندي بلعت ريقها وبعدين قالت:حاضر يا أبيه
ونزل وليد وندي أخرجت نفس عميق مش عارفه انا بخاف منه ليه دا حتي أخويا ايه ده ياربي أووووف
خدت ندي شور ولبست هدومها المكونه من درس وردي وطرحه بيضه وشوذ أبيض وشنطه بيضه وقدت فرضها ونزلت
(بقلمي✍🏻princess of novels
مريم طارق)
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
نزلت ندي لقت مازن :إيه يا برنس انت هنا
مازن : أيوه يا معلمه هههههه
وليد :خلصوا خلونا نفطر ونروح علي الشركه وانتي علي كليتك
مازن :مش عارف اخوكي دا إيه والله نفسي أفهم من اي صنف من البني أدمين
ندي :والله يا بني نفسي أعرف هههه
مازن قعد يضحك :يا خربيتك هههههههه
وليد:مازن ياله إخلص ياله نمشي
مازن :نعم يا أخويا أنا لسه مفطرتش
وليد قام وبصله وقال : ياله
مازن : يا خبر أسود بينه هيتحول ياله سلام يا معلمه هههههه
ندي :سلام يا برنس
وخرج وليد ومازن وبعدين خرجت ندي على الكليه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
بعد إما رضوي ونور خلصوا الفرض بتعهم ولبسوا هدمهم رضوي لبست درس أبيض بورود زرقه وطرحه زرقه وشنطه بيضه وشوذ أبيض ونور لبست درس زيتي بحزام أسود وطرحه سوده وشنطه سوده وشوذ أبيض وخرجوا فطروا مع تيسير وراحوا الكليه.
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
(في الكليه)
رضوي واقفه بتتكلم في التليفون: الو يا بنتي انت فين احنا في الكافيه
ندي : انا قدام بوابه الكليه انا جايه لكم دلوقتي
رضوي :طب اقفلي يا ماما الرصيد مش ببلاش هههه
ندي : خلاص طيب يا أم رصيد مش ببلاش أنا خلاص بقيت وراكم
رضوي : اه يا بنت ال قعدتي تتكلمي لغايه ما وصلت لغايه هنا الرصيد خلص يا مفتريه ما انتي رصيدك انتي ببلاش طب ما كنتيش تردي رديتي ليه من الاول أه ما ليش فيه انت اللي تشحنيلي رصيدي
ندي :ماشي ياختي انت بتردي ليا لما شحنت ليا فيها رصيدي فيها ايه شحنت ليا مره
رضوي :يا بنتي أنا بهزر ههه
ندى: طب ما انا عارفه ههه طب قوليلي فين البت نور
رضوي: راحت تجيب عصير أه جايبين لكي فراوله
ندي :طب كويس كنت لسه هزعق
رضوي :تصدقي أن إحنا غلطانين أن جبنالك طفسه اوي هههه
ندي :مش مهم طفسه طفسه المهم في فراوله وقاعدت تضحك هههه (ندى على الرغم من انها اغنيه الا انها بتحب اصحابها جدا وما بتفرقش الطبقه الاجتماعيه بالعكس بتحبهم اكثر من من اي احد وتتصرف معاهم كانها واحده منهم هي دي الصداقه أن ما يفرقش معاك دا إبن مين أو دي بنت مين )
رضوي:طب ياله نور جات هههههههههههه
نور :في ايه كنتم بتقولوا إيه
ندي : بس انتي يا اوزعه
نور :ما بلاش الاسم ده عشان بيعصبني وانتي مش هيعجبك يال اللي هاعمله
ندي :يعني هتعملي ايه
نور :طيب طب اهو وقامت ناطه عليها عضاها من إيدها
ندي :أه يا بنت المجنونه سيبي إيدي يا بت
رضوي :تستاهلي ما انتي عارفه إنها بتحب تعض أي حد والله تستهلي أه يا بطني مش قادره من كتر الضحك هههههههههههه
نور بعد ما سابت إيد ندى:تستاهلي
ندي :والله انتي ج*مه
رضوي :بس منظركم كان يفطس من الضحك هههههههههههه مش قادره وقعدت تخبط بإيديها على الترابيظه
ندي :المهم في بارتي انهارده في القصر وانتوا معزومين
رضوي :بس ماما
ندي :ما تقلقيش انا قلت لسيرو ووافقت وكمان عاوزه اعرفكم علي أبيه وليد والبرنس مازن
نور :يبقي خلاص إتفقنا
رضوي :طب ياله عشان المحاضره
نور وندي في صوت واحد :ياله
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في شريكات الجبالي
دخل بكل هبته الي المكتب وهو عمال يسمع همهمات الموظفات عليه
رقم 1:هو جايب كل الهيبه والجمال ده منين
رقم2:أنا نفسي يشوفني ولو لمره
دخل للمكتب وقعد بعد شويه خبط الباب
وليد :أدخل
مازن :إيه يا برنس
وليد :إيه يا مازن كل حاجه جاهزه علشان الحافله إنهارده
مازن:أه كله تمام
وليد :مش عاوز أي غلطه
مازن :متقلقش
وليد :طب ياله بره
مازن :إنت بتتردني وبعدين أضاف بمرح لا أكيد صح
