❞ *مِن بُنية العينين إلى رَسلان ساكنِ قلبي. الكاتبه أميره محمد عبد العظيم*
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أقرئكَ السَّلام، أما بعد،
أكتب إليكَ يا سَاكن قلبي بحبر الألم ولهفة الأشواق، لا زلت أذهب إلى مُلتقانا كل يوم؛ علِّني أجدك هناك يومًا، أكتب إليك وكُلي أمل بعودتك إليَّ، وددت البوح لكَ بالكثير قبل رحيلك، أردتُ إخبارك عن الفوضى التي تُحدثها داخلي بحديثك المعسول، عندما تُغازل عينيَّ فجأة وسط الحديث، أو ما تفعله بي ابتسامتك الهائمة، عندما أحكي لك عن تفاصيل يومي وأنت تراقبني بشغف، أود أن أخبرك في هذه الرسالة أنني باقية على العهد، وأنني أنتظر عودتك بفارغ الصبر، وأؤمن بوعدك لي، أريدك أيضًا أن تثق بانتظاري لك، وأن تعود في أسرع وقتٍ ممكن، انتظر مني رسائل أخرى غير هذه، أبثُّ بها شوقي إليك، أنتظر عودتك.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*-الكاتبه أميره محمد عبد العظيم*. ❝ ⏤الكاتبة أميرة محمد عبد العظيم
❞*مِن بُنية العينين إلى رَسلان ساكنِ قلبي. الكاتبه أميره محمد عبد العظيم* ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
أقرئكَ السَّلام، أما بعد،
أكتب إليكَ يا سَاكن قلبي بحبر الألم ولهفة الأشواق، لا زلت أذهب إلى مُلتقانا كل يوم؛ علِّني أجدك هناك يومًا، أكتب إليك وكُلي أمل بعودتك إليَّ، وددت البوح لكَ بالكثير قبل رحيلك، أردتُ إخبارك عن الفوضى التي تُحدثها داخلي بحديثك المعسول، عندما تُغازل عينيَّ فجأة وسط الحديث، أو ما تفعله بي ابتسامتك الهائمة، عندما أحكي لك عن تفاصيل يومي وأنت تراقبني بشغف، أود أن أخبرك في هذه الرسالة أنني باقية على العهد، وأنني أنتظر عودتك بفارغ الصبر، وأؤمن بوعدك لي، أريدك أيضًا أن تثق بانتظاري لك، وأن تعود في أسرع وقتٍ ممكن، انتظر مني رسائل أخرى غير هذه، أبثُّ بها شوقي إليك، أنتظر عودتك.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*-الكاتبه أميره محمد عبد العظيم*. ❝
❞ \"رسالة ديسمبر \"
جئتك بتنغم الأدبِ والفصاحة يا شهر ديسمبر؛ لأكتب بأريشة أقلامي معبرًا عن كم إمتناني لك!!
ليلتك الأولى كان بينها أمس واليوم أي يعني بأنه عام كامل..
عام صار به سيناريوهات فيلمًا بل أفلامًا أنتاجتها الأيام، أصبحنا ندرك مفاهيم الحياة جيدًا، وكيف نچدف مواكبها، وكيف نتقألم وإن صارت وتغير مناخها، علمنا أن لا شئ دائم، وأن النفوس متقلبة، تقبلنا الأوضاع مهما كانت، وباتت ألا أننا قد أخذنا موضع الإستراحة والتقبل، تيقنا أن درب الله أحق، فصارت بنا السبل، وتلقينا ببساتين حدائق النجاحات حتى وإن باتت بسيطة، ولم تُذكر، أكتسبنا الحب لأنفسنا، فما أجمل الولاء وحب الذات لذات!!
محينا مخططتنا ورحبنا بأقدار الله فيا أهلًا بيها، ويا مرحبًا بك يا ديسمبر
ليالك الدافئة كم أشتاق لها شوقًا!!
