الجزء ده كان أصعب من الجزء الأول في كل شئ.. من بعد ما... 💬 أقوال Ahmad E. Qassem 📖 كتاب يومياتي

- 📖 من ❞ كتاب يومياتي ❝ Ahmad E. Qassem 📖

█ الجزء ده كان أصعب من الأول كل شئ من بعد ما انتهيت كنت مجمع الفكرة للجزء الثاني والثالث وعندي حماس كبير أوي أني أكتبهم وأخلصهم! لكن البشر والحياة ليهم رأي آخر تماماً دخلت دوامة كسرت الأفكار وضاعت مني الكلمات! وبعد أشهر محاولات ترميم أفسدته الحياة ورجعت أجمع تاني بعض ومحاولة بداية الكتابة جديد إيه حصل؟ بالظبط سقطة جديدة لكن المرة دي منتصف الطريق وكنت خلاص بدأت أمام أمرين إما الاستسلام وإسقاط الرواية (النحس) أو أكمل وأحاول أخطف يومي الملعون الدقائق وأكمل كتابة بالفعل عافرت مع الأيام وحاولت أتماسك وأجمع أفكاري ومن سُخرية توغلت داخل وبدأت أضيف فيها مقتطفات وإشارات واقع حياتي! (هزل) حتى يوم كتبت كلمة "النهاية " وتنفست الارتياح, أخيراً أسعفتني الكلمات وأكملت الرواية؟! نعم أنا سعيد بهذا حتى وإن لم أعطيه القدر الكافي الوقت ولا التحضير كالجزء إلا أنني به لأنه أتى أوقات عصيبة حياتي وعِشت معه ذكريات ستبقى البال #نحن_هنا 💪 كتاب مجاناً PDF اونلاين 2024

إنضم الآن وتصفح بدون إعلانات
❞ الجزء ده كان أصعب من الجزء الأول في كل شئ..

من بعد ما انتهيت من الجزء الأول كنت مجمع الفكرة للجزء الثاني والثالث وعندي حماس كبير أوي أني أكتبهم وأخلصهم!

لكن البشر والحياة كان ليهم رأي آخر تماماً.. دخلت في دوامة كسرت كل الأفكار وضاعت مني الكلمات!

وبعد أشهر من محاولات ترميم ما أفسدته الحياة ورجعت أجمع من تاني بعض الأفكار ومحاولة بداية الكتابة من جديد , إيه حصل؟

بالظبط.. سقطة جديدة لكن المرة دي كنت في منتصف الطريق وكنت خلاص بدأت في الكتابة.. كنت أمام أمرين.. إما الاستسلام وإسقاط الرواية (النحس) أو أني أكمل وأحاول أخطف من يومي الملعون ده بعض الدقائق وأكمل كتابة.

بالفعل عافرت مع الأيام والحياة وحاولت أتماسك وأجمع أفكاري ومن سُخرية الحياة أني توغلت داخل الرواية وبدأت أضيف فيها مقتطفات وإشارات من واقع حياتي! (هزل)

حتى يوم كتبت كلمة ˝النهاية˝ وتنفست الارتياح, أخيراً أسعفتني الكلمات وأكملت الرواية؟!

نعم أنا سعيد بهذا الجزء حتى وإن كنت لم أعطيه القدر الكافي من الوقت ولا التحضير كالجزء الأول إلا أنني سعيد به.. لأنه أتى في أوقات عصيبة في حياتي وعِشت معه ذكريات ستبقى في البال.

#نحن_هنا 💪. ❝
مساهمة من:

Ahmad E. Qassem

منذ 5 شهور
6
0 تعليقاً 0 مشاركة
نتيجة البحث