وليد :مازن
مازن :خلاص ماشية سلام
وخرج مازن
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في مكان بعيد
مجهول 1:كل حاجه جاهزه عشان انهارده يا شيطان
الشيطان :كله جاهز وهو جاي الحافله انهارده
مجهول 1: بالتوفيق يا شيطان
(بقلمي
مريم طارق صلاح الدين )
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
يا تري مين الشيطان ده ؟
ورضوي هتقابل وليد
ومين ال جاي الحفله وإيه علاقته بالشيطان هنعرف ده كله في البارت 2من (شيطاني ملاك )واشوفكم في البارت التاني يا بنات وفي مواعيدنا واتمني إنها تعجبكم. ❝ ⏤مريم طارق صلاح الدين
❞ ه(شيطاني ملاك بارت1 )
في مكان بعيد لا يعرف به أحد
مجهول 1:شيطان المهمه دي لازم تتنفذ بكل دقه مش عاوزين اي غلطه
الشيطان:ومن امتي وانا بغلط دا أنا الشيطان متخفش انا مجهز كل حاجه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في حي من الأحياء المتوسطه بمدينه القاهره تنام هذه الجميله في أحلامها الورديه وهذه الجملة هي التي تتكرر في أحلامها ( انت ملاك الشيطان وأنا هو أمانك)وهوب تصحي على جردل المايه يال نزل فوق دماغها تصحي وتنيها تتنطط وتقول
رضوي:ماما يا نور الحقوا البيت بيغرق وتنيها تصوت وتتنطط متقفش غير لما تسمع صوت الضحك العالي تتلفت حوليها هو الصوت ده جاي منين لغايه ما تلاقي يال واقعه على الأرض من كتر الضحك ومسكه بطنها
رضوي الشياطين بدأت تلعب في دماغها :إيه ده هو انتي يا نور يا حبيبتي وأنا يال قولت البيت بيغرق
نور بعد إما قامت ومش واخده بالها من الضحكه الخبي*ةيال علي وجه التانيه : والله شكلك كا..وقبل ما تكمل كلامها لقت يال بتجري وراها نور وهي بتجري وتصوت:إيه يا بنتي والله خايفه عليكي كتر النوم وحش
رضوي وخلاص جابت أخيرها :إنتي مالك إنتي يا بلوه حرام عليكي نفس أنام والله تعبانه
نور بعد إما وقفت وهي بتضحك:والله نفسي أفهم واحده خم نوم شبهك بتطلع الاولي كل سنه أولي ازاي نفسي أفهم
رضوي وقفت وحطت إيديها في وسطها :الدماغ يا ماما
نور وهي بتضحك وماسكه بطنها :دماغ دماغ مين يأم دماغ هي عندك اساسا
رضوي من الصدمه بقها وصل للأرض ولسه هترد لقت ابو ورده جاي في وشها لسه نور هتستوعب يال حصل مع رضوى لقت اخوه التاني في وشها هههههه (جدعان للي ميعرفش ابو ورده ده اعز صديق لمعظم الامهات المصريه الشبشب المصري الاصيل )
تيسير (أم رضوي )في إيه يا بنت الج*مه منك ليها صوتك جايب لآخر الشارع (معلش يا ست الحبايب كل الاخوات كده دا انا واخواتي بنلم الجيران على صوتنا )
رضوي:ايه يا سيرو ك*ب البحر دي هي يال غلطانه مصحاني من احلاها نومه وفضلت تدبدب برجليها في الأرض
نور :سيرو يا حبيبتي بنتك هي يال خم نوم وهنتأخر علي الكليه
رضوي:يا نهار اسوح الكليه ياله يا بت بسرعه ودخلوا يغيروا هدمهم
نسيبهم هما بقي ونروح للبطل
(بقلمي
مريم طارق صلاح الدين )
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في قصر بل اجمل من القصر بيصحي من النوم في غرفه مظلمه مليئه بالحزن مكونه من اللونين الأسود والرصاصي وليد بيدخل في غرفه الرياضه الخاصه به ويقوم بعمل التمارين الرياضية الخاصه به ليخرج من غرفه الرياضه بيدخل يأخد شور بيخرج من الحمام يدخل غرفه الملابس الخاصه به ويلبس بدله سوده معتمه زي حياته من اغلي الماركات العالميه وساعه من اغلي الساعات وجزمه نفس النظام ودا كله من اللون الأسود ( إيه يا بني انا منكرش أن انا بموت في حاجه اسمها اسود بس مش معقول كل حاجه في حياتك سوده بس مش مهم لسه بردو بالنسبة ليا مز ههههه)
بيخرج من الأوضه بيلاقي الداده فتحيه بيقول :صباح الخير يا داده فتحيه أمال فين ندي
الداده:هي يابني كل إما أبعت حد يصحيها ترجعه حتي أنا كمان رحت أصحايها بس رجعت نامت (مش قلتلكم كل يال شبه بعض بيتلم علي بعض هي و رضوي خم نوم شبه بعض والله الاتنين من نوعي ههه)