أما زالت جميل ودافئ يا شهري المفضل!!
كم أنتظرك كل عام حتى تأتي إليه كما وعدتني، وها أنت دومًا توفي بوعدك لا مثل البشر، كم أنا محظوظة بك يا شهري!!
قمرك يؤنس وحدتي، وأجوائك تُكمل هيبتي، وأنت تحلق بي إلى السماء حيث النجوم فأهلًا ومرحبًا بك يا عزيزي.. ❝ ⏤كـ/نَـيّـرة الـسَّـيّـد
❞ ˝رسالة ديسمبر ˝
جئتك بتنغم الأدبِ والفصاحة يا شهر ديسمبر؛ لأكتب بأريشة أقلامي معبرًا عن كم إمتناني لك!!
ليلتك الأولى كان بينها أمس واليوم أي يعني بأنه عام كامل.
عام صار به سيناريوهات فيلمًا بل أفلامًا أنتاجتها الأيام، أصبحنا ندرك مفاهيم الحياة جيدًا، وكيف نچدف مواكبها، وكيف نتقألم وإن صارت وتغير مناخها، علمنا أن لا شئ دائم، وأن النفوس متقلبة، تقبلنا الأوضاع مهما كانت، وباتت ألا أننا قد أخذنا موضع الإستراحة والتقبل، تيقنا أن درب الله أحق، فصارت بنا السبل، وتلقينا ببساتين حدائق النجاحات حتى وإن باتت بسيطة، ولم تُذكر، أكتسبنا الحب لأنفسنا، فما أجمل الولاء وحب الذات لذات!!
محينا مخططتنا ورحبنا بأقدار الله فيا أهلًا بيها، ويا مرحبًا بك يا ديسمبر
ليالك الدافئة كم أشتاق لها شوقًا!!
أما زالت جميل ودافئ يا شهري المفضل!!
كم أنتظرك كل عام حتى تأتي إليه كما وعدتني، وها أنت دومًا توفي بوعدك لا مثل البشر، كم أنا محظوظة بك يا شهري!!
قمرك يؤنس وحدتي، وأجوائك تُكمل هيبتي، وأنت تحلق بي إلى السماء حيث النجوم فأهلًا ومرحبًا بك يا عزيزي. ❝
❞ مهما يطول الليل...
دموعك غالية
رغم العناد
رغم البعاد
رغم الأسية،
لحظة ود
لحظة رضا
تزيح الأسى
يا نور عنية،
دا حبي لك
ماله حدود
والوجود يحلى
بقربك ليه،
حن ورق يا
أرق من نسمة
هادية وقت
العصاري هدية،
تعالى هنا
ندوق الهنا
ما بين عنيك
وما بين إيديه،
تعالى نزور
هوا الليل
أهديه هوايا
وأرويك حنيه،
كفاية بعاد
كفاية عناد
مهما يطول الليل
أنت اللي ليه،
يا اللي زرعت الود
في قلبي إزاي أنا أنساك،
دا أنا رويته بشوقي إليك
وأنا كلي أمل وياك،
★★
أصون العهد للوعد
سبيلي في يوم ألقاك،
أعيش الفرح بالقرب
من نعيم همس نجواك،
★★
أعيش الحزن بالهجر
لطبيبي طيب رؤياك،
يروح الشجن وييجي
السعد بوعدك البراك،
يطيب اللقى يا عمري
بفيض حنينك الفتاك.. ❝ ⏤محمد عبد الغني عمارة
❞ مهما يطول الليل..
دموعك غالية
رغم العناد
رغم البعاد
رغم الأسية،
لحظة ود
لحظة رضا
تزيح الأسى
يا نور عنية،
دا حبي لك
ماله حدود
والوجود يحلى
بقربك ليه،
حن ورق يا
أرق من نسمة
هادية وقت
العصاري هدية،
تعالى هنا
ندوق الهنا
ما بين عنيك
وما بين إيديه،
تعالى نزور
هوا الليل
أهديه هوايا
وأرويك حنيه،
كفاية بعاد
كفاية عناد
مهما يطول الليل
أنت اللي ليه،
يا اللي زرعت الود
في قلبي إزاي أنا أنساك،
دا أنا رويته بشوقي إليك
وأنا كلي أمل وياك،
★★
أصون العهد للوعد
سبيلي في يوم ألقاك،
أعيش الفرح بالقرب
من نعيم همس نجواك،
★★
أعيش الحزن بالهجر
لطبيبي طيب رؤياك،
❞ بداية التوبه
گ:منه مصطفى السراج♥️
طلقني
قالتها بصوت عالى وهما قاعدين
سليم بإستغراب :نعم ؟
سجى ببرود: زي ما سمعت طلقني
سليم :وده ليه ؟
سجى :مش مستعده أكمل معاك وأنت مش بتصلي
سليم : وده سبب؟؟
سجى : شايف ان دي حاجه بسيطه ؟
سليم:شايف إنها تلكيكه علشان نطلق
سجى بهدوء قعدت قدام سليم ومسكت أيده : أنت شايف إني بتلكك علشان اسيبك ؟
سليم لسه هيتكلم
سجى : متتكلمش اسمعني للأخر
سجى: أنا عمري ما كنت عاوزه اسيبك أنا بحبك اكتر من نفسي طول عمري من قبل لما نتخطب شايفه فيك كل عيلتي حتى لما اتجوزنا حاولت معاك ف الخطوبه كتير إنك تصلي وتقرب من ربنا وأنت كنت بطنش كلامي قولت يمكن لما نتجوز هعرف اغيرك ومعرفتش
سليم أنت مش بتصلي ومش قريب من ربنا ومش بتصوم إزاي هتربي ولادنا ؟
سليم ببرود ولامبالاه : أنتِ محسساني إنك أنتِ اللي ملتزمه اوي
سجى بهدوء: أنا معاك إني ممكن أكون بقصر بس لو أنت وأنا بنصلي هنشجع بعض وهنقرب اكتر ل ربنا وهنعرف نربي ولادنا صح
ولادنا بيكبروا المفروض نبدأ نعلمهم الصلاه والصوم ونحفظهم قرآن هنعمل ده ازاي واحنا مش بنصلي اصلًا ولما يجوا يسألونا عن حاجه ف الدين هنجاوب عليهم ازاي احنا لازم نتغير ي سليم
سليم :أنتِ عارفه إني طول اليوم ف الشغل
سجى بهدوء: دي حجه ي سليم أنت بتقولي الكلام ده من الخطوبه طيب لحد أمته هتفضل تجري ورا حاجات الدنيا احنا ممكن نروح في لحظه وكل ده مش هينفعنا ومش بقولك الشغل مش مهم الشغل برضو بتاخد عليه ثواب بس مفهاش حاجه لو صليت قبل لما تنزل الضهر وأنت ف الشغل صلي العصر والمغرب ولما ترجع صلي العشاء وكده هتكون واظبت مابين الاتنين وبدل ما نكسب الدنيا بس نكسب الدنيا والاخره ومتنساش احنا جايين الدنيا يومين وهنمشي وأنا عاوزه نكمل مع بعض ف الجنه أنا بحبك وعمري ما اتلككت علشان اسيبك وأنت عارف كده كويس
سجى سكتت شويه وقالت :تعالى نبدأ من جديد بكره رمضان تعالى نشد بعض لطريق ربنا من تاني
