هو:مش ناويه تقولي بتخافي من ايه و بتكرهي اي هي... 💬 أقوال شهد الوليد 📖 قصة اسكربتات الإعصار
- 📖 من ❞ قصة اسكربتات الإعصار ❝ شهد الوليد 📖
█ هو:مش ناويه تقولي بتخافي من ايه بتكرهي اي هي بأبتسامه :نفسي اعرف انت مصمم كده ليه هو :بقالك 12سنه بتمثلي رغم رفضتي كل لقاء انك :اظن انها حاجه ليا مش مجبره أن حد يعرفها هو :صدقيني هتشوفيني تاني بس قوليلي بتنهيده:عاوز تعرف بخاف هقولك انا الحب الموت بكره الكدب الخيانه هو:ذكرتي 4حاجات معقول دول اللي منهم بتكرهيهم هي :اه أصل حدث فيهم مكنش قليل هو: ازاي هي:عندك مثلا ده أكبر رعب أنك بتتعامل مع شخص عارف مشاعره نحيتك صادقه ولا لا فجأه ممكن يسيبك بعد ما استنذف طاقتك وتتجوز ضامن الايام والزمن هيفضل يحبك ويشيلك جوا عنيه هيرميك أول تعبك أو تتجوز واحد وبعد شهر الجواز تكتشف أنه متجوزك علشان الفلوس خلاك بتموت التراب بيمشي عليه هو:و بعدين هي:الموت هيختلف عنه كتير يمكن الفرق بين تقدر تشوف الشخص تشبع عينك منه إنما أدفن تحت الارض مستحيل يطلع شئ مخيف ومريب الواحد لما بيفكر فيه بيترعب اننا يوم هتكون إلا زي ياخد اب او ام حضن أطفالهم الأطفال تتربي كتاب اسكربتات الإعصار مجاناً PDF اونلاين 2025 مجموعة الاسكربتات لكل اسكربت قصة مختلفة
تنبيه: متصفحك لا يدعم التثبيت على الشاشة الرئيسية. ×
❞ هو:مش ناويه تقولي بتخافي من ايه و بتكرهي اي هي بأبتسامه :نفسي اعرف انت مصمم كده ليه هو :بقالك 12سنه بتمثلي رغم كده رفضتي في كل لقاء انك تقولي هي :اظن انها حاجه ليا مش مجبره أن حد يعرفها هو :صدقيني مش هتشوفيني تاني بس قوليلي هي بتنهيده:عاوز تعرف بخاف من ايه هقولك انا بخاف من الحب ،و بخاف من الموت ،و بكره الكدب ، و بكره الخيانه هو:ذكرتي 4حاجات معقول أن دول بس اللي بتخافي منهم و بتكرهيهم هي :اه أصل كل حدث فيهم مكنش قليل هو: ازاي هي:عندك مثلا الحب ده أكبر رعب ليا أنك بتتعامل مع شخص مش عارف مشاعره من نحيتك صادقه ولا لا بتتعامل مع حد فجأه ممكن يسيبك بعد ما استنذف طاقتك وتتجوز حد انت مش ضامن مع الايام والزمن هيفضل يحبك ويشيلك جوا عنيه ولا هيرميك في أول تعبك أو انك مثلا تتجوز واحد وبعد شهر من الجواز تكتشف أنه متجوزك علشان الفلوس بعد ما خلاك بتموت في التراب اللي بيمشي عليه هو:و بعدين هي:الموت مش هيختلف عنه كتير يمكن الفرق بين الحب و الموت أن الحب تقدر تشوف الشخص و تشبع عينك منه إنما الموت لا اللي أدفن تحت الارض مستحيل يطلع تاني الموت شئ مخيف ومريب الواحد لما بيفكر فيه بيترعب منه مع اننا في يوم هتكون تحت التراب إلا أن الموت هيفضل شئ مخيف زي مثلا لما ياخد اب او ام من حضن أطفالهم و الأطفال تتربي في ملجئ هو :كملي سكتي ليه هي بأبتسامه جميله :متقلقيش هكمل أما يا سيدي بقي الكدب فده اكتر حاجه هفضل اكرها طول حياتي لانه مؤذي اكتر من الحب الكدب خداع روح و عقل و قلب و مشاعر بتضحك علي انسان بكل ما فيه الكدب لعنه ولو دامت عليك صعب تخرج منها لانها بتشد الواحد اكتر في اكتر في اكتر لحد ما يكون جزء من اللعنه زي مثل أنك تكدب علي حد و تقوله بحبك و انت اصلا الموضوع بالنسبه ليك تسليه لا اكتر هو:کمل هي بمقاطعه: قبل ما تقول هكمل والله ما ههرب اما بقي اخر حاجه فهي الخيانه خيانه يعني كسر قلب و تمزق مشاعر و أحاسيس دي الخيانه الخيانه صدمه من اكتر شخص قريب منك صديق اخ حبيب زوج من اي حد الخيانه شئ موميت والمها موميت اكتر زي مثلا لماتدخل في يوم تلاقي اللي انت بتحبه مع اقرب شخص ليك وفي اوضه واحده هو:بس كده هي :بس كده يا سيدي هو ده اللي كنت عاوز تعرفوا و اديك عرفته هو :انا بجد اشكرك هي :رغم عدم معرفتي الكلام ده هيفيدك في ايه الا اني اتمني ليك النجاح عن اذنك
هو :سبتني ومشيت وانا كمان مشيت علشان الحق رئيس الجرنان واسلمه الكلام ده إلا أن جوايا كان حزن مع كل كلمه هي قالتها اكنها كانت بتحكي قصه حياتها رئيس الجرنان:الكلام بينك وبينها عليه إقبال جامد وده هيسعدك في الترقيه هو بفرحه :بجد عن اذنك لازم اروح اشكرها
في بيتها الجرس بيرن فتفتح ست في أوائل الستين هو:امال في صاحبه المكا ن الست:قصدك ست.. تعيش انت هو بصدمه :ايه ماتت الست:اه يا ابني كنت عاوزها في ايه هو :كنت عاوز اشكرها الست:هي قالت لي انها اتكلمت مع حد امبارح هو كان انت هو:اه الست:طيب هي كانت سايبه الظرف ده في اوضتها مكتوب عليها من حكيت له مخاوفي
هو: اخدت من الست الظرف وبدأت اقرأ فيه ومع كل كلمه بقرائها كان في دمعه بتنزل من عيني كان مكتوب في الرساله الي من حكيت له مخاوفي في الواقع في كل مثل من الامثله التي اعطيتها لك كانت نبذه قصيره عن ما حدث معي في الماضي فأنا لست بنت الأكابر أو التي تربت في القصر انا فتاه ملجئ بعد موت والدها لم يرد أحد الاهتمام بها أو بأختها فوضعونا في المجأ كبرنا به ثم خرجنا للدنيا لاصبح انا الممثله التي تعرفها الآن ومع اول شخص قال لها احبك وافقت عليه وتزوجته لتكتشف بعد فتره أنه فقط يريد مالها لا غير حسنا ليس مالها فقط فقد قال لها بالحرف الواحد انتي مجرد تسليه في حياتي لا غير لم ترد الحياه ان تسكت هنا وتعطيها بعض الفرح كلا فليتضح بعدها أن زوجها يخونها ومع من مع اختها ما رايك في تلك الصدمة لا تحزن فهذا جزء من حياتي التي عشتها اتمني أن تحيا حياه سعيده بعيد عن تلك الأخطاء هو :قفلت رسالتها وحولت اوقف عياط واضح أن فعلا أن المظاهر خداعه وأن لو حد عاش ماضي التاني لكان انتحر وفي آخر الرساله بصيت للسما و قولت:كنتي ورده متفتحه وحط عليكي الزمان لتكونِ ورده ذابله فقدت رائحتها فل ترقدي في سلام ايتها الورده
❞ هو:مش ناويه تقولي بتخافي من ايه و بتكرهي اي هي بأبتسامه :نفسي اعرف انت مصمم كده ليه هو :بقالك 12سنه بتمثلي رغم كده رفضتي في كل لقاء انك تقولي هي :اظن انها حاجه ليا مش مجبره أن حد يعرفها هو :صدقيني مش هتشوفيني تاني بس قوليلي هي بتنهيده:عاوز تعرف بخاف من ايه هقولك انا بخاف من الحب ،و بخاف من الموت ،و بكره الكدب ، و بكره الخيانه هو:ذكرتي 4حاجات معقول أن دول بس اللي بتخافي منهم و بتكرهيهم هي :اه أصل كل حدث فيهم مكنش قليل هو: ازاي هي:عندك مثلا الحب ده أكبر رعب ليا أنك بتتعامل مع شخص مش عارف مشاعره من نحيتك صادقه ولا لا بتتعامل مع