❞ ما لك و للناس؟
يكفي أن تعرف نفسك
منذ متى كانت أحكام الناس عادلة
الناس إذا أحبوا شخصا جعلوا عيوبه مزاياه
و إذا كرهوا شخصا جعلوا حسناته رزاياه... ❝ ⏤أدهم شرقاوي
❞ ما لك و للناس؟
يكفي أن تعرف نفسك
منذ متى كانت أحكام الناس عادلة
الناس إذا أحبوا شخصا جعلوا عيوبه مزاياه
و إذا كرهوا شخصا جعلوا حسناته رزاياه. ❝
❞ اقتباس من كتاب
وصف الذات الالهية
وفق رؤية الكتاب المقدس
بقلم د محمد عمر
العرافين والكهان يقومون بتحضير الارواح وفق رؤية الكتاب المقدس عند النصاري الكتابيين
هذا هو الاصحاح الثامن والعشرين من سفر صموئيل الاول وفيه عظيم المفاجاءة
يا سادة ان الاحبار والرهبان جعلوا المسيح وهو بشر مولود من مريم العذراء وفق بشارة الملاك جبرائيل لها بانها ستلد ابنا لان روح الرب تحل عليها والمولود من بطنها يدعي قدوسا هكذا جاء في انجيل القديس لوقا ونحن نصدق بهذا تصديقنا لايات سورة ال عمران حين تعجبت مريم من البشارة التي تكلم بها الملاك فقالت أَنَّىٰ يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ ۖ قَالَ كَذَٰلِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ إِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ
ورغم ان دلالة الايات واضحة ان هذا الحمل بقدرة الله تعالي الا ان الاحبار حولوا هذا الطفل الي اقنوم من اققانيم الرب الثلاثة علي حد زعمهم او انه جسد بشري حوي الروح الالهية فيه فصار اله في ناسوت بشري علي حد كلامهم وان قلت لهم لماذا جعلتموه ربا وهو بشر فيقولون لك كان يحي الموتي ولا يحيي الموتي الا الله الخالق
ونحن نقول لهم كذبتم فان قصة احياء الموتي التي جاءت في سفر الملوك الثاني الاصحاح الرابع علي يداليشع لهي ابلغ دليل علي ان احياء الموتي لم يكن قاصرا عندكم علي المسيح وحده فان بطرس وطابيثة المذكورين في سفر اعمال الرسل لهو دليل اخر علي ان احياء الموتي ليس قاصرا علي المسيح وحده فهناك اخرون احيوا امواتا علي حد قولكم
وفي هذا الاصحاح تجد امراة عرافة او ممن يتعاملون بالجان وقد ذهب اليها شاول الملك بعد وفاة صموئيل النبي وبعد ان تسلط عليه اعداءه من الفلسطينيين طلب من حاشيته ان يبحثون له عن امراة صاحبة جان او من العرافين لكي يذهب اليها ويسالها وذلك بعد ان طلب شاول من ربه فلم يجيبه بالاحلام ولا بالاوريم ولا بالنبياء فوصفوا له امراة صاحبة جان فذهب اليها وطلب منها ان تحضر له احد الارواح ليسالها فما كان منها الا ان حضرت له روح النبي صموئيل
يا سادة هل هذا وحي السماء؟
هل العرافون يقومون بتحضير ارواح الرسل؟
هل تؤمنون بهذا؟
اذا كان المسيح صار ربا كونه يحي الموتي باذن الله
فماذا تقولون في هذه المراة العرافة صاحبة الجان؟
يا سادة هل احبار ورهبان الكتاب المقدس يومنون بالعرافة والكهانة ؟
هل تحضير الارواح له دليل من الشرع
هل يمكن لاحد من البشر ان يحضر ارواح الاموات او يعيدهم للدنيا مرة اخري ؟
انا اترك الامر للقاري الكريم كي يحكم بنفسه علي هذه القصة
وَمَاتَ صَمُوئِيلُ وَنَدَبَهُ كُلُّ إِسْرَائِيلَ وَدَفَنُوهُ فِي الرَّامَةِ فِي مَدِينَتِهِ. وَكَانَ شَاوُلُ قَدْ نَفَى أَصْحَابَ الْجَانِّ وَالتَّوَابعِ مِنَ الأَرْضِ.
فَاجْتَمَعَ الْفِلِسْطِينِيُّونَ وَجَاءُوا وَنَزَلُوا فِي شُونَمَ، وَجَمَعَ شَاوُلُ جَمِيعَ إِسْرَائِيلَ وَنَزَلَ فِي جِلْبُوعَ.