سليم باصص ل سجى وساكت مش بيرد
سجى سحبت أيدها من أيد سليم وقامت تمشي
سليم بص ناحيه سجى والدموع اتجمعت ف عنيه
سليم بصوت كله دموع :هيقبلني
سجى رجعت بسرعه وقالت:هيقبلك ربنا مستنينا نرجعلوا ف اي وقت وهيسامحنا المهم أننا ناخد الخطوه ونرجع
سليم :بس أنا غلط كتير
سجى : أرجع وادعي ربنا كتير هنستغل شهر رمضان ونبدأ نحسن من نفسنا
سليم بدموع: ولو رجعت وقعت تاني ؟
سجى :هسندك وهشجعك ومش هخليك تفوت فرد المهم إنك تاخد وعد على نفسك إنك هتبدأ من جديد وادعي ربنا كتير يعينك على الصلاه وطول ما أنت من جواك عاوز تبدأ من جديد ربنا هيساعدك
سليم بدموع: أوعدك هبدأ من جديد وهنربي عيالنا تربيه صالحه أوعدك هعمل كل حاجه علشان اكون زوج وأب صالح وكله علشان ربنا علشان أنا عاوز أرجع بجد
سجى بدموع فرحه : وانا بوعدك إني هكون زوجه صالحه ليك ولو ف يوم قصرت هساعدك تكمل وتقوم من تاني
وهنا جم سلمى و ريان
سجى وسليم مسحوا دموعهم بسرعه
سجى بحنيه : مبهدلين الزينه كده ليه
سلمى : ريان اللي خرجها من مكانها
ريان: سلمى اللي خرجتها
سليم: اممم وياترا بقا مين اللي عرفكم مكان الزينه
ريان وسلمى ببراءه:ماما
سليم بضحك:يبقى ماما اللي تتعاقب
سجى بسرعه: بقا كده أخرجها تلعبوا بيها تعملوا فيها كده
ريان وسلمى : عاوزين نعلقها ي ماما
سليم :يلا بينا نعلق الزينه
قاموا وسليم بدأ يعلق الزينه هو و سجى وسط ضحكات ولادهم واغاني رمضان وجو تحفه
(ربنا يوعدنا🙈)
بعد مرور وقت
سجى بفرهده قعدت ف الأرض : أنا تعبت
سليم : تعبتي اي احنا لسه يومنا طويل يلا ي ولاد هنروح نتوضى علشان نصلي الضهر
سجى : ده لو كده اروح اتوضى بسرعه
بعد مرور وقت كانت سجى فرشت سجاده الصلاه ووقفت هي و سلمى ورا وسليم وريان قدام
سجى : أنت اللي هتصلي بينا
سليم :لأ طبعا
سجى بعيند :لأ أنت اللي هتصلي بينا يلا ي ولاد كلنا ف صوت واحد عاوزين بابا اللي يصلي بينا
الولاد بدأوا يقولوا كده وسجى معاهم
سليم : خلاص موافق
سليم وقف يصلي بيهم
سليم وهو ساجد ودموعه نازله :يارب سامحني على كل غلط عملته وعلى تقصيري مع حضرتك يارب ساعدني وردني أليك ردًا جميلًا وأجعلني اب صالح وزوج صالح سليم فضل يعيط وهو ساجد وهو حاسس بخشوع اول مره يحس بي
خلص صلاه
ريان وهو بيمسح دموعه ببراءه:ينفع كده ي بابا خلتني اعيط صوتك حلو اوي
سليم :يروح بابا انت
سلمى :صوتك حلو ي بابا
سليم:حبيبة قلب بابا
سجى بدموع :مكنتش اعرف إن صوتك ف القرآن حلو اوي
سليم بابتسامه: كنت بصلي بالناس ف الجامع وانا صغير
سجى :بجد.
