❞ البارت الثالث
ادم وهو يرفع يده حتي يضربها:لا واضح أن انتي بقيتي قليله الادب اوي
امسك برق يده بغضب و عينيه تطق شرار:اللي يفكر يلمس شعره واحده من اختي اكسر ايده و ادفنه بالحيا فهمت
ادم بألم:فهمت فهمت
عشق و هي تضع يدها علي كتف برق:خلاص يا برق سيبه
و نظرت لادم نظره اقسم أن لو كانت العيون تطلق النار لكان اول الميتين
عشق بصوت حاد:المره الجايه اللي هتفكر ترفع ايدك عليا سيفي هيكون سابق ايدك و فاصل راسك عن جسمك
و استدارت لوالدها و قالت:بابا انا هكون في البلكونه
سراج:تمام يا حبيبتي
بعد مغادره عشق نظر سراج لماركيز صفوان بهدوء ممزوج بالحده:ماركيز صفوان
صفوان بتوتر:أيوة
سراج:اظن انك عارف اني معنديش اغلي من بنتي مش كده
صفوان بتوتر:ا أيوة حضره الدوق ادم مكنش يقصد اكيد
سراج: بقصد أو لا هو كان هيضرب بنتي الغاليه وانا مش هقتله لاني عارف ان ده مش هيعجب عشق بس هعمل حاجه ابسط ، ماركيز صفوان
صفوان:ن نعم
سراج بقوه:بسبب اللي ابنك عمله هيتم قطع كل صفقات التجاره ما بينا و انت عارف الشخص الوحيد اللي هيضر هو انت
صفوان بخوف :لا يا دوق ارجوك
اتين :اللي عمله الأبناء بيدفع تمنه الأباء حضره الماركيز
في البلكونه كانت عشق سانده اديها علي سور البلكونه و تنظر للقمر
الجارسون:تشربي حاجه
عشق بابتسامه:لا شكرا
الجارسون:حضرتك كويسه
عشق بهدوء: الحمدلله
بص لها الجارسون وسكت
عشق :عاوز تقول ايه
الجارسون:ينفع اتكلم
عشق:ده اكيد مفيش حد علي الكره الارضيه كلها يجرأ يمنعك من الكلام
الجارسون:غريبه
عشق:هي ايه
الجارسون:اول مره اشوف حد من النبلاء بيفكر كده
عشق:النبيل مش مجرد لقب بيتم الحصول عليه النبيل ده شئ في الأخلاق والصفات لان اللقب مش هيبقي ليه لزمه الاخلاق متدنيه
يا ... هو اسمك ايه صحيح
نوح:نوح اسمي نوح
عشق بابتسامة:اسمك جميل وانا بحبه
نوح بابتسامة: شكراً تسمحيلي احيكي علي شجاعتك قدام ابن الماركيز
عشق :انا معملتش حاجه انا بس دفعت عن ذاتي يا نوح
نوح: عن اذنك انا لازم امشي
عشق اتفضل
نوح وهو خارج اصطدم في أحد النبلاء
صباح بغضب:انت غبي مش تفتح ازاي تعمل كده
نوح :انا اسف مكنتش اقصد
كان كل الحضور يتابعون الذي يحصل ومنهم عشق التي خرجت علي الصوت العالي
عشق بصدمه ما بين نفسها:عنود لا مستحيل هي شبها شكل انما جوهر مستحيل
صباح:اسف ايه و زفت ايه انت عارف الفستان ده سعره قد ايه
ده يشتريك انت و عائلتك كلها
عشق وهي تأخذ كأس من علي التربيزه و تسكبه علي صباح: و انتي متعرفيش أن الأخلاق اهم من الفلوس
صباح بصريخ:اه ايه اللي انتى عملتيه ده انتي مش ...
و قبل أن تكمل جملتها نظرت علي من فعل ذلك
صباح برهبه:انسه عشق
عشق بعيون مظلمه :اه عشق و اللي لو ممشتيش من قدمها دلوقتي هخليكي حديث النبلاء بس قبل ما تمشي اعتذري لنوح
صباح:بس
عشق بهدوء:من غير بس اتفضلي
صباح:اسفه
قالت صباح كلمتها و اتجهت للخارج بسرعه
عشق لادم:انت كويس
ادم:اه شكرا ليكى مكنش لازم تعملي كده
عشق:ادني الناس مكانه هما اللي يشوفوا الظلم و الغلط و يقفوا يتفرجوا
اتين:تيجي نروح يا عشق
عشق :ياريت لانى بدأت اتعب سلام يا نوح
لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝ ⏤شهد الوليد
❞ البارت الثالث
ادم وهو يرفع يده حتي يضربها:لا واضح أن انتي بقيتي قليله الادب اوي
امسك برق يده بغضب و عينيه تطق شرار:اللي يفكر يلمس شعره واحده من اختي اكسر ايده و ادفنه بالحيا فهمت
ادم بألم:فهمت فهمت
عشق و هي تضع يدها علي كتف برق:خلاص يا برق سيبه
و نظرت لادم نظره اقسم أن لو كانت العيون تطلق النار لكان اول الميتين
عشق بصوت حاد:المره الجايه اللي هتفكر ترفع ايدك عليا سيفي هيكون سابق ايدك و فاصل راسك عن جسمك
و استدارت لوالدها و قالت:بابا انا هكون في البلكونه
سراج:تمام يا حبيبتي
بعد مغادره عشق نظر سراج لماركيز صفوان بهدوء ممزوج بالحده:ماركيز صفوان
صفوان بتوتر:أيوة
سراج:اظن انك عارف اني معنديش اغلي من بنتي مش كده
صفوان بتوتر:ا أيوة حضره الدوق ادم مكنش يقصد اكيد
سراج: بقصد أو لا هو كان هيضرب بنتي الغاليه وانا مش هقتله لاني عارف ان ده مش هيعجب عشق بس هعمل حاجه ابسط ، ماركيز صفوان
صفوان:ن نعم
سراج بقوه:بسبب اللي ابنك عمله هيتم قطع كل صفقات التجاره ما بينا و انت عارف الشخص الوحيد اللي هيضر هو انت
صفوان بخوف :لا يا دوق ارجوك
اتين :اللي عمله الأبناء بيدفع تمنه الأباء حضره الماركيز
في البلكونه كانت عشق سانده اديها علي سور البلكونه و تنظر للقمر
الجارسون:تشربي حاجه
عشق بابتسامه:لا شكرا
الجارسون:حضرتك كويسه
عشق بهدوء: الحمدلله
بص لها الجارسون وسكت
عشق :عاوز تقول ايه
الجارسون:ينفع اتكلم
عشق:ده اكيد مفيش حد علي الكره الارضيه كلها يجرأ يمنعك من الكلام
الجارسون:غريبه
عشق:هي ايه
الجارسون:اول مره اشوف حد من النبلاء بيفكر كده
عشق:النبيل مش مجرد لقب بيتم الحصول عليه النبيل ده شئ في الأخلاق والصفات لان اللقب مش هيبقي ليه لزمه الاخلاق متدنيه
يا .. هو اسمك ايه صحيح
نوح:نوح اسمي نوح
عشق بابتسامة:اسمك جميل وانا بحبه
نوح بابتسامة: شكراً تسمحيلي احيكي علي شجاعتك قدام ابن الماركيز
عشق :انا معملتش حاجه انا بس دفعت عن ذاتي يا نوح
نوح: عن اذنك انا لازم امشي
عشق اتفضل
نوح وهو خارج اصطدم في أحد النبلاء
صباح بغضب:انت غبي مش تفتح ازاي تعمل كده
نوح :انا اسف مكنتش اقصد
كان كل الحضور يتابعون الذي يحصل ومنهم عشق التي خرجت علي الصوت العالي
عشق بصدمه ما بين نفسها:عنود لا مستحيل هي شبها شكل انما جوهر مستحيل
صباح:اسف ايه و زفت ايه انت عارف الفستان ده سعره قد ايه
ده يشتريك انت و عائلتك كلها
عشق وهي تأخذ كأس من علي التربيزه و تسكبه علي صباح: و انتي متعرفيش أن الأخلاق اهم من الفلوس
صباح بصريخ:اه ايه اللي انتى عملتيه ده انتي مش ..
و قبل أن تكمل جملتها نظرت علي من فعل ذلك
صباح برهبه:انسه عشق
عشق بعيون مظلمه :اه عشق و اللي لو ممشتيش من قدمها دلوقتي هخليكي حديث النبلاء بس قبل ما تمشي اعتذري لنوح
صباح:بس
عشق بهدوء:من غير بس اتفضلي
صباح:اسفه
قالت صباح كلمتها و اتجهت للخارج بسرعه
عشق لادم:انت كويس
ادم:اه شكرا ليكى مكنش لازم تعملي كده
عشق:ادني الناس مكانه هما اللي يشوفوا الظلم و الغلط و يقفوا يتفرجوا
اتين:تيجي نروح يا عشق
عشق :ياريت لانى بدأت اتعب سلام يا نوح
لـِ شهد الوليد|الإعصار. ❝
❞ و من دلائل عظمة القرآن و إعجازه أنه حينما ذكر الزواج، لم يذكر الحب و إنما ذكر المودة و الرحمة و السكن.