وَلَمَّا رَأَى شَاوُلُ جَيْشَ الْفِلِسْطِينِيِّينَ خَافَ وَاضْطَرَبَ قَلْبُهُ جِدًّا
فَسَأَلَ شَاوُلُ مِنَ الرَّبِّ، فَلَمْ يُجِبْهُ الرَّبُّ لاَ بِالأَحْلاَمِ وَلاَ بِالأُورِيمِ وَلاَ بِالأَنْبِيَاءِ
فَقَالَ شَاوُلُ لِعَبِيدِهِ: «فَتِّشُوا لِي عَلَى امْرَأَةٍ صَاحِبَةِ جَانٍّ، فَأَذْهَبَ إِلَيْهَا وَأَسْأَلَهَا». فَقَالَ لَهُ عَبِيدُهُ هُوَذَا امْرَأَةٌ صَاحِبَةُ جَانٍّ فِي عَيْنِ دُورٍ
فَتَنَكَّرَ شَاوُلُ وَلَبِسَ ثِيَابًا أُخْرَى، وَذَهَبَ هُوَ وَرَجُلاَنِ مَعَهُ وَجَاءُوا إِلَى الْمَرْأَةِ لَيْلًا. وَقَالَ اعْرِفِي لِي بِالْجَانِّ وَأَصْعِدِي لِي مَنْ أَقُولُ لَكِ».
فَقَالَتْ لَهُ الْمَرْأَةُ
هُوَذَا أَنْتَ تَعْلَمُ مَا فَعَلَ شَاوُلُ، كَيْفَ قَطَعَ أَصْحَابَ الْجَانِّ وَالتَّوَابعِ مِنَ الأَرْضِ
فَلِمَاذَا تَضَعُ شَرَكًا لِنَفْسِي لِتُمِيتَهَا؟»
فَحَلَفَ لَهَا شَاوُلُ بِالرَّبِّ قَائِلًا: «حَيٌّ هُوَ الرَّبُّ، إِنَّهُ لاَ يَلْحَقُكِ إِثْمٌ فِي هذَا الأَمْرِ».
فَقَالَتِ الْمَرْأَةُ: «مَنْ أُصْعِدُ لَكَ؟» فَقَالَ: «أَصْعِدِي لِي صَمُوئِيلَ».
فَلَمَّا رَأَتِ الْمَرْأَةُ صَمُوئِيلَ صَرَخَتْ بِصَوْتٍ عَظِيمٍ، وَكَلَّمَتِ الْمَرْأةُ شَاوُلُ قَائِلةً: «لِمَاذَا خَدَعْتَنِي وَأَنْتَ شَاوُلُ؟»
فَقَالَ لَهَا الْمَلِكُ: «لاَ تَخَافِي. فَمَاذَا رَأَيْتِ؟» فَقَالَتِ الْمَرْأَةُ لِشَاوُلَ: «رَأَيْتُ آلِهَةً يَصْعَدُونَ مِنَ الأَرْضِ».
فَقَالَ لَهَا: «مَا هِيَ صُورَتُهُ؟» فَقَالَتْ: «رَجُلٌ شَيْخٌ صَاعِدٌ وَهُوَ مُغَطًّى بِجُبَّةٍ». فَعَلِمَ شَاوُلُ أَنَّهُ صَمُوئِيلُ، فَخَرَّ عَلَى وَجْهِهِ إِلَى الأَرْضِ وَسَجَدَ.
فَقَالَ صَمُوئِيلُ لِشَاوُلَ: «لِمَاذَا أَقْلَقْتَنِي بِإِصْعَادِكَ إِيَّايَ؟» فَقَالَ شَاوُلُ: «قَدْ ضَاقَ بِي الأَمْرُ جِدًّا
. اَلْفِلِسْطِينِيُّونَ يُحَارِبُونَنِي، وَالرَّبُّ فَارَقَنِي وَلَمْ يَعُدْ يُجِيبُنِي لاَ بِالأَنْبِيَاءِ وَلاَ بِالأَحْلاَمِ. فَدَعَوْتُكَ لِكَيْ تُعْلِمَنِي مَاذَا أَصْنَعُ».