سليم :ايوه بس أنا اتغيرت للأوحش
سجى بابتسامه خفيفه:متقولش كده كل حاجه هترجع زي ما كانت المهم إننا ناخد خطوه ونبدأ من جديد
سليم: يلا ي ولاد نروح نفطر علشان بكره صيام ها وأنتم هتصوموا برضو بقا عندكم ٦ سنين صوموا لحد لما تقدروا وتصلوا ها
سلمى وريان :مش أنت ي بابا كنت بتقولنا أن الصيام والصلاه للناس الكبار بس
سليم بحزن وندم وعدم رد
سجى بسرعه:بس ي لمضين أنتم بقيتوا كبار خلاص ومن النهارده هتسمعوا كلام بابا
سلمى وريان حضنوا مامتهم وباباهم
سلمى وريان:احنا بنحبكم اوي
سليم:يلا ي ولاد على اوضتكم وجهزوا العابكم انهارده هنسهر سوا ♥️
سلمى وريان بفرحه مشيوا بسرعه
سليم بدموع:شكرًا إنك فوقتيني تاني ورجعتيني للطريق الصح فعلا انتِ اختياري الصح ف الحياه بحبك
سجى بدموع : وانا بحبك ي أجمل اختياراتي
وفي وسط دروبات ومشاكل كتير قدرت عيلتنا الصغيره أنها تلاقي السلام والهدوء من تاني♥️
وهنا تنتهي قصتنا
وافتكر إنك كمان عندك الفرصه تبدأ وتغير حياتك للأحسن استغل الشهر ده وأخرج من الشهر احسن وأقرب إلى الله♥️
يلا ابدأ من جديد مستني اي ♥️
گ:منه مصطفى السراج ♥️. ❝ ⏤الكاتبه :منه مصطفي السراج
❞ بداية التوبه
گ:منه مصطفى السراج♥️
طلقني
قالتها بصوت عالى وهما قاعدين
سليم بإستغراب :نعم ؟
سجى ببرود: زي ما سمعت طلقني
سليم :وده ليه ؟
سجى :مش مستعده أكمل معاك وأنت مش بتصلي
سليم : وده سبب؟؟
سجى : شايف ان دي حاجه بسيطه ؟
سليم:شايف إنها تلكيكه علشان نطلق
سجى بهدوء قعدت قدام سليم ومسكت أيده : أنت شايف إني بتلكك علشان اسيبك ؟
سليم لسه هيتكلم
سجى : متتكلمش اسمعني للأخر
سجى: أنا عمري ما كنت عاوزه اسيبك أنا بحبك اكتر من نفسي طول عمري من قبل لما نتخطب شايفه فيك كل عيلتي حتى لما اتجوزنا حاولت معاك ف الخطوبه كتير إنك تصلي وتقرب من ربنا وأنت كنت بطنش كلامي قولت يمكن لما نتجوز هعرف اغيرك ومعرفتش
سليم أنت مش بتصلي ومش قريب من ربنا ومش بتصوم إزاي هتربي ولادنا ؟
سليم ببرود ولامبالاه : أنتِ محسساني إنك أنتِ اللي ملتزمه اوي
سجى بهدوء: أنا معاك إني ممكن أكون بقصر بس لو أنت وأنا بنصلي هنشجع بعض وهنقرب اكتر ل ربنا وهنعرف نربي ولادنا صح
ولادنا بيكبروا المفروض نبدأ نعلمهم الصلاه والصوم ونحفظهم قرآن هنعمل ده ازاي واحنا مش بنصلي اصلًا ولما يجوا يسألونا عن حاجه ف الدين هنجاوب عليهم ازاي احنا لازم نتغير ي سليم
سليم :أنتِ عارفه إني طول اليوم ف الشغل
سجى بهدوء: دي حجه ي سليم أنت بتقولي الكلام ده من الخطوبه طيب لحد أمته هتفضل تجري ورا حاجات الدنيا احنا ممكن نروح في لحظه وكل ده مش هينفعنا ومش بقولك الشغل مش مهم الشغل برضو بتاخد عليه ثواب بس مفهاش حاجه لو صليت قبل لما تنزل الضهر وأنت ف الشغل صلي العصر والمغرب ولما ترجع صلي العشاء وكده هتكون واظبت مابين الاتنين وبدل ما نكسب الدنيا بس نكسب الدنيا والاخره ومتنساش احنا جايين الدنيا يومين وهنمشي وأنا عاوزه نكمل مع بعض ف الجنه أنا بحبك وعمري ما اتلككت علشان اسيبك وأنت عارف كده كويس
