📘 ❞ 2 ضباط ❝ رواية ــ عصام يوسف اصدار 2013

كتب الروايات والقصص - 📖 ❞ رواية 2 ضباط ❝ ــ عصام يوسف 📖

█ _ عصام يوسف 2013 حصريا رواية 2 ضباط عن الدار المصرية اللبنانية 2024 ضباط: تعد من الاعمال الروائية التى تحكى قضايا واقعيه وملموسة نعيشها ونمر بها طراز مختلف بعرض رائع لواقع ملموس نموذج لضابط مخلص يعمل فداء لوطنه ونموذج اخر وصولى فاسد وكل منهم له نهايته يروى لنا بأسلوب مشوق وقائع احداث حقيقية حدثت فى مصر بداية الألفية الجديدة ويبين فساد بعض الداخليـة شهوة السلطة القاتلة لمن يمتلك المال فما بالك بفساد تأتى إليه الدنيا بالاثنين معًا: والسلطة!! "2 ضباط" نبذة الرواية : “ قاطع راغب صديقه اللواء هاشم الذي كان يسمع بتركيز وقال مبتسما: ما انتوا كلكم لسانكم طويل ابن مين بأه الظابط الصايع ده؟ ساعة كاملة يسأل وهاشم يجيب إلي اقترح عليه قائلا: انا لو منك اقابله ولوحده مش هاتخسر حاجة وكده كده لسه شوية لغاية بيري تتخرج يا انت قايلي الولد بتاع نسوان وسُكري اجاب الراجل ميبآش راجل غير وبعدين بالذات متتكلمش موضوع النسوان ده ضحك الصديقان بصوت عالي فعقبت أميرة وهي قادمة بعيد: هو تاريخه بيضحك ولا ايه؟ ها بيه ايه رأيك الموضوع؟ اجاب بجدية: أنا رأيي الجواز ظابط زي عيوب مميزات “لم يهدأ بال بعد هذا الحديث دخل غرفة مكتبه أغلق الباب ثم امسك هاتفه وأجري اتصالاً بأعز أصدقائه الغرباوي مساعد أول وزير الداخلية أجاب بمنتهي الصراحة: مافيش مباحث صايع هما لازم يبقوا بتسأل عنه ليه؟ إنت غريب عايز يتقدم لبيري بس موافق بحبش الظباط عقب ضاحكا: علي أساس انك بتكلم فكهاني” “ أن ناقش النقيب وليد القيادات خطة الاقتحام عاد إلى رجاله لكى يحدد المسئوليات ويوزع المهام كل مجموعة بدأ حديثه بالتحفيز والتأهيل النفسى راجع معهم الخطة ودور فرد بالتفصيل انهى بكلماته المعتادة: ينفعش نغلط الغلطة بموته واللى قادر يكمل يرجع واضح؟! ربنا معانا المأموريات رجولة وقلب التزام وطاعة هدوء وثقة بالنفس أمام سرعة رد فعل وحكمة اتخاذ القرار تكمن المأساة مهرب المخدرات لن يتردد ثانية قتل الضابط والمجند أثناء المواجهة أما فهو لحظة دفاع النفس وعن الوطن قلب بلا ضمير ” كتب الروايات والقصص مجاناً PDF اونلاين هي سرد نثري يصف شخصيات خيالية وأحداثاً شكل قصة متسلسلة كما أنها أكبر الأجناس القصصية حيث الحجم وتعدد الشخصيات وتنوع الأحداث وقد ظهرت أوروبا بوصفها جنساً أدبياً مؤثراً القرن الثامن عشر والرواية حكاية تعتمد السرد بما فيه وصف وحوار وصراع بين وما ينطوي ذلك تأزم وجدل وتغذيه كتب قصص اطفال روايات متنوعه وروايات بوليسية عالمية ادب ساخر ساخره لاعظم الكتاب مضحكه قصائد وخواطر طويلة قصيرة قصيره