وليد: خلاص يا داده أنا هصحيها
الداده:يال تشوفه يا بني
وليد :لو مازن جه قوليله يقعد يفطر علي ماصحي ندي
الداده:ماشي يا بني
(وطلع وليد يشوف خم النوم يال فوق هههههه)
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في غرفه ندي نايمه ومش حاسه بأي حاجه
خبط وليد علي الباب لكن لا رد فتح وليد الأوضه ودخل
وليد:ندي لاكن لا رد
ندي :نوم نوم نوم
وليد :إصحي ياندي
ندي :نوم نوم نوم
وليد أخر مزهق قام نادي بصوت عالي:نددييييييي
صحيت ندي وقامت تتنطط وتقول:ايه ايه القيامه بتقوم
وليد :إصحي ياندي الكليه يا بنتي
ندي :إيه ده يا أبيه انت هنا (انتي لسه وخده بالك)
وليد :ياله ياندي عشان الكليه إلبسي وانزلي
ندي :حاضر يا بوب
وليد رفع حاجبه لفوق وبصلها
ندي بلعت ريقها وبعدين قالت:حاضر يا أبيه
ونزل وليد وندي أخرجت نفس عميق مش عارفه انا بخاف منه ليه دا حتي أخويا ايه ده ياربي أووووف
خدت ندي شور ولبست هدومها المكونه من درس وردي وطرحه بيضه وشوذ أبيض وشنطه بيضه وقدت فرضها ونزلت
(بقلمي✍🏻princess of novels
مريم طارق)
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
نزلت ندي لقت مازن :إيه يا برنس انت هنا
مازن : أيوه يا معلمه هههههه
وليد :خلصوا خلونا نفطر ونروح علي الشركه وانتي علي كليتك
مازن :مش عارف اخوكي دا إيه والله نفسي أفهم من اي صنف من البني أدمين
ندي :والله يا بني نفسي أعرف هههه
مازن قعد يضحك :يا خربيتك هههههههه
وليد:مازن ياله إخلص ياله نمشي
مازن :نعم يا أخويا أنا لسه مفطرتش
وليد قام وبصله وقال : ياله
مازن : يا خبر أسود بينه هيتحول ياله سلام يا معلمه هههههه
ندي :سلام يا برنس
وخرج وليد ومازن وبعدين خرجت ندي على الكليه
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
بعد إما رضوي ونور خلصوا الفرض بتعهم ولبسوا هدمهم رضوي لبست درس أبيض بورود زرقه وطرحه زرقه وشنطه بيضه وشوذ أبيض ونور لبست درس زيتي بحزام أسود وطرحه سوده وشنطه سوده وشوذ أبيض وخرجوا فطروا مع تيسير وراحوا الكليه.
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
(في الكليه)
رضوي واقفه بتتكلم في التليفون: الو يا بنتي انت فين احنا في الكافيه
ندي : انا قدام بوابه الكليه انا جايه لكم دلوقتي
رضوي :طب اقفلي يا ماما الرصيد مش ببلاش هههه
ندي : خلاص طيب يا أم رصيد مش ببلاش أنا خلاص بقيت وراكم
رضوي : اه يا بنت ال قعدتي تتكلمي لغايه ما وصلت لغايه هنا الرصيد خلص يا مفتريه ما انتي رصيدك انتي ببلاش طب ما كنتيش تردي رديتي ليه من الاول أه ما ليش فيه انت اللي تشحنيلي رصيدي
ندي :ماشي ياختي انت بتردي ليا لما شحنت ليا فيها رصيدي فيها ايه شحنت ليا مره
رضوي :يا بنتي أنا بهزر ههه
ندى: طب ما انا عارفه ههه طب قوليلي فين البت نور
رضوي: راحت تجيب عصير أه جايبين لكي فراوله
ندي :طب كويس كنت لسه هزعق
رضوي :تصدقي أن إحنا غلطانين أن جبنالك طفسه اوي هههه
ندي :مش مهم طفسه طفسه المهم في فراوله وقاعدت تضحك هههه (ندى على الرغم من انها اغنيه الا انها بتحب اصحابها جدا وما بتفرقش الطبقه الاجتماعيه بالعكس بتحبهم اكثر من من اي احد وتتصرف معاهم كانها واحده منهم هي دي الصداقه أن ما يفرقش معاك دا إبن مين أو دي بنت مين )
رضوي:طب ياله نور جات هههههههههههه
نور :في ايه كنتم بتقولوا إيه
ندي : بس انتي يا اوزعه
نور :ما بلاش الاسم ده عشان بيعصبني وانتي مش هيعجبك يال اللي هاعمله
ندي :يعني هتعملي ايه
نور :طيب طب اهو وقامت ناطه عليها عضاها من إيدها
ندي :أه يا بنت المجنونه سيبي إيدي يا بت
رضوي :تستاهلي ما انتي عارفه إنها بتحب تعض أي حد والله تستهلي أه يا بطني مش قادره من كتر الضحك هههههههههههه
نور بعد ما سابت إيد ندى:تستاهلي
ندي :والله انتي ج*مه
رضوي :بس منظركم كان يفطس من الضحك هههههههههههه مش قادره وقعدت تخبط بإيديها على الترابيظه