سجى سكتت شويه وقالت :تعالى نبدأ من جديد بكره رمضان تعالى نشد بعض لطريق ربنا من تاني
سليم باصص ل سجى وساكت مش بيرد
سجى سحبت أيدها من أيد سليم وقامت تمشي
سليم بص ناحيه سجى والدموع اتجمعت ف عنيه
سليم بصوت كله دموع :هيقبلني
سجى رجعت بسرعه وقالت:هيقبلك ربنا مستنينا نرجعلوا ف اي وقت وهيسامحنا المهم أننا ناخد الخطوه ونرجع
سليم :بس أنا غلط كتير
سجى : أرجع وادعي ربنا كتير هنستغل شهر رمضان ونبدأ نحسن من نفسنا
سليم بدموع: ولو رجعت وقعت تاني ؟
سجى :هسندك وهشجعك ومش هخليك تفوت فرد المهم إنك تاخد وعد على نفسك إنك هتبدأ من جديد وادعي ربنا كتير يعينك على الصلاه وطول ما أنت من جواك عاوز تبدأ من جديد ربنا هيساعدك
سليم بدموع: أوعدك هبدأ من جديد وهنربي عيالنا تربيه صالحه أوعدك هعمل كل حاجه علشان اكون زوج وأب صالح وكله علشان ربنا علشان أنا عاوز أرجع بجد
سجى بدموع فرحه : وانا بوعدك إني هكون زوجه صالحه ليك ولو ف يوم قصرت هساعدك تكمل وتقوم من تاني
وهنا جم سلمى و ريان
سجى وسليم مسحوا دموعهم بسرعه
سجى بحنيه : مبهدلين الزينه كده ليه
سلمى : ريان اللي خرجها من مكانها
ريان: سلمى اللي خرجتها
سليم: اممم وياترا بقا مين اللي عرفكم مكان الزينه
ريان وسلمى ببراءه:ماما
سليم بضحك:يبقى ماما اللي تتعاقب
سجى بسرعه: بقا كده أخرجها تلعبوا بيها تعملوا فيها كده
ريان وسلمى : عاوزين نعلقها ي ماما
سليم :يلا بينا نعلق الزينه
قاموا وسليم بدأ يعلق الزينه هو و سجى وسط ضحكات ولادهم واغاني رمضان وجو تحفه
(ربنا يوعدنا🙈)
بعد مرور وقت
سجى بفرهده قعدت ف الأرض : أنا تعبت
سليم : تعبتي اي احنا لسه يومنا طويل يلا ي ولاد هنروح نتوضى علشان نصلي الضهر
سجى : ده لو كده اروح اتوضى بسرعه
بعد مرور وقت كانت سجى فرشت سجاده الصلاه ووقفت هي و سلمى ورا وسليم وريان قدام
سجى : أنت اللي هتصلي بينا
سليم :لأ طبعا
سجى بعيند :لأ أنت اللي هتصلي بينا يلا ي ولاد كلنا ف صوت واحد عاوزين بابا اللي يصلي بينا
الولاد بدأوا يقولوا كده وسجى معاهم
سليم : خلاص موافق
سليم وقف يصلي بيهم
سليم وهو ساجد ودموعه نازله :يارب سامحني على كل غلط عملته وعلى تقصيري مع حضرتك يارب ساعدني وردني أليك ردًا جميلًا وأجعلني اب صالح وزوج صالح سليم فضل يعيط وهو ساجد وهو حاسس بخشوع اول مره يحس بي
خلص صلاه
ريان وهو بيمسح دموعه ببراءه:ينفع كده ي بابا خلتني اعيط صوتك حلو اوي
سليم :يروح بابا انت
سلمى :صوتك حلو ي بابا
سليم:حبيبة قلب بابا
سجى بدموع :مكنتش اعرف إن صوتك ف القرآن حلو اوي
سليم بابتسامه: كنت بصلي بالناس ف الجامع وانا صغير
سجى :بجد.