فَقَالَ صَمُوئِيلُ: «وَلِمَاذَا تَسْأَلُنِي وَالرَّبُّ قَدْ فَارَقَكَ وَصَارَ عَدُوَّكَ؟
وَقَدْ فَعَلَ الرَّبُّ لِنَفْسِهِ كَمَا تَكَلَّمَ عَنْ يَدِي، وَقَدْ شَقَّ الرَّبُّ الْمَمْلَكَةَ مِنْ يَدِكَ وَأَعْطَاهَا لِقَرِيبِكَ دَاوُدَ
لأَنَّكَ لَمْ تَسْمَعْ لِصَوْتِ الرَّبِّ وَلَمْ تَفْعَلْ حُمُوَّ غَضَبِهِ فِي عَمَالِيقَ، لِذلِكَ قَدْ فَعَلَ الرَّبُّ بِكَ هذَا الأَمْرَ الْيَوْمَ
وَيَدْفَعُ الرَّبُّ إِسْرَائِيلَ أَيْضًا مَعَكَ لِيَدِ الْفِلِسْطِينِيِّينَ. وَغَدًا أَنْتَ وَبَنُوكَ تَكُونُونَ مَعِي، وَيَدْفَعُ الرَّبُّ جَيْشَ إِسْرَائِيلَ أَيْضًا لِيَدِ الْفِلِسْطِينِيِّينَ
فَأَسْرَعَ شَاوُلُ وَسَقَطَ عَلَى طُولِهِ إِلَى الأَرْضِ وَخَافَ جِدًّا مِنْ كَلاَمِ صَمُوئِيلَ، وَأَيْضًا لَمْ تَكُنْ فِيهِ قُوَّةٌ، لأَنَّهُ لَمْ يَأْكُلْ طَعَامًا النَّهَارَ كُلَّهُ وَاللَّيْلَ
ثُمَّ جَاءَتِ الْمَرْأَةُ إِلَى شَاوُلَ وَرَأَتْ أَنَّهُ مُرْتَاعٌ جِدًّا، فَقَالَتْ لَهُ: «هُوَذَا قَدْ سَمِعَتْ جَارِيَتُكَ لِصَوْتِكَ فَوَضَعْتُ نَفْسِي فِي كَفِّي وَسَمِعْتُ لِكَلاَمِكَ الَّذِي كَلَّمْتَنِي بِهِ.
وَالآنَ اسْمَعْ أَنْتَ أَيْضًا لِصَوْتِ جَارِيَتِكَ فَأَضَعَ قُدَّامَكَ كِسْرَةَ خُبْزٍ وَكُلْ، فَتَكُونَ فِيكَ قُوَّةٌ إِذْ تَسِيرُ فِي الطَّرِيقِ».
فَأَبَى وَقَالَ: «لاَ آكُلُ». فَأَلَحَّ عَلَيْهِ عَبْدَاهُ وَالْمَرْأَةُ أَيْضًا، فَسَمِعَ لِصَوْتِهِمْ وَقَامَ عَنِ الأَرْضِ وَجَلَسَ عَلَى السَّرِيرِ.
وَكَانَ لِلْمَرْأَةِ عِجْلٌ مُسَمَّنٌ فِي الْبَيْتِ، فَأَسْرَعَتْ وَذَبَحَتْهُ وَأَخَذَتْ دَقِيقًا وَعَجَنَتْهُ وَخَبَزَتْ فَطِيرًا،
ثُمَّ قَدَّمَتْهُ أَمَامَ شَاوُلَ وَأَمَامَ عَبْدَيْهِ فَأَكَلُوا. وَقَامُوا وَذَهَبُوا فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ. ❝ ⏤مجموعة من المؤلفين
❞ اقتباس من كتاب
وصف الذات الالهية
وفق رؤية الكتاب المقدس
بقلم د محمد عمر
العرافين والكهان يقومون بتحضير الارواح وفق رؤية الكتاب المقدس عند النصاري الكتابيين
هذا هو الاصحاح الثامن والعشرين من سفر صموئيل الاول وفيه عظيم المفاجاءة
يا سادة ان الاحبار والرهبان جعلوا المسيح وهو بشر مولود من مريم العذراء وفق بشارة الملاك جبرائيل لها بانها ستلد ابنا لان روح الرب تحل عليها والمولود من بطنها يدعي قدوسا هكذا جاء في انجيل القديس لوقا ونحن نصدق بهذا تصديقنا لايات سورة ال عمران حين تعجبت مريم من البشارة التي تكلم بها الملاك فقالت أَنَّىٰ يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ ۖ قَالَ كَذَٰلِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ إِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ
ورغم ان دلالة الايات واضحة ان هذا الحمل بقدرة الله تعالي الا ان الاحبار حولوا هذا الطفل الي اقنوم من اققانيم الرب الثلاثة علي حد زعمهم او انه جسد بشري حوي الروح الالهية فيه فصار اله في ناسوت بشري علي حد كلامهم وان قلت لهم لماذا جعلتموه ربا وهو بشر فيقولون لك كان يحي الموتي ولا يحيي الموتي الا الله الخالق
ونحن نقول لهم كذبتم فان قصة احياء الموتي التي جاءت في سفر الملوك الثاني الاصحاح الرابع علي يداليشع لهي ابلغ دليل علي ان احياء الموتي لم يكن قاصرا عندكم علي المسيح وحده فان بطرس وطابيثة المذكورين في سفر اعمال الرسل لهو دليل اخر علي ان احياء الموتي ليس قاصرا علي المسيح وحده فهناك اخرون احيوا امواتا علي حد قولكم
وفي هذا الاصحاح تجد امراة عرافة او ممن يتعاملون بالجان وقد ذهب اليها شاول الملك بعد وفاة صموئيل النبي وبعد ان تسلط عليه اعداءه من الفلسطينيين طلب من حاشيته ان يبحثون له عن امراة صاحبة جان او من العرافين لكي يذهب اليها ويسالها وذلك بعد ان طلب شاول من ربه فلم يجيبه بالاحلام ولا بالاوريم ولا بالنبياء فوصفوا له امراة صاحبة جان فذهب اليها وطلب منها ان تحضر له احد الارواح ليسالها فما كان منها الا ان حضرت له روح النبي صموئيل
يا سادة هل هذا وحي السماء؟
هل العرافون يقومون بتحضير ارواح الرسل؟
هل تؤمنون بهذا؟
اذا كان المسيح صار ربا كونه يحي الموتي باذن الله
فماذا تقولون في هذه المراة العرافة صاحبة الجان؟
يا سادة هل احبار ورهبان الكتاب المقدس يومنون بالعرافة والكهانة ؟
هل تحضير الارواح له دليل من الشرع
هل يمكن لاحد من البشر ان يحضر ارواح الاموات او يعيدهم للدنيا مرة اخري ؟
انا اترك الامر للقاري الكريم كي يحكم بنفسه علي هذه القصة
وَمَاتَ صَمُوئِيلُ وَنَدَبَهُ كُلُّ إِسْرَائِيلَ وَدَفَنُوهُ فِي الرَّامَةِ فِي مَدِينَتِهِ. وَكَانَ شَاوُلُ قَدْ نَفَى أَصْحَابَ الْجَانِّ وَالتَّوَابعِ مِنَ الأَرْضِ.