ندي :المهم في بارتي انهارده في القصر وانتوا معزومين
رضوي :بس ماما
ندي :ما تقلقيش انا قلت لسيرو ووافقت وكمان عاوزه اعرفكم علي أبيه وليد والبرنس مازن
نور :يبقي خلاص إتفقنا
رضوي :طب ياله عشان المحاضره
نور وندي في صوت واحد :ياله
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في شريكات الجبالي
دخل بكل هبته الي المكتب وهو عمال يسمع همهمات الموظفات عليه
رقم 1:هو جايب كل الهيبه والجمال ده منين
رقم2:أنا نفسي يشوفني ولو لمره
دخل للمكتب وقعد بعد شويه خبط الباب
وليد :أدخل
مازن :إيه يا برنس
وليد :إيه يا مازن كل حاجه جاهزه علشان الحافله إنهارده
مازن:أه كله تمام
وليد :مش عاوز أي غلطه
مازن :متقلقش
وليد :طب ياله بره
مازن :إنت بتتردني وبعدين أضاف بمرح لا أكيد صح
وليد :مازن
مازن :خلاص ماشية سلام
وخرج مازن
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
في مكان بعيد
مجهول 1:كل حاجه جاهزه عشان انهارده يا شيطان
الشيطان :كله جاهز وهو جاي الحافله انهارده
مجهول 1: بالتوفيق يا شيطان
(بقلمي
مريم طارق صلاح الدين )
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
يا تري مين الشيطان ده ؟
ورضوي هتقابل وليد
ومين ال جاي الحفله وإيه علاقته بالشيطان هنعرف ده كله في البارت 2من (شيطاني ملاك )واشوفكم في البارت التاني يا بنات وفي مواعيدنا واتمني إنها تعجبكم. ❝
❞ كنت قاعده فى شقتى وسمعت حركه غريبة في الشقة اللى قصدى استغربت وخوفت لا يكون حرامى خصوصاً أن الشقة دى فاضية وكانت بتتاجر مفروش للمصيفين.نسيت أقولكم أنى ساكنه فى شقة فى عماره فى اسكندرية.
أنا مريم موظفة فى شركة مقاولات عندى ٣٥سنه الشقة دى بتاعت بابا وماما وأنا كنت عايشه معهم ولما توفهم الله فضلت أنا قاعده فيها خصوصاً أن بابا كان وخدها تمليك.
وبما أن الحظ ما حلفنيش ولقيت بنى ادم كويس يصلح زوج وأب ف ما اتجوزتش وادينا قاعده فى شقة بابا.
المهم علشان ما اطولش عليكم.
لما سمعت الاصوات دى فى الشقة اللى قدامى قلقت اصوات غريبة فضلت قلقانه لحد الصبح.روحت شغلى وفى نص اليوم أتصلت بصاحب العمارة علشان أسأله على الأصوات اللى سمعتها فى الشقة اللى قدامى.قالى أنها سكنت وبقى فيها سكن جداد.
ارتاحت شوية .بس بقى بيحصل حاجات غريبة كل يوم أسمع أصوات ده غير ريحة البخور اللى تخنق قلت أكيد ناس مجانين كل يوم هبد ورزع ده غير أصوات بكاء الاطفال والصراخ المفزع.قررت اروح اخبط عليهم واقولهم يهدوا شوية علشان عايزين ننام ورانا شغل لكن لما جيت أخرج من الشقة رجلى اتخبطت واتقلبت اتلوت تحتى اتصلت بشرين صاحبتى جاتلى ومعاها دكتورة قالت إن فيه شرخ فى رجلى ولازم جبيرة عملت اللازم وعملت جبيرة وكتبت على بعض الأدوية واستاذنت ومشيت شيرين الله يباركلها فضلت معايا طول اليوم وتانى يوم عملتلى إجازة علشان رجلى.
وبقيت بتيجى من وقت للتانى تطمن عليا..
بس اتفجاءت بيها بتسالنى مين ساكن في الشقة اللى قدامك ؟
قلتلها ليه ياشيرين حد ضايقك ؟
شيرين لا محديش ضايقنى بس كل لما اعدى من قدام الشقة فى ريحه وحشة مع ريحة بخور مش عارفه انتى مستحملة الريحه دى ازى؟
مريم يابنتى ده غير الخبط والىزع طول اليوم مش بعرف أنام كنت ريحه اقولهم يخفوا الأصوات شوية بس وقعت واديكى شايفة حالى.
شيرين بصراحه مش مريحين خالص يامريم.حاولى ما تختلطيش بهم.
مريم يابنتى ما انتى عارفه أنى مش بحب اختلط بحد.
شيرين أنا همشى دلوقتى وهعدى عليكى بكره.
مريم ماشى ياحبيبتي تسلميلي تعبتك معايا اليومين دول.
شيرين انتى هبلة يابنتى إحنا أخوات.يلا سلام.
مريم مع السلامه.
بعد اسبوع فكيت الجبس والحمد لله بقيت أحسن بس برضوا ضوضاء الناس اللى قدامى بيزيد.
وأنا راجعه من شغلى الساعه خمسه ونص المغرب سمعت بكاء طفل بيستنجد من نفس الشقة من صوت استنجاد الطفل قلبى وجعنى قررت اخبط على الشقة وأشوف فيه إيه بحجة أنى جاية أرحب بيهم كونهم سكان جداد.