سليم :ايوه بس أنا اتغيرت للأوحش
سجى بابتسامه خفيفه:متقولش كده كل حاجه هترجع زي ما كانت المهم إننا ناخد خطوه ونبدأ من جديد
سليم: يلا ي ولاد نروح نفطر علشان بكره صيام ها وأنتم هتصوموا برضو بقا عندكم ٦ سنين صوموا لحد لما تقدروا وتصلوا ها
سلمى وريان :مش أنت ي بابا كنت بتقولنا أن الصيام والصلاه للناس الكبار بس
سليم بحزن وندم وعدم رد
سجى بسرعه:بس ي لمضين أنتم بقيتوا كبار خلاص ومن النهارده هتسمعوا كلام بابا
سلمى وريان حضنوا مامتهم وباباهم
سلمى وريان:احنا بنحبكم اوي
سليم:يلا ي ولاد على اوضتكم وجهزوا العابكم انهارده هنسهر سوا ♥️
سلمى وريان بفرحه مشيوا بسرعه
سليم بدموع:شكرًا إنك فوقتيني تاني ورجعتيني للطريق الصح فعلا انتِ اختياري الصح ف الحياه بحبك
سجى بدموع : وانا بحبك ي أجمل اختياراتي
وفي وسط دروبات ومشاكل كتير قدرت عيلتنا الصغيره أنها تلاقي السلام والهدوء من تاني♥️
وهنا تنتهي قصتنا
وافتكر إنك كمان عندك الفرصه تبدأ وتغير حياتك للأحسن استغل الشهر ده وأخرج من الشهر احسن وأقرب إلى الله♥️
يلا ابدأ من جديد مستني اي ♥️
گ:منه مصطفى السراج ♥️. ❝
❞ عزيز الروح
كنت أخشَىٰ الحب، كنت أخاف من لحظات الفراق بعد التعلق، حتَىٰ ألتقيتُك فغيرت فكرتي عن الحب، علِمتُ الآن ما هو الحب الحقيقي، منذ أن ألتقيتك وأصبحت حياتي أجمل من ذي قبل، عندما تكون بجواري أشعر بأزدياد دقات قلبي، عندما أراك أشعر بسعادة غامرة احتلت كياني، أصبحت أهرب من أذَىٰ الدنيا إليك، أرتمي في أحضانك، تربت عَلَىٰ كتفي وتخبرني أنك هنا ولن يستطيع أحد أن يتسبب في حزني، عندما يدير الآخرُون وجوههم عني أجدك بجواري تخبرني أنك هنا ولن تتركني، لدائمًا ما كنت أشعر بالوحدة حتَىٰ ألتقيتك، أصبحتُ أقوَىٰ من ذي قبل بفضل دعمك لي، علمتني كيف أعيش حياتي وأن لا ألتَفِت لكلام الآخرين، علمتني أن أواجه مخاوفي وأنا عَلَىٰ ثقة تامة أنك ستكون بجواري، منذ أن ألتقيتك ولم تزُور الدموع عيني، أصبحت السعادة دائمة عَلَىٰ وجهي وفي قلبي، قدمت لي كل ما تمنيته وكل ما حلمت به يومًا، أنتَ تُعنِي لي الكثير، أنتَ عالمي، أنتَ موطني، أنتَ غرامي، أنتَ صديقي وحبيبي، أنتَ قدري، فهل يفرُّ المرء من قدره؟ وكيف يفرُّ المرء من عشقٍ أستوطن كيانه! وكيف يفرُّ المرء من سبب سعادته! عزيزي أنتَ رُكني الدافء الذي الجأ إليه، أنتَ من علمني الحب، لقد وعدتني يومًا أنك لن تجعل للحزن طريقًا إلَى قلبي فأردت أن أخبِرُك أنك وفيَت بوَعدِك لي، لقد منحتني سببًا لأحيا، لدائمًا كنت تشجعني حتَىٰ أحقق حلمي، حتَىٰ أُصبِحُ أفضل، والآن أكتمل حلمي الذي سعَيتُ له دائمًا، أصبح الآن لدى حلمٌ آخر وهو أن أظل بجوارك للأبد وسأفعل هـٰذا دائمًا، مثلما جعلتني أبتسم سأجعلك سعيدًا دائمًا، فأنا لكَ مهما طال بي الزمن لن أتركك أبدًا وهـٰذا وعدي لك، وسأفي به يا عزيز الروح.