فَاجْتَمَعَ الْفِلِسْطِينِيُّونَ وَجَاءُوا وَنَزَلُوا فِي شُونَمَ، وَجَمَعَ شَاوُلُ جَمِيعَ إِسْرَائِيلَ وَنَزَلَ فِي جِلْبُوعَ.
وَلَمَّا رَأَى شَاوُلُ جَيْشَ الْفِلِسْطِينِيِّينَ خَافَ وَاضْطَرَبَ قَلْبُهُ جِدًّا
فَسَأَلَ شَاوُلُ مِنَ الرَّبِّ، فَلَمْ يُجِبْهُ الرَّبُّ لاَ بِالأَحْلاَمِ وَلاَ بِالأُورِيمِ وَلاَ بِالأَنْبِيَاءِ
فَقَالَ شَاوُلُ لِعَبِيدِهِ: «فَتِّشُوا لِي عَلَى امْرَأَةٍ صَاحِبَةِ جَانٍّ، فَأَذْهَبَ إِلَيْهَا وَأَسْأَلَهَا». فَقَالَ لَهُ عَبِيدُهُ هُوَذَا امْرَأَةٌ صَاحِبَةُ جَانٍّ فِي عَيْنِ دُورٍ
فَتَنَكَّرَ شَاوُلُ وَلَبِسَ ثِيَابًا أُخْرَى، وَذَهَبَ هُوَ وَرَجُلاَنِ مَعَهُ وَجَاءُوا إِلَى الْمَرْأَةِ لَيْلًا. وَقَالَ اعْرِفِي لِي بِالْجَانِّ وَأَصْعِدِي لِي مَنْ أَقُولُ لَكِ».
فَقَالَتْ لَهُ الْمَرْأَةُ
هُوَذَا أَنْتَ تَعْلَمُ مَا فَعَلَ شَاوُلُ، كَيْفَ قَطَعَ أَصْحَابَ الْجَانِّ وَالتَّوَابعِ مِنَ الأَرْضِ
فَلِمَاذَا تَضَعُ شَرَكًا لِنَفْسِي لِتُمِيتَهَا؟»
فَحَلَفَ لَهَا شَاوُلُ بِالرَّبِّ قَائِلًا: «حَيٌّ هُوَ الرَّبُّ، إِنَّهُ لاَ يَلْحَقُكِ إِثْمٌ فِي هذَا الأَمْرِ».
فَقَالَتِ الْمَرْأَةُ: «مَنْ أُصْعِدُ لَكَ؟» فَقَالَ: «أَصْعِدِي لِي صَمُوئِيلَ».
فَلَمَّا رَأَتِ الْمَرْأَةُ صَمُوئِيلَ صَرَخَتْ بِصَوْتٍ عَظِيمٍ، وَكَلَّمَتِ الْمَرْأةُ شَاوُلُ قَائِلةً: «لِمَاذَا خَدَعْتَنِي وَأَنْتَ شَاوُلُ؟» فَقَالَ لَهَا الْمَلِكُ: «لاَ تَخَافِي. فَمَاذَا رَأَيْتِ؟» فَقَالَتِ الْمَرْأَةُ لِشَاوُلَ: «رَأَيْتُ آلِهَةً يَصْعَدُونَ مِنَ الأَرْضِ».
فَقَالَ لَهَا: «مَا هِيَ صُورَتُهُ؟» فَقَالَتْ: «رَجُلٌ شَيْخٌ صَاعِدٌ وَهُوَ مُغَطًّى بِجُبَّةٍ». فَعَلِمَ شَاوُلُ أَنَّهُ صَمُوئِيلُ، فَخَرَّ عَلَى وَجْهِهِ إِلَى الأَرْضِ وَسَجَدَ.