حد فجأه ممكن يسيبك بعد ما استنذف طاقتك وتتجوز حد انت مش ضامن مع الايام والزمن هيفضل يحبك ويشيلك جوا عنيه ولا هيرميك في أول تعبك أو انك مثلا تتجوز واحد وبعد شهر من الجواز تكتشف أنه متجوزك علشان الفلوس بعد ما خلاك بتموت في التراب اللي بيمشي عليه هو:و بعدين هي:الموت مش هيختلف عنه كتير يمكن الفرق بين الحب و الموت أن الحب تقدر تشوف الشخص و تشبع عينك منه إنما الموت لا اللي أدفن تحت الارض مستحيل يطلع تاني الموت شئ مخيف ومريب الواحد لما بيفكر فيه بيترعب منه مع اننا في يوم هتكون تحت التراب إلا أن الموت هيفضل شئ مخيف زي مثلا لما ياخد اب او ام من حضن أطفالهم و الأطفال تتربي في ملجئ هو :كملي سكتي ليه هي بأبتسامه جميله :متقلقيش هكمل أما يا سيدي بقي الكدب فده اكتر حاجه هفضل اكرها طول حياتي لانه مؤذي اكتر من الحب الكدب خداع روح و عقل و قلب و مشاعر بتضحك علي انسان بكل ما فيه الكدب لعنه ولو دامت عليك صعب تخرج منها لانها بتشد الواحد اكتر في اكتر في اكتر لحد ما يكون جزء من اللعنه زي مثل أنك تكدب علي حد و تقوله بحبك و انت اصلا الموضوع بالنسبه ليك تسليه لا اكتر هو:کمل هي بمقاطعه: قبل ما تقول هكمل والله ما ههرب اما بقي اخر حاجه فهي الخيانه خيانه يعني كسر قلب و تمزق مشاعر و أحاسيس دي الخيانه الخيانه صدمه من اكتر شخص قريب منك صديق اخ حبيب زوج من اي حد الخيانه شئ موميت والمها موميت اكتر زي مثلا لماتدخل في يوم تلاقي اللي انت بتحبه مع اقرب شخص ليك وفي اوضه واحده هو:بس كده هي :بس كده يا سيدي هو ده اللي كنت عاوز تعرفوا و اديك عرفته هو :انا بجد اشكرك هي :رغم عدم معرفتي الكلام ده هيفيدك في ايه الا اني اتمني ليك النجاح عن اذنك هو :سبتني ومشيت وانا كمان مشيت علشان الحق رئيس الجرنان واسلمه الكلام ده إلا أن جوايا كان حزن مع كل كلمه هي قالتها اكنها كانت بتحكي قصه حياتها رئيس الجرنان:الكلام بينك وبينها عليه إقبال جامد وده هيسعدك في الترقيه هو بفرحه :بجد عن اذنك لازم اروح اشكرها في بيتها الجرس بيرن فتفتح ست في أوائل الستين هو:امال في صاحبه المكا ن الست:قصدك ست.... تعيش انت هو بصدمه :ايه ماتت الست:اه يا ابني كنت عاوزها في ايه هو :كنت عاوز اشكرها الست:هي قالت لي انها اتكلمت مع حد امبارح هو كان انت هو:اه الست:طيب هي كانت سايبه الظرف ده في اوضتها مكتوب عليها من حكيت له مخاوفي هو: اخدت من الست الظرف وبدأت اقرأ فيه ومع كل كلمه بقرائها كان في دمعه بتنزل من عيني كان مكتوب في الرساله الي من حكيت له مخاوفي في الواقع في كل مثل من الامثله التي اعطيتها لك كانت نبذه قصيره عن ما حدث معي في الماضي فأنا لست بنت الأكابر أو التي تربت في القصر انا فتاه ملجئ بعد موت والدها لم يرد أحد الاهتمام بها أو بأختها فوضعونا في المجأ كبرنا به ثم خرجنا للدنيا لاصبح انا الممثله التي تعرفها الآن ومع اول شخص قال لها احبك وافقت عليه وتزوجته لتكتشف بعد فتره أنه فقط يريد مالها لا غير حسنا ليس مالها فقط فقد قال لها بالحرف الواحد انتي مجرد تسليه في حياتي لا غير لم ترد الحياه ان تسكت هنا وتعطيها بعض الفرح كلا فليتضح بعدها أن زوجها يخونها ومع من مع اختها ما رايك في تلك الصدمة لا تحزن فهذا جزء من حياتي التي عشتها اتمني أن تحيا حياه سعيده بعيد عن تلك الأخطاء هو :قفلت رسالتها وحولت اوقف عياط واضح أن فعلا أن المظاهر خداعه وأن لو حد عاش ماضي التاني لكان انتحر وفي آخر الرساله بصيت للسما و قولت:كنتي ورده متفتحه وحط عليكي الزمان لتكونِ ورده ذابله فقدت رائحتها فل ترقدي في سلام ايتها الورده #لـشهد الوليد | الإعصار. ❝ ⏤شهد الوليد
❞ هو:مش ناويه تقولي بتخافي من ايه و بتكرهي اي هي بأبتسامه :نفسي اعرف انت مصمم كده ليه هو :بقالك 12سنه بتمثلي رغم كده رفضتي في كل لقاء انك تقولي هي :اظن انها حاجه ليا مش مجبره أن حد يعرفها هو :صدقيني مش هتشوفيني تاني بس قوليلي هي بتنهيده:عاوز تعرف بخاف من ايه هقولك انا بخاف من الحب ،و بخاف من الموت ،و بكره الكدب ، و بكره الخيانه هو:ذكرتي 4حاجات معقول أن دول بس اللي بتخافي منهم و بتكرهيهم هي :اه أصل كل حدث فيهم مكنش قليل هو: ازاي هي:عندك مثلا الحب ده أكبر رعب ليا أنك بتتعامل مع شخص مش عارف مشاعره من نحيتك صادقه ولا لا بتتعامل مع حد فجأه ممكن يسيبك بعد ما استنذف طاقتك وتتجوز حد انت مش ضامن مع الايام والزمن هيفضل يحبك ويشيلك جوا عنيه ولا هيرميك في أول تعبك أو انك مثلا تتجوز واحد وبعد شهر من الجواز تكتشف أنه متجوزك علشان الفلوس بعد ما خلاك بتموت في التراب اللي بيمشي عليه هو:و بعدين هي:الموت مش هيختلف عنه كتير يمكن الفرق بين الحب و الموت أن الحب تقدر تشوف الشخص و تشبع عينك منه إنما الموت لا اللي أدفن تحت الارض مستحيل يطلع تاني الموت شئ مخيف ومريب الواحد لما بيفكر فيه بيترعب منه مع اننا في يوم هتكون تحت التراب إلا أن الموت هيفضل شئ مخيف زي مثلا لما ياخد اب او ام من حضن أطفالهم و الأطفال تتربي في ملجئ هو :كملي سكتي ليه هي بأبتسامه جميله :متقلقيش هكمل أما يا سيدي بقي الكدب فده اكتر حاجه هفضل اكرها طول حياتي لانه مؤذي اكتر من الحب الكدب خداع روح و عقل و قلب و مشاعر بتضحك علي انسان بكل ما فيه الكدب لعنه ولو دامت عليك صعب تخرج منها لانها بتشد الواحد اكتر في اكتر في اكتر لحد ما يكون جزء من اللعنه زي مثل أنك تكدب علي حد و تقوله بحبك و انت اصلا الموضوع بالنسبه ليك تسليه لا اكتر هو:کمل هي بمقاطعه: قبل ما تقول هكمل والله ما ههرب اما بقي اخر حاجه فهي الخيانه خيانه يعني كسر قلب و تمزق مشاعر و أحاسيس دي الخيانه الخيانه صدمه من اكتر شخص قريب منك صديق اخ حبيب زوج من اي حد الخيانه شئ موميت والمها موميت اكتر زي مثلا لماتدخل في يوم تلاقي اللي انت بتحبه مع اقرب شخص ليك وفي اوضه واحده هو:بس كده هي :بس كده يا سيدي هو ده اللي كنت عاوز تعرفوا و اديك عرفته هو :انا بجد اشكرك هي :رغم عدم معرفتي الكلام ده هيفيدك في ايه الا اني اتمني ليك النجاح عن اذنك
هو :سبتني ومشيت وانا كمان مشيت علشان الحق رئيس الجرنان واسلمه الكلام ده إلا أن جوايا كان حزن مع كل كلمه هي قالتها اكنها كانت بتحكي قصه حياتها رئيس الجرنان:الكلام بينك وبينها عليه إقبال جامد وده هيسعدك في الترقيه هو بفرحه :بجد عن اذنك لازم اروح اشكرها