سكن النفوس بعضها إلى بعض.
و راحة النفوس بعضها إلى بعض.
و قيام الرحمة و ليس الحب.. و المودة و ليس الشهوة.
(( وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً )) ( الروم – 21 )
إنها الرحمة و المودة.. مفتاح البيوت.
و الرحمة تحتوي على الحب بالضرورة.. و الحب لا يشتمل على الرحمة، بل يكاد بالشهوة أن ينقلب عدوانا.
و الرحمة أعمق من الحب و أصفى و أطهر.
و الرحمة عاطفة إنسانية راقية مركبة، ففيها الحب، و فيها التضحية، و فيها إنكار الذات، و فيها التسامح، و فيها العطف، و فيها العفو، و فيها الكرم.
و كلنا قادرون على الحب بحكم الجبلة البشرية.
و قليل منا هم القادرون على الرحمة.
و بين ألف حبيبة هناك واحدة يمكن أن ترحم، و الباقي طالبات هوى و نشوة و لذة.
و لذلك جاء كتاب الحكمة الأزلية الذي تنزل علينا من الحق.. يذكرنا عند الزواج بالرحمة و المودة و السكن.. و لم يذكر كلمة واحدة عن الحب، محطما بذلك صنم العصر و معبوده الأول، كما حطم أصنام الكعبة من قديم.
و الذين خبروا الحياة و باشروا حلوها و مرّها، و تمرسوا بالنساء يعرفون مدى عمق و أصالة و صدق هذه الكلمات المنزلة.
و ليس في هذه الكلمات مصادرة للحب، أو إلغاء للشهوة و إنما هي توكيد، و بيان بأن ممارسة الحب و الشهوة بدون إطار من الرحمة و المودة و الشرعية هو عبث لابد أن ينتهي إلى الإحباط.
و الحيوانات تمارس الحب و الشهوة و تتبادل الغزل.
و إنما الإنسان وحده هو الذي امتاز بهذا الإطار من المودة و الرحمة و الرأفة، لأنه هو وحده الذي استطاع أن يستعلي على شهواته؛ فيصوم و هو جائع و يتعفف و هو مشتاق.
و الرحمة ليست ضعفا و إنما هي غاية القوة، لأنها استعلاء على الحيوانية و البهيمية و الظلمة الشهوانية.
الرحمة هي النور و الشهوة هي النار.
و أهل الرحمة هم أهل النور و الصفاء و البهاء، و هم الوجهاء حقا.
و القسوة جبن و الرحمة شجاعة.
و لا يؤتى الرحمة إلا كل شجاع كريم نبيل.
و لا يشتغل بالانتقام و التنكيل إلا أهل الصغار و الخسة و الوضاعة.
و الرحمة هي خاتم الجنة على جباه السعداء الموعودين من أهل الأرض.. تعرفهم بسيماهم و سمتهم و وضاءتهم.
و علامة الرحيم هي الهدوء و السكينة و السماحة، و رحابة الصدر، و الحلم و الوداعة و الصبر و التريث، و مراجعة النفس قبل الاندفاع في ردود الأفعال، و عدم التهالك على الحظوظ العاجلة و المنافع الشخصية، و التنزه عن الغل و ضبط الشهوة، و طول التفكير و حب الصمت و الائتناس بالخلوة و عدم الوحشة من التوحد، لأن الرحيم له من داخله نور يؤنسه، و لأنه في حوار دائم مع الحق، و في بسطة دائمة مع الخلق.
و الرحماء قليلون، و هم أركان الدنيا و أوتادها التي يحفظ بها الله الأرض و من عليها.
و لا تقوم القيامة إلا حينما تنفد الرحمة من القلوب، و يتفشى الغلّ، و تسود المادية الغليظة، و تنفرد الشهوات بمصير الناس، فينهار بنيان الأرض و تتهدم هياكلها من القواعد.
اللهم إني أسألك رحمة..
اللهم إني أسألك مودة تدوم..
اللهم إني أسألك سكنا عطوفا و قلبا طيبا..
اللهم لا رحمة إلا بك و منك و إليك..
من مقال / الحب لا . . . الرحمة نعم
كتاب / عصر القرود
للدكتور / مصطفى محمود (رحمه الله). ❝ ⏤مصطفى محمود
❞ و من دلائل عظمة القرآن و إعجازه أنه حينما ذكر الزواج، لم يذكر الحب و إنما ذكر المودة و الرحمة و السكن.
سكن النفوس بعضها إلى بعض.
و راحة النفوس بعضها إلى بعض.
و قيام الرحمة و ليس الحب. و المودة و ليس الشهوة.
و الرحمة تحتوي على الحب بالضرورة. و الحب لا يشتمل على الرحمة، بل يكاد بالشهوة أن ينقلب عدوانا.
و الرحمة أعمق من الحب و أصفى و أطهر.
و الرحمة عاطفة إنسانية راقية مركبة، ففيها الحب، و فيها التضحية، و فيها إنكار الذات، و فيها التسامح، و فيها العطف، و فيها العفو، و فيها الكرم.
و كلنا قادرون على الحب بحكم الجبلة البشرية.
و قليل منا هم القادرون على الرحمة.
و بين ألف حبيبة هناك واحدة يمكن أن ترحم، و الباقي طالبات هوى و نشوة و لذة.
و لذلك جاء كتاب الحكمة الأزلية الذي تنزل علينا من الحق. يذكرنا عند الزواج بالرحمة و المودة و السكن. و لم يذكر كلمة واحدة عن الحب، محطما بذلك صنم العصر و معبوده الأول، كما حطم أصنام الكعبة من قديم.
و الذين خبروا الحياة و باشروا حلوها و مرّها، و تمرسوا بالنساء يعرفون مدى عمق و أصالة و صدق هذه الكلمات المنزلة.
و ليس في هذه الكلمات مصادرة للحب، أو إلغاء للشهوة و إنما هي توكيد، و بيان بأن ممارسة الحب و الشهوة بدون إطار من الرحمة و المودة و الشرعية هو عبث لابد أن ينتهي إلى الإحباط.
و الحيوانات تمارس الحب و الشهوة و تتبادل الغزل.
و إنما الإنسان وحده هو الذي امتاز بهذا الإطار من المودة و الرحمة و الرأفة، لأنه هو وحده الذي استطاع أن يستعلي على شهواته؛ فيصوم و هو جائع و يتعفف و هو مشتاق.
و الرحمة ليست ضعفا و إنما هي غاية القوة، لأنها استعلاء على الحيوانية و البهيمية و الظلمة الشهوانية.
الرحمة هي النور و الشهوة هي النار.
و أهل الرحمة هم أهل النور و الصفاء و البهاء، و هم الوجهاء حقا.
و القسوة جبن و الرحمة شجاعة.
و لا يؤتى الرحمة إلا كل شجاع كريم نبيل.
و لا يشتغل بالانتقام و التنكيل إلا أهل الصغار و الخسة و الوضاعة.
و الرحمة هي خاتم الجنة على جباه السعداء الموعودين من أهل الأرض. تعرفهم بسيماهم و سمتهم و وضاءتهم.
و علامة الرحيم هي الهدوء و السكينة و السماحة، و رحابة الصدر، و الحلم و الوداعة و الصبر و التريث، و مراجعة النفس قبل الاندفاع في ردود الأفعال، و عدم التهالك على الحظوظ العاجلة و المنافع الشخصية، و التنزه عن الغل و ضبط الشهوة، و طول التفكير و حب الصمت و الائتناس بالخلوة و عدم الوحشة من التوحد، لأن الرحيم له من داخله نور يؤنسه، و لأنه في حوار دائم مع الحق، و في بسطة دائمة مع الخلق.
و الرحماء قليلون، و هم أركان الدنيا و أوتادها التي يحفظ بها الله الأرض و من عليها.
و لا تقوم القيامة إلا حينما تنفد الرحمة من القلوب، و يتفشى الغلّ، و تسود المادية الغليظة، و تنفرد الشهوات بمصير الناس، فينهار بنيان الأرض و تتهدم هياكلها من القواعد.
اللهم إني أسألك رحمة.
اللهم إني أسألك مودة تدوم.
اللهم إني أسألك سكنا عطوفا و قلبا طيبا.
اللهم لا رحمة إلا بك و منك و إليك.
من مقال / الحب لا . . . الرحمة نعم
كتاب / عصر القرود
للدكتور / مصطفى محمود (رحمه الله). ❝