نزلت جبت علبة شيكولاته وطلعت خبط عليهم فتحت لى ست مش كبيرة ولا صغيرة ابتسمت أول ما شافتنى بدلتها الابتسامه وقلتلها أنا جارتك اللى ساكنه هنا جيت أرحب بيكم نورتوا العماره.
الست ابتسمت ابتسامه غريبة وزى ما تكون مش عايزة تستقبلينى وأحنا واقفين على الباب لقيت فى صوت وأحد بيكلمها من جوه بيقولها مين يا ليزا ؟
ردت عليه بنفس البرود وقالتله جارتنا اللى قدامنا جه الراجل من جوه بس بابتسامة مش مريحه ولقيته بصلها زى ما يكون فى كلمة سر بالنظرات وراح بصصيلى بنفس الابتسامة الشيطانية وقالى أهلا أهلا اتفضلى نورتينا.
دخلت معهم الشقة مش مريحه فيها حاجه غلط.
قعدت معهم وقدموا لى العصير ولكنى اعتذرتلهم علشان متأخرة على ميتنج علشان اهرب منهم.بس وأنا خارجة لمحت خيال طفل بيبكى وغرفه خارج منها ضوء أحمر اتفزعت وارتعبت وخوفت وما صدقت خرجت من عندهم.
رجعت شقتى وأنا بتنفض من الخوف شكلهم مش بنى ادمين.
ياترى بيعملوا ايه فى الشقة مخلينها مقبضة كده ؟
دخلت اخدت دوش واكلت حاجه خفيفة ودخلت نمت.
حلمت حلم غريب انى سمعت صوت طفل بيبكى ويصرخ من شقة الجيران وأنا جريت علشان أشوف فيه إيه لقيت باب شقتهم مفتوح دخلت فضلت ادور على الطفل اللى بيبكى.
لقيت الاوضه اللى كان خارج منها ضوء احمر مفتوحة فتحه صغيرة قربت منها لقيتهم رسمين رسومات غريبة وعاملين دائرة بالشموع ومنيمين طفل في وسط الدائرة ولقيت الراجل صاحب الشقة ماسك س ك ي ن ة ووقف ناحية رأس الطفل وبيقول كلام مش مفهوم و ب ي ن ح ر ه ارتعبت من المنظر قمت مفزوعه من النوم وأنا بصرخ من المنظر اللى شوفته فضلت قاعده على السرير بحاول أهدى نفسى وأقول ده حلم أكيد مفيش ناس بالبشاعة دى ولكنى هاخد حذرى منهم.قمت من النوم جهزت ونزلت شغلى لما وصلت وشوفت شيرين لقيتها بتقولى مالك يابنتى لونك مخطوف ليه ؟
قلتلها هاخد نفسى واحكيلك.
قعدت مع شيرين وحكيت لها كل شيء من أول ما زرتهم لحد الحلم المفزع ده.
شيرين تفتكرى يامريم بيعملوا أعمال وسحر وكده يعنى.
مريم مش عارفه بس مش مرتحلهم والنهارده وأنا خارجه لقيت حاجات مرشوشه قدام الباب بس يعنى قلت أكيد حد كان معاه مياه ووقعت منه.
شيرين طب انتى كويسه ؟
مريم آه الحمد لله ما أنا قدامك أهو مفيش غير الحلم البشع اللى شوفته هو اللى وترنى شوية بس.
شيرين خلى بالك من نفسك وحاولى ما تتعامليش مع الناس دى
مريم والله أنا مش بحب أتعامل مع حد بس الأصوات بتاعتهم اللى خليتنى ازورهم علشان بعد كده أقدر اقولهم يخفوا الأصوات بس دلوقتي خايفة ااقرب من شقتهم ربنا يستر. ما تيجى تتعشى معايا النهارده.
شيرين كان بودى بس محمد قالى هيسبقنى هو والعيال عند حماتى النهارده.
مريم خلاص بقى مش مشكلة هستناكى فى يوم تانى.
شيرين خلاص خليها يوم تانى أكون قائلة ل محمد قبلها.
وانتى خلى بالك من نفسك.
مريم خليها على الله.
شيرين ونعم بالله العلي العظيم. يلا سلام
مريم سلام.
...............................................................
مريم رجعت البيت لقيت نفس المياه مدلوقة قدام باب الشقة إيه معقولة ما نشفتش من الصبح.مااديتش الأمر أهمية ودخلت الشقة.
دخلت اخدت دوش وحضرت وجبه خفيفه وأنا قاعدة بأكل لمحت حد داخل اوضة النوم قمت أجرى أشوف مين مالقيتش حد رجعت قعدت مكانى كنت هتجنن حسيت بنفس زى مايكون حد واقف ورايا بصيت مالقيتش حد هو أنا اتجننت ولا إيه ؟
خلصت أكل وظبط كل حاجه عملت قهوة وخرجت البلكونه.