في بيتها الجرس بيرن فتفتح ست في أوائل الستين هو:امال في صاحبه المكا ن الست:قصدك ست.. تعيش انت هو بصدمه :ايه ماتت الست:اه يا ابني كنت عاوزها في ايه هو :كنت عاوز اشكرها الست:هي قالت لي انها اتكلمت مع حد امبارح هو كان انت هو:اه الست:طيب هي كانت سايبه الظرف ده في اوضتها مكتوب عليها من حكيت له مخاوفي
هو: اخدت من الست الظرف وبدأت اقرأ فيه ومع كل كلمه بقرائها كان في دمعه بتنزل من عيني كان مكتوب في الرساله الي من حكيت له مخاوفي في الواقع في كل مثل من الامثله التي اعطيتها لك كانت نبذه قصيره عن ما حدث معي في الماضي فأنا لست بنت الأكابر أو التي تربت في القصر انا فتاه ملجئ بعد موت والدها لم يرد أحد الاهتمام بها أو بأختها فوضعونا في المجأ كبرنا به ثم خرجنا للدنيا لاصبح انا الممثله التي تعرفها الآن ومع اول شخص قال لها احبك وافقت عليه وتزوجته لتكتشف بعد فتره أنه فقط يريد مالها لا غير حسنا ليس مالها فقط فقد قال لها بالحرف الواحد انتي مجرد تسليه في حياتي لا غير لم ترد الحياه ان تسكت هنا وتعطيها بعض الفرح كلا فليتضح بعدها أن زوجها يخونها ومع من مع اختها ما رايك في تلك الصدمة لا تحزن فهذا جزء من حياتي التي عشتها اتمني أن تحيا حياه سعيده بعيد عن تلك الأخطاء هو :قفلت رسالتها وحولت اوقف عياط واضح أن فعلا أن المظاهر خداعه وأن لو حد عاش ماضي التاني لكان انتحر وفي آخر الرساله بصيت للسما و قولت:كنتي ورده متفتحه وحط عليكي الزمان لتكونِ ورده ذابله فقدت رائحتها فل ترقدي في سلام ايتها الورده
❞ = مسا مسا يا صاحبي ـ مسا مسا يا زميلي =انتي كنتِ نايمه يا بت ـ اها لسه صاحيه =دب قطبي بيعمل بيات شتوي ـ بس يا رخم عاوز ايه =انتي اللي عاوزة مش انا ـ ده فين ده في الحلم =انتي باعته لي يا لمضه لما اخلص اكلمك ـ اه اه افتكرت و مكلمتنيش اول ما بعت ليه يا بيه = نأسف يا سنيوريته بس كنت في ميتنج و المدير مركز معايا ـ ماشي ماشي = ها كنتِ عاوزة ايه ـ تعالي نتمشي علي النيل و نتكلم = ده واضح أن الموضوع كبير ـ مش اوي عادي = مفيش حاجه تخصك تكون عاديه هتصل بعمو استأذنه عقبال ما تلبسي رديت عليه وانا ببتسم ـ ماشي يا زوجي العزيز متتأخرش عليا = حاضر يا ست البنات و اتمني انك متفضليش لطعانى ساعه تحت ـ حاضر بعد ساعه شفتوا متأخرتش ازاي = واضح انك مش هتلطعيني خالص ـ قلبك ابيض يا ابو الصقور غمز وهو بيقول =علشان انتي فيه بس ـ احم طب يلا نطلع نقعد علي النيل =يلا =اهو يا ستي بقينا علي النيل الاول تشربي حاجه ـ مممم لا مليش مزاج = حلو يبقي نجيب حمص الشام و زياده شطه ـ بتدخلي من ثغراتشي =امسكي يا ست البنات ـ تسلميلي = ها كنتِ عاوزة تتكلمي في ايه كلي اذان صاغية ـ بص هو كل ما في الموضوع يعني = ياااه ده ايه الموضوع الكبير اوي اللي مخليكي متوتره كده قولي في ايه ـ من الاخر أنا عاوزة افتح محل ورد جنب شغل الشركه قولت كلامي بسرعه و غمضت عيوني مهو كلام مش منطقي أنا برجع من الشركه بفضل أصيح من ظهري و رجلي ولا عواجيز السبعينيات فإني اقوله حاجه