ک/أسماء عبد العاطي بركه
\"عاشقة الكتابة\". ❝ ⏤سوسو بركه
❞ عزيز الروح
كنت أخشَىٰ الحب، كنت أخاف من لحظات الفراق بعد التعلق، حتَىٰ ألتقيتُك فغيرت فكرتي عن الحب، علِمتُ الآن ما هو الحب الحقيقي، منذ أن ألتقيتك وأصبحت حياتي أجمل من ذي قبل، عندما تكون بجواري أشعر بأزدياد دقات قلبي، عندما أراك أشعر بسعادة غامرة احتلت كياني، أصبحت أهرب من أذَىٰ الدنيا إليك، أرتمي في أحضانك، تربت عَلَىٰ كتفي وتخبرني أنك هنا ولن يستطيع أحد أن يتسبب في حزني، عندما يدير الآخرُون وجوههم عني أجدك بجواري تخبرني أنك هنا ولن تتركني، لدائمًا ما كنت أشعر بالوحدة حتَىٰ ألتقيتك، أصبحتُ أقوَىٰ من ذي قبل بفضل دعمك لي، علمتني كيف أعيش حياتي وأن لا ألتَفِت لكلام الآخرين، علمتني أن أواجه مخاوفي وأنا عَلَىٰ ثقة تامة أنك ستكون بجواري، منذ أن ألتقيتك ولم تزُور الدموع عيني، أصبحت السعادة دائمة عَلَىٰ وجهي وفي قلبي، قدمت لي كل ما تمنيته وكل ما حلمت به يومًا، أنتَ تُعنِي لي الكثير، أنتَ عالمي، أنتَ موطني، أنتَ غرامي، أنتَ صديقي وحبيبي، أنتَ قدري، فهل يفرُّ المرء من قدره؟ وكيف يفرُّ المرء من عشقٍ أستوطن كيانه! وكيف يفرُّ المرء من سبب سعادته! عزيزي أنتَ رُكني الدافء الذي الجأ إليه، أنتَ من علمني الحب، لقد وعدتني يومًا أنك لن تجعل للحزن طريقًا إلَى قلبي فأردت أن أخبِرُك أنك وفيَت بوَعدِك لي، لقد منحتني سببًا لأحيا، لدائمًا كنت تشجعني حتَىٰ أحقق حلمي، حتَىٰ أُصبِحُ أفضل، والآن أكتمل حلمي الذي سعَيتُ له دائمًا، أصبح الآن لدى حلمٌ آخر وهو أن أظل بجوارك للأبد وسأفعل هـٰذا دائمًا، مثلما جعلتني أبتسم سأجعلك سعيدًا دائمًا، فأنا لكَ مهما طال بي الزمن لن أتركك أبدًا وهـٰذا وعدي لك، وسأفي به يا عزيز الروح.
ک/أسماء عبد العاطي بركه
˝عاشقة الكتابة˝. ❝