📘 ❞ رحلة تغير ❝ رواية ــ آلاء محمود كبشه اصدار 2024
كتب الروايات والقصص - 📖 رواية ❞ رحلة تغير ❝ ــ آلاء محمود كبشه 📖
█ _ آلاء محمود كبشه 2024 حصريا رواية ❞ رحلة تغير ❝ عن جميع الحقوق محفوظة للمؤلف تغير: فتاه مسيحيه من الشريعه الكاثولوكيه عرقها مصري ولكنها سافرت الي المانيا مع عائلتها كي تُكمل دراستها رأت شيخاً صوته عذب القرآن فرتاح قلبها فأحبت تتعرف الاسلام وواجهت صعوبات حياتها لاجل انها اسلمت النهايه جُبرت وعوضها الله خيراً كل ما رأته تعبٍ ومشقه كتب الروايات والقصص مجاناً PDF اونلاين الرواية هي سرد نثري طويل يصف شخصيات خيالية وأحداثاً شكل قصة متسلسلة كما أنها أكبر الأجناس القصصية حيث الحجم وتعدد الشخصيات وتنوع الأحداث وقد ظهرت أوروبا بوصفها جنساً أدبياً مؤثراً القرن الثامن عشر والرواية حكاية تعتمد السرد بما فيه وصف وحوار وصراع بين وما ينطوي عليه ذلك تأزم وجدل وتغذيه كتب قصص اطفال روايات متنوعه وروايات بوليسية عالمية ادب ساخر ساخره لاعظم الكتاب مضحكه واقعيه قصائد وخواطر طويلة قصيرة قصيره
عن رواية رحلة تغير: فتاه مسيحيه من الشريعه الكاثولوكيه عرقها مصري ولكنها سافرت الي المانيا مع عائلتها كي تُكمل دراستها ولكنها رأت شيخاً صوته عذب في القرآن فرتاح قلبها فأحبت ان تتعرف عن الاسلام وواجهت صعوبات في حياتها لاجل انها اسلمت ولكنها في النهايه جُبرت وعوضها الله خيراً عن كل ما رأته في حياتها من تعبٍ ومشقه.
❞ رواية رحلة تغير. البارت الـ4 اسماء طلعت انصدمت : اي دا ميرتا ميرتا جرت عليها وعيطت في حضنها اسماء وهي بتهديها: براحه ي رورو مالك فيكي اي بس ميرتا بعياط وصوت متقطع: بابا شكله عرف ي اسماء اسماء: حصل خير ي حبيبي هاخدك تعيشي معايا متخفيش ميرتا: تب انا عايزه اصلي اسماء :تعالي هديكي لبس ادخلي خودي شاور والبسيه وصلي ميرتا: حاضر اسماء دخلت جابت ليها لبس وميرتا دخلت الحمام وحليمه جات تسال اسماء حليمه : مين دي ي سمسم اسماء: دي يا ماما صديقتي ف الجامعه وكانت مسيحية وقعدت تحكي ليها من طقطق ل سلامو عليكو حليمه: لا حول ولا قوة الل بالله خير ان شاء الله ميرتا خرجت من الحمام وصلت واسماء اخدتها اوضتها ونامت معاها ونيجي عند يزن يزن صلي الفجر وقعد لحد الشروق عشان تتحسبله حجة وعمره وبعد كدا راح المسجد اللي هو بيصلي فيه وهو الشيخ احمد الشيخ احمد\" عامل اي ي يزن يزن:والله الحمد لله ي شيخنا وانت اي اخبارك الشيخ احمد: الحمد