فَقَالَ صَمُوئِيلُ لِشَاوُلَ: «لِمَاذَا أَقْلَقْتَنِي بِإِصْعَادِكَ إِيَّايَ؟» فَقَالَ شَاوُلُ: «قَدْ ضَاقَ بِي الأَمْرُ جِدًّا
. اَلْفِلِسْطِينِيُّونَ يُحَارِبُونَنِي، وَالرَّبُّ فَارَقَنِي وَلَمْ يَعُدْ يُجِيبُنِي لاَ بِالأَنْبِيَاءِ وَلاَ بِالأَحْلاَمِ. فَدَعَوْتُكَ لِكَيْ تُعْلِمَنِي مَاذَا أَصْنَعُ».
فَقَالَ صَمُوئِيلُ: «وَلِمَاذَا تَسْأَلُنِي وَالرَّبُّ قَدْ فَارَقَكَ وَصَارَ عَدُوَّكَ؟
وَقَدْ فَعَلَ الرَّبُّ لِنَفْسِهِ كَمَا تَكَلَّمَ عَنْ يَدِي، وَقَدْ شَقَّ الرَّبُّ الْمَمْلَكَةَ مِنْ يَدِكَ وَأَعْطَاهَا لِقَرِيبِكَ دَاوُدَ
لأَنَّكَ لَمْ تَسْمَعْ لِصَوْتِ الرَّبِّ وَلَمْ تَفْعَلْ حُمُوَّ غَضَبِهِ فِي عَمَالِيقَ، لِذلِكَ قَدْ فَعَلَ الرَّبُّ بِكَ هذَا الأَمْرَ الْيَوْمَ
❞ انتهزوا فرصة الأيام فإنها لا تطول، ولا تفسدوها بالشقاق والجفاء والنزاع حول أتفه الأسباب، واملأوا أعيُنكم من وجوه الأحباب، وارتفعوا عن الصغائر لتجعلوا من رحلة العمر إبحارًا سعيدًا فى بحر السلام، فغدًا سوف تصل السفينة إلى مرفئها الأخير ويفترق الركّاب .
نصائح نفسية، تطوير، تحفيز. ❝ ⏤.♥sαℓαм
❞ انتهزوا فرصة الأيام فإنها لا تطول، ولا تفسدوها بالشقاق والجفاء والنزاع حول أتفه الأسباب، واملأوا أعيُنكم من وجوه الأحباب، وارتفعوا عن الصغائر لتجعلوا من رحلة العمر إبحارًا سعيدًا فى بحر السلام، فغدًا سوف تصل السفينة إلى مرفئها الأخير ويفترق الركّاب .
نصائح نفسية، تطوير، تحفيز. ❝
❞ بداية التوبه
گ:منه مصطفى السراج♥️
طلقني
قالتها بصوت عالى وهما قاعدين
سليم بإستغراب :نعم ؟
سجى ببرود: زي ما سمعت طلقني
سليم :وده ليه ؟
سجى :مش مستعده أكمل معاك وأنت مش بتصلي
سليم : وده سبب؟؟
سجى : شايف ان دي حاجه بسيطه ؟
سليم:شايف إنها تلكيكه علشان نطلق
سجى بهدوء قعدت قدام سليم ومسكت أيده : أنت شايف إني بتلكك علشان اسيبك ؟
سليم لسه هيتكلم
سجى : متتكلمش اسمعني للأخر
سجى: أنا عمري ما كنت عاوزه اسيبك أنا بحبك اكتر من نفسي طول عمري من قبل لما نتخطب شايفه فيك كل عيلتي حتى لما اتجوزنا حاولت معاك ف الخطوبه كتير إنك تصلي وتقرب من ربنا وأنت كنت بطنش كلامي قولت يمكن لما نتجوز هعرف اغيرك ومعرفتش
سليم أنت مش بتصلي ومش قريب من ربنا ومش بتصوم إزاي هتربي ولادنا ؟
سليم ببرود ولامبالاه : أنتِ محسساني إنك أنتِ اللي ملتزمه اوي
سجى بهدوء: أنا معاك إني ممكن أكون بقصر بس لو أنت وأنا بنصلي هنشجع بعض وهنقرب اكتر ل ربنا وهنعرف نربي ولادنا صح
ولادنا بيكبروا المفروض نبدأ نعلمهم الصلاه والصوم ونحفظهم قرآن هنعمل ده ازاي واحنا مش بنصلي اصلًا ولما يجوا يسألونا عن حاجه ف الدين هنجاوب عليهم ازاي احنا لازم نتغير ي سليم
سليم :أنتِ عارفه إني طول اليوم ف الشغل