إنضم الآن وتصفح بدون إعلانات
2 ضباط
رواية

2 ضباط

ــ عصام يوسف

صدرت 2013م عن الدار المصرية اللبنانية
2 ضباط
رواية

2 ضباط

ــ عصام يوسف

صدرت 2013م عن الدار المصرية اللبنانية
عن رواية 2 ضباط:
تعد رواية من الاعمال الروائية التى تحكى عن قضايا واقعيه وملموسة نعيشها ونمر بها ، رواية من طراز مختلف بعرض رائع لواقع ملموس نموذج لضابط مخلص يعمل فداء لوطنه ونموذج اخر لضابط وصولى فاسد وكل منهم له نهايته ، يروى لنا بأسلوب مشوق وقائع احداث حقيقية حدثت فى مصر فى بداية الألفية الجديدة ويبين فساد بعض ضباط الداخليـة.
شهوة السلطة القاتلة لمن يمتلك المال، فما بالك بفساد من تأتى إليه الدنيا بالاثنين معًا: المال والسلطة!! "2 ضباط"


نبذة من الرواية :

“.. قاطع راغب صديقه اللواء هاشم الذي كان يسمع بتركيز وقال مبتسما:
-ما انتوا كلكم لسانكم طويل.. ابن مين بأه الظابط الصايع ده؟
ساعة كاملة، راغب يسأل وهاشم يجيب إلي ان اقترح عليه قائلا:
-انا لو منك اقابله.. ولوحده.. مش هاتخسر حاجة.. وكده كده لسه شوية لغاية ما بيري تتخرج.
-يا هاشم انت لسه قايلي الولد بتاع نسوان وسُكري.
اجاب صديقه مبتسما:
-الراجل ميبآش راجل غير لو كان بتاع نسوان يا راغب.. وبعدين انت بالذات متتكلمش في موضوع النسوان ده..
ضحك الصديقان بصوت عالي فعقبت أميرة وهي قادمة من بعيد:
-هو الولد تاريخه بيضحك ولا ايه؟ ها يا هاشم بيه، ايه رأيك في الموضوع؟
اجاب هاشم بجدية:
-أنا رأيي ان الجواز من ظابط زي ما له عيوب له مميزات..

“لم يهدأ بال راغب بعد هذا الحديث، دخل غرفة مكتبه، أغلق الباب ثم امسك هاتفه وأجري اتصالاً بأعز أصدقائه، اللواء هاشم الغرباوي، مساعد أول وزير الداخلية الذي أجاب بمنتهي الصراحة:
-مافيش ظابط مباحث مش صايع.. هما لازم يبقوا كده، انت بتسأل عنه ليه؟
-إنت مش غريب يا هاشم، الولد عايز يتقدم لبيري، بس أنا مش موافق.. أنا ما بحبش الظباط.
عقب هاشم ضاحكا:-ده علي أساس انك بتكلم فكهاني”

“.. بعد أن ناقش النقيب وليد القيادات فى خطة الاقتحام عاد إلى رجاله لكى يحدد المسئوليات ويوزع المهام على كل مجموعة.. بدأ حديثه بالتحفيز والتأهيل النفسى، راجع معهم الخطة ودور كل فرد بالتفصيل، ثم انهى حديثه بكلماته المعتادة:
ما ينفعش نغلط، الغلطة بموته.. واللى مش قادر يكمل يرجع.. واضح؟! ربنا معانا يا رجاله.
المأموريات رجولة وقلب، التزام وطاعة، هدوء وثقة بالنفس أمام سرعة رد فعل وحكمة فى اتخاذ القرار.. تكمن المأساة فى أن مهرب المخدرات لن يتردد ثانية فى قتل الضابط والمجند أثناء المواجهة.. أما الضابط فهو فى لحظة دفاع عن النفس وعن الوطن أمام قلب بلا ضمير..”




الترتيب:

#1K

4 مشاهدة هذا اليوم

#4K

162 مشاهدة هذا الشهر

#4K

34K إجمالي المشاهدات
عدد الصفحات: 261.
المتجر 1 أماكن الشراء
عصام يوسف ✍️ المؤلف
🎙️ المراجعات الصوتية و الآداء الصوتي
مناقشات ومراجعات
الدار المصرية اللبنانية 🏛 الناشر
QR Code

المؤديين الصوتيين لـ ❞ 2 ضباط ❝: المعلقون الصوتيين
أماكن شراء 2 ضباط: