❞ بداية التوبه
گ:منه مصطفى السراج♥️
طلقني
قالتها بصوت عالى وهما قاعدين
سليم بإستغراب :نعم ؟
سجى ببرود: زي ما سمعت طلقني
سليم :وده ليه ؟
سجى :مش مستعده أكمل معاك وأنت مش بتصلي
سليم : وده سبب؟؟
سجى : شايف ان دي حاجه بسيطه ؟
سليم:شايف إنها تلكيكه علشان نطلق
سجى بهدوء قعدت قدام سليم ومسكت أيده : أنت شايف إني بتلكك علشان اسيبك ؟
سليم لسه هيتكلم
سجى : متتكلمش اسمعني للأخر
سجى: أنا عمري ما كنت عاوزه اسيبك أنا بحبك اكتر من نفسي طول عمري من قبل لما نتخطب شايفه فيك كل عيلتي حتى لما اتجوزنا حاولت معاك ف الخطوبه كتير إنك تصلي وتقرب من ربنا وأنت كنت بطنش كلامي قولت يمكن لما نتجوز هعرف اغيرك ومعرفتش
سليم أنت مش بتصلي ومش قريب من ربنا ومش بتصوم إزاي هتربي ولادنا ؟
سليم ببرود ولامبالاه : أنتِ محسساني إنك أنتِ اللي ملتزمه اوي
سجى بهدوء: أنا معاك إني ممكن أكون بقصر بس لو أنت وأنا بنصلي هنشجع بعض وهنقرب اكتر ل ربنا وهنعرف نربي ولادنا صح
ولادنا بيكبروا المفروض نبدأ نعلمهم الصلاه والصوم ونحفظهم قرآن هنعمل ده ازاي واحنا مش بنصلي اصلًا ولما يجوا يسألونا عن حاجه ف الدين هنجاوب عليهم ازاي احنا لازم نتغير ي سليم
سليم :أنتِ عارفه إني طول اليوم ف الشغل
سجى بهدوء: دي حجه ي سليم أنت بتقولي الكلام ده من الخطوبه طيب لحد أمته هتفضل تجري ورا حاجات الدنيا احنا ممكن نروح في لحظه وكل ده مش هينفعنا ومش بقولك الشغل مش مهم الشغل برضو بتاخد عليه ثواب بس مفهاش حاجه لو صليت قبل لما تنزل الضهر وأنت ف الشغل صلي العصر والمغرب ولما ترجع صلي العشاء وكده هتكون واظبت مابين الاتنين وبدل ما نكسب الدنيا بس نكسب الدنيا والاخره ومتنساش احنا جايين الدنيا يومين وهنمشي وأنا عاوزه نكمل مع بعض ف الجنه أنا بحبك وعمري ما اتلككت علشان اسيبك وأنت عارف كده كويس
سجى سكتت شويه وقالت :تعالى نبدأ من جديد بكره رمضان تعالى نشد بعض لطريق ربنا من تاني
سليم باصص ل سجى وساكت مش بيرد
سجى سحبت أيدها من أيد سليم وقامت تمشي
سليم بص ناحيه سجى والدموع اتجمعت ف عنيه
سليم بصوت كله دموع :هيقبلني
سجى رجعت بسرعه وقالت:هيقبلك ربنا مستنينا نرجعلوا ف اي وقت وهيسامحنا المهم أننا ناخد الخطوه ونرجع
سليم :بس أنا غلط كتير
سجى : أرجع وادعي ربنا كتير هنستغل شهر رمضان ونبدأ نحسن من نفسنا
سليم بدموع: ولو رجعت وقعت تاني ؟
سجى :هسندك وهشجعك ومش هخليك تفوت فرد المهم إنك تاخد وعد على نفسك إنك هتبدأ من جديد وادعي ربنا كتير يعينك على الصلاه وطول ما أنت من جواك عاوز تبدأ من جديد ربنا هيساعدك
سليم بدموع: أوعدك هبدأ من جديد وهنربي عيالنا تربيه صالحه أوعدك هعمل كل حاجه علشان اكون زوج وأب صالح وكله علشان ربنا علشان أنا عاوز أرجع بجد
سجى بدموع فرحه : وانا بوعدك إني هكون زوجه صالحه ليك ولو ف يوم قصرت هساعدك تكمل وتقوم من تاني
وهنا جم سلمى و ريان
سجى وسليم مسحوا دموعهم بسرعه
سجى بحنيه : مبهدلين الزينه كده ليه
سلمى : ريان اللي خرجها من مكانها
ريان: سلمى اللي خرجتها
سليم: اممم وياترا بقا مين اللي عرفكم مكان الزينه
ريان وسلمى ببراءه:ماما
سليم بضحك:يبقى ماما اللي تتعاقب
سجى بسرعه: بقا كده أخرجها تلعبوا بيها تعملوا فيها كده
ريان وسلمى : عاوزين نعلقها ي ماما
سليم :يلا بينا نعلق الزينه
قاموا وسليم بدأ يعلق الزينه هو و سجى وسط ضحكات ولادهم واغاني رمضان وجو تحفه