لله ها هتدينا اي النهارده يزن: والله ي شيخنا انا محضرتش النهارده ادينا انت الشيخ احمد: اه بقي ونبداء الاهمال مصح يزن: لا والله مش كدا الشيخ أحمد : استحضر النيه وهتدينا انت ومحدش هيدينا غيرك يزن: تب خلي سُليمان يدينا الشيخ احمد: سليمان مش هيدي ومحدش هيدي غيرك يزن: حاضر ي شيخنا يلا نصلي الضُحي الشيخ احمد: يلا ونسيبهم ونروح عند عادل عادل صحي من النوم ولقي باب اوضة ميرتا مفتوح اتجنن وقام مزعق ومعلي صوته : امااليااااا اماليا صحيت مخضوضه:في اي ي عادل عادل قام ماسكها من شعرها انتي اللي هربتي البت مصح اماليا بعياط: بت مين طيب انا مش فاهمه حاجة عادل: اه اعملي نفسك هبله دلوقتي اماليا: والله ابدا مانا كنت نايمه هو انا اتحركت من جنبك عادل: مهو دا اللي انا هتجنن بسببه .والله يا اماليا لما الاقي بنتك لأدفنهالك حيه وقام سايبها وماشي واماليا قعدت مكانها تعيط وتقول يا تري روحتي فين ي ميرتا عدي ييجي نص اليوم وكانت ميرتا صحت وبتتوجع واسماء كانت بتجهز الغدا مع امها وابوها كان ف الجامع ميرتا اتوضت وصلت الضهر والعصر عشان كانوا فايتينها ودخلت المطبخ عند اسماء اسماء: روتا صحيتي ي قمري ميرتا: اه ي سمسمتي بس انا خايفه ل بابا يلاقيني هيقتلني هيوديني الكنيسه هتعذب ي اسماء وقامت معيطه. حليمه: يا بنتي اعلمي انك علي حق وكله يهون عشان الجنة واحتسبي تعبك دا يا روحي وهتاخدي عليه حسنات كل المتاعب عند الله اجور ويلا عشان ناكل ميرتا جهزت معاهم وحطوا الاكل واكلوا وعدي اليوم وميرتا كانت عايزه تمشي عشان كدا مش هينع بس حليمه واسماء مسكوا فيها والشيخ احمد جيه بالليل وحليمه قالت ليه ع الحكاية وكان زعلان عليها وقال ل حليمه نامي وانا هتصرف انما عند عادل كان راح الشغل وحكي للمدير كل حاجه لانه كان متنرفز ومتعصب ولكن هو قاله هتلاقيها وتبقي عذبها لما تلاقيها وازاي تخرج من تحت طوعك كان بوتجاز مش خمسه شعله بس دا اكتر🙂بعد كدا روح البيت ولقي اماليا نايمه وقام مزعق ليها وماسكها من شعرها وقعد يضرب فيها عشان محضرتش ليه الاكل وكانت بتتعذب حرفيا. اماليا جهزت ليه الاكل ودخلت نامت قام عادل قايل ليها انتي مفكره اني هعديها علي خير دا انني هتشوفي ايام سوده عليكي وعلي وشك وبنتك اللي لما الاقيها دي. وبس كدا البارت خلص وياتري هل عادل هيلاقي ميرتا واي التصرف اللي هيتصرفه الشيخ احمد ودا اللي هنعرفه ف البارت الجديد ان شاء الله. ❝ ⏤آلاء محمود كبشه
❞ رواية رحلة تغير.