بعد الشغل فده شئ غير منطقي بالمره فتحت عين لما لقيت سكوته طول ولما لقيته باصص وساكت فتحت العين التانيه بأستغراب ـ ده ايه الهدوء المرعب ده في ايه = في أن هاين عليا ارميكي في المياه دلوقتي ـ ايه ده و انا عملت ايه يا لمبي = خلينا ننزل نتكلم علي النيل و بعدها متوتره و حسستيني أن في مصيبه رديت ببراءه وانا ببص في عينه ـ لا ما النزول ده علشان عاوزة اشوفك بس بص لي بنص عين و هو بيحاول يكتم ضحكته لكن في النهايه مقدرش و ضحك و هو بيبص لي بعيونه اللي تربك دي بالله = يعني ست البنات عاوزه تفتح محل ورد ـ اها = و تبقي اول ورده بتبيع ورد ابتسمت و انا بقول ـ هو ده و مع كل ورده ظرف صغنن شكله قديم و لكل حبيب رساله و لكل شخص جواب =مممم هي فكرة جميله و تحترم و كل حاجه بس لا ـ ليه يا صقر ايه المشكله فيها = في اني هملئ الأقسام كده فاكرة اول مرة شفتك ازاي ابتسمت بحنين و رديت بشرود ـ حاضنه توليب = و من ساعتها يا فندم واقع علي شوشتي ما عارف اقوم قربت منه شويه وانا بهمس قدام وشه ـ و انت عاوز تقوم = ابدا والله ده انا قدام عنيكي مسحور ولا العاشق الولهان ابتسمت له بحب و علي الايام اللي بقت ذكرى بس ذكرى حلوة و كلها دفا ـ اقولك علي حاجه =قولي ـ ايه رايك اخلي المحل في أول مكان شفتني فيه و بعد الشغل كل يوم نقف فيه =و نخلد الذكرى الأولي للأبد ـ و نخلد الذكرى الأولي للأبد =أنا قولت لك متلبسيش الطقم ده تاني هو مفيش سمع للكلام أبداً ـ مانا معاك ايه المشكله = هي المشكله معايا ولا من غير ولا المشكله في عيون الناس اللي عليكي لا متخفوش دي مش خناقتي أنا و صقر المشهد ده كان قدامي علي بعد كام متر كنت شيفاهم بيتخنقوا و البنت بدأ تعيط من زعيقه ولما شاف دموعها بدأ يشد في شعره رايح جاي مش عارف يتصرف فقربت منه و انا في ايدى ورده اوركيدا بيضا خبطت علي كتفه و اديته الورده ـ بورده ينفك الزعل و باللين نفهم الكلام و بكلمه حلو نتراضا و بالهدوء ينسمع الكلام و بالحب تكمل الحكايه فكون ليها الأمان قولت كلامي و مشيت رجعت محلي من تاني أما هو فبص للورده و اخد نفس عميق و هو بيديها ليها و بيصالحها ابتسمت و دخلت المحل اكمل سقي الورد لحد ما جرس الباب رن و ريحته ملت المكان فلفيت بأبتسامه و انا بقول ـ يسعد مساءك يا بيه لقيته بيديني ورده توليب و بيقول = سعيد بشفتك يا مولاتي #لـشهدالوليد|الإعصار. ❝ ⏤شهد الوليد
❞ = مسا مسا يا صاحبي ـ مسا مسا يا زميلي =انتي كنتِ نايمه يا بت ـ اها لسه صاحيه =دب قطبي بيعمل بيات شتوي ـ بس يا رخم عاوز ايه =انتي اللي عاوزة مش انا ـ ده فين ده في الحلم =انتي باعته لي يا لمضه لما اخلص اكلمك ـ اه اه افتكرت و مكلمتنيش اول ما بعت ليه يا بيه = نأسف يا سنيوريته بس كنت في ميتنج و المدير مركز معايا ـ ماشي ماشي = ها كنتِ عاوزة ايه ـ تعالي نتمشي علي النيل و نتكلم = ده واضح أن الموضوع كبير ـ مش اوي عادي = مفيش حاجه تخصك تكون عاديه هتصل بعمو استأذنه عقبال ما تلبسي رديت عليه وانا ببتسم ـ ماشي يا زوجي العزيز متتأخرش عليا = حاضر يا ست البنات و اتمني انك متفضليش لطعانى ساعه تحت ـ حاضر