(ربنا يوعدنا🙈)
بعد مرور وقت
سجى بفرهده قعدت ف الأرض : أنا تعبت
سليم : تعبتي اي احنا لسه يومنا طويل يلا ي ولاد هنروح نتوضى علشان نصلي الضهر
سجى : ده لو كده اروح اتوضى بسرعه
بعد مرور وقت كانت سجى فرشت سجاده الصلاه ووقفت هي و سلمى ورا وسليم وريان قدام
سجى : أنت اللي هتصلي بينا
سليم :لأ طبعا
سجى بعيند :لأ أنت اللي هتصلي بينا يلا ي ولاد كلنا ف صوت واحد عاوزين بابا اللي يصلي بينا
الولاد بدأوا يقولوا كده وسجى معاهم
سليم : خلاص موافق
سليم وقف يصلي بيهم
سليم وهو ساجد ودموعه نازله :يارب سامحني على كل غلط عملته وعلى تقصيري مع حضرتك يارب ساعدني وردني أليك ردًا جميلًا وأجعلني اب صالح وزوج صالح سليم فضل يعيط وهو ساجد وهو حاسس بخشوع اول مره يحس بي
خلص صلاه
ريان وهو بيمسح دموعه ببراءه:ينفع كده ي بابا خلتني اعيط صوتك حلو اوي
سليم :يروح بابا انت
سلمى :صوتك حلو ي بابا
سليم:حبيبة قلب بابا
سجى بدموع :مكنتش اعرف إن صوتك ف القرآن حلو اوي
سليم بابتسامه: كنت بصلي بالناس ف الجامع وانا صغير
سجى :بجد.
سليم :ايوه بس أنا اتغيرت للأوحش
سجى بابتسامه خفيفه:متقولش كده كل حاجه هترجع زي ما كانت المهم إننا ناخد خطوه ونبدأ من جديد
سليم: يلا ي ولاد نروح نفطر علشان بكره صيام ها وأنتم هتصوموا برضو بقا عندكم ٦ سنين صوموا لحد لما تقدروا وتصلوا ها
سلمى وريان :مش أنت ي بابا كنت بتقولنا أن الصيام والصلاه للناس الكبار بس
سليم بحزن وندم وعدم رد
سجى بسرعه:بس ي لمضين أنتم بقيتوا كبار خلاص ومن النهارده هتسمعوا كلام بابا
سلمى وريان حضنوا مامتهم وباباهم
سلمى وريان:احنا بنحبكم اوي
سليم:يلا ي ولاد على اوضتكم وجهزوا العابكم انهارده هنسهر سوا ♥️
سلمى وريان بفرحه مشيوا بسرعه
سليم بدموع:شكرًا إنك فوقتيني تاني ورجعتيني للطريق الصح فعلا انتِ اختياري الصح ف الحياه بحبك
سجى بدموع : وانا بحبك ي أجمل اختياراتي
وفي وسط دروبات ومشاكل كتير قدرت عيلتنا الصغيره أنها تلاقي السلام والهدوء من تاني♥️
وهنا تنتهي قصتنا
وافتكر إنك كمان عندك الفرصه تبدأ وتغير حياتك للأحسن استغل الشهر ده وأخرج من الشهر احسن وأقرب إلى الله♥️
يلا ابدأ من جديد مستني اي ♥️
گ:منه مصطفى السراج ♥️. ❝ ⏤الكاتبه :منه مصطفي السراج
❞ بداية التوبه
گ:منه مصطفى السراج♥️
طلقني
قالتها بصوت عالى وهما قاعدين
سليم بإستغراب :نعم ؟
سجى ببرود: زي ما سمعت طلقني
سليم :وده ليه ؟
سجى :مش مستعده أكمل معاك وأنت مش بتصلي
سليم : وده سبب؟؟
سجى : شايف ان دي حاجه بسيطه ؟
سليم:شايف إنها تلكيكه علشان نطلق
سجى بهدوء قعدت قدام سليم ومسكت أيده : أنت شايف إني بتلكك علشان اسيبك ؟
سليم لسه هيتكلم
سجى : متتكلمش اسمعني للأخر
سجى: أنا عمري ما كنت عاوزه اسيبك أنا بحبك اكتر من نفسي طول عمري من قبل لما نتخطب شايفه فيك كل عيلتي حتى لما اتجوزنا حاولت معاك ف الخطوبه كتير إنك تصلي وتقرب من ربنا وأنت كنت بطنش كلامي قولت يمكن لما نتجوز هعرف اغيرك ومعرفتش
سليم أنت مش بتصلي ومش قريب من ربنا ومش بتصوم إزاي هتربي ولادنا ؟
سليم ببرود ولامبالاه : أنتِ محسساني إنك أنتِ اللي ملتزمه اوي
سجى بهدوء: أنا معاك إني ممكن أكون بقصر بس لو أنت وأنا بنصلي هنشجع بعض وهنقرب اكتر ل ربنا وهنعرف نربي ولادنا صح