لمحت جيرانى الجداد من ورا الشباك بتاعهم ماسكين طفل بشكل مش طبيعي والإضاءة كانت خافته وشوفت الراجل زى ما شوفته فى الحلم اترعبت لا حد منهم يشوفنى دخلت من البلكونه وكلمت شيرين وحكيت لها وأنا بحكى لها الكهرباء فصلت ودى أول مره تحصل فى العماره قلبى بقى يتنفض من الخوف والرعب وحسيت بحركة حواليا خوفت وصرخت لما حسيت حد بيمسك رجلى ووقع التليفون وما حسيتش بنفسى غير وشيرين وجوزها والدكتور موجودين حواليا أصلى أنا مدية ل سيرين نسخه من المفتاح علشان تبقى تيجى تطمن عليا لما رجلى كانت متجبسه وما اخدتهوش منها الدكتور مشى بعد لما فوقت وقعدت معهم وحكيت لهم كل حاجه.
جوز شيرين قال أنا هروح أجيب حد يفهمنا في إيه وجاى.
نزل محمد جوز شيرين ورجع بعد نص ساعه وكان جايب معاه شيخ.الشيخ فضل يبص في كل زوايا الشقة وبعدين طلب إناء به ماء نظيف فضل يقرأ القرآن الكريم عليه وبعدين طلب منى أقوم أرش المياه مكان المياه اللى شوفتها كانت مرشوشه قدام الباب وبعد ما رشيت المياه سمعت صوت عالى بره الشقه جيت أخرج أنا وشيرين نشوف فى إيه بس محمد منعنا نخرج وقال دى الشرطة جاية تفتش الشقة اللى قدامك علشان يفهموا فى إيه.
جات الشرطة وقبضت عليهم لأنهم كانوا لسه ما اتخلصوش من ج ث ة الطفل اللى كانوا بيعملوا عليه طقوسهم الشيطانية.
بعد لما مشيوا الشيخ داخل وطلب بعد الأشياء وقام بتطهير الشقة سألته بعد لما خلص إيه اللى كان بيحصلى ؟
الشيخ كان معمولك سحر بالجنون علشان محديش يصدقك.
جيرانك الدجالين كانوا قلقانين منك ف كانوا بيجننوكى علشان لو اتكلمتى محديش يصدقك.
ياريت يابنتى تحصنى نفسك وبيتك بالصلاة وذكر الله والقران الكريم.
مش مصدقة كانوا بيعملوا فيا كده وأنا كن بتجنبهم وقلت ماليش دعوه بيهم.
الشيخ كان لازم تبلغى يابنتى من الأول يمكن كنتى انقذتى طفل برئ راح ضحية شوية دجالين الحمدلله حصنى نفسك بالصلاة والقران الكريم.السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
أنا وشيرين ومحمد وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
محمد الله يبارك له قدر خوفى وسابلى شيرين تبات معايا.
والحمد لله بدأت ألتزم بالصلاة وشغلت القرآن الكريم على طول فى الشقة.
يفلح الساحر حيث أتى.صدق الله العظيم.
﴿ وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ ﴾
حسبي الله ونعم الوكيل.
تمت...
واخيرا وليس اخرا لو كل واحد شاف الغلط وقال أنا مالى هيجى يوم والغلط ده هيطوله.
من رأي منكم منكر فليغيره بيده أن لم يقدر فبقلبه وهذا أضعف الإيمان
ومن التحريات اتاكدوا أنهم خاطفين الطفل وبي ق م وا ق ر ب ان لشيطانهم.
بقلمي #الهام_احمد_عبدالحليم(#نيروزونيارنيار). ❝ ⏤إلهام احمد عبد الحليم (نيروزونيارنيار)
❞ كنت قاعده فى شقتى وسمعت حركه غريبة في الشقة اللى قصدى استغربت وخوفت لا يكون حرامى خصوصاً أن الشقة دى فاضية وكانت بتتاجر مفروش للمصيفين.نسيت أقولكم أنى ساكنه فى شقة فى عماره فى اسكندرية.
أنا مريم موظفة فى شركة مقاولات عندى ٣٥سنه الشقة دى بتاعت بابا وماما وأنا كنت عايشه معهم ولما توفهم الله فضلت أنا قاعده فيها خصوصاً أن بابا كان وخدها تمليك.
وبما أن الحظ ما حلفنيش ولقيت بنى ادم كويس يصلح زوج وأب ف ما اتجوزتش وادينا قاعده فى شقة بابا.
المهم علشان ما اطولش عليكم.
لما سمعت الاصوات دى فى الشقة اللى قدامى قلقت اصوات غريبة فضلت قلقانه لحد الصبح.روحت شغلى وفى نص اليوم أتصلت بصاحب العمارة علشان أسأله على الأصوات اللى سمعتها فى الشقة اللى قدامى.قالى أنها سكنت وبقى فيها سكن جداد.
ارتاحت شوية .بس بقى بيحصل حاجات غريبة كل يوم أسمع أصوات ده غير ريحة البخور اللى تخنق قلت أكيد ناس مجانين كل يوم هبد ورزع ده غير أصوات بكاء الاطفال والصراخ المفزع.قررت اروح اخبط عليهم واقولهم يهدوا شوية علشان عايزين ننام ورانا شغل لكن لما جيت أخرج من الشقة رجلى اتخبطت واتقلبت اتلوت تحتى اتصلت بشرين صاحبتى جاتلى ومعاها دكتورة قالت إن فيه شرخ فى رجلى ولازم جبيرة عملت اللازم وعملت جبيرة وكتبت على بعض الأدوية واستاذنت ومشيت شيرين الله يباركلها فضلت معايا طول اليوم وتانى يوم عملتلى إجازة علشان رجلى.