سجى بهدوء: دي حجه ي سليم أنت بتقولي الكلام ده من الخطوبه طيب لحد أمته هتفضل تجري ورا حاجات الدنيا احنا ممكن نروح في لحظه وكل ده مش هينفعنا ومش بقولك الشغل مش مهم الشغل برضو بتاخد عليه ثواب بس مفهاش حاجه لو صليت قبل لما تنزل الضهر وأنت ف الشغل صلي العصر والمغرب ولما ترجع صلي العشاء وكده هتكون واظبت مابين الاتنين وبدل ما نكسب الدنيا بس نكسب الدنيا والاخره ومتنساش احنا جايين الدنيا يومين وهنمشي وأنا عاوزه نكمل مع بعض ف الجنه أنا بحبك وعمري ما اتلككت علشان اسيبك وأنت عارف كده كويس
سجى سكتت شويه وقالت :تعالى نبدأ من جديد بكره رمضان تعالى نشد بعض لطريق ربنا من تاني
سليم باصص ل سجى وساكت مش بيرد
سجى سحبت أيدها من أيد سليم وقامت تمشي
سليم بص ناحيه سجى والدموع اتجمعت ف عنيه
سليم بصوت كله دموع :هيقبلني
سجى رجعت بسرعه وقالت:هيقبلك ربنا مستنينا نرجعلوا ف اي وقت وهيسامحنا المهم أننا ناخد الخطوه ونرجع
سليم :بس أنا غلط كتير
سجى : أرجع وادعي ربنا كتير هنستغل شهر رمضان ونبدأ نحسن من نفسنا
سليم بدموع: ولو رجعت وقعت تاني ؟
سجى :هسندك وهشجعك ومش هخليك تفوت فرد المهم إنك تاخد وعد على نفسك إنك هتبدأ من جديد وادعي ربنا كتير يعينك على الصلاه وطول ما أنت من جواك عاوز تبدأ من جديد ربنا هيساعدك
سليم بدموع: أوعدك هبدأ من جديد وهنربي عيالنا تربيه صالحه أوعدك هعمل كل حاجه علشان اكون زوج وأب صالح وكله علشان ربنا علشان أنا عاوز أرجع بجد
سجى بدموع فرحه : وانا بوعدك إني هكون زوجه صالحه ليك ولو ف يوم قصرت هساعدك تكمل وتقوم من تاني
وهنا جم سلمى و ريان
سجى وسليم مسحوا دموعهم بسرعه
سجى بحنيه : مبهدلين الزينه كده ليه
سلمى : ريان اللي خرجها من مكانها
ريان: سلمى اللي خرجتها
سليم: اممم وياترا بقا مين اللي عرفكم مكان الزينه
ريان وسلمى ببراءه:ماما
سليم بضحك:يبقى ماما اللي تتعاقب
سجى بسرعه: بقا كده أخرجها تلعبوا بيها تعملوا فيها كده
ريان وسلمى : عاوزين نعلقها ي ماما
سليم :يلا بينا نعلق الزينه
قاموا وسليم بدأ يعلق الزينه هو و سجى وسط ضحكات ولادهم واغاني رمضان وجو تحفه
(ربنا يوعدنا🙈)
بعد مرور وقت
سجى بفرهده قعدت ف الأرض : أنا تعبت
سليم : تعبتي اي احنا لسه يومنا طويل يلا ي ولاد هنروح نتوضى علشان نصلي الضهر
سجى : ده لو كده اروح اتوضى بسرعه
بعد مرور وقت كانت سجى فرشت سجاده الصلاه ووقفت هي و سلمى ورا وسليم وريان قدام
سجى : أنت اللي هتصلي بينا
سليم :لأ طبعا
سجى بعيند :لأ أنت اللي هتصلي بينا يلا ي ولاد كلنا ف صوت واحد عاوزين بابا اللي يصلي بينا
الولاد بدأوا يقولوا كده وسجى معاهم
سليم : خلاص موافق
سليم وقف يصلي بيهم
سليم وهو ساجد ودموعه نازله :يارب سامحني على كل غلط عملته وعلى تقصيري مع حضرتك يارب ساعدني وردني أليك ردًا جميلًا وأجعلني اب صالح وزوج صالح سليم فضل يعيط وهو ساجد وهو حاسس بخشوع اول مره يحس بي
خلص صلاه
ريان وهو بيمسح دموعه ببراءه:ينفع كده ي بابا خلتني اعيط صوتك حلو اوي
سليم :يروح بابا انت
سلمى :صوتك حلو ي بابا
سليم:حبيبة قلب بابا
سجى بدموع :مكنتش اعرف إن صوتك ف القرآن حلو اوي
سليم بابتسامه: كنت بصلي بالناس ف الجامع وانا صغير
سجى :بجد.