ولادنا بيكبروا المفروض نبدأ نعلمهم الصلاه والصوم ونحفظهم قرآن هنعمل ده ازاي واحنا مش بنصلي اصلًا ولما يجوا يسألونا عن حاجه ف الدين هنجاوب عليهم ازاي احنا لازم نتغير ي سليم
سليم :أنتِ عارفه إني طول اليوم ف الشغل
سجى بهدوء: دي حجه ي سليم أنت بتقولي الكلام ده من الخطوبه طيب لحد أمته هتفضل تجري ورا حاجات الدنيا احنا ممكن نروح في لحظه وكل ده مش هينفعنا ومش بقولك الشغل مش مهم الشغل برضو بتاخد عليه ثواب بس مفهاش حاجه لو صليت قبل لما تنزل الضهر وأنت ف الشغل صلي العصر والمغرب ولما ترجع صلي العشاء وكده هتكون واظبت مابين الاتنين وبدل ما نكسب الدنيا بس نكسب الدنيا والاخره ومتنساش احنا جايين الدنيا يومين وهنمشي وأنا عاوزه نكمل مع بعض ف الجنه أنا بحبك وعمري ما اتلككت علشان اسيبك وأنت عارف كده كويس
سجى سكتت شويه وقالت :تعالى نبدأ من جديد بكره رمضان تعالى نشد بعض لطريق ربنا من تاني
سليم باصص ل سجى وساكت مش بيرد
سجى سحبت أيدها من أيد سليم وقامت تمشي
سليم بص ناحيه سجى والدموع اتجمعت ف عنيه
سليم بصوت كله دموع :هيقبلني
سجى رجعت بسرعه وقالت:هيقبلك ربنا مستنينا نرجعلوا ف اي وقت وهيسامحنا المهم أننا ناخد الخطوه ونرجع
سليم :بس أنا غلط كتير
سجى : أرجع وادعي ربنا كتير هنستغل شهر رمضان ونبدأ نحسن من نفسنا
سليم بدموع: ولو رجعت وقعت تاني ؟
سجى :هسندك وهشجعك ومش هخليك تفوت فرد المهم إنك تاخد وعد على نفسك إنك هتبدأ من جديد وادعي ربنا كتير يعينك على الصلاه وطول ما أنت من جواك عاوز تبدأ من جديد ربنا هيساعدك
سليم بدموع: أوعدك هبدأ من جديد وهنربي عيالنا تربيه صالحه أوعدك هعمل كل حاجه علشان اكون زوج وأب صالح وكله علشان ربنا علشان أنا عاوز أرجع بجد
سجى بدموع فرحه : وانا بوعدك إني هكون زوجه صالحه ليك ولو ف يوم قصرت هساعدك تكمل وتقوم من تاني
وهنا جم سلمى و ريان
سجى وسليم مسحوا دموعهم بسرعه
سجى بحنيه : مبهدلين الزينه كده ليه
سلمى : ريان اللي خرجها من مكانها
ريان: سلمى اللي خرجتها
سليم: اممم وياترا بقا مين اللي عرفكم مكان الزينه
ريان وسلمى ببراءه:ماما
سليم بضحك:يبقى ماما اللي تتعاقب
سجى بسرعه: بقا كده أخرجها تلعبوا بيها تعملوا فيها كده
ريان وسلمى : عاوزين نعلقها ي ماما
سليم :يلا بينا نعلق الزينه
قاموا وسليم بدأ يعلق الزينه هو و سجى وسط ضحكات ولادهم واغاني رمضان وجو تحفه
(ربنا يوعدنا🙈)
بعد مرور وقت
سجى بفرهده قعدت ف الأرض : أنا تعبت
سليم : تعبتي اي احنا لسه يومنا طويل يلا ي ولاد هنروح نتوضى علشان نصلي الضهر
سجى : ده لو كده اروح اتوضى بسرعه
بعد مرور وقت كانت سجى فرشت سجاده الصلاه ووقفت هي و سلمى ورا وسليم وريان قدام
سجى : أنت اللي هتصلي بينا
سليم :لأ طبعا
سجى بعيند :لأ أنت اللي هتصلي بينا يلا ي ولاد كلنا ف صوت واحد عاوزين بابا اللي يصلي بينا
الولاد بدأوا يقولوا كده وسجى معاهم
سليم : خلاص موافق
سليم وقف يصلي بيهم
سليم وهو ساجد ودموعه نازله :يارب سامحني على كل غلط عملته وعلى تقصيري مع حضرتك يارب ساعدني وردني أليك ردًا جميلًا وأجعلني اب صالح وزوج صالح سليم فضل يعيط وهو ساجد وهو حاسس بخشوع اول مره يحس بي
خلص صلاه
ريان وهو بيمسح دموعه ببراءه:ينفع كده ي بابا خلتني اعيط صوتك حلو اوي
سليم :يروح بابا انت
سلمى :صوتك حلو ي بابا
سليم:حبيبة قلب بابا
سجى بدموع :مكنتش اعرف إن صوتك ف القرآن حلو اوي
سليم بابتسامه: كنت بصلي بالناس ف الجامع وانا صغير
سجى :بجد.