بعد ساعه شفتوا متأخرتش ازاي = واضح انك مش هتلطعيني خالص ـ قلبك ابيض يا ابو الصقور غمز وهو بيقول =علشان انتي فيه بس ـ احم طب يلا نطلع نقعد علي النيل =يلا
=اهو يا ستي بقينا علي النيل الاول تشربي حاجه ـ مممم لا مليش مزاج = حلو يبقي نجيب حمص الشام و زياده شطه ـ بتدخلي من ثغراتشي =امسكي يا ست البنات ـ تسلميلي = ها كنتِ عاوزة تتكلمي في ايه كلي اذان صاغية ـ بص هو كل ما في الموضوع يعني = ياااه ده ايه الموضوع الكبير اوي اللي مخليكي متوتره كده قولي في ايه ـ من الاخر أنا عاوزة افتح محل ورد جنب شغل الشركه
قولت كلامي بسرعه و غمضت عيوني مهو كلام مش منطقي أنا برجع من الشركه بفضل أصيح من ظهري و رجلي ولا عواجيز السبعينيات فإني اقوله حاجه بعد الشغل فده شئ غير منطقي بالمره فتحت عين لما لقيت سكوته طول ولما لقيته باصص وساكت فتحت العين التانيه بأستغراب
ـ ده ايه الهدوء المرعب ده في ايه = في أن هاين عليا ارميكي في المياه دلوقتي ـ ايه ده و انا عملت ايه يا لمبي = خلينا ننزل نتكلم علي النيل و بعدها متوتره و حسستيني أن في مصيبه رديت ببراءه وانا ببص في عينه ـ لا ما النزول ده علشان عاوزة اشوفك بس
بص لي بنص عين و هو بيحاول يكتم ضحكته لكن في النهايه مقدرش و ضحك و هو بيبص لي بعيونه اللي تربك دي بالله
= يعني ست البنات عاوزه تفتح محل ورد ـ اها = و تبقي اول ورده بتبيع ورد ابتسمت و انا بقول ـ هو ده و مع كل ورده ظرف صغنن شكله قديم و لكل حبيب رساله و لكل شخص جواب =مممم هي فكرة جميله و تحترم و كل حاجه بس لا ـ ليه يا صقر ايه المشكله فيها = في اني هملئ الأقسام كده فاكرة اول مرة شفتك ازاي ابتسمت بحنين و رديت بشرود ـ حاضنه توليب = و من ساعتها يا فندم واقع علي شوشتي ما عارف اقوم قربت منه شويه وانا بهمس قدام وشه ـ و انت عاوز تقوم = ابدا والله ده انا قدام عنيكي مسحور ولا العاشق الولهان
ابتسمت له بحب و علي الايام اللي بقت ذكرى بس ذكرى حلوة و كلها دفا
ـ اقولك علي حاجه =قولي ـ ايه رايك اخلي المحل في أول مكان شفتني فيه و بعد الشغل كل يوم نقف فيه =و نخلد الذكرى الأولي للأبد ـ و نخلد الذكرى الأولي للأبد
=أنا قولت لك متلبسيش الطقم ده تاني هو مفيش سمع للكلام أبداً ـ مانا معاك ايه المشكله = هي المشكله معايا ولا من غير ولا المشكله في عيون الناس اللي عليكي
لا متخفوش دي مش خناقتي أنا و صقر المشهد ده كان قدامي علي بعد كام متر كنت شيفاهم بيتخنقوا و البنت بدأ تعيط من زعيقه ولما شاف دموعها بدأ يشد في شعره رايح جاي مش عارف يتصرف فقربت منه و انا في ايدى ورده اوركيدا بيضا خبطت علي كتفه و اديته الورده
ـ بورده ينفك الزعل و باللين نفهم الكلام و بكلمه حلو نتراضا و بالهدوء ينسمع الكلام و بالحب تكمل الحكايه فكون ليها الأمان
قولت كلامي و مشيت رجعت محلي من تاني أما هو فبص للورده و اخد نفس عميق و هو بيديها ليها و بيصالحها ابتسمت و دخلت المحل اكمل سقي الورد لحد ما جرس الباب رن و ريحته ملت المكان فلفيت بأبتسامه و انا بقول
ـ يسعد مساءك يا بيه لقيته بيديني ورده توليب و بيقول = سعيد بشفتك يا مولاتي