سليم :ايوه بس أنا اتغيرت للأوحش
سجى بابتسامه خفيفه:متقولش كده كل حاجه هترجع زي ما كانت المهم إننا ناخد خطوه ونبدأ من جديد
سليم: يلا ي ولاد نروح نفطر علشان بكره صيام ها وأنتم هتصوموا برضو بقا عندكم ٦ سنين صوموا لحد لما تقدروا وتصلوا ها
سلمى وريان :مش أنت ي بابا كنت بتقولنا أن الصيام والصلاه للناس الكبار بس
سليم بحزن وندم وعدم رد
سجى بسرعه:بس ي لمضين أنتم بقيتوا كبار خلاص ومن النهارده هتسمعوا كلام بابا
سلمى وريان حضنوا مامتهم وباباهم
سلمى وريان:احنا بنحبكم اوي
سليم:يلا ي ولاد على اوضتكم وجهزوا العابكم انهارده هنسهر سوا ♥️
سلمى وريان بفرحه مشيوا بسرعه
سليم بدموع:شكرًا إنك فوقتيني تاني ورجعتيني للطريق الصح فعلا انتِ اختياري الصح ف الحياه بحبك
سجى بدموع : وانا بحبك ي أجمل اختياراتي
وفي وسط دروبات ومشاكل كتير قدرت عيلتنا الصغيره أنها تلاقي السلام والهدوء من تاني♥️
وهنا تنتهي قصتنا
وافتكر إنك كمان عندك الفرصه تبدأ وتغير حياتك للأحسن استغل الشهر ده وأخرج من الشهر احسن وأقرب إلى الله♥️
يلا ابدأ من جديد مستني اي ♥️
گ:منه مصطفى السراج ♥️. ❝ ⏤الكاتبه :منه مصطفي السراج
❞ بداية التوبه
گ:منه مصطفى السراج♥️
طلقني
قالتها بصوت عالى وهما قاعدين
سليم بإستغراب :نعم ؟
سجى ببرود: زي ما سمعت طلقني
سليم :وده ليه ؟
سجى :مش مستعده أكمل معاك وأنت مش بتصلي
سليم : وده سبب؟؟
سجى : شايف ان دي حاجه بسيطه ؟
سليم:شايف إنها تلكيكه علشان نطلق
سجى بهدوء قعدت قدام سليم ومسكت أيده : أنت شايف إني بتلكك علشان اسيبك ؟
سليم لسه هيتكلم
سجى : متتكلمش اسمعني للأخر
سجى: أنا عمري ما كنت عاوزه اسيبك أنا بحبك اكتر من نفسي طول عمري من قبل لما نتخطب شايفه فيك كل عيلتي حتى لما اتجوزنا حاولت معاك ف الخطوبه كتير إنك تصلي وتقرب من ربنا وأنت كنت بطنش كلامي قولت يمكن لما نتجوز هعرف اغيرك ومعرفتش
سليم أنت مش بتصلي ومش قريب من ربنا ومش بتصوم إزاي هتربي ولادنا ؟
سليم ببرود ولامبالاه : أنتِ محسساني إنك أنتِ اللي ملتزمه اوي
سجى بهدوء: أنا معاك إني ممكن أكون بقصر بس لو أنت وأنا بنصلي هنشجع بعض وهنقرب اكتر ل ربنا وهنعرف نربي ولادنا صح
ولادنا بيكبروا المفروض نبدأ نعلمهم الصلاه والصوم ونحفظهم قرآن هنعمل ده ازاي واحنا مش بنصلي اصلًا ولما يجوا يسألونا عن حاجه ف الدين هنجاوب عليهم ازاي احنا لازم نتغير ي سليم
سليم :أنتِ عارفه إني طول اليوم ف الشغل
سجى بهدوء: دي حجه ي سليم أنت بتقولي الكلام ده من الخطوبه طيب لحد أمته هتفضل تجري ورا حاجات الدنيا احنا ممكن نروح في لحظه وكل ده مش هينفعنا ومش بقولك الشغل مش مهم الشغل برضو بتاخد عليه ثواب بس مفهاش حاجه لو صليت قبل لما تنزل الضهر وأنت ف الشغل صلي العصر والمغرب ولما ترجع صلي العشاء وكده هتكون واظبت مابين الاتنين وبدل ما نكسب الدنيا بس نكسب الدنيا والاخره ومتنساش احنا جايين الدنيا يومين وهنمشي وأنا عاوزه نكمل مع بعض ف الجنه أنا بحبك وعمري ما اتلككت علشان اسيبك وأنت عارف كده كويس
سجى سكتت شويه وقالت :تعالى نبدأ من جديد بكره رمضان تعالى نشد بعض لطريق ربنا من تاني
سليم باصص ل سجى وساكت مش بيرد
سجى سحبت أيدها من أيد سليم وقامت تمشي
سليم بص ناحيه سجى والدموع اتجمعت ف عنيه
سليم بصوت كله دموع :هيقبلني
سجى رجعت بسرعه وقالت:هيقبلك ربنا مستنينا نرجعلوا ف اي وقت وهيسامحنا المهم أننا ناخد الخطوه ونرجع