سليم :ايوه بس أنا اتغيرت للأوحش
سجى بابتسامه خفيفه:متقولش كده كل حاجه هترجع زي ما كانت المهم إننا ناخد خطوه ونبدأ من جديد
سليم: يلا ي ولاد نروح نفطر علشان بكره صيام ها وأنتم هتصوموا برضو بقا عندكم ٦ سنين صوموا لحد لما تقدروا وتصلوا ها
سلمى وريان :مش أنت ي بابا كنت بتقولنا أن الصيام والصلاه للناس الكبار بس
سليم بحزن وندم وعدم رد
سجى بسرعه:بس ي لمضين أنتم بقيتوا كبار خلاص ومن النهارده هتسمعوا كلام بابا
سلمى وريان حضنوا مامتهم وباباهم
سلمى وريان:احنا بنحبكم اوي
سليم:يلا ي ولاد على اوضتكم وجهزوا العابكم انهارده هنسهر سوا ♥️
سلمى وريان بفرحه مشيوا بسرعه
سليم بدموع:شكرًا إنك فوقتيني تاني ورجعتيني للطريق الصح فعلا انتِ اختياري الصح ف الحياه بحبك
سجى بدموع : وانا بحبك ي أجمل اختياراتي
وفي وسط دروبات ومشاكل كتير قدرت عيلتنا الصغيره أنها تلاقي السلام والهدوء من تاني♥️
وهنا تنتهي قصتنا
وافتكر إنك كمان عندك الفرصه تبدأ وتغير حياتك للأحسن استغل الشهر ده وأخرج من الشهر احسن وأقرب إلى الله♥️
يلا ابدأ من جديد مستني اي ♥️
گ:منه مصطفى السراج ♥️. ❝
❞ وهؤلاء المساخيط رغم بشاعتهم وهيئتهم المرعبة التى تستثير الخوف والاشمئزاز فى الوقت ذاته فى قلوب الشخوص والمتلقى على حد سواء، فإن المتلقّى لا يفتر عن التعاطف مع هؤلاء المساخيط ولاسيما عندما يعلم حالهم؛ فالمسخوط «لا يأكل ولا يشرب ولا ينكح ولا ينام ولا يستيقظ. سلسلة من لا ولا ولا! حياة ملولة غبية ومقرفة.. يمن الله عليهم بالموت الأخير. فتنطلق أرواحهم مثل البرق لأعلى لتتحول نجمًا لفترة ما». فلا يملك المتلقى نفسه إلا بالشفقة على تلك الكائنات المرعبة والتألم لمأساتهم لافتقادهم الجانب الإنساني.. ❝ ⏤حجاج حسن محمد
❞ وهؤلاء المساخيط رغم بشاعتهم وهيئتهم المرعبة التى تستثير الخوف والاشمئزاز فى الوقت ذاته فى قلوب الشخوص والمتلقى على حد سواء، فإن المتلقّى لا يفتر عن التعاطف مع هؤلاء المساخيط ولاسيما عندما يعلم حالهم؛ فالمسخوط «لا يأكل ولا يشرب ولا ينكح ولا ينام ولا يستيقظ. سلسلة من لا ولا ولا! حياة ملولة غبية ومقرفة. يمن الله عليهم بالموت الأخير. فتنطلق أرواحهم مثل البرق لأعلى لتتحول نجمًا لفترة ما». فلا يملك المتلقى نفسه إلا بالشفقة على تلك الكائنات المرعبة والتألم لمأساتهم لافتقادهم الجانب الإنساني. ❝
❞ \"رواية رحيل \"✍️♥️
لـ أماني عِمران🦋♥️
-حين يزرع الأهل بذور القسوة في نفوس أطفالهم ،ماذا يتوقعوا أن تكون الثمار في المستقبل...؟!!!
ماذا ينفع ندم الأهل عند الكبر بعد أن أفسدوا حياة أولادهم بالقسوة عند الصغر ..!!. ❝ ⏤Amany M. Rabea
❞ ˝رواية رحيل ˝✍️♥️
لـ أماني عِمران🦋♥️
- حين يزرع الأهل بذور القسوة في نفوس أطفالهم ،ماذا يتوقعوا أن تكون الثمار في المستقبل..؟!!!
ماذا ينفع ندم الأهل عند الكبر بعد أن أفسدوا حياة أولادهم بالقسوة عند الصغر .!!. ❝
❞ 🔸 دأب المسلمون منذ فجر الاسلام علی تعليم اولادهم كتاب القرآن الكريم كاملة مع حفظ كامله او حفظ نصفه او ثلثه، وقد استمر هذا المنهج في تدريس اولاد المسلمين في الكتاتيب و المدارس علی مدار الالف والاربعمائة سنة وحتی عصرنا هذا .
🔸 حيث بقت منهج الدراسة في المدارس العراقية يوزعون قرأة الاجزاء الثلاثون من القران الكريم علی المراحل الدراسية الابتدائية و المتوسطة و الاعدادية و كالآتي:
۱- كتاب القرآن الكريم ،للصف الاول الابتدائي، يحتوي علی الجزء ۳۰ من سورة الضحی الی نهاية سورة الفلق من القرآن الكريم .