البارت الـ4
اسماء طلعت انصدمت : اي دا ميرتا ميرتا جرت عليها وعيطت في حضنها اسماء وهي بتهديها: براحه ي رورو مالك فيكي اي بس ميرتا بعياط وصوت متقطع: بابا شكله عرف ي اسماء اسماء: حصل خير ي حبيبي هاخدك تعيشي معايا متخفيش ميرتا: تب انا عايزه اصلي اسماء :تعالي هديكي لبس ادخلي خودي شاور والبسيه وصلي ميرتا: حاضر اسماء دخلت جابت ليها لبس وميرتا دخلت الحمام وحليمه جات تسال اسماء حليمه : مين دي ي سمسم اسماء: دي يا ماما صديقتي ف الجامعه وكانت مسيحية وقعدت تحكي ليها من طقطق ل سلامو عليكو حليمه: لا حول ولا قوة الل بالله خير ان شاء الله ميرتا خرجت من الحمام وصلت واسماء اخدتها اوضتها ونامت معاها
ونيجي عند يزن يزن صلي الفجر وقعد لحد الشروق عشان تتحسبله حجة وعمره وبعد كدا راح المسجد اللي هو بيصلي فيه وهو الشيخ احمد
الشيخ احمد˝ عامل اي ي يزن يزن:والله الحمد لله ي شيخنا وانت اي اخبارك الشيخ احمد: الحمد لله ها هتدينا اي النهارده يزن: والله ي شيخنا انا محضرتش النهارده ادينا انت الشيخ احمد: اه بقي ونبداء الاهمال مصح يزن: لا والله مش كدا الشيخ أحمد : استحضر النيه وهتدينا انت ومحدش هيدينا غيرك يزن: تب خلي سُليمان يدينا الشيخ احمد: سليمان مش هيدي ومحدش هيدي غيرك يزن: حاضر ي شيخنا يلا نصلي الضُحي الشيخ احمد: يلا
ونسيبهم ونروح عند عادل عادل صحي من النوم ولقي باب اوضة ميرتا مفتوح اتجنن وقام مزعق ومعلي صوته : امااليااااا اماليا صحيت مخضوضه:في اي ي عادل عادل قام ماسكها من شعرها انتي اللي هربتي البت مصح اماليا بعياط: بت مين طيب انا مش فاهمه حاجة عادل: اه اعملي نفسك هبله دلوقتي اماليا: والله ابدا مانا كنت نايمه هو انا اتحركت من جنبك عادل: مهو دا اللي انا هتجنن بسببه .والله يا اماليا لما الاقي بنتك لأدفنهالك حيه وقام سايبها وماشي
عدي ييجي نص اليوم وكانت ميرتا صحت وبتتوجع واسماء كانت بتجهز الغدا مع امها وابوها كان ف الجامع ميرتا اتوضت وصلت الضهر والعصر عشان كانوا فايتينها ودخلت المطبخ عند اسماء
اسماء: روتا صحيتي ي قمري ميرتا: اه ي سمسمتي بس انا خايفه ل بابا يلاقيني هيقتلني هيوديني الكنيسه هتعذب ي اسماء وقامت معيطه. حليمه: يا بنتي اعلمي انك علي حق وكله يهون عشان الجنة واحتسبي تعبك دا يا روحي وهتاخدي عليه حسنات كل المتاعب عند الله اجور ويلا عشان ناكل ميرتا جهزت معاهم وحطوا الاكل واكلوا
وعدي اليوم وميرتا كانت عايزه تمشي عشان كدا مش هينع بس حليمه واسماء مسكوا فيها والشيخ احمد جيه بالليل وحليمه قالت ليه ع الحكاية وكان زعلان عليها وقال ل حليمه نامي وانا هتصرف
انما عند عادل كان راح الشغل وحكي للمدير كل حاجه لانه كان متنرفز ومتعصب ولكن هو قاله هتلاقيها وتبقي عذبها لما تلاقيها وازاي تخرج من تحت طوعك كان بوتجاز مش خمسه شعله بس دا اكتر🙂بعد كدا روح البيت ولقي اماليا نايمه وقام مزعق ليها وماسكها من شعرها وقعد يضرب فيها عشان محضرتش ليه الاكل وكانت بتتعذب حرفيا. اماليا جهزت ليه الاكل ودخلت نامت قام عادل قايل ليها انتي مفكره اني هعديها علي خير دا انني هتشوفي ايام سوده عليكي وعلي وشك وبنتك اللي لما الاقيها دي.
وبس كدا البارت خلص وياتري هل عادل هيلاقي ميرتا واي التصرف اللي هيتصرفه الشيخ احمد ودا اللي هنعرفه ف البارت الجديد ان شاء الله. ❝