وبقيت بتيجى من وقت للتانى تطمن عليا.
بس اتفجاءت بيها بتسالنى مين ساكن في الشقة اللى قدامك ؟
قلتلها ليه ياشيرين حد ضايقك ؟
شيرين لا محديش ضايقنى بس كل لما اعدى من قدام الشقة فى ريحه وحشة مع ريحة بخور مش عارفه انتى مستحملة الريحه دى ازى؟
مريم يابنتى ده غير الخبط والىزع طول اليوم مش بعرف أنام كنت ريحه اقولهم يخفوا الأصوات شوية بس وقعت واديكى شايفة حالى.
شيرين بصراحه مش مريحين خالص يامريم.حاولى ما تختلطيش بهم.
مريم يابنتى ما انتى عارفه أنى مش بحب اختلط بحد.
شيرين أنا همشى دلوقتى وهعدى عليكى بكره.
مريم ماشى ياحبيبتي تسلميلي تعبتك معايا اليومين دول.
شيرين انتى هبلة يابنتى إحنا أخوات.يلا سلام.
مريم مع السلامه.
بعد اسبوع فكيت الجبس والحمد لله بقيت أحسن بس برضوا ضوضاء الناس اللى قدامى بيزيد.
وأنا راجعه من شغلى الساعه خمسه ونص المغرب سمعت بكاء طفل بيستنجد من نفس الشقة من صوت استنجاد الطفل قلبى وجعنى قررت اخبط على الشقة وأشوف فيه إيه بحجة أنى جاية أرحب بيهم كونهم سكان جداد.
نزلت جبت علبة شيكولاته وطلعت خبط عليهم فتحت لى ست مش كبيرة ولا صغيرة ابتسمت أول ما شافتنى بدلتها الابتسامه وقلتلها أنا جارتك اللى ساكنه هنا جيت أرحب بيكم نورتوا العماره.
الست ابتسمت ابتسامه غريبة وزى ما تكون مش عايزة تستقبلينى وأحنا واقفين على الباب لقيت فى صوت وأحد بيكلمها من جوه بيقولها مين يا ليزا ؟
ردت عليه بنفس البرود وقالتله جارتنا اللى قدامنا جه الراجل من جوه بس بابتسامة مش مريحه ولقيته بصلها زى ما يكون فى كلمة سر بالنظرات وراح بصصيلى بنفس الابتسامة الشيطانية وقالى أهلا أهلا اتفضلى نورتينا.
دخلت معهم الشقة مش مريحه فيها حاجه غلط.
قعدت معهم وقدموا لى العصير ولكنى اعتذرتلهم علشان متأخرة على ميتنج علشان اهرب منهم.بس وأنا خارجة لمحت خيال طفل بيبكى وغرفه خارج منها ضوء أحمر اتفزعت وارتعبت وخوفت وما صدقت خرجت من عندهم.
رجعت شقتى وأنا بتنفض من الخوف شكلهم مش بنى ادمين.
ياترى بيعملوا ايه فى الشقة مخلينها مقبضة كده ؟
دخلت اخدت دوش واكلت حاجه خفيفة ودخلت نمت.
حلمت حلم غريب انى سمعت صوت طفل بيبكى ويصرخ من شقة الجيران وأنا جريت علشان أشوف فيه إيه لقيت باب شقتهم مفتوح دخلت فضلت ادور على الطفل اللى بيبكى.
لقيت الاوضه اللى كان خارج منها ضوء احمر مفتوحة فتحه صغيرة قربت منها لقيتهم رسمين رسومات غريبة وعاملين دائرة بالشموع ومنيمين طفل في وسط الدائرة ولقيت الراجل صاحب الشقة ماسك س ك ي ن ة ووقف ناحية رأس الطفل وبيقول كلام مش مفهوم و ب ي ن ح ر ه ارتعبت من المنظر قمت مفزوعه من النوم وأنا بصرخ من المنظر اللى شوفته فضلت قاعده على السرير بحاول أهدى نفسى وأقول ده حلم أكيد مفيش ناس بالبشاعة دى ولكنى هاخد حذرى منهم.قمت من النوم جهزت ونزلت شغلى لما وصلت وشوفت شيرين لقيتها بتقولى مالك يابنتى لونك مخطوف ليه ؟
قلتلها هاخد نفسى واحكيلك.
قعدت مع شيرين وحكيت لها كل شيء من أول ما زرتهم لحد الحلم المفزع ده.
شيرين تفتكرى يامريم بيعملوا أعمال وسحر وكده يعنى.
مريم مش عارفه بس مش مرتحلهم والنهارده وأنا خارجه لقيت حاجات مرشوشه قدام الباب بس يعنى قلت أكيد حد كان معاه مياه ووقعت منه.
شيرين طب انتى كويسه ؟
مريم آه الحمد لله ما أنا قدامك أهو مفيش غير الحلم البشع اللى شوفته هو اللى وترنى شوية بس.
شيرين خلى بالك من نفسك وحاولى ما تتعامليش مع الناس دى
مريم والله أنا مش بحب أتعامل مع حد بس الأصوات بتاعتهم اللى خليتنى ازورهم علشان بعد كده أقدر اقولهم يخفوا الأصوات بس دلوقتي خايفة ااقرب من شقتهم ربنا يستر. ما تيجى تتعشى معايا النهارده.
شيرين كان بودى بس محمد قالى هيسبقنى هو والعيال عند حماتى النهارده.
مريم خلاص بقى مش مشكلة هستناكى فى يوم تانى.
شيرين خلاص خليها يوم تانى أكون قائلة ل محمد قبلها.
وانتى خلى بالك من نفسك.
مريم خليها على الله.
شيرين ونعم بالله العلي العظيم. يلا سلام
مريم سلام.
................................
مريم رجعت البيت لقيت نفس المياه مدلوقة قدام باب الشقة إيه معقولة ما نشفتش من الصبح.مااديتش الأمر أهمية ودخلت الشقة.
دخلت اخدت دوش وحضرت وجبه خفيفه وأنا قاعدة بأكل لمحت حد داخل اوضة النوم قمت أجرى أشوف مين مالقيتش حد رجعت قعدت مكانى كنت هتجنن حسيت بنفس زى مايكون حد واقف ورايا بصيت مالقيتش حد هو أنا اتجننت ولا إيه ؟
خلصت أكل وظبط كل حاجه عملت قهوة وخرجت البلكونه.
لمحت جيرانى الجداد من ورا الشباك بتاعهم ماسكين طفل بشكل مش طبيعي والإضاءة كانت خافته وشوفت الراجل زى ما شوفته فى الحلم اترعبت لا حد منهم يشوفنى دخلت من البلكونه وكلمت شيرين وحكيت لها وأنا بحكى لها الكهرباء فصلت ودى أول مره تحصل فى العماره قلبى بقى يتنفض من الخوف والرعب وحسيت بحركة حواليا خوفت وصرخت لما حسيت حد بيمسك رجلى ووقع التليفون وما حسيتش بنفسى غير وشيرين وجوزها والدكتور موجودين حواليا أصلى أنا مدية ل سيرين نسخه من المفتاح علشان تبقى تيجى تطمن عليا لما رجلى كانت متجبسه وما اخدتهوش منها الدكتور مشى بعد لما فوقت وقعدت معهم وحكيت لهم كل حاجه.
جوز شيرين قال أنا هروح أجيب حد يفهمنا في إيه وجاى.
نزل محمد جوز شيرين ورجع بعد نص ساعه وكان جايب معاه شيخ.الشيخ فضل يبص في كل زوايا الشقة وبعدين طلب إناء به ماء نظيف فضل يقرأ القرآن الكريم عليه وبعدين طلب منى أقوم أرش المياه مكان المياه اللى شوفتها كانت مرشوشه قدام الباب وبعد ما رشيت المياه سمعت صوت عالى بره الشقه جيت أخرج أنا وشيرين نشوف فى إيه بس محمد منعنا نخرج وقال دى الشرطة جاية تفتش الشقة اللى قدامك علشان يفهموا فى إيه.
جات الشرطة وقبضت عليهم لأنهم كانوا لسه ما اتخلصوش من ج ث ة الطفل اللى كانوا بيعملوا عليه طقوسهم الشيطانية.
بعد لما مشيوا الشيخ داخل وطلب بعد الأشياء وقام بتطهير الشقة سألته بعد لما خلص إيه اللى كان بيحصلى ؟
الشيخ كان معمولك سحر بالجنون علشان محديش يصدقك.
جيرانك الدجالين كانوا قلقانين منك ف كانوا بيجننوكى علشان لو اتكلمتى محديش يصدقك.
ياريت يابنتى تحصنى نفسك وبيتك بالصلاة وذكر الله والقران الكريم.
مش مصدقة كانوا بيعملوا فيا كده وأنا كن بتجنبهم وقلت ماليش دعوه بيهم.
الشيخ كان لازم تبلغى يابنتى من الأول يمكن كنتى انقذتى طفل برئ راح ضحية شوية دجالين الحمدلله حصنى نفسك بالصلاة والقران الكريم.السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
أنا وشيرين ومحمد وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
محمد الله يبارك له قدر خوفى وسابلى شيرين تبات معايا.
والحمد لله بدأت ألتزم بالصلاة وشغلت القرآن الكريم على طول فى الشقة.
يفلح الساحر حيث أتى.صدق الله العظيم.
﴿ وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ ﴾ حسبي الله ونعم الوكيل.
تمت..
واخيرا وليس اخرا لو كل واحد شاف الغلط وقال أنا مالى هيجى يوم والغلط ده هيطوله.
من رأي منكم منكر فليغيره بيده أن لم يقدر فبقلبه وهذا أضعف الإيمان
ومن التحريات اتاكدوا أنهم خاطفين الطفل وبي ق م وا ق ر ب ان لشيطانهم.