۲ - كتاب القرآن الكريم تلاوته ومعانيه ، للصف الثاني الابتدائي ، يحتوي علی الجزء ۳۰ من سورة النبأ الی اواخر سورة الليل من القرآن الكريم.
۳ - كتاب القرآن الكريم تلاوته ومعانيه ، للصف الثالث الابتدائي، يحتوي علی الاجزاء ۲۹ من القرآن الكريم.
٤ - كتاب القرآن الكريم تلاوته ومعانيه، للصف الرابع الابتدائي، ويحتوي علی الجزء ۲٨ من القرآن الكريم.
٥- - كتاب القرآن الكريم تلاوته ومعانيه، للصف الخامس الابتدائي، يحتوي علی الجزء ۲۷ من القرآن الكريم.
٦ - كتاب القرآن الكريم تلاوته ومعانيه، للصف السادس الابتدائي، يحتوي علی الاجزاء ۲٥ و ۲٦ من القرآن الكريم.
۷- كتاب القرآن الكريم تلاوته ومعانيه ، للصف الاول المتوسط ، يحتوي علی الاجزاء ۲۱ و ۲۲ و ۲۳ و ۲٤ من القرآن الكريم
٨- كتاب القرآن الكريم تلاوته ومعانيه ، للصف الثاني المتوسط ، يحتوي علی الاجزاء ۱۷ و ۱٨ و ۱۹ و ۲۰ من القرآن الكريم.-
۹- القرآن الكريم تلاوته ومعانيه ، للصف الثالث المتوسط ، يحتوي علی الاجزاء ۱۳ و ۱٤ و ۱٥ و ۱٦ من القرآن الكريم.
۱۰- كتاب القرآن الكريم تلاوته ومعانيه، للصف الرابع الاعدادي، يحتوي علی الاجزاء ( ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ و الباقي من جزء ۱۲) :-
۱۱- كتاب القرآن الكريم تلاوته و معانيه،للصف الخامس الاعدادي ، يحتوي علی الاجزاء ( النصف الثاني من جزء ٤ و ٥ و ٦ و ۷ ):
۱۲- كتاب القرآن الكريم تلاوته و معانيه ،للصف السادس الاعدادي، يحتوي علی الاجزاء ( ۱ و ۲ و ۳ و النصف الاول من الجزء ٤). ❝ ⏤مجموعة من المؤلفين
❞ 🔸 دأب المسلمون منذ فجر الاسلام علی تعليم اولادهم كتاب القرآن الكريم كاملة مع حفظ كامله او حفظ نصفه او ثلثه، وقد استمر هذا المنهج في تدريس اولاد المسلمين في الكتاتيب و المدارس علی مدار الالف والاربعمائة سنة وحتی عصرنا هذا .
🔸 حيث بقت منهج الدراسة في المدارس العراقية يوزعون قرأة الاجزاء الثلاثون من القران الكريم علی المراحل الدراسية الابتدائية و المتوسطة و الاعدادية و كالآتي:
۱- كتاب القرآن الكريم ،للصف الاول الابتدائي، يحتوي علی الجزء ۳۰ من سورة الضحی الی نهاية سورة الفلق من القرآن الكريم .
۲ - كتاب القرآن الكريم تلاوته ومعانيه ، للصف الثاني الابتدائي ، يحتوي علی الجزء ۳۰ من سورة النبأ الی اواخر سورة الليل من القرآن الكريم.
۳ - كتاب القرآن الكريم تلاوته ومعانيه ، للصف الثالث الابتدائي، يحتوي علی الاجزاء ۲۹ من القرآن الكريم.
٤ - كتاب القرآن الكريم تلاوته ومعانيه، للصف الرابع الابتدائي، ويحتوي علی الجزء ۲٨ من القرآن الكريم.
٥- - كتاب القرآن الكريم تلاوته ومعانيه، للصف الخامس الابتدائي، يحتوي علی الجزء ۲۷ من القرآن الكريم.
٦ - كتاب القرآن الكريم تلاوته ومعانيه، للصف السادس الابتدائي، يحتوي علی الاجزاء ۲٥ و ۲٦ من القرآن الكريم.
۷- كتاب القرآن الكريم تلاوته ومعانيه ، للصف الاول المتوسط ، يحتوي علی الاجزاء ۲۱ و ۲۲ و ۲۳ و ۲٤ من القرآن الكريم
٨- كتاب القرآن الكريم تلاوته ومعانيه ، للصف الثاني المتوسط ، يحتوي علی الاجزاء ۱۷ و ۱٨ و ۱۹ و ۲۰ من القرآن الكريم.-
۹- القرآن الكريم تلاوته ومعانيه ، للصف الثالث المتوسط ، يحتوي علی الاجزاء ۱۳ و ۱٤ و ۱٥ و ۱٦ من القرآن الكريم.
۱۰- كتاب القرآن الكريم تلاوته ومعانيه، للصف الرابع الاعدادي، يحتوي علی الاجزاء ( ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ و الباقي من جزء ۱۲) :-
۱۱- كتاب القرآن الكريم تلاوته و معانيه،للصف الخامس الاعدادي ، يحتوي علی الاجزاء ( النصف الثاني من جزء ٤ و ٥ و ٦ و ۷ ):
۱۲- كتاب القرآن الكريم تلاوته و معانيه ،للصف السادس الاعدادي، يحتوي علی الاجزاء ( ۱ و ۲ و ۳ و النصف الاول من الجزء ٤). ❝
❞ متن أصول المالكية تأليف أبي الحسن هشام المحجوبي الحسني المراكشي و أبي مريم عبدالكريم صكاري المرابطي الصحراوي
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله معلم الأصول و الصلاة و السلام على خير رسول و على آله و صحبه أهل القلب العقول و اللسان السؤول و بعد.
مقدمة في بيان أهمية أصول المالكية :
إعلم أرشدك الله أن أحكام المذهب فرع من أصوله و أن العلم بالمذهب لا يتأتى إلا بمعرفة أصوله , فالعلم هو معرفة الدليل و قانونه ,أما التقليد فليس بعلم ولا يجوز إلا للعاجز, وكل من يعلم الناس الفروع و يهمل الأصول فهو فاقد للمنهج العلمي الذي عليه أئمة أمتنا المجيدة من زمن الصحابة إلى زمننا هذا ويعتبر عند أهل العلم مقلدا بعيدا عن سبيل العلم فمن حرم الأصول حرم الوصول,
سبب تأليف هذا المتن:
اعلم أرشدك الله أن التأليف يشرع لمصلحة ملحة فيها منفعة لدين و طلبة علومه كجمع المتفرق و تفريق المجتمع و اختصار المطول و تطويل المختصر و تفصيل المبهم و تيسير المعقد , و بما أن طلبة العلم المبتدئين في بلدنا و غيره يحتاجون لمتن واضح مختصر أولي في بيان مبادئ أصول الإمام مالك أقبلنا بتوفيق الله و تيسيره على تأليف هذا المتن المختصر الذي جمعنا فيه أهم أصول الإمام مالك بأسلوب واضح و ميسر و بضبط لتعاريف أصول المالكية حتى يسهل لنا تدريس طلبتنا المبتدئين أصول مذهب أهل بلدنا راجين من الله القبول و التوفيق و النجاح و الوصول لكل طالب أصول.
مصادر أصول المالكية:
إعلم أرشدك الله أن أهم أصول المالكية خمسة عشر دليلا مستمدة من القرآن و السنة و فهم الصحابة و اللغة العربية و المنطق و طريقة الامام مالك و كبار تلامذته في الاستدلال و تخريج الأحكام الشرعية , و تعتبر هذه الأصول صراطا مستقيما و طريقا مهتديا قويما في فهم دين الله تعالى\" وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَى وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّى وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَاءَتْ مَصِيرًا\" سورة النساء , و أول من يدخل في المؤمنين المؤمنون من أهل المدينة عند نزول الآية في عهد الصحابة و التابعين و أتباع التابعين, و من أواخر أعلام هذه التلة المباركة امام دار الهجرة الامام مالك بن أنس المتوفى سنة تسعة و سبعين و مئة بعد هجرة رسول الله صلى الله عليه و سلم.
ملخص في أصول المالكية:
إعلم أرشدك الله أن مدار فتاوى أئمة المالكية من خمسة عشر أصلا ينبغي لطالب العلم ضبطها حتى يتقن المسالك الصحيحة للإستدلال و تخريج الأحكام ,
أولا: القرآن الكريم وهو لغة المقروء من كثرة قراءته و قيل المجموع من القرية ,
و شرعا: هو كلام الله المعصوم المتواتر في نقله المتعبد في تلاوته المنزل على قلب محمد صلى الله عليه و سلم مفرقا في ثلاث و عشرين سنة.
ثانيا : السنة النبوية:
وهي لغة :الطريقة المعتادة
و شرعا: هي ما أضيف إلى النبي صلى الله عليه وسلم من قول أو فعل أو تقرير أو صفة خلقية أو خلقية
ثالثا: الإجماع
و هو لغة : الإتفاق و قيل القصد
و شرعا: هو اتفاق علماء الأمة على حكم ديني
رابعا: القياس
وهو لغة : التقدير و التمثيل
و شرعا : هو رد واقعة غير منصوص عليها إلى واقعة منصوص عليها لاتفاق بينهما في العلة و بالتالي الحكم.
خامسا: عمل أهل المدينة
و معناه كل حكم شرعي تواتر عليه أهل المدينة زمن الصحابة و أولادهم و أولاد أولادهم فهذا الأصل هو قطعي عند الامام مالك يقدمه على الظني عند التعارض كحديث الآحاد و القياسات الظنية.
سادسا: المصلحة المرسلة
و هي الوسيلة التي فيها مصلحة راجحة أو مطلقة و لم يرد دليل خاص يبيحها أو يمنعها
سابعا: الإستحسان
و هو لغة الإعجاب بالشيء
و شرعا : هو ترجيح حكم على حكم بقرينة شرعية أو استثناء حكم جزئي من حكم كلي بقرينة شرعية.
ثامنا : مذهب الصحابي
و هو العمل بفتوى الصحابي إذا لم تخالف نصا أو صحابيا آخر.
تاسعا: العرف
وهو كل ما اعتاده جماعة من الناس و كان متطردا ولم يخالف نصا فالعادة شريعة محكمة
عاشرا: شرع من قبلنا
و هو العمل بشرائع الأنبياء من قبلنا إذا أقرها قرآننا و سنة نبينا بالتصريح أو السكوت.
إحدى عشر: سد الذرائع
و هو منع ما كان مباحا لإفضائه إلى حرام, فما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب و ما لا يتم المندوب إلا به فهو مندوب و ما لا يتم المحظور إلا به فهو محظور و ما لا يتم المكروه إلا به فهو مكروه و ما لا يتم المباح إلا به فهو مباح
إثنا عشر : الإستصحاب
وهو لغة: طلب الملازمة
وشرعا: الرجوع إلى الإستدلال بالدليل العام عند إفتقاد الدليل الخاص
ثلاثة عشر: الناسخ و المنسوخ
و هو رفع حكم دليل متقدم بدليل متأخر عنه و ينسخ القرآن القرآن و ينسخ القرآن السنة و تنسخ السنة السنة و لا تنسخ السنة القرآن لأن الظني لا ينسخ القطعي و يجوز أن ينسخ الظني الظني و القطعي القطعي و القطعي الظني.
أربعة عشر: مراعاة الخلاف
و هو قول المجتهد بلازم قول مخالفه مراعاة للخلاف
خمسة عشر: المسالك التي يسلكها المالكية عند تعارض النصوص
يبدأون رضي الله عنهم بالجمع بين النصوص فإن تعذر الجمع بينها يسلكون مسلك الناسخ و المنسوخ فإن لم يقفوا على التاريخ سلكوا مسلك الترجيح و هو العمل بدليل و ترك الاخر لقرينة شرعية فإن تعذر الترجيح قال الإمام :\" لا أدري و أخبر بها من وراءك\"
خاتمة:
و في الأخير هذا ما جاد الله به علينا في هذا المتن المختصر فمن وجد خيرا فليدعوا لنا و لوالدينا و لشيوخنا و من وجد غير ذلك فليستغفر لنا و لينصحا و الله من ورائنا محيط
حرر بجبال مراكش أوريكة تاريخ :الثلاثاء15 جمادى الأول 1445هـ في منزل خويدم ربه أبي الحسن هشام المحجوبي الحسني المراكشي
و صلى الله و سلم على معلم الأصول و على آله و صحبه و أتباعه أهل العلم و التزكية و الوصول .. ❝ ⏤بستان علم النبوءة
❞ متن أصول المالكية تأليف أبي الحسن هشام المحجوبي الحسني المراكشي و أبي مريم عبدالكريم صكاري المرابطي الصحراوي
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله معلم الأصول و الصلاة و السلام على خير رسول و على آله و صحبه أهل القلب العقول و اللسان السؤول و بعد.
مقدمة في بيان أهمية أصول المالكية :
إعلم أرشدك الله أن أحكام المذهب فرع من أصوله و أن العلم بالمذهب لا يتأتى إلا بمعرفة أصوله , فالعلم هو معرفة الدليل و قانونه ,أما التقليد فليس بعلم ولا يجوز إلا للعاجز, وكل من يعلم الناس الفروع و يهمل الأصول فهو فاقد للمنهج العلمي الذي عليه أئمة أمتنا المجيدة من زمن الصحابة إلى زمننا هذا ويعتبر عند أهل العلم مقلدا بعيدا عن سبيل العلم فمن حرم الأصول حرم الوصول,
سبب تأليف هذا المتن:
اعلم أرشدك الله أن التأليف يشرع لمصلحة ملحة فيها منفعة لدين و طلبة علومه كجمع المتفرق و تفريق المجتمع و اختصار المطول و تطويل المختصر و تفصيل المبهم و تيسير المعقد , و بما أن طلبة العلم المبتدئين في بلدنا و غيره يحتاجون لمتن واضح مختصر أولي في بيان مبادئ أصول الإمام مالك أقبلنا بتوفيق الله و تيسيره على تأليف هذا المتن المختصر الذي جمعنا فيه أهم أصول الإمام مالك بأسلوب واضح و ميسر و بضبط لتعاريف أصول المالكية حتى يسهل لنا تدريس طلبتنا المبتدئين أصول مذهب أهل بلدنا راجين من الله القبول و التوفيق و النجاح و الوصول لكل طالب أصول.