سليم :بس أنا غلط كتير
سجى : أرجع وادعي ربنا كتير هنستغل شهر رمضان ونبدأ نحسن من نفسنا
سليم بدموع: ولو رجعت وقعت تاني ؟
سجى :هسندك وهشجعك ومش هخليك تفوت فرد المهم إنك تاخد وعد على نفسك إنك هتبدأ من جديد وادعي ربنا كتير يعينك على الصلاه وطول ما أنت من جواك عاوز تبدأ من جديد ربنا هيساعدك
سليم بدموع: أوعدك هبدأ من جديد وهنربي عيالنا تربيه صالحه أوعدك هعمل كل حاجه علشان اكون زوج وأب صالح وكله علشان ربنا علشان أنا عاوز أرجع بجد
سجى بدموع فرحه : وانا بوعدك إني هكون زوجه صالحه ليك ولو ف يوم قصرت هساعدك تكمل وتقوم من تاني
وهنا جم سلمى و ريان
سجى وسليم مسحوا دموعهم بسرعه
سجى بحنيه : مبهدلين الزينه كده ليه
سلمى : ريان اللي خرجها من مكانها
ريان: سلمى اللي خرجتها
سليم: اممم وياترا بقا مين اللي عرفكم مكان الزينه
ريان وسلمى ببراءه:ماما
سليم بضحك:يبقى ماما اللي تتعاقب
سجى بسرعه: بقا كده أخرجها تلعبوا بيها تعملوا فيها كده
ريان وسلمى : عاوزين نعلقها ي ماما
سليم :يلا بينا نعلق الزينه
قاموا وسليم بدأ يعلق الزينه هو و سجى وسط ضحكات ولادهم واغاني رمضان وجو تحفه
(ربنا يوعدنا🙈)
بعد مرور وقت
سجى بفرهده قعدت ف الأرض : أنا تعبت
سليم : تعبتي اي احنا لسه يومنا طويل يلا ي ولاد هنروح نتوضى علشان نصلي الضهر
سجى : ده لو كده اروح اتوضى بسرعه
بعد مرور وقت كانت سجى فرشت سجاده الصلاه ووقفت هي و سلمى ورا وسليم وريان قدام
سجى : أنت اللي هتصلي بينا
سليم :لأ طبعا
سجى بعيند :لأ أنت اللي هتصلي بينا يلا ي ولاد كلنا ف صوت واحد عاوزين بابا اللي يصلي بينا
الولاد بدأوا يقولوا كده وسجى معاهم
سليم : خلاص موافق
سليم وقف يصلي بيهم
سليم وهو ساجد ودموعه نازله :يارب سامحني على كل غلط عملته وعلى تقصيري مع حضرتك يارب ساعدني وردني أليك ردًا جميلًا وأجعلني اب صالح وزوج صالح سليم فضل يعيط وهو ساجد وهو حاسس بخشوع اول مره يحس بي
خلص صلاه
ريان وهو بيمسح دموعه ببراءه:ينفع كده ي بابا خلتني اعيط صوتك حلو اوي
سليم :يروح بابا انت
سلمى :صوتك حلو ي بابا
سليم:حبيبة قلب بابا
سجى بدموع :مكنتش اعرف إن صوتك ف القرآن حلو اوي
سليم بابتسامه: كنت بصلي بالناس ف الجامع وانا صغير
سجى :بجد.
سليم :ايوه بس أنا اتغيرت للأوحش
سجى بابتسامه خفيفه:متقولش كده كل حاجه هترجع زي ما كانت المهم إننا ناخد خطوه ونبدأ من جديد
سليم: يلا ي ولاد نروح نفطر علشان بكره صيام ها وأنتم هتصوموا برضو بقا عندكم ٦ سنين صوموا لحد لما تقدروا وتصلوا ها
سلمى وريان :مش أنت ي بابا كنت بتقولنا أن الصيام والصلاه للناس الكبار بس
سليم بحزن وندم وعدم رد
سجى بسرعه:بس ي لمضين أنتم بقيتوا كبار خلاص ومن النهارده هتسمعوا كلام بابا
سلمى وريان حضنوا مامتهم وباباهم
سلمى وريان:احنا بنحبكم اوي
سليم:يلا ي ولاد على اوضتكم وجهزوا العابكم انهارده هنسهر سوا ♥️
سلمى وريان بفرحه مشيوا بسرعه
سليم بدموع:شكرًا إنك فوقتيني تاني ورجعتيني للطريق الصح فعلا انتِ اختياري الصح ف الحياه بحبك
سجى بدموع : وانا بحبك ي أجمل اختياراتي
وفي وسط دروبات ومشاكل كتير قدرت عيلتنا الصغيره أنها تلاقي السلام والهدوء من تاني♥️
وهنا تنتهي قصتنا
وافتكر إنك كمان عندك الفرصه تبدأ وتغير حياتك للأحسن استغل الشهر ده وأخرج من الشهر احسن وأقرب إلى الله♥️
يلا ابدأ من جديد مستني اي ♥️
گ:منه مصطفى السراج ♥️. ❝