مصادر أصول المالكية:
إعلم أرشدك الله أن أهم أصول المالكية خمسة عشر دليلا مستمدة من القرآن و السنة و فهم الصحابة و اللغة العربية و المنطق و طريقة الامام مالك و كبار تلامذته في الاستدلال و تخريج الأحكام الشرعية , و تعتبر هذه الأصول صراطا مستقيما و طريقا مهتديا قويما في فهم دين الله تعالى˝ وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَى وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّى وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَاءَتْ مَصِيرًا˝ سورة النساء , و أول من يدخل في المؤمنين المؤمنون من أهل المدينة عند نزول الآية في عهد الصحابة و التابعين و أتباع التابعين, و من أواخر أعلام هذه التلة المباركة امام دار الهجرة الامام مالك بن أنس المتوفى سنة تسعة و سبعين و مئة بعد هجرة رسول الله صلى الله عليه و سلم.
ملخص في أصول المالكية:
إعلم أرشدك الله أن مدار فتاوى أئمة المالكية من خمسة عشر أصلا ينبغي لطالب العلم ضبطها حتى يتقن المسالك الصحيحة للإستدلال و تخريج الأحكام ,
أولا: القرآن الكريم وهو لغة المقروء من كثرة قراءته و قيل المجموع من القرية ,
و شرعا: هو كلام الله المعصوم المتواتر في نقله المتعبد في تلاوته المنزل على قلب محمد صلى الله عليه و سلم مفرقا في ثلاث و عشرين سنة.
ثانيا : السنة النبوية:
وهي لغة :الطريقة المعتادة
و شرعا: هي ما أضيف إلى النبي صلى الله عليه وسلم من قول أو فعل أو تقرير أو صفة خلقية أو خلقية
ثالثا: الإجماع
و هو لغة : الإتفاق و قيل القصد
و شرعا: هو اتفاق علماء الأمة على حكم ديني
رابعا: القياس
وهو لغة : التقدير و التمثيل
و شرعا : هو رد واقعة غير منصوص عليها إلى واقعة منصوص عليها لاتفاق بينهما في العلة و بالتالي الحكم.
خامسا: عمل أهل المدينة
و معناه كل حكم شرعي تواتر عليه أهل المدينة زمن الصحابة و أولادهم و أولاد أولادهم فهذا الأصل هو قطعي عند الامام مالك يقدمه على الظني عند التعارض كحديث الآحاد و القياسات الظنية.
سادسا: المصلحة المرسلة
و هي الوسيلة التي فيها مصلحة راجحة أو مطلقة و لم يرد دليل خاص يبيحها أو يمنعها
سابعا: الإستحسان
و هو لغة الإعجاب بالشيء
و شرعا : هو ترجيح حكم على حكم بقرينة شرعية أو استثناء حكم جزئي من حكم كلي بقرينة شرعية.
ثامنا : مذهب الصحابي
و هو العمل بفتوى الصحابي إذا لم تخالف نصا أو صحابيا آخر.
تاسعا: العرف
وهو كل ما اعتاده جماعة من الناس و كان متطردا ولم يخالف نصا فالعادة شريعة محكمة
عاشرا: شرع من قبلنا
و هو العمل بشرائع الأنبياء من قبلنا إذا أقرها قرآننا و سنة نبينا بالتصريح أو السكوت.
إحدى عشر: سد الذرائع
و هو منع ما كان مباحا لإفضائه إلى حرام, فما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب و ما لا يتم المندوب إلا به فهو مندوب و ما لا يتم المحظور إلا به فهو محظور و ما لا يتم المكروه إلا به فهو مكروه و ما لا يتم المباح إلا به فهو مباح
إثنا عشر : الإستصحاب
وهو لغة: طلب الملازمة
وشرعا: الرجوع إلى الإستدلال بالدليل العام عند إفتقاد الدليل الخاص
ثلاثة عشر: الناسخ و المنسوخ
و هو رفع حكم دليل متقدم بدليل متأخر عنه و ينسخ القرآن القرآن و ينسخ القرآن السنة و تنسخ السنة السنة و لا تنسخ السنة القرآن لأن الظني لا ينسخ القطعي و يجوز أن ينسخ الظني الظني و القطعي القطعي و القطعي الظني.
أربعة عشر: مراعاة الخلاف
و هو قول المجتهد بلازم قول مخالفه مراعاة للخلاف
خمسة عشر: المسالك التي يسلكها المالكية عند تعارض النصوص
يبدأون رضي الله عنهم بالجمع بين النصوص فإن تعذر الجمع بينها يسلكون مسلك الناسخ و المنسوخ فإن لم يقفوا على التاريخ سلكوا مسلك الترجيح و هو العمل بدليل و ترك الاخر لقرينة شرعية فإن تعذر الترجيح قال الإمام :˝ لا أدري و أخبر بها من وراءك˝
خاتمة:
و في الأخير هذا ما جاد الله به علينا في هذا المتن المختصر فمن وجد خيرا فليدعوا لنا و لوالدينا و لشيوخنا و من وجد غير ذلك فليستغفر لنا و لينصحا و الله من ورائنا محيط
حرر بجبال مراكش أوريكة تاريخ :الثلاثاء15 جمادى الأول 1445هـ في منزل خويدم ربه أبي الحسن هشام المحجوبي الحسني المراكشي
و صلى الله و سلم على معلم الأصول و على آله و صحبه و أتباعه أهل العلم و التزكية و الوصول. ❝